25-TA-15: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 413 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2. prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši piedāvājot elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas visiem, ņemot vērā uzņēmējdarbības un digitālās prasmes, labāk prognozējot pārmaiņas un vajadzību pēc jaunām prasmēm, pamatojoties uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību aktu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 413 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2. prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši piedāvājot elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas visiem, ņemot vērā uzņēmējdarbības un digitālās prasmes, labāk prognozējot pārmaiņas un vajadzību pēc jaunām prasmēm, pamatojoties uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai precizētu vairākus MK noteikumu projekta punktus, kas saistīti ar atbalsta saņemšanas nosacījumiem un to ierobežojumiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir precizēt vairākus MK noteikumu projekta punktus, kas saistīti ar kopējo finansējuma apmēru un programmā paredzēto rādītāju precizēšanu, atbalsta saņemšanas nosacījumiem, tostarp papildināt, ka programmas ietvaros atbalsts pieejams arī granta veidā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 413 apstiprināti 2024. gada 25. jūnijā. Šobrīd ir noslēdzies atlases process un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk - CFLA) ir noslēgusi 13 līgumus ar finansējuma saņēmējiem. Ekonomikas ministrija kā Atbildīgā iestāde par MK Noteikumu Nr. 413 izstrādi, ir saņēmusi vairākus jautājumus no CFLA, kurus tā ir saņēmusi no finansējuma saņēmējiem. Ekonomikas ministrija, pēc skaidrojumu sniegšanas, ir secinājusi, ka nepiecašams veikt MK noteikumu Nr. 413 grozījumus, lai nodrošinātu interpretācijas risku, kas attiecas uz atbalsta nosacījumiem, izslēgšanu vai mazināšanu. Papildus grozījumos atjaunoti normatīvie regulējumi, kuri šobrīd zaudējuši spēku vai tiem spēkā stājušās jaunas redakcijas, kā arī papildināts ar iespēju gala labuma guvējiem sniegt atbalstu arī granta veidā.
Plānots, ka MK noteikumu Nr. 413 grozījumu labvēlīgi ietekmēs potenciālos finansējuma saņēmējus, jo grozījumi tiek veikti sadarbībā ar CFLA, kas ir norādījusi uz esošajiem interpretācijas riskiem, projektu vērtēšanas procesā. Projektu iesniedzējiem pēc līgumu slēgšanas ar CFLA būs iespēja veikt grozījumus līgumā, precizējot gan projekta budžeta kopsavilkumu, gan informāciju par projekta īstenošanu, saskaņā ar veiktajiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 413.
Par šo grozījumu spēkā stāšanos tiks informēta CFLA un finansējuma saņēmēj, ar ko būs noslēgti līgumi.
Plānots, ka MK noteikumu Nr. 413 grozījumu labvēlīgi ietekmēs potenciālos finansējuma saņēmējus, jo grozījumi tiek veikti sadarbībā ar CFLA, kas ir norādījusi uz esošajiem interpretācijas riskiem, projektu vērtēšanas procesā. Projektu iesniedzējiem pēc līgumu slēgšanas ar CFLA būs iespēja veikt grozījumus līgumā, precizējot gan projekta budžeta kopsavilkumu, gan informāciju par projekta īstenošanu, saskaņā ar veiktajiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 413.
Par šo grozījumu spēkā stāšanos tiks informēta CFLA un finansējuma saņēmēj, ar ko būs noslēgti līgumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Uz MK noteikumu Nr. 413 apstiprināšanas brīdi Ekonomikas ministrija bija iesniegusi pieteikumu Darbības programmā, kas paredzēja MK noteikumu Nr. 413 ietvaros mainīt rādītāju uzskaiti - no neunikālajām personām uz unikālajām, šīs izmaiņas tika ietvertas MK noteikumu Nr. 413 10.1. apakšpunktā, taču 14. punktā, kur precīzāk skaidrota rādītāju uzskaite viena projekta pieteikumā, ir saglabājusies uzskaite pēc neunikālajām personām. Lai veidotu vienotu pieeju, ka rezultāti finansējuma saņēmējiem jāuzskaita pēc unikālajām vienībām, nepieciešami grozījumi MK noteikumu Nr. 413 14. punktā.
2) Pamatojoties uz to, ka 2024. gada beigās pēc ES fondu tematiskās komitejas 2024.gada 31.oktobra sēdē atbalstītajām elastības finansējuma pārdalēm, no Ekonomikas ministrijas tika pārskatīti vairāki pasākumi, no kuriem pārdalīts elastības finansējums. Viens no šiem pasākumiem bija MK noteikumi Nr. 413, līdz ar to atbilstoši apstiprinātajām pārdalēm elastības finansējums 2 315 835 EUR apmērā tika nodrošināts prioritārajam mērķim - nevienlīdzības mazināšanai. Attiecīgi nepieciešams precizēt atbalsta programmai pieejamo finansējumu.
3) Viens no CFLA uzdotajiem jautājumiem skāra potenciālā finansējuma saņēmēja norādi uz to, ka MK noteikumu Nr. 413 33.4. apakšpunktā minēto prasību, ka finansējuma saņēmējam noteikts, ka ir jāveic sociāli atbildīgs iepirkums. Prasība par sociāli atbildīga iepirkuma veikšana noteikumos iekļauta, lai finansējuma saņēmējs iepirkuma procesā, ja tas ir attiecināms, ņemtu vērā ne tikai izmaksu un kvalitātes aspektus, bet arī sociālos, ētiskos un ilgtspējības kritērijus. Tas nozīmē, ka, veicot preču, pakalpojumu vai būvdarbu iepirkumus, pasūtītājs apsver, kā šis iepirkums ietekmēs sabiedrību, darba apstākļus, vides aizsardzību un citus sociāli nozīmīgus jautājumus. Ņemot vērā pasākuma specifiku, finansējuma saņēmējam, veicot iepirkuma procedūru jāvērtē, vai konkrētajā iepirkuma procedūrā var tikt ņemti vērā sociāli atbildīga iepirkuma aspekti. Lai finansējuma saņēmēji šo MKN prasību neuzskatītu kā obligātu prasību katrā iepirkumā,nepieciešams precizējums 33.4. apakšpunktā.
4) Saskaņā ar to, ka MK noteikumi Nr. 413 ir Eiropas Sociālā fonda pasākums, secināts, ka apakšpunktā 33.6. ir nekorekta atsauce, jo ievietota atsauce uz Atveseļošanas un noturības mehānismu. Lai neradītu interpretācijas iespēju un netsauktos uz normatīvajiem aktiem, kas nav saistīti ar Eiropas Sociālo fondu, nepieciešams precizējums.
5) MK noteikumu Nr. 413 41. punkts nosaka izņēmuma gadījumu, kad piešķirtais atbalsts netiek uzskatīts par komercdarbības atbalstu, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta pazīmēm. MK noteikumu NR. 413 41. punkts, kā izņēmumu no komercdarbības atbalsta identificē vienu no MK noteikumu 26. punktā noteiktajiem iespējamiem projektu vadības veidiem, kas noteikts MK noteikumu 26.3. apakšpunktā, kur projekta ietvaros ir attiecināmas tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir projekta vadības izmaksas, ja tās projekta iesniedzējam sniegtas ārpakalpojuma veidā vai uz uzņēmuma līguma pamata piesaistot pakalpojuma sniedzēju. MK noteikumu Nr. 413 izstrādes gaitā Finanšu ministrija norādīja, ka noteikumu projektā nepieciešams identificēt un pamatot gadījumus, kādos sniegtais atbalsts netiek uzskatīts par komercdarbības atbalstu. Lai to īstenotu MK noteikumu Nr. 413 anotācijas 1.3. sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” 6. punktā tika skaidrots, ka atbalsts projekta vadības izmaksām nav uzskatās par komercdarbības atbalstu, ja finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību, piemērojot iepirkuma procedūru. Līdzīgi anotācijā skaidrots, ka Finansējuma saņēmēja vadības izmaksām var nepiemērot komercdarbības atbalstu, ja projekta vadība, piemēram, projekta vadītājs, jurists, grāmatvedis, tiek nodrošināta ārpakalpojumā, nodrošinot pārredzamu, atklātu un nediskriminējošu iepirkuma procedūru. Gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību kā ārpakalpojumu, skatīt noteikumu 33.3. punktu, kurš tiek nodrošināts atbilstoši nacionālajam regulējumam publisko iepirkumu jomā, tad tas netiek uzskatīts par valsts atbalstu finansējuma saņēmējam Finansējuma saņēmējs ir tikai starpnieks, kas negūst nekādu labumu, finansējuma saņēmējs nodod projekta vadības izmaksām paredzēto finansējumu tālāk tieši tādā apmērā, cik tas paredzēts slēdzot līgumu ar ārpakalpojuma sniedzēju. Attiecībā uz atsauci uz MK noteikumu Nr. 413 33.3. apakšpunktu ir konstatēta tehniska pārrakstīšanās, jo pēc būtības publisko iepirkumu nosacījumi ir minēti MK noteikumu 33.4. apakšpunktā. Lai novērstu šo neprecizitāti, nepieciešami grozījumi MK NR. 413 41. punktā, lai ietvertu visus MK noteikumu Nr. 413 26. punktā minētos ārpakalpojuma veidus.
6) MK Noteikumu Nr. 413 54. punktā norādītā redakcija rada interpretācijas risku attiecībā uz atbalsta intensitātes aprēķināšanu gala labuma guvējam. Lai izslēgtu šo risku, ka atbalsta intensitāti aprēķinātu no finansējuma saņēmēja projekta kopējām izmaksām, kas tā nav plānots, nepieciešami grozījumi MK noteikumu Nr. 413 54. punktā.
7) Saskaņā ar to, ka spēku ir zaudējusi Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Komisijas regula 2018/1046), MK noteikumu Nr. 413 grozījumos spēku zaudējusī regula ir aizstāta ar spēkā esošo.
8) No 2025. gada 1. janvāra spēkā ir Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā NACE 2.1. red., līdz ar to veicot grozījumus, MK noteikumu Nr. 413 vairākos punktos nepieciešams veikt izmaiņas.
9) MK noteikumu Nr.413 11.punkts nosaka, ka atbalstu darba devējiem var sniegt tikai nefinanšu veidā. Vienlaikus Ekonomikas ministrijai 2025.gada 4.februārī bija saruna ar ražošanas nozares pārstāvjiem, kā ietvaros secināts, ka nepieciešams grozījumu ietvaros iekļaut iespēju darba devējiem apmācības nodrošināt arī granta veidā, nevis tikai nefinanšu atbalsta veidā, līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus, MK noteikumu Nr. 413 11.punktā.
10) No CFLA saņemta informācija, ka finansējuma saņēmēji, pēc līgumu noslēgšanas, plāno informatīvos pasākumus, taču MKN noteikumos Nr. 414 nav skaidri noteikts, ka attiecināmās izmaksas būtu arī šo informatīvo pasākumu organizēšanas izmaksas.
11) Ekonomikas ministrija no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras saņēma informāciju, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs norādīja, ka MK noteikumos ir atsauce uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantu, taču minētajā likuma pantā nav precīzi definēts, ka finansējuma saņēmējam būtu tiesības vai pienākums pieprasīt un saņemt ziņas no Sodu reģistra.
2) Pamatojoties uz to, ka 2024. gada beigās pēc ES fondu tematiskās komitejas 2024.gada 31.oktobra sēdē atbalstītajām elastības finansējuma pārdalēm, no Ekonomikas ministrijas tika pārskatīti vairāki pasākumi, no kuriem pārdalīts elastības finansējums. Viens no šiem pasākumiem bija MK noteikumi Nr. 413, līdz ar to atbilstoši apstiprinātajām pārdalēm elastības finansējums 2 315 835 EUR apmērā tika nodrošināts prioritārajam mērķim - nevienlīdzības mazināšanai. Attiecīgi nepieciešams precizēt atbalsta programmai pieejamo finansējumu.
3) Viens no CFLA uzdotajiem jautājumiem skāra potenciālā finansējuma saņēmēja norādi uz to, ka MK noteikumu Nr. 413 33.4. apakšpunktā minēto prasību, ka finansējuma saņēmējam noteikts, ka ir jāveic sociāli atbildīgs iepirkums. Prasība par sociāli atbildīga iepirkuma veikšana noteikumos iekļauta, lai finansējuma saņēmējs iepirkuma procesā, ja tas ir attiecināms, ņemtu vērā ne tikai izmaksu un kvalitātes aspektus, bet arī sociālos, ētiskos un ilgtspējības kritērijus. Tas nozīmē, ka, veicot preču, pakalpojumu vai būvdarbu iepirkumus, pasūtītājs apsver, kā šis iepirkums ietekmēs sabiedrību, darba apstākļus, vides aizsardzību un citus sociāli nozīmīgus jautājumus. Ņemot vērā pasākuma specifiku, finansējuma saņēmējam, veicot iepirkuma procedūru jāvērtē, vai konkrētajā iepirkuma procedūrā var tikt ņemti vērā sociāli atbildīga iepirkuma aspekti. Lai finansējuma saņēmēji šo MKN prasību neuzskatītu kā obligātu prasību katrā iepirkumā,nepieciešams precizējums 33.4. apakšpunktā.
4) Saskaņā ar to, ka MK noteikumi Nr. 413 ir Eiropas Sociālā fonda pasākums, secināts, ka apakšpunktā 33.6. ir nekorekta atsauce, jo ievietota atsauce uz Atveseļošanas un noturības mehānismu. Lai neradītu interpretācijas iespēju un netsauktos uz normatīvajiem aktiem, kas nav saistīti ar Eiropas Sociālo fondu, nepieciešams precizējums.
5) MK noteikumu Nr. 413 41. punkts nosaka izņēmuma gadījumu, kad piešķirtais atbalsts netiek uzskatīts par komercdarbības atbalstu, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta pazīmēm. MK noteikumu NR. 413 41. punkts, kā izņēmumu no komercdarbības atbalsta identificē vienu no MK noteikumu 26. punktā noteiktajiem iespējamiem projektu vadības veidiem, kas noteikts MK noteikumu 26.3. apakšpunktā, kur projekta ietvaros ir attiecināmas tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir projekta vadības izmaksas, ja tās projekta iesniedzējam sniegtas ārpakalpojuma veidā vai uz uzņēmuma līguma pamata piesaistot pakalpojuma sniedzēju. MK noteikumu Nr. 413 izstrādes gaitā Finanšu ministrija norādīja, ka noteikumu projektā nepieciešams identificēt un pamatot gadījumus, kādos sniegtais atbalsts netiek uzskatīts par komercdarbības atbalstu. Lai to īstenotu MK noteikumu Nr. 413 anotācijas 1.3. sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” 6. punktā tika skaidrots, ka atbalsts projekta vadības izmaksām nav uzskatās par komercdarbības atbalstu, ja finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību, piemērojot iepirkuma procedūru. Līdzīgi anotācijā skaidrots, ka Finansējuma saņēmēja vadības izmaksām var nepiemērot komercdarbības atbalstu, ja projekta vadība, piemēram, projekta vadītājs, jurists, grāmatvedis, tiek nodrošināta ārpakalpojumā, nodrošinot pārredzamu, atklātu un nediskriminējošu iepirkuma procedūru. Gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību kā ārpakalpojumu, skatīt noteikumu 33.3. punktu, kurš tiek nodrošināts atbilstoši nacionālajam regulējumam publisko iepirkumu jomā, tad tas netiek uzskatīts par valsts atbalstu finansējuma saņēmējam Finansējuma saņēmējs ir tikai starpnieks, kas negūst nekādu labumu, finansējuma saņēmējs nodod projekta vadības izmaksām paredzēto finansējumu tālāk tieši tādā apmērā, cik tas paredzēts slēdzot līgumu ar ārpakalpojuma sniedzēju. Attiecībā uz atsauci uz MK noteikumu Nr. 413 33.3. apakšpunktu ir konstatēta tehniska pārrakstīšanās, jo pēc būtības publisko iepirkumu nosacījumi ir minēti MK noteikumu 33.4. apakšpunktā. Lai novērstu šo neprecizitāti, nepieciešami grozījumi MK NR. 413 41. punktā, lai ietvertu visus MK noteikumu Nr. 413 26. punktā minētos ārpakalpojuma veidus.
6) MK Noteikumu Nr. 413 54. punktā norādītā redakcija rada interpretācijas risku attiecībā uz atbalsta intensitātes aprēķināšanu gala labuma guvējam. Lai izslēgtu šo risku, ka atbalsta intensitāti aprēķinātu no finansējuma saņēmēja projekta kopējām izmaksām, kas tā nav plānots, nepieciešami grozījumi MK noteikumu Nr. 413 54. punktā.
7) Saskaņā ar to, ka spēku ir zaudējusi Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Komisijas regula 2018/1046), MK noteikumu Nr. 413 grozījumos spēku zaudējusī regula ir aizstāta ar spēkā esošo.
8) No 2025. gada 1. janvāra spēkā ir Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā NACE 2.1. red., līdz ar to veicot grozījumus, MK noteikumu Nr. 413 vairākos punktos nepieciešams veikt izmaiņas.
9) MK noteikumu Nr.413 11.punkts nosaka, ka atbalstu darba devējiem var sniegt tikai nefinanšu veidā. Vienlaikus Ekonomikas ministrijai 2025.gada 4.februārī bija saruna ar ražošanas nozares pārstāvjiem, kā ietvaros secināts, ka nepieciešams grozījumu ietvaros iekļaut iespēju darba devējiem apmācības nodrošināt arī granta veidā, nevis tikai nefinanšu atbalsta veidā, līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus, MK noteikumu Nr. 413 11.punktā.
10) No CFLA saņemta informācija, ka finansējuma saņēmēji, pēc līgumu noslēgšanas, plāno informatīvos pasākumus, taču MKN noteikumos Nr. 414 nav skaidri noteikts, ka attiecināmās izmaksas būtu arī šo informatīvo pasākumu organizēšanas izmaksas.
11) Ekonomikas ministrija no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras saņēma informāciju, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs norādīja, ka MK noteikumos ir atsauce uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantu, taču minētajā likuma pantā nav precīzi definēts, ka finansējuma saņēmējam būtu tiesības vai pienākums pieprasīt un saņemt ziņas no Sodu reģistra.
Risinājuma apraksts
1) MK noteikumu Nr. 413 14. punktā veiktas izmaiņas, kas finansējuma saņēmējam nodrošina vienotu pieeju rādītāju uzskaitei. Izmaiņas paredz noteikt, ka projekta iesniegumā rādītājus plāno proporcionāli Eiropas Sociālā fonda Plus un valsts budžeta līdzfinansējumam. Ja projekta iesniegums ir iesniegts par maksimāli pieejamo finansējumu 939 931 euro, tad sasniedzamais rādītājs – mācībās iesaistīto darbinieku skaits – ir vismaz 92. Ja projekta iesniegums ir iesniegts par minimāli pieejamo finansējumu 500 000 euro, tad sasniedzamais rādītājs – mācībās iesaistīto darbinieku skaits – ir vismaz 49. Sākotnējā MK noteikumu Nr. 413 redakcijā šis skaitlis tika noteikts 342, kas bija aprēķināts pēc principa, ja finansējuma saņēmējs apmācībās iesaistītās personas uzskaita kā neunikālās vienības.
Labots arī 10.2. apakšpunkts, proporcionāli samazinot arī ar grantiem atbalstīto neunikālo komersantu skaitu.
2) Balstoties uz ierosināto elastības finansējuma pārdali 2 315 835 EUR apmērā, tiek veikti grozījumi MK noteikumu Nr. 413 punktos nr. 5 un 8, kur šobrīd norādīts pasākumā attiecināmais finansējums bez elastības finansējuma. Papildus arī veikts precizējums MK noteikumu projekta 10.1. apakšpunktā, precizējot sasniedzamo rādītāju, kas atbilst proporcionālajam finansējuma samazinājumam un iestrādāts arī Darbības programmas grozījumos Nr.3.
Šobrīd arī tiek veikti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2020.-2027.gadam grozījumi Nr.3, kas vēl nav formāli saskaņoti ar Eiropas Komisiju, līdz ar to, ja tiks saņemti kādi papildus precizējumi, kas skar šo noteikumu projektu, tiks veikti attiecīgi grozījumi.
3) Tiek veikti grozījumi MK noteikumu Nr. 413 33.4. apakšpunktā, kur pēc vārdiem “sociāli atbildīgu” ievietotu vārdus “ja attiecināms”. Tas joprojām nozīmēs to, ka finansējuma saņēmējam tāpat ir jāizvērtē, vai pie konkrētā iepirkuma ir iespējams veikt sociāli atbildīgu iepirkumu, tomēr to nepadara par obligātu prasību katrā iepirkumā.
4) MK noteikumu Nr. 413 33.6. apakšpunktā dzēsta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānisma 34. pantu, izsakot apakšpunktu šādā redakcijā : "Finansējuma saņēmējs informāciju par projekta īstenošanas gaitu savā tīmekļvietnē aktualizē, tiklīdz tā ir pieejama, bet ne retāk kā reizi trijos mēnešos." Pēc būtības komunikācijas prasību ievērošana nemainās, finansējuma saņēmējam ir jānodrošina publicitātes pasākumi un jāatjauno informācija par projektu visu tā īstenošanas laiku.
5) Lai novērstu neprecizitāti ka MK noteikumu Nr. 413 41. punktā nav minēti visi gadījumi, kad tiek piemērots ārpakalpojums, tiek veikts labojums 41. punktā, pievienojot atsauci uz 26.3. apakšpunktu. Vienlaikus tiek norādīts, ka arī pašreizējās redakcijas ietvaros piesaistīt ārpakalpojumā projektu vadītāju atbilstoši MK noteikumu 26.3. apakšpunktam, kas netiks uzskatīts par komercdarbības atbalstu, ja tiks ievērots nosacījums par publisko iepirkumu nosacījumu izpildi. Atbalsts šo noteikumu 21.1.2.1. un 21.1.2.3. apakšpunktā minēto ārpakalpojuma izmaksu segšanai nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu finansējuma saņēmējam, ja tas nodrošina projekta vadību, piemērojot šo noteikumu 26.2. apakšpunktā un 26.3. apakšpunktā minēto nosacījumu, un nav mācību sniedzējs.
6) Lai precizētu MK Noteikumu 54. punktu, tas tiek izteikts jaunā redakcijā, norādot, ka intensitāte tiek aprēķināta no gala labuma guvēja projekta pieteikumā norādītājām kopējām apmācību izmaksām.
7) Spēku zaudējusī Komisijas regula 2018/1046 aizstāta Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Komisijas regula 2024/2509), izmaiņas veiktas MK noteikumu Nr. 413 grozījumu punktos nr. 33.12., 33.18., 33.19.1.
8) Saskaņā ar NACE 2.1. redakcijas spēkā stāšanos ar 2025. gada 1. janvāri, izmaiņas veikta MK noteikumu Nr. 413 apakšpunktā 33.2.1 un attiecīgi 2. pielikumā.
9) MK noteikumu Nr.413 11.punkts tiek papildināts ar granta sniegšanas atbalsta iespējām atbilstoši de minimis piešķiršanas nosacījumiem. Grozījumu ietvaros finansējuma saņēmējs varēs sniegt atbalstu darba devējam kā:
*nefinanšu atbalstu, kura ietvaros finansējuma saņēmējs sedz attiecināmās izmaksas, kas saistītas ar klātienes vai hibrīdformas apmācību kursu nodrošināšanu gala labuma guvējam;
*grantu, ja gala labuma guvējs pēc apmācību kursu apguves iesniedzis apstiprinājumu par sekmīgu apmācību kursu apguvi un dokumentus, kas apliecina ar kursiem saistītos izdevumus.
Finansējuma sniegšana nefinanšu atbalsta veidā (atbalsta apmērs pirms atbalsta piešķiršanas finanšu izteiksmē tiek izteikts līdzvērtīgi grantam)- biedrības, pēc līguma noslēgšanas ar CFLA, nodrošina apmācību kursus gan tiešsaistē, gan klātienē, gan arī hibrīdformātā. Gala labuma guvējs vēršas pie biedrības, norādot savas vajadzības nozares apmācībām. Biedrības nodrošina mācību procesu, kā arī sedz ar apmācībām saistītos izdevumus,ievērojot šajos MK noteikumos noteiktos ierobežojumus un atbalsta intensitāšu apmērus.
10) Papildināts MK noteikumu Nr.413 21.2.9.apakšpunkts, nosakot, ka gala labuma guvēja attiecināmajās izmaksās var iekļaut ar apmācību organizēšanu saistās izmaksas, piemēram, kafijas pauzes visas dienas apmācību nodarbību nodrošināšanai. Attiecībā uz gala labuma guvēju ir attiecināmas mācību projekta īstenošanas izmaksas, kas saistītas ar apmācībām izmantojamo telpu un iekārtu nomas izmaksām par apmācību laiku. Nepieciešams veikt šī apakšpunkta precizējumu, lai finansējuma saņēmējs varētu attiecināt arī citus ar apmācību organizēšanu saistītos izdevumus, piemēram, ja mācības notiek visas dienas garumā, pie to organizācijas izmaksām var nodrošināt kafijas pauzi.
11) Noteikumu projektā 21.1.1. apakšpunkts precizēts, lai finansējuma saņēmēji varētu attiecināt informatīvo pasākumu un ar to organizēšanu saistītās izmaksas. Šajās izmaksās var attiecināt arī kafijas paužu izmaksas, ja informatīvais pasākums plānots vismaz 3 stundu garumā.
12) Precizēts noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts, nosakot, ka finansējuma saņēmējs veic darba devēja nodokļu vai nodevu parāda pārbaudi atbalsta piešķiršanas dienā.
13) Lai finansējuma saņēmēji varētu pārliecināties, ka saskaņā ar kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, uz darba devēju nav attiecināmi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi, finansējuma saņēmējs var pieprasīt izziņu no Sodu reģistra Iekšlietu ministrijas Informācijas centram.
14) Ņemot vērā, ka drīzumā tiks uzsāks īstenot 4.2.4.1. pasākuma 2. kārtas atlasi, MK noteikumu projekts papildināts ar 33.26. apakšpunktu, kas nosaka "ka pasākuma pirmās kārtas ietvaros tā darbiniekam netiek paredzēts atbalsts tādām mācībām, kas apgūtas 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" otrās kārtas ietvaros". Papildus finansējuma saņēmējs vērtē arī demarkāciju ar citām atbalsta programmām, ja attiecināms.
Citi tehniskie precizējumi:
No 33.18. apakšpunkta dzēsts vārds "elektroniski", nosakot, ka dokumentus var paraustīt arī ar roku, ja to nav iespējams izdarīt elektroniski.
Papildus skaidrojošā informācija:
Saskaņā ar MK noteikumu NR. 413 56. punktā minēto par noteiktā nelikumīgā de minimis atbalsta atgūšanu, tiek skaidrots, ka nelikumīgi atgūtie līdzekļi tiek atkārtoti piešķirti atbalsta programmas ietvaros. Savukārt, gadījumā, ja šī atgūšana notiek, kad atbalsta programmas īstenošanas periods ir beidzies, tad par atgūto līdzekļu lemj Ekonomikas ministrija un saskaņo ar Ministru kabinetu.
Labots arī 10.2. apakšpunkts, proporcionāli samazinot arī ar grantiem atbalstīto neunikālo komersantu skaitu.
2) Balstoties uz ierosināto elastības finansējuma pārdali 2 315 835 EUR apmērā, tiek veikti grozījumi MK noteikumu Nr. 413 punktos nr. 5 un 8, kur šobrīd norādīts pasākumā attiecināmais finansējums bez elastības finansējuma. Papildus arī veikts precizējums MK noteikumu projekta 10.1. apakšpunktā, precizējot sasniedzamo rādītāju, kas atbilst proporcionālajam finansējuma samazinājumam un iestrādāts arī Darbības programmas grozījumos Nr.3.
Šobrīd arī tiek veikti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2020.-2027.gadam grozījumi Nr.3, kas vēl nav formāli saskaņoti ar Eiropas Komisiju, līdz ar to, ja tiks saņemti kādi papildus precizējumi, kas skar šo noteikumu projektu, tiks veikti attiecīgi grozījumi.
3) Tiek veikti grozījumi MK noteikumu Nr. 413 33.4. apakšpunktā, kur pēc vārdiem “sociāli atbildīgu” ievietotu vārdus “ja attiecināms”. Tas joprojām nozīmēs to, ka finansējuma saņēmējam tāpat ir jāizvērtē, vai pie konkrētā iepirkuma ir iespējams veikt sociāli atbildīgu iepirkumu, tomēr to nepadara par obligātu prasību katrā iepirkumā.
4) MK noteikumu Nr. 413 33.6. apakšpunktā dzēsta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānisma 34. pantu, izsakot apakšpunktu šādā redakcijā : "Finansējuma saņēmējs informāciju par projekta īstenošanas gaitu savā tīmekļvietnē aktualizē, tiklīdz tā ir pieejama, bet ne retāk kā reizi trijos mēnešos." Pēc būtības komunikācijas prasību ievērošana nemainās, finansējuma saņēmējam ir jānodrošina publicitātes pasākumi un jāatjauno informācija par projektu visu tā īstenošanas laiku.
5) Lai novērstu neprecizitāti ka MK noteikumu Nr. 413 41. punktā nav minēti visi gadījumi, kad tiek piemērots ārpakalpojums, tiek veikts labojums 41. punktā, pievienojot atsauci uz 26.3. apakšpunktu. Vienlaikus tiek norādīts, ka arī pašreizējās redakcijas ietvaros piesaistīt ārpakalpojumā projektu vadītāju atbilstoši MK noteikumu 26.3. apakšpunktam, kas netiks uzskatīts par komercdarbības atbalstu, ja tiks ievērots nosacījums par publisko iepirkumu nosacījumu izpildi. Atbalsts šo noteikumu 21.1.2.1. un 21.1.2.3. apakšpunktā minēto ārpakalpojuma izmaksu segšanai nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu finansējuma saņēmējam, ja tas nodrošina projekta vadību, piemērojot šo noteikumu 26.2. apakšpunktā un 26.3. apakšpunktā minēto nosacījumu, un nav mācību sniedzējs.
6) Lai precizētu MK Noteikumu 54. punktu, tas tiek izteikts jaunā redakcijā, norādot, ka intensitāte tiek aprēķināta no gala labuma guvēja projekta pieteikumā norādītājām kopējām apmācību izmaksām.
7) Spēku zaudējusī Komisijas regula 2018/1046 aizstāta Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2024/2509 (2024. gada 23. septembris) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Komisijas regula 2024/2509), izmaiņas veiktas MK noteikumu Nr. 413 grozījumu punktos nr. 33.12., 33.18., 33.19.1.
8) Saskaņā ar NACE 2.1. redakcijas spēkā stāšanos ar 2025. gada 1. janvāri, izmaiņas veikta MK noteikumu Nr. 413 apakšpunktā 33.2.1 un attiecīgi 2. pielikumā.
9) MK noteikumu Nr.413 11.punkts tiek papildināts ar granta sniegšanas atbalsta iespējām atbilstoši de minimis piešķiršanas nosacījumiem. Grozījumu ietvaros finansējuma saņēmējs varēs sniegt atbalstu darba devējam kā:
*nefinanšu atbalstu, kura ietvaros finansējuma saņēmējs sedz attiecināmās izmaksas, kas saistītas ar klātienes vai hibrīdformas apmācību kursu nodrošināšanu gala labuma guvējam;
*grantu, ja gala labuma guvējs pēc apmācību kursu apguves iesniedzis apstiprinājumu par sekmīgu apmācību kursu apguvi un dokumentus, kas apliecina ar kursiem saistītos izdevumus.
Finansējuma sniegšana nefinanšu atbalsta veidā (atbalsta apmērs pirms atbalsta piešķiršanas finanšu izteiksmē tiek izteikts līdzvērtīgi grantam)- biedrības, pēc līguma noslēgšanas ar CFLA, nodrošina apmācību kursus gan tiešsaistē, gan klātienē, gan arī hibrīdformātā. Gala labuma guvējs vēršas pie biedrības, norādot savas vajadzības nozares apmācībām. Biedrības nodrošina mācību procesu, kā arī sedz ar apmācībām saistītos izdevumus,ievērojot šajos MK noteikumos noteiktos ierobežojumus un atbalsta intensitāšu apmērus.
10) Papildināts MK noteikumu Nr.413 21.2.9.apakšpunkts, nosakot, ka gala labuma guvēja attiecināmajās izmaksās var iekļaut ar apmācību organizēšanu saistās izmaksas, piemēram, kafijas pauzes visas dienas apmācību nodarbību nodrošināšanai. Attiecībā uz gala labuma guvēju ir attiecināmas mācību projekta īstenošanas izmaksas, kas saistītas ar apmācībām izmantojamo telpu un iekārtu nomas izmaksām par apmācību laiku. Nepieciešams veikt šī apakšpunkta precizējumu, lai finansējuma saņēmējs varētu attiecināt arī citus ar apmācību organizēšanu saistītos izdevumus, piemēram, ja mācības notiek visas dienas garumā, pie to organizācijas izmaksām var nodrošināt kafijas pauzi.
11) Noteikumu projektā 21.1.1. apakšpunkts precizēts, lai finansējuma saņēmēji varētu attiecināt informatīvo pasākumu un ar to organizēšanu saistītās izmaksas. Šajās izmaksās var attiecināt arī kafijas paužu izmaksas, ja informatīvais pasākums plānots vismaz 3 stundu garumā.
12) Precizēts noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts, nosakot, ka finansējuma saņēmējs veic darba devēja nodokļu vai nodevu parāda pārbaudi atbalsta piešķiršanas dienā.
13) Lai finansējuma saņēmēji varētu pārliecināties, ka saskaņā ar kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, uz darba devēju nav attiecināmi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi, finansējuma saņēmējs var pieprasīt izziņu no Sodu reģistra Iekšlietu ministrijas Informācijas centram.
14) Ņemot vērā, ka drīzumā tiks uzsāks īstenot 4.2.4.1. pasākuma 2. kārtas atlasi, MK noteikumu projekts papildināts ar 33.26. apakšpunktu, kas nosaka "ka pasākuma pirmās kārtas ietvaros tā darbiniekam netiek paredzēts atbalsts tādām mācībām, kas apgūtas 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" otrās kārtas ietvaros". Papildus finansējuma saņēmējs vērtē arī demarkāciju ar citām atbalsta programmām, ja attiecināms.
Citi tehniskie precizējumi:
No 33.18. apakšpunkta dzēsts vārds "elektroniski", nosakot, ka dokumentus var paraustīt arī ar roku, ja to nav iespējams izdarīt elektroniski.
Papildus skaidrojošā informācija:
Saskaņā ar MK noteikumu NR. 413 56. punktā minēto par noteiktā nelikumīgā de minimis atbalsta atgūšanu, tiek skaidrots, ka nelikumīgi atgūtie līdzekļi tiek atkārtoti piešķirti atbalsta programmas ietvaros. Savukārt, gadījumā, ja šī atgūšana notiek, kad atbalsta programmas īstenošanas periods ir beidzies, tad par atgūto līdzekļu lemj Ekonomikas ministrija un saskaņo ar Ministru kabinetu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
455 685
0
0
2 609 334
0
2 609 334
2 609 334
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
455 685
0
0
2 609 334
0
2 609 334
2 609 334
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
536 100
0
0
3 069 805
0
3 069 805
3 069 805
2.1. valsts pamatbudžets
536 100
0
0
3 069 805
0
3 069 805
3 069 805
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-80 415
0
0
-460 471
0
-460 471
-460 471
3.1. valsts pamatbudžets
-80 415
0
0
-460 471
0
-460 471
-460 471
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-460 471
-460 471
-460 471
5.1. valsts pamatbudžets
0
-460 471
-460 471
-460 471
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pamatojoties uz to, ka 2024. gada beigās ES fondu tematiskās komitejas 2024.gada 31.oktobra sēdē tika atbalstīts priekšlikums par 4.2.4.1. pasākuma elastības finansējuma pārdali uz citiem prioritārajiem mērķiem, elastības finansējums 2 289 021 EUR apmērā no 4.2.4.1. pasākuma tika pārdalīts prioritārajam mērķim - nevienlīdzības mazināšanai.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums pēc elastības finansējuma pārdales ir 12 192 293 euro, tai skaitā Eiropas sociālā fonda Plus finansējums – 10 363 449 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 828 844 euro.
SAMP 4.2.4.1.” Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai” 1.kārtā noslēgti 13 līgumi.
Precizētais plānotais provizoriskais finansējuma (bez elastības finansējuma) izlietojums pa gadiem:
2025.gadā – 536 100 EUR;
2026.gadā – 3 069 805 EUR;
2027.gadā – 3 069 805 EUR;
2028.gadā – 3 069 805 EUR;
2029.gadā – 2 446 778 EUR.
Pasākuma pirmās kārtas ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums pēc elastības finansējuma pārdales ir 12 192 293 euro, tai skaitā Eiropas sociālā fonda Plus finansējums – 10 363 449 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 828 844 euro.
SAMP 4.2.4.1.” Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai” 1.kārtā noslēgti 13 līgumi.
Precizētais plānotais provizoriskais finansējuma (bez elastības finansējuma) izlietojums pa gadiem:
2025.gadā – 536 100 EUR;
2026.gadā – 3 069 805 EUR;
2027.gadā – 3 069 805 EUR;
2028.gadā – 3 069 805 EUR;
2029.gadā – 2 446 778 EUR.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021-2027)” ir paredzēts finansējums 2025.gadā 536 100 EUR (ESF+ finansējums 455 685 EUR, VB finansējums 80 415 EUR).
Finanšu ministrija nepieciešamo finansējumu lūgs pārdalīt no 74.resora ,,Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Finanšu ministrija nepieciešamo finansējumu lūgs pārdalīt no 74.resora ,,Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi