Anotācija (ex-ante)

22-TA-2220: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Aizsargāto lietotāju atbalsta mehānisma pilnveide un Aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēmas (turpmāk-ALDIS) darbības uzlabošana.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek paplašināts atbalsta saņēmēju loks, nosakot tos pakalpojuma sniedzējus, kam pakalpojums jāsniedz obligāti. Tāpat  tiek precizēta atbalsta mehānisma darbība, pēc ALDIS darbības uzsākšanas, lai novērstu identificētās neprecizitātes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumi Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr.345) ir spēkā kopš 2021.gada 1.septembra, un pēc ALDIS datiem 2022. gada maijā aizsargāto lietotāju skaits pa kategorijām ir: personas ar I invaliditātes grupu un bērni ar invaliditāti – 34 954, no tiem jūnijā piešķirts atbalsts 21 793 personām;trūcīgas/maznodrošinātas ģimenes (personas) – 45 318, no tām piešķirts atbalsts jūnijā 36 020 personām;daudzbērnu ģimenes – 83 827, no tām piešķirts atbalsts jūnijā 32 545 ģimenēm. 
Kopumā aizsargāto lietotāju skaits uz 2022.gada maiju ir 164 099, no kuriem 11 110 ir uzturlīdzekļu parādnieku reģistrā esošas personas, kurām pakalpojums nepienākas. Uz 2022.gada jūniju no 164 099 aizsargātiem lietotājiem atbalstu saņēma tikai 90 358, kas sastāda tikai 55% .
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Mainoties globālai situācijai, pieprasījums pēc energoresursiem aug, tas ietekmē elektroenerģijas cenu pieaugumu galapatērētājam, palielinot  izdevumus uz vienu mājsaimniecību.
Ieviešot jauno atbalsta mehānismu, tika pielietots princips- pakalpojumu sniedz elektroenerģijas tirgotāji brīvprātīgi kā sociāli atbildīgi komersanti, kas sevi pilnā mērā neattaisnoja. Atbalsts sasniedz tikai daļu no aizsargātajiem lietotājiem, jo atbalstā iesaistītie pakalpojuma sniedzēji nosedz vien pusi no aizsargāto lietotāju loka.
Turklāt, ir apzināts liels skaits daudzbērnu ģimeņu, kas nesaņem aizsargātā lietotāja atbalstu vasaras un rudens mēnešos, kad bērni pabeidz mācības vienā mācību iestādē, lai turpinātu mācības citā mācību iestādē, vai bērnu neieskaita nākamajā klasē vai kursā. 
Risinājuma apraksts
Lai sasniegtu ar atbalsta programmu maksimāli plašu aizsargātā lietotāja loku, tiks pilnveidots atbalsta mehānisms un uzlabota Aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēma.
Pakalpojumu sniedzējiem, kuriem reģistrēti vairāk kā 10 000 lietotāju, saskaņā ar grozījumiem Noteikumos Nr.345 būs obligāti jāsniedz pakalpojums, lai nodrošinātu  Noteikumu Nr.345 izpildi, piemērojot patērētājam  aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu. Pārējie tirdzniecības pakalpojumu sniedzēji, kuriem reģistrēto lietotāju skaits mazāks par 10 000 , pakalpojumu sniegs brīvprātīgi.  Tādā veidā Grozījumi Noteikumos Nr.345 aptvers maksimāli plašu Aizsargātā lietotāja auditoriju. Pakalpojumu sniedzēju,kur katram no tiem ir reģistrēti vairāk kā 10 000 lietotāju, iekšējais administratīvais resurss spēs nodrošināt Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumus, un šie pakalpojumu sniedzēji veidos būtiskāko tirgus daļu 98,32%. Tai pat laikā tie pakalpojumu sniedzēji, kas aizņem mazāk par 2% no tirgus daļas, pakalpojumu sniegs brīvprātīgi, izvērtējot savus administratīvos resursus, lai neveidotos nesamērīgs administratīvais slogs.

Tāpat- lai paplašinātu un pilnvērtīgi nodrošinātu Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu (turpmāk - pakalpojums), nepieciešami precizējumi Noteikumos Nr.345 gan faktiskajam ALDIS darbam, gan normatīvā ietvara pielāgojumam atbalsta reālo situāciju gadījumiem:
-tiek pagarināts atbalsta periods līdz 2023.gada 30 .aprīlim, kad aizsargātajam lietotājam piemēro palielināto atbalstu
- tiek precizēts, ka pakalpojumu var saņemt arī pēdējās garantētās piegādes ietvaros;
- tiek noteikts, ka aizsargātais lietotājs var bez maksas priekšlaicīgi izbeigt līgumu ar tirgotāju, ja tas nesniedz pakalpojumu;
- tiek precizēts, ka tie uzturlīdzekļu parādnieki, kas ir ar I grupas invaliditāti, var saņemt pakalpojumu, ņemot vērā, ka I grupas invalīdiem var būt ierobežotas iespējas veikt apmaksātu darbu kā rezultātā uzturlīdzekļu parāds var rasties objektīvu veselības ierobežojumu dēļ;
-tiek noteikts, ja vienam vai vairākiem daudzbērnu ģimenes bērniem izglītības procesā veidojas pārtraukums, kurš nav ilgāks par 3 mēnešiem, tad pēc aizsargātā lietotāja statusa atjaunošanās sistēmā tiks veikts veikts pārrēķins un daudzbērnu ģimenei tiks  piešķirta maksājuma samazinājuma kompensācija par iepriekšejiem mēnešiem, kad atbalsts netika izmaksāts;
- Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija (turpmāk-Fonda administrācija) turpinās nodot datus Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk- BVKB) noslēgtās satarpresoru vienošanās noteiktajā apjomā, kas paredz, ka Fonda administrācija nodod datus par visiem parādniekiem.Attiecīgi BVKB tālāk būs veicama saņemto datu apstrāde, lai nodrošinātu, ka atbalsts tiek piemērots arī personām, kurām ir noteikta  I grupas invaliditāte, kas vienlaikus ir arī uzturlīdzekļu parādnieki.
- tiek precizēta un papildināta kārtība, kā tiek aizsargātajam lietotājam veikts atbalsta pārrēķins par periodu, kad tam bija tiesības saņemt pakalpojumu, bet tas nenotika valsts reģistru kļūdas vai citas kļūdas dēļ
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • elektroenerģijas tirgotāji
Ietekmes apraksts
Elektroenerģijas tirgotājiem, kuru mājsaimniecības lietotāju skaits ir virs 10 000, pakalpojums no 01.01.2023.jāsniedz obligāti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 29.00.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts"paredzētā finansējuma ietvaros.
Noteikumu projekta 1.13 punkta īstenošanai - palielināta atbalsta apmēra piešķiršanai līdz 2023.gada 30.aprīlim - papildus finansējums nav nepieciešams. Finansējums paredzēts ar Ministru kabineta 2022.gada 6.septembra rīkojuma Nr. 584 "Par kompleksiem pasākumiem obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai" 5.4. apakšpunktu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts virzām steidzami, lai ar 2023.gada 1.janvāri atbilstīgie elektroenerģijas tirgotāji būtu gatavi sniegt pakalpojumu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

Būvniecības valsts kontroles birojs kā ALDIS pārzinis veiks nepieciešamos funkcionalitātes uzlabojumus tam piešķirtā ALDIS uzturēšanas izmaksu budžeta ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks palielināts Aizsargāto lietotāju skaits, kas saņem finansiālu atbalstu

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks atbalstītas daudzbērnu ģimenes un ģimenes ar bērniem ar invaliditāti

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi