22-TA-2998: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumos Nr. 514 "Prasības pārtikas izplatīšanai pēc minimālā derīguma termiņa beigām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pārtikas aprites uzraudzības likuma 11.2 panta otrā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumos Nr. 514 "Prasības pārtikas izplatīšanai pēc minimālā derīguma termiņa beigām" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavoti, lai veicinātu pārtikas pārpalikumu pārdali un nepieļautu to nonākšanu atkritumos, pilnveidojot patlaban spēkā esošo regulējumu par iespējām pārtikas uzņēmumiem ziedot noteikta veida pārtikas produktus arī pēc minimālā derīguma termiņa "Ieteicams līdz…" beigām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašlaik ir spēkā Ministru kabineta 2020. gada 11. augusta noteikumi Nr. 514 "Prasības pārtikas izplatīšanai pēc minimālā derīguma termiņa beigām" (turpmāk – noteikumi Nr. 514), kuru pielikumā ir noteiktas produktu grupas un laikposms, kādā pārtiku, kas marķēta ar norādi "Ieteicams līdz…" (turpmāk – pārtika), atļauts izplatīt pēc minimālā derīguma termiņa beigām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai veicinātu pārtikas pārpalikumu pārdali un mazinātu tās nonākšanu atkritumos, pārtikas apritē iesaistītie uzņēmumi rosināja paplašināt noteikumu Nr. 514 pielikumā noteikto sarakstu ar produktu grupām, kuras atļauts izplatīt pēc minimālā derīguma termiņa beigām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 514 pielikums tiek papildināts ar jaunām pārtikas produktu grupām, kuras atļauts izplatīt pēc minimālā derīguma termiņa beigām:
šokolāde (ar riekstiem, augļiem, pildījumu u. tml.);
iebiezinātais piens un iebiezinātā piena produkti;
ultraaugstā temperatūrā apstrādāts (UHT) piens, kafijas krējums, saldais krējums u.tml.;
siers (cietais, kausētais u.tml.);
majonēze;
margarīns;
skābēti, marinēti, termiski apstrādāti dārzeņi, tostarp vakuuma iepakojumā (vārītas pupiņas, bietes u.tml.).
šokolāde (ar riekstiem, augļiem, pildījumu u. tml.);
iebiezinātais piens un iebiezinātā piena produkti;
ultraaugstā temperatūrā apstrādāts (UHT) piens, kafijas krējums, saldais krējums u.tml.;
siers (cietais, kausētais u.tml.);
majonēze;
margarīns;
skābēti, marinēti, termiski apstrādāti dārzeņi, tostarp vakuuma iepakojumā (vārītas pupiņas, bietes u.tml.).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Mazturīgas personas
Ietekmes apraksts
Tiks paplašināts to pārtikas produktu klāsts, ko iespējams ziedot, lai rastu iespējas dažādām labdarības iestādēm un organizācijām nodrošināt ar pilnvērtīgu uzturu to iedzīvotāju daļu, kuru finansiālā situācija nav atbilstoša pilnvērtīga uztura saņemšanai par savā rīcībā esošajiem līdzekļiem.
Juridiskās personas
- Sociālo pakalpojumu sniedzēji
- Organizācijas, kas nodarbojas ar labdarību
- Pārtikas uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā noteiktais tiesiskais regulējums attieksies uz uzņēmējiem, kas vēlēsies ziedot pārtiku. Ziedot pārtiku mazāk turīgākai iedzīvotāju daļai ir uzņēmēja brīva izvēle.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
Pārtikas tirgotāju asociācija, Latvijas Samariešu apvienībaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskā apspriešana
6.4. Cita informācija
Noteikumu projekts sabiedrības līdzdalībai tiks ievietots TAP portāla publiskajā sadaļā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks rasta iespēja pārtikas apritē iesaistītajiem uzņēmumiem ziedot pārtiku dažādām labdarības iestādēm, un tās varēs nodrošināt ar pilnvērtīgu uzturu to iedzīvotāju daļu, kuru finansiālā situācija nav atbilstoša pilnvērtīga uztura saņemšanai par savā rīcībā esošajiem līdzekļiem.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbilstošs pārtikas nodrošinājums ir viens no būtiskiem elementiem veselības uzturēšanā. Bez pietiekama un pilnvērtīga uztura vājinās imunitāte. Nepietiekams uzturs ir vairāku faktoru kopums (finansiālais stāvoklis, psihosomatiski traucējumi u.c.)
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi