Anotācija

23-TA-2005: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 891 "Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītā daļa.
Publisko aģentūru likuma 5. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai precizētu valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra) valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādi (turpmāk – cenrādis).
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Cenrādis tiks piemērots no 2024. gada 1. janvāra.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Civilās aviācijas aģentūras darbības mērķis ir īstenot valsts politiku un pārvaldi Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības jomā, veicot civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošuma un civilās aviācijas drošības uzraudzību, kā arī uzraugot gaisa kuģu radītā piesārņojuma atbilstību vides aizsardzības prasībām. Civilās aviācijas aģentūras darbība tiešā veidā nodrošina Eiropas Savienības (turpmāk – ES), starptautisko civilās aviācijas organizāciju un citu Latvijas Republikai saistošu starptautisko normatīvo aktu un prasību monitoringu, ieviešanu un uzturēšanu nozarē.
Civilās aviācijas aģentūra atbilstoši likuma “Par aviāciju” 6. panta otrajā daļā noteiktajam deleģējumam veic tai noteiktās funkcijas un tās valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros sniegtajiem pakalpojumiem tiek piemērota maksa, kas noteikta ar Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumiem Nr. 891 “Valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk –  noteikumi Nr.891).
Civilās aviācijas aģentūras maksa par pakalpojumiem tiek aprēķināta un noteikta atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumos Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” noteiktajai kārtībai. Civilās aviācijas aģentūra ir atbildīga par publisko maksas pakalpojumu sniegšanu atbilstoši kompetencei un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītu izmaksu pilnīgu segšanu no pakalpojumu maksas ieņēmumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai mazinātu finansiālo slogu uz maksas pakalpojumu mērķauditoriju un ievērotu jaunu maksas pakalpojumu mērenu (15%) cenu pieaugumu ik gadu, Civilās aviācijas aģentūra noteikumos Nr. 891 paredzēja atvieglojumus – jaunajiem maksas pakalpojumiem tika piemērots samazināts izcenojums – 2022. gadā 76,92% no cenas un 2023. gadā 88,46% no cenas, atvieglojumu radīto izmaksu starpību sedzot no 2022. gadā un 2023. gadā saistībā ar Covid-19 pandēmiju plānotajiem ietaupījumiem. Ievērojot, ka noteikumu projekts stāsies spēkā ar 2024. gada 1.janvāri, kad atvieglojumi vairs nebūs spēkā, noteikumu Nr. 891 3. punkts nebūs aktuāls un ir svītrojams.
Risinājuma apraksts
Svītrot noteikumu Nr. 891 3. punktu.
Problēmas apraksts
ES tiesību aktos iekļauto Civilās aviācijas aģentūrai kā kompetentajai iestādei uzticēto uzdevumu apjoms ir mainīgs, un, lai izvairītos no situācijas, ka maksa par sniegtajiem pakalpojumiem netiek iekasēta par vienāda rakstura uzdevumu veikšanu un neradītu nevienlīdzīgu attieksmi pret pakalpojumu saņēmējiem, noteikumi Nr.891 paredz, ka maksa par cenrādī neminētajiem pakalpojumiem tiek iekasēta, vienas cilvēkresursu stundas izmaksas reizinot ar pakalpojuma sniegšanai nepieciešamo laiku, proti, tieši tāpat, kā maksa tiek noteikta visiem sniegtajiem pakalpojumiem. Saskaņā ar aprēķiniem, no 2024. gada vidējās cilvēkresursus stundas izmaksas būs 50,00 euro.
Risinājuma apraksts
Precizēt noteikumu Nr. 891 4. punktu, nosakot, ka pakalpojumus, kas nav minēti šo noteikumu pielikumā, Civilās aviācijas aģentūra sniedz atbilstoši cilvēkresursu stundas izmaksām 50,00 euro apmērā par stundu.
Problēmas apraksts
Ievērojot, ka ir palielinājusies Civilās aviācijas aģentūras vienas cilvēkresursu stundas izmaksas, un izvērtējot noteikumos Nr. 891 iekļauto Civilās aviācijas aģentūras sniegto publisko maksas pakalpojumus, ir konstatēts, ka Civilās aviācijas aģentūrai sākot ar 2024. gadu jānodrošina tādu pakalpojumu sniegšana, kas noteikumos Nr. 891 nav iekļauti.
Ņemot vērā augstāk minēto, ir nepieciešams grozīt Civilās aviācijas aģentūras cenrādi, precizējot Civilās aviācijas aģentūras sniedzamo publisko maksas pakalpojumu klāstu un veicot maksas pakalpojumu cenu pārrēķinu, nodrošinot ar Civilās aviācijas aģentūras sniegto pakalpojumu saistīto izmaksu pilnīgu segšanu no pakalpojumu maksas ieņēmumiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 891 izstrādes laikā civilās aviācijas jomu bija būtiski ietekmējusi Covid-19 pandēmija, kā rezultātā Civilās aviācijas aģentūra rada iespēju sniegt pakalpojumus par zemāku maksu, ietaupot uz preču iegādi un pakalpojumiem, komandējumiem, apmācībām, īri un nomu, iestāžu uzturēšanas izdevumiem un administratīvajiem pakalpojumiem, tajā skaitā – netika aizpildītas brīvās vakances.  Ņemot vērā to, ka šobrīd Civilās aviācijas aģentūra ir atjaunojusi normālu tās darbību, un līdz ar vispārējo cenu kāpumu 2023. gadā, ir palielinājušās vienas cilvēkresursu stundas izmaksas.
Maksas pakalpojumu cenas aprēķinātas, lai segtu ar maksas pakalpojumu sniegšanu saistītās izmaksas, vienlaikus nodrošinot, ka maksas pakalpojumu cenas nepārsniedz ar to sniegšanu saistītos izdevumus (detalizēts maksas pakalpojumu cenas aprēķinu skatīt sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma 2. pielikumā).
Lai nodrošinātu Civilās aviācijas aģentūras sniegto pakalpojumu atbilstību nacionālo un ES tiesību aktu prasībām, cenrādis tika papildināts ar jaunajiem maksas pakalpojumu veidiem.

Izmaksu veidošanās:
Noteikumu projektā iekļauto maksas pakalpojumu izcenojumi ietver visas tiešās un netiešās izmaksas, kas rodas, sniedzot attiecīgos maksas pakalpojumus, un tie noteikti, ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” prasības.
Civilās aviācijas aģentūras maksas pakalpojumu cenu izmaiņas galvenokārt ir saistītas ar izdevumu pieaugumu vispārējo cenu pieauguma rezultātā, vakanču aizpildīšanu un nepieciešamību atjaunot personāla apmācības, tajā skaitā tās, kas saistītas ar komandējumiem.    
Lai nodrošinātu ES un nacionālajos tiesību aktos iekļautajā regulējumā noteiktos uzdevumus, Civilās aviācijas aģentūra sniedz pakalpojumus, kuru cena noteikta, ņemot vērā visas Civilās aviācijas aģentūras veiktās darbības konkrēta pakalpojuma sniegšanai un ar šīm darbībām saistītās administratīvās izmaksas.  Sniegtā pakalpojuma maksa iekļauj Civilās aviācijas aģentūrai deleģēto uzdevumu ietvaros radītās administratīvās izmaksas šo pakalpojumu sniegšanai, par ko pakalpojuma saņēmējam jānorēķinās ar Civilās aviācijas aģentūru. Ņemot vērā minēto,  kā arī izvērtējot valsts nodevas un nodokļa definīciju, sniegtie pakalpojumi klasificējami kā maksas pakalpojums, nevis valsts nodeva vai nodoklis.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Civilās aviācijas aģentūras ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 2024. gadam plānoti 1 109 659 euro apmērā, 2025. gadam – 1 196 122 euro apmērā, un 2026. gadam – 1 179 821 euro apmērā.
Minētie ieņēmumi no maksas pakalpojumiem 1 109 659 euro apmērā iekļauti Ministru kabineta rīkojuma projektā “Par valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūras 2024. gada budžeta apstiprināšanu”.
Valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” sniegtajiem maksas pakalpojumiem, ar kuriem tiek īstenota valsts politika un pārvalde Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības jomā, netiek piemērots pievienotās vērtības nodoklis atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astotajai daļai, kura nosaka, ka publiskas personas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par PVN maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras vēlas saņemt Civilās aviācijas aģentūras maksas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Jāveic maksa par saņemtajiem pakalpojumiem.
Juridiskās personas
  • Personas, kuras vēlas saņemt Civilās aviācijas aģentūras maksas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Jāveic maksa par saņemtajiem pakalpojumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Tālvadības gaisa kuģu asociācija
Cits
VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”, AS “Air Baltic Corporation”, SIA “Air Baltic Training”, VAS “Latvijas gaisa satiksme”, AS “RAF-AVIA”, SIA “GM HELICOPTERS”, SIA “SMARTLYNX AIRLINES”, SIA “FBO RIGA”, VAS “Latvijas Pasts”, mācību organizācijas un FSTD operatori, aviācijas medicīnas eksperti, aviācijas medicīnas centri, civilās aviācijas lidlauki, oficiālajie kravu aģenti, zināmie nosūtītāji u.c.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

Civilās aviācijas aģentūra noteikumu projekta izstrādes gaitā ir konsultējusies ar tiešajiem pakalpojumu saņēmējiem kā vispārējā, tā komercaviācijā, kas analizējuši jauniekļautos pakalpojumus, pakalpojumu izcenojumu maiņu. Pirms noteikumu projekta izsludināšanas sabiedriskai apspriešanai, tas tika nosūtīts izvērtēšanai un viedokļa sniegšanai VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”, AS “Air Baltic Corporation”, SIA “Air Baltic Training”, VAS “Latvijas gaisa satiksme”, AS “RAF-AVIA”, SIA “GM HELICOPTERS”, SIA “SMARTLYNX AIRLINES”, SIA “FBO RIGA”, VAS “Latvijas Pasts”, mācību organizācijām un FSTD operatoriem, aviācijas medicīnas ekspertiem, aviācijas medicīnas centriem, civilās aviācijas lidlaukiem, oficiālajiem kravu aģentiem, zināmajiem nosūtītājiem u.c.

Noteikumu projekta izstrādes gaitā ņemts vērā saņemtais tirgus dalībnieku viedoklis.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
VA "Civilās aviācijas aģentūra" maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Drošības un pakalpojumu izcenojuma aprēķins
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk