Anotācija (ex-ante)

22-TA-3016: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Izglītības kvalitātes valsts dienesta maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2022.gadā Latvijas Republikas Saeima ir pieņēmusi Grozījumus Izglītības likumā un Grozījumus Profesionālās izglītības likumā, nosakot, ka turpmāk vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšana notiks, ievērojot izglītības programmas licencēšanas ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādi. Attiecīgi Izglītības likuma 36.panta ceturtajā daļā noteikts, ka “Izglītības programmu licencēšanas ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Ministru kabinets”, arī Profesionālās izglītības likuma 7.panta 13.2punkts pilnvaro Ministru kabinetu apstiprināt profesionālās izglītības programmu licencēšanas ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādi. 
Atbilstoši Izglītības likuma 1.panta 7.2 punktam un 33.panta trešās daļas grozījumiem, kas ir spēkā no 2022.gada 11.augusta, izglītības iestādes akreditācija ir regulāra izglītības iestādes darbības kvalitātes izvērtēšana un tiesību piešķiršana izglītības iestādei izsniegt valsts atzītu izglītības dokumentu par konkrētai izglītības programmai atbilstošas izglītības ieguvi. Akreditējot izglītības iestādi, tiek aptveroši izvērtēta tās darbības, tai skaitā izglītības programmu īstenošanas, kvalitāte (institucionālā akreditācija). Ievērojot minēto, vairs netiek īstenota vispārējās un profesionālās izglītības programmu akreditācija un izglītības iestāžu akreditācija izglītības programmas īstenošanā.
Profesionālās izglītības likumā definēta profesionālās izglītības iestādes akreditācija un ietverts profesionālās izglītības akreditācijas regulējums, attiecīgi uzsākot institucionālās akreditācijas modeļa ieviešanu profesionālajā izglītībā, kā arī paredzot atbilstības noteiktam profesionālās izglītības iestādes statusam izvērtējumu, kā arī atsakoties no profesionālās izglītības programmu akreditācijas. T.s. institucionālā profesionālās izglītības iestāžu akreditācija tiks uzsākta ar 2024.gada 1.janvāri.
Papildus, grozot Izglītības likumu un Profesionālās izglītības likumu, ir notikusi atteikšanās no eksaminācijas centriem un citām Izglītības likumā noteiktajām institūcijām, kuras var īstenot izglītības programmas. Savukārt Grozījumi Zinātniskās darbības likumā paredz ar zinātnisko institūciju reģistrāciju saistītos jautājumus nodod Latvijas Zinātnes padomes kompetencē. Ievērojot minēto, daļa Izglītības kvalitātes valsts dienesta (turpmāk – dienests) maksas pakalpojumu faktiski ir zaudējusi spēku.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas atbilstību spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un ieviest izglītības programmu licencēšanas, vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas (izņemot augstskolas un koledžas) ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādi, kā arī aktualizēt maksu par citiem dienesta maksas pakalpojumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz šim vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšana bija bez maksas, kā arī par maksu notika vispārējās un profesionālās izglītības programmu akreditācija. Tāpat par maksu bija paredzēta eksaminācijas centru akreditācija un vispārējās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības iestāžu (izņemot augstskolas un koledžas) akreditācija, kuras saturs un regulējums pēc minētajiem Grozījumiem Izglītības likumā un Grozījumiem Profesionālās izglītības likumā ir būtiski mainījies.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas un izglītības iestāžu (izņemot augstskolas un koledžas) akreditācijas ietvaros sniegto maksas pakalpojumu cenrādis ir nepieciešams, lai, pārejot uz institucionālās akreditācijas modeli vispārējā un profesionālajā izglītībā un atbilstīgi atsakoties no izglītības programmu akreditācijas (kuras līdz šim bija par maksu), nodrošinātu izglītības programmas licencēšanas kā sākotnējās izglītības kvalitātes izvērtēšanas efektivitāti, tostarp uz vietas izglītības iestādē izvērtējot izglītības iestādes kapacitāti un gatavību kvalitatīvi īstenot konkrētu izglītības programmu, kā arī paredzēt atlīdzību par t.s. institucionālo akreditāciju un tās ietvaros sniegtajiem pakalpojumiem (t.sk. atbilstības noteiktam profesionālās izglītības iestādes statusam izvērtējumu).
Risinājuma apraksts
Vispārējās un profesionālās izglītības programmas licencēšanas ietvaros, iesaistot nozares / jomas pārstāvjus – izglītības kvalitātes ekspertus, ir plānots vērtēt:
- Izglītības iestādes izstrādātās izglītības programmas saturu un to atbilstību izglītību regulējošo normatīvo aktu prasībām un aktuālajai nozares / jomas praksei;
- Plānoto pedagogu izglītības un profesionālās kvalifikācijas atbilstību, kā arī profesionālās kompetences pilnveidi;
- Izglītības vidi, resursus un materiāltehnisko nodrošinājumu;
- Izglītības iestādes piemērotību izglītojamajiem iekļaujošas izglītības īstenošanai (ja attiecināms).
Ņemot vērā minēto, izglītības programmas licencēšana prasa 40 ekspertu darba stundu, t.i., dienesta vecākais eksperts nodrošina:
- Iepazīšanos ar dienestā saņemto izglītības programmu un tās atbilstības izglītību regulējošo normatīvo aktu prasībām, kā arī izglītības iestādes nolikumam, drošības prasībām izvērtējumu – 10 stundas;
- Licencējamās izglītības programmas īstenošanā iesaistāmo pedagogu pietiekamības, to izglītības, profesionālās kvalifikācijas un profesionālās kompetences pilnveides atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, kā arī datu no Sodu reģistra par izglītības iestādes pedagogiem un tehnisko personālu izvērtējumu – 10 stundas;
- Lēmuma sagatavošanu par izglītības programmas licencēšanu vai tās atteikumu, kā arī informācijas ievadīšanu Valsts izglītības informācijas sistēmā – 4 stundas.
Nozares / jomas pārstāvis – izglītības kvalitātes eksperts nodrošina:
- Iepazīšanos ar izglītības programmu un tās satura atbilstības aktuālajai nozares / jomas praksei izvērtējumu, izglītības iestādes apmeklējumu, uz vietas vērtējot gatavību īstenot izglītības programmu – izglītības vidi, resursus un materiālo līdzekļu vai materiāltehnisko resursu un infrastruktūras, kā arī piemērotību izglītojamajiem iekļaujošas izglītības īstenošanai (ja attiecināms) – 16 stundas.
Vispārējās izglītības programmas licencēšanas izmaksas (Lv) tiek aprēķinātas saskaņā ar šādu formulu: Lv= (24 x Xd) + (16 x Xp), kur 24 un 16 – eksperta darba stundu skaits; Xd – dienesta vecākā eksperta stundas likme kopā ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, euro. Dienesta vecākā eksperta mēnešalga ir 1076 euro, 40 darba stundas nedēļā, t.i., 160 darba stundas mēnesī. Dienesta vecākā eksperta stundas atalgojums kopā ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmi ir 8.32 euro stundā (eksperta stundas likme bez darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes ir 6.73 euro stundā). Xp – eksperta stundas likme kopā ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, euro.
Eksperta stundas likme noteikta atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 26.aprīļa noteikumu Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” 11.algu grupas intervālam, atbilstoši saimes “Procesu un pakalpojumu pārvaldība” apakšsaimes “Procesu pārvaldība” III līmeņa pienākumu aprakstam. Ievērojot to, ka viduspunkta likme ir 80% no privātā sektorā noteiktā atalgojuma, tika aprēķināts privātā sektora atalgojums, kā rezultātā eksperta stundas likme kopā ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir 24.10 euro stundā (eksperta stundas likme bez darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes ir 19.50 euro stundā).
Vispārējās izglītības programmas licencēšanas maksa ir Lv=(24 x 8.32)+(16 x 24.10)= 199.68 + 385.60 = 585.28 euro. Kopā tiešās izmaksas, ieskaitot interneta izmaksas, ir 587.80 euro.
Netiešās izmaksas ir 9.37 euro. Līdz ar to vispārējās izglītības programmas licencēšanas kopējās izmaksas ir 597.17 euro.
Identiski tiek noteikta profesionālās izglītības programmu (attiecās uz profesionālās pamatizglītības programmām, arodizglītības programmām, profesionālās vidējās izglītības programmām, profesionālās tālākizglītības programmām, profesionālās pilnveides izglītības programmām un profesionālās ievirzes izglītības programmām) licencēšanas maksa.
Ja izglītības iestāde ir izteikusi vēlmi jau licencēto izglītības programmu īstenot citas izglītības programmas īstenošanas vietās, tad ekspertu darba stundu apjoms – ir 20, t.i., iepazīšanas ar izglītības programmu un tās atbilstības un aktualitātes izvērtējums, nozares / jomas eksperta apmeklējums, uz vietas izglītības iestādē vērtējot gatavību īstenot izglītības programmu – izglītības vidi, resursus un materiāltehnisko nodrošinājumu, piemērotību izglītojamajiem iekļaujošas izglītības īstenošanai (ja attiecināms) – 8 stundas, kā arī pedagogu izglītības un profesionālās kvalifikācijas atbilstības, kā arī profesionālās kompetences pilnveides atbilstības normatīvajos aktos noteiktajām prasībām izvērtējums, lēmuma sagatavošana, lemjot licencēt / piešķirt izglītības iestādes tiesības īstenot izglītības programmu konkrētajā vietā, kā arī ievadot informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā – 12 stundas.
Vispārējās izglītības programmas licencēšana citai izglītības programmas īstenošanas vietai maksa tiek aprēķināta pēc formulas Lv= (12 x Xd) + (8 x Xp),  kur 12 un 8 – eksperta darba stundu skaits; Xd – dienesta vecākā eksperta stundas likme kopā ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, euro. Dienesta vecākā eksperta mēnešalga ir 1076 euro, 40 darba stundas nedēļā, t.i., 160 darba stundas mēnesī. Dienesta vecākā eksperta stundas atalgojums kopā ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmi ir 8.32 euro stundā (eksperta stundas likme bez darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes ir 6.73 euro stundā). Xp – izglītības eksperta stundas likme kopā ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, euro.
Eksperta stundas likme noteikta atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 26.aprīļa noteikumu Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” 11.algu grupas intervālam, atbilstoši saimes “Procesu un pakalpojumu pārvaldība” apakšsaimes “Procesu pārvaldība” III līmeņa pienākumu aprakstam. Ievērojot to, ka viduspunkta likme ir 80% no privātā sektorā noteiktā atalgojuma, tika aprēķināts privātā sektora atalgojums, kā rezultātā eksperta stundas likme kopā ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir 24.10 euro stundā (eksperta stundas likme bez darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes ir 19.50 euro stundā).
Vispārējās izglītības programmas licencēšana citai izglītības programmas īstenošanas vietai maksa ir Lv=(12 x 8.32)+(8 x 24.10) = 99.84 + 192.80 = 292.64 euro. Kopā tiešās izmaksas, ieskaitot interneta izmaksas, ir 295.16 euro.
Netiešās izmaksas ir 9.37 euro. Līdz ar to vispārējās izglītības programmas licencēšanas citai izglītības programmas īstenošanas vietai izmaksas ir 304.53 euro.
Identiski tiek aprēķināta arī profesionālās izglītības programmas licencēšana citai izglītības programmas īstenošanas vietai maksa.
Vienas izglītības programmas īstenošanas tiesību atjaunošanas izmaksas ir 74.79 euro (tiešās izmaksas ir 65.43 euro un netiešās izmaksas ir 9.37 euro).
Vienlaikus ir paredzēta iespēja atjaunot izglītības programmas īstenošanas tiesības, ja izglītības programmas īstenošana, piemēram, tika ilgstoši pārtraukta, uz būtiski atvieglotiem nosacījumiem, t.sk. finansiāliem. Minētais risinājums ir ietverts, ievērojot Latvijas darba devēju un Latvijas Lielo pilsētu asociācijas priekšlikumus. Turklāt gadījumos, kad sākotnēji izglītības programmas īstenošana tiek uzsākta, bet pēc kāda laika to īstenot nav iespējams objektīvu apstākļu dēļ (piemēram, izglītojamo trūkums), tad šāda izglītības programma tiek apturēta (par to izglītības iestādei sistēmā ievadot attiecīgu informāciju), nevis anulēta un tās īstenošana var tikt atjaunota bez maksas.
Citas izmaiņas licencētajā izglītības programmā dienests vērtēs bez maksas, t.sk., ja izglītības iestāde veic grozījumu izglītības programmā atbilstoši izmaiņām normatīvajos aktos, piemēram, nodrošina izglītības programmas aktualizāciju atbilstoši izmaiņām valsts izglītības standartos vai nodrošina izglītības satura īstenošanu latviešu valodā atbilstoši Grozījumiem Izglītības likumā.

Vispārējās izglītības iestādes akreditācijā tiks iesaistīti akreditācijas ekspertu komisijas vadītājs un divi akreditācijas eksperti.
Akreditācijas eksperta stundas likme noteikta atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 26.aprīļa noteikumu Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” 11.algu grupas intervālam, atbilstoši saimes “Procesu un pakalpojumu pārvaldība” apakšsaimes “Procesu pārvaldība” III līmeņa pienākumu aprakstam. Ievērojot to, ka viduspunkta likme ir 80% no privātā sektorā noteiktā atalgojuma, tika aprēķināts privātā sektora atalgojums, kā rezultātā eksperta stundas likme kopā ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir 24.10 euro stundā (eksperta stundas likme bez darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes ir 19.50 euro stundā).
Akreditācijas ekspertu komisijas vadītāja atalgojums tiek aprēķināts – 32 x 24.10 x 1.3 = 1002.56 euro, kur 32 ir akreditācijas ekspertu komisijas vadītāja darba stundu skaits, 24.10 euro stundas likme un 1.3 koeficients par akreditācijas ekspertu komisijas vadīšanu (akreditācijas procesa administratīvā darba nodrošināšana).
Akreditācijas eksperta atalgojums tiks aprēķināts – 29 x 24.10 = 698.90 euro, kur 29 ir akreditācijas eksperta darba stundu skaits un 24.10 euro stundas likme.
Vispārējās izglītības iestādes akreditācijas izmaksas kopā, ieskaitot tiešās izmaksas 1942.20 euro (bez darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes) / 2400.36 euro (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmi) un administratīvo/netiešo izmaksu 0.1 koeficientu, ir 2640.40 euro.
Ja tiks veikta vispārējās izglītības iestādes akreditācija, kurā īsteno profesionālās izglītības, t.sk. profesionālās pilnveides izglītības programmas vai profesionālās ievirzes izglītības programmas, akreditācijas ekspertu komisijā tiks iekļauts arī
nozares / jomas pārstāvis – izglītības kvalitātes eksperts.
Nozares / jomas pārstāvja – izglītības kvalitātes eksperta (nozares / jomas pārstāvju skaits ir atkarīgs no konkrētās izglītības iestādes, tajā īstenoto izglītības programmu un piešķiramo profesionālo kvalifikāciju skaita (ja attiecināms)) atalgojums tiks aprēķināts – 16 x 24.10 = 385.60 euro, kur 16 ir akreditācijas eksperta darba stundu skaits un 24.10 euro stundas likme.
Izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības vērtēšanā tiks iesaistīti akreditācijas ekspertu komisijas vadītājs un viens akreditācijas eksperts.
Ekspertu komisijas vadītāja atalgojums tiek aprēķināts – 18 x 24.10 x 1.3 = 563.94 euro, kur 18 ir ekspertu komisijas vadītāja darba stundu skaits, 24.10 euro stundas likme un 1.3 koeficients par ekspertu komisijas vadīšanu (akreditācijas procesa administratīvā darba nodrošināšana).
Eksperta atalgojums tiks aprēķināts – 14 x 24.10 = 337.40 euro, kur 14 ir akreditācijas eksperta darba stundu skaits un 24.10 euro stundas likme.
Izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības vērtēšanas izmaksas kopā, ieskaitot tiešās izmaksas 729.30 euro (bez darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes) / 901.34 euro (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmi) un administratīvo / netiešo izmaksu 0.1 koeficientu, ir 991.48 euro.
Profesionālās iestādes akreditācijā (bez atbilstības statusam izvērtējuma) tiks iesaistīti akreditācijas ekspertu komisijas vadītājs, akreditācijas eksperts un nozares / jomas pārstāvis – izglītības kvalitātes eksperts (nozares / jomas pārstāvju skaits ir atkarīgs no konkrētās izglītības iestādes, tajā īstenoto izglītības programmu un piešķiramo profesionālo kvalifikāciju skaita (ja attiecināms)).
Akreditācijas ekspertu komisijas vadītāja atalgojums tiek aprēķināts – 32 x 24.10 x 1.3 = 1002.56 euro, kur 32 ir ekspertu komisijas vadītāja darba stundu skaits, 24.10 euro stundas likme un 1.3 koeficients par ekspertu komisijas vadīšanu (akreditācijas procesa administratīvā darba nodrošināšana).
Eksperta atalgojums tiks aprēķināts – 29 x 24.10 = 698.90 euro, kur 29 ir akreditācijas eksperta darba stundu skaits un 24.10 euro stundas likme.
Nozares / jomas pārstāvja – izglītības kvalitātes eksperta atalgojums tiek aprēķināts –
16 x 24.10 = 385.60 euro, kur 16 ir akreditācijas eksperta darba stundu skaits un 24.10 euro stundas likme.
Profesionālās iestādes (bez tajā īstenoto izglītības programmu un piešķiramo profesionālo kvalifikāciju skaita (ja attiecināms)) akreditācijas izmaksas kopā, ieskaitot tiešās izmaksas 1688.70 euro (bez darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes) / 2087.06 euro (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmi) un administratīvo/netiešo izmaksu 0.1 koeficientu, ir 2295.77 euro.
Profesionālās iestādes akreditācijā (ar atbilstības statusam izvērtējumu) tiks iesaistīti akreditācijas ekspertu komisijas vadītājs, akreditācijas eksperts un nozares / jomas pārstāvis – izglītības kvalitātes eksperts (nozares / jomas pārstāvju skaits ir atkarīgs no konkrētās izglītības iestādes).
Akreditācijas ekspertu komisijas vadītāja atalgojums tiek aprēķināts – 52 x 24.10 x 1.3 = 1629.16 euro, kur 52 ir ekspertu komisijas vadītāja darba stundu skaits, 24.10 euro stundas likme un 1.3 koeficients par ekspertu komisijas vadīšanu (akreditācijas procesa administratīvā darba nodrošināšana).
Eksperta atalgojums tiks aprēķināts – 36 x 24.10 = 867.60 euro, kur 36 ir akreditācijas eksperta darba stundu skaits un 24.10 euro stundas likme.
Nozares / jomas pārstāvja – izglītības kvalitātes eksperta atalgojums tiek aprēķināts –
16 x 24.10 = 385.60 euro, kur 16 ir akreditācijas eksperta darba stundu skaits un 24.10 euro stundas likme.
Profesionālās iestādes (statusa) akreditācijas izmaksas kopā, ieskaitot tiešās izmaksas 2332.20 euro (bez darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmes) / 2882.37 euro (ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmi) un administratīvo/netiešo izmaksu 0.1 koeficientu, ir 3170.60 euro.
Akreditācijas ekspertu komisijas vadīšana ietver papildu darba apjomu, salīdzinot ar akreditācijas ekspertu, jo komisijas vadītājs ir eksperts un pilda vēl citus pienākumus, tādēļ akreditācijas komisijas eksperta stundas likmei tiek piemērots koeficients 1.3, kas pielīdzināms 30% piemaksai par papildu darbu (Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 14.pants).
Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumiem Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība”, aprēķinot maksas pakalpojuma izcenojumu, tajā iekļautas arī netiešās izmaksas. Aprēķinot akreditācijas procesa nodrošināšanas netiešās izmaksas un salīdzinot tās ar tiešajām izmaksām, konstatēts, ka to eventuālais apmērs ir 10% no tiešo izmaksu apjoma, tādēļ tiek piemērots koeficients 0.1.
Aprēķini ar tiešo un netiešo izmaksu sadalījumiem pievienoti anotācijas pielikumā Excel tabulā, kur katrai cenrāža pozīcijai ir atbilstoša lapa ar aprēķiniem. Aprēķinu izmaiņas saistītas ar atlīdzības izmaiņām, kā arī pārskatīta pozīcijas, kas saistītas ar papīra dokumentu apriti, jo lielākā daļa dokumentu tiek saņemti, apstrādāti un nosūtīti elektroniski.
Institucionālās akreditācijas ieviešana vispārējā un profesionālajā izglītībā nodrošinās aptverošu un regulāru (reizi sešos gados) izglītības kvalitātes izvērtējumu, kas t.sk. izmantojams ieviešot vienotu izglītības kvalitātes monitoringu. Atsakoties no atsevišķas izglītības programmu akreditācijas, tas izglītības iestādēm un to dibinātājiem arī ļaus ietaupīt administratīvos un finanšu resursus, savlaicīgi plānot akreditācijas norisi, mērķtiecīgi virzīt un attīstīt izglītības iestādes darbību ilgtermiņā, kā arī jēgpilni iedzīvināt kvalitātes vadības principus izglītībā. 
Izglītības likuma 14. panta 8. punktā paredzēts Ministru kabineta deleģējums noteikt vispārējās prasības izglītības iestāžu akreditācijai, proti, izglītības iestāžu reģistrācijas un akreditācijas, tajā skaitā ārkārtas akreditācijas un akreditācijas anulēšanas, kārtību.
Izglītības likuma 1. panta 201. punkts kopsakarā ar 38. panta otrās daļas 5. punktu noteic, ka profesionālās ievirzes izglītības programmas ir izglītības programmu īpašs veids un profesionālās ievirzes izglītība ir sistematizēta zināšanu un prasmju apguve, kā arī vērtīborientācijas veidošana mākslā, kultūrā vai sportā līdztekus pamatizglītības vai vidējās izglītības pakāpei, kas dod iespēju sagatavoties profesionālās izglītības ieguvei izraudzītajā virzienā.
Profesionālās ievirzes izglītības sasaisti ar profesionālo izglītību apliecina vairākas Profesionālās izglītības likuma normas. Profesionālās izglītības likuma 23. panta 11. daļā paredz valsts profesionālās izglītības standartus, tostarp valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu, kas nosaka izglītības programmu stratēģiskos mērķus, obligāto izglītības saturu un profesionālās kompetences vērtēšanas pamatprincipus un kārtību.
Izglītības likuma 11. panta otrā daļa kopsakarā ar Profesionālās izglītības likuma 6. panta 13. daļu noteic, ka valsts atzītu izglītības dokumentu - apliecību par profesionālās ievirzes izglītības apguvi - izsniedz izglītojamam, kurš akreditētā izglītības iestādē ir ieguvis licencētai izglītības programmai atbilstošu izglītību.
Turklāt atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 31. panta 22., 23., 24.daļai valsts finansējumu profesionālās ievirzes izglītības programmu īstenošanai ir tiesīgas saņemt akreditētas izglītības iestādes.
No minētā regulējuma izriet, ka profesionālās ievirzes izglītība ir saistīta ar profesionālo izglītību. Līdz ar to projektā ir paredzēts regulējums attiecībā uz profesionālās ievirzes izglītības iestāžu akreditāciju.
Tomēr profesionālās ievirzes izglītības iestāde nav minēta to profesionālās izglītības iestāžu skaitā (Profesionālās izglītības likuma 16.1 pants), kuram ir jānodrošina profesionālās izglītības iestādes akreditācija vienlaikus ar atbilstības noteiktam profesionālās izglītības iestādes statusam izvērtējumu.
Līdz ar to profesionālās ievirzes izglītības iestādes akreditācija pēc satura un ietvertajām darbībām (izglītības kvalitātes jomu un kritēriju izvērtējums) atbilst profesionālās izglītības iestādes akreditācijai bez atbilstības statusam izvērtējuma.
Citas izmaiņas akreditācijā dienests vērtēs bez maksas.
Dienests slēdz līgumus ar kursu un semināru pasniedzējiem, ņemot vērā atsevišķu kursu un semināru specifiku, pasniedzēja izglītību un profesionālo kvalifikāciju, kas nozīmē, ka atsevišķiem kursiem un semināriem dalībnieku izmaksas stundā veidojas atšķirīgi. Lai piesaistītu kvalificētus pasniedzējus un nodrošinātu kursu un semināru kvalitāti, īpaši skatot jautājumus, kuri nav tiešā dienesta personāla redzeslokā, jāpiedāvā konkurētspējīgs atalgojums, kas atkarībā no pasniedzēja profesionālās kvalifikācijas un pieredzes var būt mainīgs, tāpēc tiek noteikta līgumcena par visu kursu vai semināru.
Turklāt jau šobrīd dienests bez maksas nodrošina izglītības kvalitātes vērtēšanas ekspertu sagatavošanu, informatīvos pasākumus izglītības pārvaldēm un izglītības iestāžu vadītājiem. Minētās aktivitātes plānots turpināt.
Citu dienesta maksas pakalpojumu – iesniegto dokumentu sākotnējā caurlūkošana, konsultatīvais atbalsts, iesnieguma izvērtēšana, vai atļauja strādāt par pedagogu personai, kas bijusi sodīta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, nekaitēs izglītojamo interesēm, izmaksas nav būtiski mainījušās, to aprēķins ir aktualizēts, ievērojot izmaiņas dienesta personāla atlīdzībā un nodokļos / darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātajās iemaksās.
Atbilstoši Izglītības likuma 20.panta trešās daļas 7. a) un b) punktā, Ministru kabineta 2019.gada 3.septembra noteikumu Nr.414 “Kārtība, kādā tiek izvērtēta personas atbilstība pedagoga amatam” 5.punktā noteiktajam dienests veic deleģētus valsts pārvaldes uzdevumus, līdz ar to dienesta maksas pakalpojumiem, kuri tiek sniegti deleģētā uzdevuma ietvaros, nepiemēro pievienotās vērtības nodokli saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu.
Dienesta sniegtajiem maksas pakalpojumiem “Kursi un semināri” pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļu likuma 59.panta pirmajā daļā noteikto, jo atbilstoši dienesta veiktajiem aprēķiniem ir plānots, ka šo maksas pakalpojumu kopējā vērtība nepārsniegs Pievienotās vērtības nodokļa likumā noteikto slieksni.
Dienests nav reģistrēts Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītības iestāžu vadītāji, izglītības iestāžu dibinātāji.
Ietekmes apraksts
Izglītības programmu licencēšana, izglītības iestāžu akreditācija un izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšana ir maksas pakalpojums.
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes un to dibinātāji.
Ietekmes apraksts
Izglītības programmu licencēšana, izglītības iestāžu akreditācija un izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšana ir maksas pakalpojums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 208 274
0
1 208 274
-251 633
1 208 274
-251 633
-251 633
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 208 274
0
1 208 274
-251 633
1 208 274
-251 633
-251 633
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 208 274
0
1 208 274
-251 633
1 208 274
-251 633
-251 633
2.1. valsts pamatbudžets
1 208 274
0
1 208 274
-251 633
1 208 274
-251 633
-251 633
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Vispārējās izglītības programmas licencēšana 597.17 euro x 120 = 71 660.40 euro gadā.
Profesionālās izglītības programmas (profesionālās pamatizglītības programma, arodizglītības programma, profesionālās vidējās izglītības programma, profesionālās tālākizglītības programma, profesionālās pilnveides  izglītības programma un profesionālās ievirzes izglītības programma) licencēšana 597.17 euro x 250 = 149 292.50 euro gadā.
Vispārējās izglītības programmas licencēšana citai izglītības programmas īstenošanas vietai 304.53 euro x 50 = 15 226.50 euro gadā.
Profesionālās izglītības programmas (profesionālās pamatizglītības programma, arodizglītības programma, profesionālās vidējās izglītības programma, profesionālās tālākizglītības programma, profesionālās pilnveides  izglītības programma un profesionālās ievirzes izglītības programma) licencēšana citai izglītības programmas īstenošanas vietai 304.53 euro x 200 = 60 906 euro gadā.
Izglītības programmas īstenošanas tiesību atjaunošana 74.79 euro x 50 = 3 739.50 euro gadā.
Vispārējās izglītības iestādes akreditācija 2 640.40 euro x 110 = 290 444 euro gadā.
Izglītības iestādes vadītāja profesionālās darbības vērtēšana 991.48 euro x 245 = 242 912.60 euro gadā.
Profesionālās izglītības iestādes akreditācija (bez atbilstības statusam izvērtējuma) 2 295.77 euro x 3 = 6 887.31 euro gadā.
Profesionālās izglītības iestādes akreditācija (ar atbilstības statusam izvērtējumu) 3 170.60 euro x 18 = 57 070.80 euro gadā.
Nozares eksperta atlīdzība par dalību akreditācijā 385.60 euro x 120 = 46 272 euro gadā
Izglītības iestādes iesniegto dokumentu projektu sākotnējā caurlūkošana pirms iesniegšanas reģistrācijai 147.48 euro x 15 = 2 212.20 euro gadā.
Iesniedzamo dokumentu sākotnējā caurlūkošana pirms izglītības programmas iesniegšanas licencēšanai 139.20 euro x 8 = 1 113.60 euro gadā.
Iesniedzamo dokumentu projektu sākotnējā caurlūkošana pirms iesniegšanas izglītības iestādes akreditācijai 416.04 euro x 5 = 2 080.20 euro gadā.
Konsultatīvais atbalsts izglītības iestādē akreditācijas ekspertu komisijas ziņojumā norādīto uzdevumu un rekomendāciju ieviešanai 552.68 euro x 3 = 1 658.04 euro gadā.
Konsultatīvais atbalsts par dienesta konstatēto trūkumu un nepilnību novēršanu izglītības iestādes dokumentos un informācijā 577.59 euro x 5 = 2 887.95 euro gadā.
Iesnieguma izvērtēšana, vai atļauja strādāt par pedagogu personai, kas bijusi sodīta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, nekaitēs izglītojamo interesēm 91.10 euro x 25 = 2 277.50 euro gadā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Par tiesību akta projektu visu veidu izglītības iestāžu vadītāji, vietnieki, izglītības metodiķi, valstspilsētu / novadu izglītības speciālisti un akreditācijas eksperti tika informēti dienesta 2022.gada rīkotajos kursos, piemēram, "Izglītības kvalitātes nodrošināšana izglītības iestādē" un "Akreditācijas ekspertu/komisijas vadītāju vispārējā un profesionālā izglītībā sagatavošana".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dienests, izglītības iestādes un to dibinātāji.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Izglītības programmu licencēšana, izglītības iestāžu akreditācija un izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšana paliek dienesta pārziņā. Ievērojot, ka jaunajam izglītības programmu licencēšanas un izglītības iestāžu akreditācijas modelim netika piešķirts valsts budžeta finansējums, šīs funkcijas tiks nodrošinātas esošo personālresursu un pašu ieņēmumu ietvaros, attiecīgi piesaistot kvalitātes vērtēšanas ekspertus. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Aprēķini tiesību akta projektam "Izglītības kvalitātes valsts dienesta maksas pakalpojumu cenrādis".