Anotācija

24-TA-1350: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma "Rēzeknes arodģimnāzijas atpūtas bāze "Priedes"" Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā, un valstij piekrītošas būves nodošanu bez atlīdzības Daugavpils Universitātes īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa un 43.pants.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma "Par valsts nekustamā īpašuma "Rēzeknes arodģimnāzijas atpūtas bāze "Priedes"",  "Priedes", Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā, un valstij piekrītošas būves nodošanu bez atlīdzības Daugavpils Universitātes īpašumā" projekts sagatavots, lai nodotu bez atlīdzības Daugavpils Universitātes (turpmāk - universitāte) īpašumā valsts nekustamo īpašumu "Priedes", Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā (turpmāk - nekustamais īpašums), kas Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - ministrija) nav nepieciešams funkciju nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministrijas valdījumā atrodas nekustamais īpašums, kas sastāv no divām zemes vienībām 1,27 ha kopplatībā - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 78620010105) 0,86 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 78620010151) 0,41 ha platībā, un 16 būvēm (būvju kadastra apzīmējumi 78620010105001, 78620010105002, 78620010105003, 78620010105004, 78620010105005, 78620010105006, 78620010105007, 78620010105010, 78620010105011, 78620010105012, 78620010105013, 78620010105014, 78620010151001, 78620010151002, 78620010151003 un 78620010151004).  Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Latgales rajona tiesas Kaunatas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.179.  
Kopā ar nekustamo īpašumu universitātes īpašumā tiek nodota Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 78620010105) esoša un atbilstoši Civillikuma 968.pantā noteiktajam (uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu) valstij piekrītoša pirmsreģistrēta būve - piebraucamais ceļš (būves kadastra apzīmējums 78620010105015), īpašumtiesības nav reģistrētas. Atbilstoši Civillikuma 853.pantam, visas tiesiskās attiecības, kas zīmējas uz galveno lietu, pašas par sevi attiecas arī uz tās blakus lietām, kādēļ, atsavinot galveno lietu, pie tās piederīga blakus lieta šaubu gadījumā atzīstama par atsavinātu kopā ar to, ja vien nav tieši noteikts pretējais.
Minētās būves pirmsreģistrāciju ir veikusi Rēzeknes novada būvvalde pēc nekustamā īpašuma "Dūjas", Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā, īpašnieka ierosinājuma (īpašnieks veic pārbūvi dzīvojamajai mājai), jo citas piekļuves iespējas nav. Par zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 78620010105) daļu 0,0260 ha platībā 2020.gada 14.februārī ir noslēgts zemes nomas līgums ar privātpersonu (ministrijā reģistrēts 2020.gada 21.februārī Nr.4806-020), nomas objekta lietošanas mērķis piebraucamā ceļa nodrošināšana dzīvojamajai mājai  "Dūjas", Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā. Ministrija brīdinās privātpersonu par zemes nomas līguma izbeigšanu ar brīdi, kad nekustamais īpašums tiks nodots universitātes īpašumā. Universitāte savas kompetences ietvaros risinās jautājumu par iespēju nodrošināt privātpersonai piekļuvi savam īpašumam. Vienlaikus risinās jautājumu par pirmsreģistrētās būves iekļaušanu nekustamā īpašuma sastāvā un tiesisko sakārtošanu, veicot būves kadastrālo uzmērīšanu un datu aktualizēšanu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un attiecīgajā zemesgrāmatas nodalījumā. atbilstoši likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 14. panta ceturtajai daļai, kas nosaka, ka ēkas (būves), kuras zemesgrāmatā, Valsts zemes dienestā vai pašvaldībā nav reģistrētas kā patstāvīgi īpašuma objekti, uzskatāmas par zemes īpašnieka īpašumu atbilstoši Civillikuma 968. pantam.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētie apgrūtinājumi - 
zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 78620010105):
tips 110202 , aizsargjoslas teritorija 0.8600 ha;
tips 020501, aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 0.0300 ha;
tips 7315030100, ceļa servitūta teritorija 0.0400ha;
tips 7315030100, ceļa servitūta teritorija 0.0100 ha;
zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 78620010151):
tips 110202, ūdenstilpes aizsargjoslas teritorija 0.4100 ha;
tips 7315030100, ceļa servitūta teritorija 0.0200 ha;
tips 7311050300, tauvas joslas teritorija gar ezeru 0.0900 ha;
neietekmēs nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu tā atsavināšanas gadījumā, universitāte turpinās ievērot likumdošanā noteiktos pienākumus attiecībā uz likumiskajiem apgrūtinājumiem. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums nav nepieciešams ministrijas un tās padotības iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumu Nr.528 „Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums” 24.16.apakšpunktam universitāte ir ministrijas padotībā esoša augstākās izglītības iestāde.
Universitāte, pamatojoties uz universitātes Satversmes (apstiprināta universitātes Satversmes sapulces sēdē 2022.gada 17.jūnijā) 2.punktu un Augstskolu likuma 7.panta pirmo daļu, ir atvasināta publiska persona.
Saskaņā ar  universitātes Satversmes 6.punktu universitāte ir augstākās izglītības, pētniecības un kultūras institūcija, kura atbilstoši augstākās izglītības standartiem īsteno bakalaura, maģistra un zinātnes doktora līmeņa augstākās izglītības programmas. Universitāte nodrošina augstas kvalitātes studijas un mūsdienu līmenim atbilstošu zinātnisko pētniecību, veidojot intelektuālu bāzi reģiona harmoniskai attīstībai. Atbilstoši Satversmes 18. un 20.punktam universitātes augstākā lēmējinstitūcija ir padome un tā ir atbildīga par universitātes ilgtspējīgu attīstību, stratēģisko un finanšu uzraudzību, kā arī nodrošina universitātes darbību atbilstoši attīstības stratēģijā noteiktajiem mērķiem. Universitātes mērķi ir attīstīt studiju, pētniecības un mūžizglītības programmas, kas atbilstoši darba tirgus prasībām nodrošina tautsaimniecības, valsts un sabiedrības attīstības nākotnes vajadzībām nepieciešamos cilvēkresursus, kā arī veicināt izglītības procesā iesaistīto personu izaugsmi par uzņēmīgiem, radošiem, atbildīgiem un konkurētspējīgiem sabiedrības locekļiem; veikt lietišķos pētījumus, kā arī ar inovācijām un mūžizglītības procesiem nodrošināt zināšanu un tehnoloģiju pārnesi attiecīgās tautsaimniecības nozarēs, veicinot to iespēju dinamiski piemēroties ārējās vides pārmaiņām.
Ņemot vērā iepriekš minēto, universitāte kvalificējama kā pētniecības organizācija atbilstoši Komisijas paziņojuma “Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes”  (2022/C 414/01) 16.punkta ff). apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai.  
Universitātes padome 2024.gada 11.februāra sēdē ir lēmusi (protokola nr.3 izraksts) pārņemt  nekustamo īpašumu universitātes īpašumā pētniecības un izglītības procesu nodrošināšanai universitātē Dzīvības zinātņu un tehnoloģiju institūta vajadzībām (turpmāk - DZTI). DZTI ir universitātes struktūrvienība - fakultāte, kas realizē studiju programmas (ABSP "Bioloģija", DSP "Bioloģija" u.c.) un ietilpst universitātes sastāvā.
Universitātē STEM programmās studenti studē tikai par budžeta līdzekļiem, līdz ar to universitātes sniegtie izglītības pakalpojumi nav kvalificējami kā saimnieciska darbība.
Darbības, ko veic universitāte, ir vērstas uz neatkarīgas pētniecības īstenošanu, un tās nav kvalificējamas kā saimnieciskā darbība, jo primārais mērķis ir radīt zināšanas un attīstīt inovācijas sabiedrības labumam, nevis gūt peļņu. Universitātes aktivitātes ietver fundamentālos un lietišķos pētījumus, kuru rezultāti tiek publiskoti un pieejami plašai sabiedrībai, tādējādi veicinot izglītības un zinātnes attīstību.
Universitātes pētniecisko darbību galvenais mērķis ir veicināt zinātnes, izglītības un sabiedrības attīstību. Šīs darbības raksturo šādi elementi:
1. Neatkarīga zinātniskā pētniecība
Pētījumi tiek veikti ar mērķi radīt jaunas zināšanas un izpratni, necenšoties tās izmantot komerciāliem nolūkiem.
2. Publiskas pieejamības nodrošināšana
Pētījumu rezultāti bieži tiek publiskoti akadēmiskās publikācijās, konferencēs vai citos formātos, padarot tos pieejamus plašākai sabiedrībai.
3. Resursu izmantošana sabiedrības interesēs
Pētnieciskā infrastruktūra, piemēram, laboratorijas un nekustamie īpašumi, tiek izmantoti pētījumu veikšanai, izglītībai un inovācijām, nevis komerciālai iznomāšanai vai peļņas gūšanai.
4. Sadarbība un zinātnes attīstība
Pētījumi bieži tiek veikti sadarbībā ar citām akadēmiskām vai zinātniskām iestādēm, nevis komerciāliem uzņēmumiem, ar mērķi radīt plašu sabiedrisku labumu.
Šādas darbības palīdz nodrošināt neatkarīgu, uz zināšanām balstītu attīstību, kas ir sabiedrībai pieejama un kalpo ilgtermiņa interesēm, neiesaistoties tirgus konkurencē vai peļņas gūšanā un ir atbilstošas Komisijas paziņojuma “Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes” (2022/C 414/01) 20.punktā noteiktajam, pētniecības organizācijas veiktās darbības nav ar saimniecisko darbību saistītas.
Ņemot vērā ģeogrāfisko izvietojumu, ka nekustamais īpašums pieguļ Rāznas ezera krastam - tas ir ideāli piemērots universitātes neatkarīgas pētniecības un studiju procesa nodrošināšanai. DZTI nekustamajā īpašumā veiks tikai tādas pētniecības darbības, kas nav kvalificējamas kā saimnieciskas darbības.
Ievērojot to, ka nekustamo īpašumu universitāte izmantos savu mērķu, kas norādīti iepriekš, īstenošanai, kā arī to, ka papildinošā saimnieciskā darbība tajos netiks realizēta, nekustamā īpašuma nodošana universitātes īpašumā nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts un uz to nav attiecināms komercdarbības atbalsta regulējums, tajā skaitā neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktās komercdarbības atbalsta pazīmes.
Ministrijas Nekustamā īpašuma un valsts mantas apsaimniekošanas komisijas 2024.gada 7.maija sēdē tika pieņemts lēmums (protokols Nr.7, 2.punkts) atbalstīt  nekustamā īpašuma nodošanu universitātes īpašumā bez atlīdzības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ministrija piedāvāja visām ministrijām izvērtēt nepieciešamību pārņemt valdījumā nekustamo īpašumu. Ministrijām nav nepieciešams nekustamais īpašums funkciju īstenošanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • zinātnieki un pētnieki
Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekta īstenošana pozitīvi ietekmēs studentus, augstskolas mācībspēkus, kā arī  sabiedrību kopumā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Universitāte esošā budžeta ietvaros segs izdevumus, kas saistīti ar īpašuma tiesību maiņas nostiprināšanu zemesgrāmatā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar ministrijas valdījumā esošu valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Izpildi nodrošinās ministrija un universitāte.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk