Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
24-TA-1738: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Konsultantu mācības"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Konsultantu mācības""(turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Komisijas (ES) 2023. gada 13. decembra Regulu 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula 2023/2831).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Latvijas Kopējās lauksaimniecības politika stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam intervencē "Konsultantu mācības".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Uzsākot jauno Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) plānošanas periodu, ir jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi, jo ir pieņemti jauni Eiropas Savienības normatīvie akti par atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA). Eiropas Komisija 2022. gada 11. novembrī apstiprināja Zemkopības ministrijas izstrādāto KLP SP 2023.–2027. gadam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz situācijas analīzi par KLP SP horizontālā mērķa "Ar zināšanām, inovācijām un digitalizēšanu modernizēt lauksaimniecību un lauku apvidus, veicinot jaunā apgūšanu, kopīgošanu un tālāku izplatīšanu" īstenošanu, konsultāciju pakalpojumu sniedzēji ir vērsuši uzmanību uz atbilstošas kvalifikācijas un pieredzes konsultantu trūkumu. Vienlaikus vadošajam neatkarīgu lauksaimniecības un lauku uzņēmējdarbības konsultāciju sniedzējam Latvijā SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" (turpmāk – LLKC) ne vienmēr izdodas rekrutēt un noturēt augsti kvalificētu speciālistus, jo to atalgojums nav konkurētspējīgs. Ievērojot iepriekšminēto, lai veicinātu kvalitatīvu konsultāciju sniegšanu un konsultantu pielāgošanos jaunajām tendencēm un problēmām gan klimata un vides, antimikrobiālās rezistences, digitalizācijas, gan inovāciju un citās jomās, 2020. gadā, grozot Lauku attīstības programmu 2014.–2020. gadam (turpmāk – LAP 2014–2020), tajā tika ietverts arī apakšpasākums un paredzēts atbalsts konsultantu apmācībai. Eksperti KLP SP sagatavošanai izveidotajās tematiskajās darba grupās, kā arī LAP 2014–2020 novērtētāji ir secinājuši, ka arī turpmāk vajadzīgs atbalsts konsultantu profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanai. Arī LLKC atzīst, ka ir nepieciešams izglītot konsultantus par klimata jautājumiem, augkopības un lopkopības robotizāciju un digitalizāciju, augsnes ilgtspējīgu apsaimniekošanu, meteoroloģiskajiem datiem un to izmantošanu prognozēšanā, dzīvnieku veselību, tostarp par antibiotikām un to rezistenci, inovācijām u. c. jomās.
SVID (stipro, vājo pušu, iespēju un draudu) analīze joprojām liecina, ka vājā puse joprojām ir nepietiekamas konsultantu zināšanas specifiskās jomās (par klimatu, digitalizāciju, antimikrobiālo rezistenci, inovācijām u.c.), tāpēc nepieciešams veicināt zināšanu apmaiņu un informācijas izplatīšanu, lai sekmētu izpratni par efektīvu produkcijas ražošanu ar tehnoloģiju un inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības palielināšanu, digitalizācijas potenciālu nozarē, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, vides aspektiem, lai veicinātu videi saudzīgu saimniekošanu, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, ūdens resursu aizsardzību un ilgtspējīgu izmantošanu, par gaisa kvalitāti un gaisu piesārņojošo vielu emisijas samazināšanu, resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību un citiem jautājumiem. 
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz situācijas analīzi par norisēm tautsaimniecībā, jo īpaši, lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un lauku teritorijā, kā arī ņemot vērā Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktās prasības, KLP SP tiek noteiktas atbalsta intervences, kas ļauj nodrošināt Latvijas ieguldījumu kopējos ES mērķos, kā arī dot būtisku ieguldījumu Latvijas lauksaimniecības, mežsaimniecības attīstībā un sekmēt lauku problēmu risināšanu.
SVID analīzē tika noteikta vajadzība veicināt konsultantu profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanu un secinājumos norādīts, ka iespēja, kas būtu jāizmanto, ir konsultantu kvalifikācijas celšana, piesaistot ārvalstu lektorus un iepazīstot citu valstu pieredzi. Zināšanu arvien lielākā nozīme radīs priekšnosacījumus konsultāciju pakalpojumu turpmākai stiprināšanai. 
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, ko iespējams atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai starpniecību, un dalībvalstis, ievērojot ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus. Regula 2021/2115 dalībvalstīm paredz rīcības brīvību tās prasību ieviešanā, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Regulas 2021/2115 151. panta 1. punkts noteic, ka, neskarot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 98., 99. un 100. pantu, dalībvalstis un Eiropas Komisija vāc personas datus ar nolūku īstenot savus attiecīgos pārvaldības, kontroles, uzraudzības un izvērtēšanas pienākumus saskaņā ar regulu 2021/2115, jo īpaši tos, kas paredzēti šīs regulas VI un VII sadaļā, un neapstrādā šos datus veidā, kas nav saderīgs ar šo nolūku.
Komisijas 2022. gada 6. septembra Īstenošanas regulas (ES) 2022/1475, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu, IV pielikuma 4. pantā noteikti ziņojamie labuma guvēju mainīgie lielumi. Ziņošana par izlaides rādītāju vērtībām attiecībā uz labuma guvējiem noteikta Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas regulas (ES) 2021/2290, ar ko nosaka noteikumus par metodēm, ar kādām aprēķina kopējos izlaides un rezultātu rādītājus, kuri izklāstīti I pielikumā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, pielikuma 3. panta "b" punkta "i" apakšpunktā.
Lai nodrošinātu ELFLA finansējuma piešķiršanu intervences īstenošanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi.
Noteikumu projektā, pamatojoties uz regulas 2021/2115 78. pantu, noteikta kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu intervencē "Konsultantu mācības" (turpmāk – intervence).
Noteikumu projekts nosaka atbalsta pretendentus, gala labuma guvējus, atbalsta saņemšanas nosacījumus un kārtību, kā arī publiskā finansējuma veidu un apmēru.
Noteikumu projektā noteiktās intervences mērķis ir veicināt konsultantu profesionālo zināšanu un prasmju pilnveidi, tas ir, mācības, kas šī noteikumu projekta izpratnē izprotams kā profesionālās kompetences pilnveides pasākumu kopums, ko nosaka nozares darba specifika.
Intervences īstenošanas vieta ir Latvijas Republika un citas Eiropas valstis.
Atbalstu gala labuma guvējiem piešķir saskaņā ar regulu 2023/2831. De minimis atbalsta kopsummu nosaka trīs gadu laikposmā kā slīdošā periodā: ar trīs gadu periodu saprotams laikposms no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts, līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024. gada 18. decembris, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021. gada 18. decembrim.
Lai nodrošinātu to, ka KLP finansētās darbības nepārklājas ar citu Eiropas Savienības fondu finansētām darbībām, Lauku atbalsta dienestam ir izveidota tieša sasaiste ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēmu, kurā iespējams pārbaudīt projektu nepārklāšanos un atbalsta nedublēšanos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • gala labuma guvēji
  • atbalsta pretendents
  • atbalsta pretendents
Ietekmes apraksts
Gala labuma guvēji – konsultāciju pakalpojuma sniedzēji, kas mācībām piesaka savus nodarbinātos (speciālistus, kas sniedz konsultācijas). Atbalsta pretendents – finansējuma saņēmējs, kas mācību organizēšanai un īstenošanai izvēlēts, organizējot publisko iepirkumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Konsultantu profesionālo zināšanu un prasmju pilnveide ietekmēs zināšanu apmaiņu un informācijas izplatīšanu, kas tiks nodrošināta, sniedzot konsultāciju pakalpojumus, un tādējādi palielinās konsultantu un konsultāciju saņēmēju izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Atbalsts zināšanu pilnveidei pozitīvi ietekmēs ieguldījumu tautsaimniecības konkurētspējā.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Konsultantu profesionālo zināšanu un prasmju pilnveide ietekmēs zināšanu apmaiņu, informācijas izplatīšanu, kas tiks nodrošināta, sniedzot konsultāciju pakalpojumus, un tādējādi palielinās konsultantu un konsultāciju saņēmēju izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Atbalsts palielinās uzņēmumu konkurētspēju, sekmējot arī nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Konsultantu profesionālo zināšanu un prasmju pilnveide ietekmēs zināšanu apmaiņu, informācijas izplatīšanu, kas tiks nodrošināta, sniedzot konsultāciju pakalpojumus, un tādējādi palielinās konsultantu un konsultāciju saņēmēju izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Tādējādi pozitīvi tiks ietekmēta uzņēmējdarbības vides pilnveidošanas joma, mazinot uzņēmumu izmaksas.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Konsultantu profesionālo zināšanu un prasmju pilnveide ietekmēs zināšanu apmaiņu, informācijas izplatīšanu, kas tiks nodrošināta, sniedzot konsultāciju pakalpojumus, un tādējādi palielinās konsultantu un konsultāciju saņēmēju izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Atbalsts zināšanu pilnveidei pozitīvi ietekmēs mazo un vidējo uzņēmēju spēju īstenot savu potenciālu.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Konsultantu profesionālo zināšanu un prasmju pilnveide ietekmēs zināšanu apmaiņu, informācijas izplatīšanu, kas tiks nodrošināta, sniedzot konsultāciju pakalpojumus, un tādējādi palielinās konsultantu un konsultāciju saņēmēju izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. 

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Konsultantu profesionālo zināšanu un prasmju pilnveide ietekmēs zināšanu apmaiņu, informācijas izplatīšanu, kas tiks nodrošināta, sniedzot konsultāciju pakalpojumus, un tādējādi palielinās konsultantu un konsultāciju saņēmēju izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, videi saudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem, vienlaikus ietekmējot arī konsultantu un iedzīvotāju ekonomiskās aktivitātes dinamiku.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
2 796,72
gala labuma guvēji
neietekmē
Gala labuma guvēji piedalās pasākumā, viņiem ir iespēja apmācīt savus konsultantus.
atbalsta pretendents
palielinās
Vērtības nozīme:
10,84
Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati
2,00
Maksājuma pieprasījuma sagatavošana, pievienojot mācību organizēšanas un īstenošanas darbu nodošanas un pieņemšanas aktu – Elektroniskās pieteikšanās sistēmā izveidotu pārskatu par pabeigtajām mācībām attiecīgajā ceturksnī
3
Iespējamais atbalsta pretendentu skaits
3
Maksājuma pieprasījuma sagatavošana
195,12
Ne biežāk kā reizi ceturksnī ir iespēja iesniegt maksājuma pieprasījumu, taču tikpat labi maksājuma pieprasījumu var iesniegt arī reizi gadā; administratīvās izmaksas variēs (būs dažādā amplitūdā).
atbalsta pretendents
palielinās
Vērtības nozīme:
10,84
Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati
80,00
Piedāvājuma dalībai iepirkumā, t.sk. pavaddokumentu, sagatavošanai vidēji nepieciešamais laiks vienam atbalsta pretendentam
3
Iespējamais atbalsta pretendentu skaits
1
Iepirkums netiek paredzēts katru gadu.
2 601,60
Ņemot vērā iepirkuma izsludināšanas laika grafiku, kā arī atbalsta pretendenta (finansējuma saņēmēja) plānoto darbu īstenošanas grafiku, finanšu plūsmu un maksājumu pieprasījumu iesniegšanas laiku, administratīvās izmaksas variēs (būs dažādā amplitūdā).
Kopā
2 796,72

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
90 950
0
154 020
181 050
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
90 950
0
154 020
181 050
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
107 000
0
181 200
213 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
107 000
0
181 200
213 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-16 050
0
-27 180
-31 950
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-16 050
0
-27 180
-31 950
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-16 050
-27 180
-31 950
5.1. valsts pamatbudžets
0
-16 050
-27 180
-31 950
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34.§ "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam"" un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam intervencei "Konsultantu mācības" publiskais finansējums apstiprināts 800 000 EUR apmērā ar 680 000 EUR lielu ES līdzfinansējumu (85 %) un 120 000 EUR lielu valsts finansējumu (15 %). Finansējums intervencei pa gadiem tiek sadalīts šādi:
2025. gads –  107 000,00 EUR;
2026. gads –  181 200,00 EUR;
2027. gads –  213 000,00 EUR;
2028. gads –  191 800,00 EUR;
2029. gads –  107 000,00 EUR.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu pasākuma īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā minēto atbalstu piešķir saskaņā ar regulu 2021/2115.
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
Vispārīgā de minimis atbalsta regula

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību. Dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus.
Regula (ES) 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2023/2831
2.2. apakšpunkts, 18., 21., 23. un
28. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2831 1. panta 1. punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2831 1. panta 2. punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2831 2. panta 2. punkts
22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2023/2831 3. panta 2. punkts
18. un 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/6e97382a-741c-467c-adb8-6183311f88e8

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Biedrība "Latvijas Jauno zemnieku klubs" saskaņo noteikumu projektu.
Biedrība "Latvijas Biškopības biedrība" ierosina paplašināt atbalsta pretendentu loku, ietverot tajā arī nozares nevalstiskās organizācijas. Ierosinājums nav ņemts vērā. Noteikumu projektā norādītais atbalsta pretendentu loks ir noteikts saskaņā ar Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) intervencē LA1.2. "Konsultantu mācības" minēto, un pirms KLP SP iesniegšanas Eiropas Komisijai tas ir apstiprināts KLP SP Uzraudzības komitejā, kuras sastāvā ir Lauksaimniecības konsultatīvās padomes pārstāvis, proti, pārstāvis no biedrības "Latvijas Biškopības biedrība".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzot atbalstu konsultantu zināšanu pilnveidei un līdz ar to – informācijas izplatīšanai konsultāciju saņēmējiem par tematiem, kas saistīti ar vides aspektiem, lai sekmētu videi saudzīgas lauksaimniekošanas uzlabošanos, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu lietošanu, ūdens resursu aizsardzību un ilgtspējīgu izmantošanu, jautājumiem par gaisa kvalitāti un gaisu piesārņojošo vielu emisijas samazināšanu, augu aizsardzības līdzekļu lietošanu u. tml., tiks veicināta ilgtspējīga attīstība.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzot atbalstu konsultantu zināšanu pilnveidei un līdz ar to – informācijas izplatīšanai konsultāciju saņēmējiem par tematiem, kas saistīti ar klimata pārmaiņu mazināšanu, pielāgošanās pasākumu nozīmi, klimatam saudzīgu lauksaimniecības praksi, ilgtspējīgu resursu un atjaunojamās enerģijas izmantošanu, piesārņojošo vielu emisijas samazināšanu u. tml., tiks uzlabota lauksaimnieku un mežsaimnieku  izpratne, lai sekmētu lauksaimniecības ieguldījumu klimata pārmaiņu mazināšanā un lauksaimnieku spēju tām pielāgoties.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Netieši – sekmējot uzņēmumu un saimniecību konkurētspēju, kā arī ietekmējot iedzīvotāju ekonomiskās aktivitātes dinamiku, tostarp sociālekonomiskās situācijas uzlabošanos.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertā plānotā personas datu apstrāde un aprite ir izvērtēta un noteikta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. pantam.
Datu apstrādes tiesiskais pamats ir Datu regulas 6. panta 1. punkta "c" un "e" apakšpunkts.
Eiropas Savienības finanšu interešu aizsardzības nolūkos datus var apstrādāt Eiropas Savienības un dalībvalsts revīzijas un izmeklēšanas struktūras.
Saskaņā ar Regulas 2021/2115 151. pantu, neskarot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116  par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 98., 99. un 100. pantu, dalībvalstis un Eiropas Komisija vāc personas datus ar nolūku īstenot savus attiecīgos pārvaldības, kontroles, uzraudzības un izvērtēšanas pienākumus saskaņā ar regulu 2021/2115, jo īpaši tos, kas paredzēti VI un VII sadaļā, un neapstrādā šos datus veidā, kas nav saderīgs ar šo nolūku. Komisijas īstenošanas 2022. gada 6. septembra Regula (ES) 2022/1475 nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 īsteno attiecībā uz KLP stratēģisko plānu izvērtēšanu un uzraudzībai un izvērtēšanai vajadzīgās informācijas sniegšanu. Regulas 2022/1475 IV pielikuma 4. pantā noteikti ziņojamie labuma guvēju mainīgie lielumi. Ziņošana par izlaides rādītāju vērtībām attiecībā uz labuma guvējiem noteikta Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas regulas (ES) 2021/2290, ar ko nosaka noteikumus par metodēm, ar kādām aprēķina kopējos izlaides un rezultātu rādītājus, kuri izklāstīti I pielikumā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, pielikuma 3. panta "b" punkta "i" apakšpunktā.
Saskaņā ar noteikumu projektu mācību dalībnieks ir gala labuma guvēja nodarbinātais (konsultants). Tā kā mācības var ietvert arī individuālas nodarbības, mācību organizētājam nepieciešams personas tālruņa numurs un e-pasta adrese, lai pēc vajadzības varētu sazināties ar mācību dalībnieku, piemēram, par izmaiņām paredzētajās nodarbībās. Tāpat personas tālruņa numurs un e-pasta adrese ir nepieciešama arī kontrolei un pārbaudei (ja viens saziņas kanāls nedarbojas, var izmantot otru).
Datu glabāšanas termiņš ir 10 gadu, sākot no dienas, kad piešķirts atbalsts, atbilstoši regulas 2023/2831 6. panta 3. punktam un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 67. panta 1. punktam.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk