23-TA-529: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā 2023. gadā pašvaldībām piešķir valsts budžeta dotāciju par personām, kuras ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs ievietotas līdz 1998. gada 1. janvārim" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Kārtība, kādā 2023. gadā pašvaldībām piešķir valsts budžeta dotāciju par personām, kuras ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs ievietotas līdz 1998. gada 1. janvārim" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 31. panta 2. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt kārtību, kādā 2023. gadā pašvaldībām piešķir valsts budžeta dotāciju par personām, kuras ievietotas ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs – veco ļaužu pansionātos un centros līdz 1998. gada 1. janvārim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma pārejas noteikumu 5. punktu, Ministru kabinets, iesniedzot Saeimai gadskārtējā valsts budžeta likuma projektu, paredz tajā dotāciju pašvaldībām par bērniem bērnunamos un iemītniekiem veco ļaužu pansionātos un centros, kuri tajos ievietoti līdz 1998. gada 1. janvārim. Saskaņā ar pašvaldību sniegto informāciju bērnunamos vairs neatrodas bērni, kuri tajos ievietoti līdz 1998. gada 1. janvārim, līdz ar to dotācija pašvaldībām par šīm personām vairs netiek aprēķināta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai pašvaldībām 2023. gadā tiktu pārskaitīta valsts budžeta dotācija par ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs – veco ļaužu pansionātos un centros līdz 1998. gada 1. janvārim ievietotām personām atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 31. panta 2. punktā noteiktajam apmēram, nepieciešams noteikt dotācijas piešķiršanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 31. panta 2. punktā noteikta apropriācija 604 296 euro apmērā par iemītniekiem veco ļaužu pansionātos un centros, kuri tajos ievietoti līdz 1998. gada 1. janvārim, nosakot, ka viena iemītnieka finansējums ir 7848 euro apmērā gadā.
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā piešķir finansējumu pašvaldībām par ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs līdz 1998. gada 1. janvārim ievietotām personām, pamatojoties uz pašvaldību iesniegtajiem datiem par iemītnieku skaitu.
Noteikumu projektā ir noteikts, ka pašvaldības reizi mēnesī līdz attiecīgā mēneša 10. datumam, informē Valsts kasi par sociālās aprūpes iestādē līdz 1998. gada 1. janvārim ievietoto personu aktuālo skaitu attiecīgā mēneša pirmajā datumā, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati.
Noteikumu projektā noteikts, ka finansējums pašvaldībām par personām, kuras ievietotas veco ļaužu pansionātos un centros līdz 1998. gada 1. janvārim, 2023. gadā ir 654 euro mēnesī par vienu personu.
Noteikumu projekts paredz, ka Valsts kase nodrošina finansējuma pārskaitīšanu uz attiecīgo pašvaldību kontiem vienu reizi mēnesī līdz attiecīgā mēneša 15. datumam, atbilstoši pašvaldību iesniegtajiem datiem par aktuālo personu skaitu un attiecīgajā mēnesī noteikto finansējumu vienai personai šo noteikumu pielikumā norādītā finansējuma ietvaros. Pielikumā ir norādītas maksimāli iespējamās summas, kuras pašvaldības saņems gadījumā, ja sociālās aprūpes iestādēs ievietotās personas uzturēsies visu 2023. gadu, un šīs summas ir nepieciešamas pašvaldībām budžeta ieņēmumu plānošanai attiecīgajā laika periodā.
Noteikts, ka pašvaldībām, kuras minētos datus nav iesniegušas Valsts kasē, valsts budžeta dotāciju par attiecīgo mēnesi pārskaita tikai pēc informācijas iesniegšanas, vienlaicīgi ar kārtējā mēneša finansējumu.
Noteikumu projektā paredzot, ka pašvaldības izmanto Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati, tiek noteikta vienota kārtība, kādā pašvaldības paziņo aktuālo informāciju par personu skaitu, par kurām tiek piešķirta valsts budžeta dotācija. Līdz ar to Finanšu ministrijai un Valsts kasei ir zināms aktuālais personu skaits, kuras ievietotas sociālās aprūpes iestādēs līdz 1998. gada 1. janvārim, attiecīgi finansējums pašvaldībām tiks pārskaitīts tikai par šīm personām un neveidosies situācija, kad pašvaldībām būtu jāveic finansējuma atmaksa, ja personu skaits samazinātos, bet finansējums par personu jau būtu saņemts.
Pašvaldības par 2023. gada pirmajiem diviem mēnešiem jau ir sniegušas informāciju Valsts kasei par personu skaitu, par kurām tiek piešķirta valsts budžeta dotācija, un Valsts kase ir nodrošinājusi pārskaitījumus pašvaldībām par šiem mēnešiem atbilstoši pagaidu budžetā 2023. gadam minētajam finanšu apmēram.
Noteikumu projekts paredz, ka Valsts kase triju mēnešu laikā pārrēķina līdzekļus, kas pārskaitīti pašvaldībām saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022. gada 23. decembra rīkojuma Nr. 866 "Par valsts pagaidu budžetu 2023. gadam" 9. pielikumu.
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā piešķir finansējumu pašvaldībām par ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs līdz 1998. gada 1. janvārim ievietotām personām, pamatojoties uz pašvaldību iesniegtajiem datiem par iemītnieku skaitu.
Noteikumu projektā ir noteikts, ka pašvaldības reizi mēnesī līdz attiecīgā mēneša 10. datumam, informē Valsts kasi par sociālās aprūpes iestādē līdz 1998. gada 1. janvārim ievietoto personu aktuālo skaitu attiecīgā mēneša pirmajā datumā, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati.
Noteikumu projektā noteikts, ka finansējums pašvaldībām par personām, kuras ievietotas veco ļaužu pansionātos un centros līdz 1998. gada 1. janvārim, 2023. gadā ir 654 euro mēnesī par vienu personu.
Noteikumu projekts paredz, ka Valsts kase nodrošina finansējuma pārskaitīšanu uz attiecīgo pašvaldību kontiem vienu reizi mēnesī līdz attiecīgā mēneša 15. datumam, atbilstoši pašvaldību iesniegtajiem datiem par aktuālo personu skaitu un attiecīgajā mēnesī noteikto finansējumu vienai personai šo noteikumu pielikumā norādītā finansējuma ietvaros. Pielikumā ir norādītas maksimāli iespējamās summas, kuras pašvaldības saņems gadījumā, ja sociālās aprūpes iestādēs ievietotās personas uzturēsies visu 2023. gadu, un šīs summas ir nepieciešamas pašvaldībām budžeta ieņēmumu plānošanai attiecīgajā laika periodā.
Noteikts, ka pašvaldībām, kuras minētos datus nav iesniegušas Valsts kasē, valsts budžeta dotāciju par attiecīgo mēnesi pārskaita tikai pēc informācijas iesniegšanas, vienlaicīgi ar kārtējā mēneša finansējumu.
Noteikumu projektā paredzot, ka pašvaldības izmanto Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati, tiek noteikta vienota kārtība, kādā pašvaldības paziņo aktuālo informāciju par personu skaitu, par kurām tiek piešķirta valsts budžeta dotācija. Līdz ar to Finanšu ministrijai un Valsts kasei ir zināms aktuālais personu skaits, kuras ievietotas sociālās aprūpes iestādēs līdz 1998. gada 1. janvārim, attiecīgi finansējums pašvaldībām tiks pārskaitīts tikai par šīm personām un neveidosies situācija, kad pašvaldībām būtu jāveic finansējuma atmaksa, ja personu skaits samazinātos, bet finansējums par personu jau būtu saņemts.
Pašvaldības par 2023. gada pirmajiem diviem mēnešiem jau ir sniegušas informāciju Valsts kasei par personu skaitu, par kurām tiek piešķirta valsts budžeta dotācija, un Valsts kase ir nodrošinājusi pārskaitījumus pašvaldībām par šiem mēnešiem atbilstoši pagaidu budžetā 2023. gadam minētajam finanšu apmēram.
Noteikumu projekts paredz, ka Valsts kase triju mēnešu laikā pārrēķina līdzekļus, kas pārskaitīti pašvaldībām saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022. gada 23. decembra rīkojuma Nr. 866 "Par valsts pagaidu budžetu 2023. gadam" 9. pielikumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts kase
- Finanšu ministrija
- Pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Iesaistītās institūcijas noteikumu projekta izpildi nodrošina to esošo funkciju un uzdevumu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi