23-TA-2541: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai” (turpmāk - MK Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu finansējuma pārdali no šo MK Noteikumu projekta īstenotās aizdevumu programmas (turpmāk - Ukrainas aizdevumu programma) uz aizdevumu programmu, kas tiek realizēta saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija noteikumiem Nr.503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai" (turpmāk - Aizdevumi ar kapitāla atlaidi programma).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu finansējuma apguvi un atbalstu lielu investīciju projektu īstenošanai, tiek rosināta finansējuma pārdale 5 000 000 euro apmērā no Ukrainas aizdevumu programmas uz Aizdevumi ar kapitāla atlaides programmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ukrainas aizdevumu programmai pieejamais finansējuma apmērs ir 21 500 000 euro. Atbalsts tiek sniegts līdz 2023.gada 31.decembrim saskaņā ar Eiropas Komisijas pagaidu regulējumu. Kopš 2022.gada 18.oktobra, kad sākās pieteikumu pieņemšana Ukrainas aizdevumu programmā, līdz 2023.gada 17. oktobrim ir piešķirti 55 aizdevumi, kopējai aizdevumu summai sastādot 14 654 210 euro.
Šobrīd ir secināms, ka Ukrainas aizdevumu programmā var tikt neapgūts viss tai piešķirtais finansējums, savukārt Aizdevumi ar kapitālas programmai identificēta nepieciešamība pēc finansējuma, lai novērstu ne tikai militārās agresijas sekas, bet turpinātu veicināt ieguldījumus Latvijas tautsaimniecības ekonomiskās aktivitātes noturēšanai un turpmākai attīstībai.
Šobrīd ir secināms, ka Ukrainas aizdevumu programmā var tikt neapgūts viss tai piešķirtais finansējums, savukārt Aizdevumi ar kapitālas programmai identificēta nepieciešamība pēc finansējuma, lai novērstu ne tikai militārās agresijas sekas, bet turpinātu veicināt ieguldījumus Latvijas tautsaimniecības ekonomiskās aktivitātes noturēšanai un turpmākai attīstībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā uzņēmēju interesi un aktīvo dalību Aizdevumi ar kapitāla atlaidi programmā, tiek pierādīts, ka programma esošajā tautsaimniecības situācijā, kad īpaši jūtama militāras agresijas sekas, ir pieprasītāks un uzņēmējiem pievilcīgāks, attiecīgi nepieciešams lemt par finansējuma pārdali.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu finansējuma pieejamību ražošanas modernizācijai un jauno tehnoloģiju ieviešanai kā arī papildu stimulu turpmākai attīstībai, MK Noteikumu projekts paredz pārdalīt finansējumu 5 000 000 euro apmērā uz Aizdevumu ar kapitāla atlaidi programmu. Vienlaikus pārceltā finansējuma mērķis ir atbalstīt tādas investīcijas, kas ir vērstas uz Latvijas eksportspējas palielināšanu, atbilstoši Nacionālo industriālo pamatnostādņu 2021.-2027.gadam noteiktajam mērķim, un tādējādi nodrošina efektīvāko valsts līdzekļu ieguldījuma atdevi.
MK Noteikumu projekts neietekmē atbalsta saņēmējus, kas pieteikušies Ukrainas aizdevumu programmā. Tāpat ņemot vērā, ka prognozēts finansējuma pārpalikums Ukrainas aizdevumu programmā, tad attiecīgi netiks ietekmēti komersanti, kas vēl līdz 2023.gada beigām vēlēsies pieteikties aizdevumam.
MK Noteikumu projekts neietekmē atbalsta saņēmējus, kas pieteikušies Ukrainas aizdevumu programmā. Tāpat ņemot vērā, ka prognozēts finansējuma pārpalikums Ukrainas aizdevumu programmā, tad attiecīgi netiks ietekmēti komersanti, kas vēl līdz 2023.gada beigām vēlēsies pieteikties aizdevumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar akciju sabiedrību "Attīstības finanšu institūcija Altum" mēneša laikā no noteikumu apstiprināšanas Ministru kabinetā sagatavos un iesniegs Ministru kabinetā programmas rādītāju un sagaidāmo zaudējumu novērtējumu saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešās daļas prasībām.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Finansējumu 5 000 000 euro apmērā paredzēts novirzīt uz aizdevumu programmu, kas tiek realizēta saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija noteikumiem Nr.503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai" (turpmāk - MKN 503).
Ņemot vērā, ka Ukrainas aizdevumu programma un Aizdevumu ar kapitāla atlaidi programma ir izdotas saskaņā ar Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumu, finansējuma pārdale nodrošina efektīvu valsts līdzekļu ieguldījuma atdevi. Minētais finansējums jau ir ieskaitīts ALTUM budžetā, līdz ar to tai nav ietekme uz valsts budžetu.
Izmaiņas atbalsta programmas finansējumā (pārdale no MKN 349 uz MKN 503) neradīs negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci.
Ņemot vērā, ka Ukrainas aizdevumu programma un Aizdevumu ar kapitāla atlaidi programma ir izdotas saskaņā ar Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumu, finansējuma pārdale nodrošina efektīvu valsts līdzekļu ieguldījuma atdevi. Minētais finansējums jau ir ieskaitīts ALTUM budžetā, līdz ar to tai nav ietekme uz valsts budžetu.
Izmaiņas atbalsta programmas finansējumā (pārdale no MKN 349 uz MKN 503) neradīs negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumi Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai".
Pamatojums un apraksts
Valsts budžeta finansējums 5 000 000 EUR apmērā tiek pārcelts Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai" paredzētajam atbalstam.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo grozījumi neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi