Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
24-TA-3269: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 820 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto personu sociālo integrāciju, izmantojot sociālās inovācijas" 4.4.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunām pieejām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 820 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto personu sociālo integrāciju, izmantojot sociālās inovācijas" 4.4.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunām pieejām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanā" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas iniciatīva un ir izstrādāts, lai redakcionāli precizētu 4.4.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunām pieejām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – 4.4.1.1. pasākums) īstenošanas nosacījumus. Vienlaikus noteikumu projekts paredz precizēt 4.4.1.1. pasākumam noteikto uzraudzības rādītāju definīcijas, kā to paredz Labklājības ministrijas iesniegtie priekšlikumi Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam (turpmāk – programmas) grozījumiem, kas Ministru kabinetā atbalstīti 2024.gada 12. novembrī (24-TA-1245). TA projekts izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekta mērķis ir redakcionāli precizēt 4.4.1.1. pasākuma uzraudzības rādītājus, svītrojot nacionālo rādītāju un precizējot programmas iznākuma rādītāja definīciju, kā arī noteikt finansējuma saņēmējam pienākumu iesniegt atbildīgajai iestādei projekta komunikācijas plānu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. MK noteikumu Nr. 820 4.2. apakšpunktā noteikts programmas iznākuma rādītājs – biedrības un nodibinājumi, kas saņēmuši atbalstu, - 15, bet projekta iesniegumā plāno 12. Savukārt, MK noteikumu Nr. 820 4.3. apakšpunktā noteikts nacionālais rādītājs – komersanti, tai skaitā sociālie uzņēmumi, kas saņēmuši atbalstu, – 5, bet projekta iesniegumā plāno 4.

2. MK noteikumu 38.1.1. un 38.2. apakšpunktā tiek lietota atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula 2018/1046), 61. pantu.

3. MK noteikumu Nr. 820 38.4. apakšpunktā finansējuma saņēmējam ir noteikts pienākums izstrādāt projekta komunikācijas plānu, kā arī organizēt vismaz vienu informatīvo pasākumu vai aktivitāti, tajā iesaistot Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, atbildīgo iestādi, vadošo iestādi un sadarbības iestādi.

4. MK noteikumu Nr. 820 43. punktā noteikts, ka de minimis atbalsta pretendents de minimis atbalsta pieteikumu iesniedz un atbalsta sniedzējs de minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam (turpmāk – programma) 4.4.1.1. pasākumam tika izvirzīti un programmā nostiprināti divi iznākuma rādītāji un to definīcijas, proti, 1) “nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu skaits, kas saņēmuši atbalstu” un 2) “biedrības un nodibinājumi, kas saņēmuši atbalstu”. Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1. apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par TA projektu tā saskaņošanas stadijā. Viedokļa sniegšanas laiks no 2023. gada 10. marta līdz 2023. gada 24. martam. Sabiedrības līdzdalības procesa ietvaros tika saņemts priekšlikums no Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas – papildināt programmas iznākuma rādītāju ar “sociālie uzņēmumi” un izteikt to šādā redakcijā “Biedrības un nodibinājumi, sociālie uzņēmumi, kuri saņēmuši atbalstu – 15;”. Priekšlikums tika ņemts vērā un, kā risinājums līdz programmas grozījumu apstiprināšanai, MK noteikumos Nr. 820 tika noteikts nacionālais rādītājs “komersanti, tai skaitā sociālie uzņēmumi, kas saņēmuši atbalstu, – 5, bet projekta iesniegumā plāno 4”.

2. MK noteikumu Nr. 820 38.1.1. un 38.2. apakšpunktā minētā regula 2018/1046 nav spēkā kopš 2024. gada 30. septembra. Tā kā minētajā regulā bija nepieciešams veikt vairākus grozījumus, skaidrības un juridiskās noteiktības labad tika veikti nepieciešamie grozījumi un pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula 2024/2509). Līdz ar to MK noteikumos Nr. 820 lietotā atsauce uz regulu 2018/1046 nav aktuāla un ir precizējama.

3. Programmā ir noteiktas vairākas stratēģiski svarīgas darbības un projekti, tai skaitā arī 4.4.1.1. pasākums. Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. –2027. gada plānošanas periodā” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 408) 39.6. apakšpunktu, Labklājības ministrijai kā atbildīgajai iestādei (turpmāk – atbildīgā iestāde) ir jānodrošina komunikācijas un publicitātes pasākumi par stratēģiski svarīgiem projektiem un darbībām. Savukārt, atbilstoši ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās noteiktajam, stratēģiski svarīgo projektu/darbību gadījumā finansējuma saņēmējs izstrādā komunikācijas plānu. Lai nodrošinātu abu iepriekšminēto uzdevumu izpildi, MK noteikumu Nr. 820 38.4. apakšpunktā ir noteikts, ka finansējuma saņēmējs izstrādā projekta komunikācijas plānu, kā arī organizē vismaz vienu informatīvo pasākumu vai aktivitāti, tajā iesaistot Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, atbildīgo iestādi, vadošo iestādi un sadarbības iestādi. Taču minētais regulējums neuzliek par pienākumu finansējuma saņēmējam informēt atbildīgo iestādi par plānotajiem komunikācijas pasākumiem un izmaiņām tajos, kas ir būtiski atbildīgajai iestādei MK noteikumos Nr. 408 noteikto prasību izpildei.

4. Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumi Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 715) noteica, ka de minimis atbalsta uzskaite jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta veidlapu paraugiem. Taču 2024. gada 1. jūlijā stājušies spēkā MK noteikumu Nr. 715 grozījumi, kā rezultātā vairs nav noteikta prasība de minimis uzskaiti veikt atbilstoši de minimis atbalsta veidlapu paraugiem.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, MK noteikumos Nr. 820 nepieciešams veikt šādus precizējumus:

1. tā kā 2024. gada 12. novembra Ministru kabineta (turpmāk – MK) sēdē tika apstiprināts rīkojums “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 “Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam”” (MK 2024. gada 15. novembra rīkojums Nr. 953) un 2025. gada 23. janvārī Eiropas Komisija apstiprinājusi programmas grozījumus, tādējādi apstiprinot Labklājības ministrijas iesniegtos priekšlikumus programmas grozījumiem, nepieciešams precizēt 4.2. apakšpunktā noteikto iznākuma rādītāju, izsakot to šādā redakcijā “programmas iznākuma rādītājs – biedrības, nodibinājumi un uzņēmumi, kas saņēmuši atbalstu, – 15, bet projekta iesniegumā plāno 12;”. Tāpat nepieciešams svītrot 4.3. apakšpunktu. Minētajā programmas rādītājā finansējuma saņēmējs, nodrošinot daudzpakāpju projektu īstenošanu (t.i., sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu inovāciju ideju pieteikumu atlasi un sociālo inovāciju projektu pieteikumu atlasi), uzskaita tās biedrības, nodibinājumus un komersantus, tai skaitā sociālais uzņēmumus, kuriem MK noteikumos Nr. 820 noteiktajā kārtībā ir apstiprināts sociālās inovācijas projekta pieteikums un ir noslēgts līgums par sociālās inovācijas projekta īstenošanu (detālāka informācija par rādītāja aprēķinu un tā uzskaiti ir ietverta rādītāju metodoloģijā);

2. precizēt 38.1.1. un 38.2. apakšpunktā atsauci uz aktuālo regulu par finanšu noteikumiem, ko piemēro Eiropas Savienības vispārējam budžetam, proti, regulu 2024/2509;

3. 38.4. apakšpunktā veikt redakcionālus precizējumus, regulējumu sasaistot ar MK noteikumu Nr. 820 17.7. apakšpunktā noteikto atbalstāmo darbību;

4. papildināt MK noteikumus Nr. 820 ar 38.5. apakšpunktu, regulējumu sasaistot ar MK noteikumu Nr. 820 17.6. apakšpunktā noteikto darbību un paredzot finansējuma saņēmējam kā stratēģiski svarīgā projekta īstenotājam pienākumu izstrādāt un iesniegt atbildīgajai iestādei komunikācijas pasākumu plānu. Pienākums attiecināms arī uz komunikācijas pasākumu plāna grozījumiem, ja tādi 4.4.1.1. pasākuma īstenošanas laikā komunikācijas plānā tiks veikti;

5. atbilstoši Finanšu ministrijas 31.01.2025. sniegtajam priekšlikumam un 2024. gada 1. jūlija grozījumiem MK noteikumos Nr. 715, redakcionāli precizēt 43. punktu, svītrojot vārdus “un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

Grozījumi Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un Sabiedrības integrācijas fonda 2024. gada 7. augusta vienošanās par 4.4.1.1. pasākuma projekta īstenošanu, precizējot programmas iznākuma rādītāja definīciju un veicot citus precizējumus, tiks virzīti apstiprināšanai pēc TA projekta spēkā stāšanās.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula 2024/2509).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula 2024/2509).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula 2024/2509,
61. pants
38.1.1. un 38.2. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk