Anotācija

25-TA-2515: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju izbeigt līdzdalību un uzsākt reorganizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ievērojot Latvijas Republikas Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas 2024. gada 20. novembra sēdē izskanējušo uzdevumu ministrijām pārskatīt sava resora kapitālsabiedrības, valsts akciju sabiedrībā “Latvijas Loto” (turpmāk arī – Latvijas Loto) atbilstoši kapitālsabiedrības vadības iniciatīvai ir analizētas Latvijas Loto meitas - sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latloto nams” (turpmāk arī – Latloto nams) saimnieciskās darbības attīstības tendences pēdējos gados un izvērtētas iespējas Latvijas Loto pārņemt Latloto nams funkcijas, izbeidzot Latloto nams darbību.
Izvērtējuma rezultātā, veicot gan finanšu, gan juridiski tiesisko aspektu analīzi, gan valsts mēroga izložu mantu laimestu iegādes procesa izmaiņu izvērtējumu, ir secināts, ka Latloto nams saimnieciskās darbības funkcijas – nekustamo īpašumu apsaimniekošanu un mantu laimestu iegādi - ir iespējams saimnieciskās darbības ietvaros īstenot mātes uzņēmumā Latvijas Loto. Lai to īstenotu ir jāveic kapitālsabiedrību reorganizācija, Latvijas Loto kā iegūstošajai sabiedrībai pievienojot meitas sabiedrību Latloto nams.
Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk – Kapitālsabiedrību pārvaldības likums) 118. panta otro daļu  Latvijas Loto valdei nepieciešama publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas iepriekšēja piekrišana līdzdalības izbeigšanai citā sabiedrībā, un minētā likuma 9. panta otrā daļa noteic, ka lēmumu par atļauju publiskas personas kapitālsabiedrībai izbeigt līdzdalību citā kapitālsabiedrībā pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija.
Saskaņā ar Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 1. panta pirmās daļas 14. punktu publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija attiecībā uz valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldību ir Ministru kabinets.
Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 127. panta pirmā daļa noteic, ka Publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija pieņem lēmumu par publiskas personas kapitālsabiedrību apvienošanas uzsākšanu. Reorganizācijas līguma projektu, atbilstoši Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 131. panta pirmajai daļai, saskaņo kapitālsabiedrības akcionāru sapulce.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atļaut Latvijas Loto (vienotais reģistrācijas Nr. 40003083998) izbeigt līdzdalību sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Latloto nams” (vienotais reģistrācijas Nr. 40003423460), sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Latloto nams” pievienojot  Latvijas Loto.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latloto nams visas kapitāla daļas pieder Latvijas Loto. Latloto nams sniedz pakalpojumus tikai mātes sabiedrībai – tas nesniedz pakalpojumus citām trešajām personām un nepiedalās ar saviem pakalpojumiem komercdarbībā brīvā tirgū. Latloto nams nodrošina divu darbības virzienu īstenošanu – Latvijas Loto īpašumā esošā un nomātā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu Rīgā un Latvijas reģionos, kā arī valsts mēroga izložu procesa nodrošināšanai nepieciešamo mantu laimestu iegādi un piegādi izložu organizētājai – mātes sabiedrībai Latvijas Loto. Abi augstākminētie Latloto nams darbības virzieni ir uzskatāmi par neatņemamām un nepieciešamām atbalsta funkcijām Latvijas Loto ar likumu noteiktās pamatdarbības nodrošināšanai.
Latloto nams saimnieciskā darbība ietver arī Latvijas Loto īpašumā esošo biroja ēku, kurās atrodas centrālā valsts mēroga izložu datu apstrādes sistēma, izložu procesa audita centri un izložu studijas, apsaimniekošanu, pastāvīgi ikdienā nodrošinot starptautisko standartu noteikto tehnisko un fiziskās drošības prasību uzturēšanu un nekavējošu reaģēšanu uz mātes sabiedrības vajadzībām šajā sakarā, t.sk. ārkārtas situāciju gadījumos, lai pēc iespējas nepieļautu saimnieciskās darbības apdraudējumus. Ņemot vērā valsts mēroga izložu organizēšanas specifiku, kas saistīta ar izložu procesu konfidencialitātes prasību nodrošināšanu un nepieciešamā tehnoloģiskā nodrošinājuma telpu (centrālās izložu datu apstrādes sistēmas datu centri, audita sistēmas, izložu iekārtas un studijas u.c.) uzturēšanu un fizisko drošību, ievērojot normatīvo aktu un Latvijas Loto saistošo starptautisko standartu prasības, Latvijas Loto nekustamā īpašuma apsaimniekošana, kas tieši saistīta ar Latvijas Loto pamatdarbības īstenošanu, ir saglabājama tiešā Latvijas Loto pārziņā un atbildībā.
Saimnieciskās darbības plāna ietvaros Latloto nams iegulda brīvos naudas līdzekļus mātes sabiedrībai piederošo nekustamo īpašumu uzturēšanā, kā arī veic dividenžu izmaksu Latvijas Loto kā Latloto nams dalībniecei.
Latvijas Loto no Latloto nams saimnieciskās darbības gūst gan tiešu, gan netiešu finansiālu labumu, kas izpaužas kā ieguldījumi mātes sabiedrībai piederošajos nekustamajos īpašumos, apsaimniekojot un veicot to remontdarbus, kā arī normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izmaksājot dividendes dalībniekam.
Latloto nams pamatkapitālu veido 2 840,00 euro.  Latvijas Loto pieder 100 % Latloto nams kapitāla daļu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republikas Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas 2024. gada 20. novembra sēdē tika dots uzdevums ministrijām pārskatīt sava resora kapitālsabiedrības. Cita starpā Valsts kontroles pārstāvis vērsa uzmanību uz Valsts kontroles ieteikumu atkārtoti izvērtēt Latloto nams realizēto funkciju - laimestu iegāde un nekustama īpašuma apsaimniekošana - mātes sabiedrības atbalstam īstenošanas lietderību. Ņemot vērā minēto, ir izvērtētas iespējas Latvijas Loto pārņemt tās meitas sabiedrības Latloto nams funkcijas, izbeidzot Latloto nams darbību.
Latvijas Loto vadības iniciēta padziļināta izvērtējuma ietvaros tika analizētas Latvijas Loto meitas sabiedrības Latloto nams saimnieciskās darbības attīstības būtiskākās izmaiņas pēdējos gados, konstatējot, ka mātes sabiedrības izaugsmes rezultātā Latloto nams realizētā darbība saistībā ar nekustamā īpašuma iznomāšanu attiecībā uz iepriekš brīvajām, trešajām personām iznomājamām telpām ir būtiski sašaurinājusies – ir samazinājies iznomāšanai pieejamo brīvo telpu īpatsvars, jo tās pakāpeniski ir bijis nepieciešams izmantot pašas Latvijas Loto pamatdarbības īstenošanas nodrošināšanai, kopējam nekustamo īpašumu apsaimniekošanas apjomam saglabājoties nemainīgam. Līdz ar to šobrīd Latloto nams nekustamā īpašuma darbības virziens vairs nenodrošina nepieciešamos līdzekļus apsaimniekošanas funkcijas finansēšanai atsevišķi no mantu laimestu iegādes funkcijas. Tāpat ir izanalizētas iespējas efektivizēt pārvaldības procesus un samazināt administratīvās izmaksas. Savukārt mantu laimestu iegādes procesu ir iespējams īstenot alternatīvā veidā, veicot izmaiņas un pārņemot to uz Latvijas Loto. Strukturālās izmaiņas ar mērķi īstenot visas funkcijas vienā uzņēmumā iespējams īstenot bez zaudējumiem, Latvijas Loto pārņemot abas Latloto nams funkcijas vienlaicīgi, īstenojot Latloto nams darbības izbeigšanu 2026. gada sākumā.
Izvērtējot Latvijas Loto juridiskās formas atbilstību tai noteiktajām funkcijām, stratēģiskajiem mērķiem un uzdevumiem, tika secināts, ka turpinot nodrošināt labas korporatīvās pārvaldības principus, efektīvākais risinājums būtu Latvijas Loto vienlaikus pārņemt abas līdz šim Latloto nams veiktās funkcijas – mantu laimestu iegādi un Latvijas Loto piederošo un nomāto nekustamo īpašumu apsaimniekošanu.
Latvijas Loto, pārņemot Latloto nams veiktās funkcijas, tiktu nodrošināts, ka lēmumu pieņemšana, kas saistīta ar mantu laimestu iegādi un Latvijas Loto piederošo un nomāto nekustamo īpašumu apsaimniekošanu notiktu pārskatāmi un efektīvi arī viena uzņēmuma ietvaros.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz veikto izvērtējumu un izdarītajiem secinājumiem, Latvijas Loto un Latloto nams reorganizācija būtu īstenojama apvienošanas ceļā atbilstoši Komerclikuma 335. panta otrajai daļai, Latloto nams kā pievienojamo sabiedrību pievienojot Latvijas Loto kā iegūstošajai sabiedrībai. Pēc ieraksta par reorganizāciju izdarīšanas Komercreģistrā pievienojamā sabiedrība Latloto nams beigtu pastāvēt bez likvidācijas procesa un tiktu izslēgta no Komercreģistra. Latloto nams reorganizācija kā strukturālas izmaiņas ar mērķi visas funkcijas īstenot vienā uzņēmumā, t.i. Latvijas Loto, nav pretrunā ar Latvijas Loto vidēja termiņa darbības stratēģiju 2025.–2027. gadam un atbilst mērķim: Sociāli atbildīga un labi pārvaldīta valsts kapitālsabiedrība, ieviests un uzturēts Korporatīvās pārvaldības kodekss (ievērots Korporatīvās pārvaldības kodekss, īstenota virzība uz mērķi – klimatneitrāls uzņēmums 2030. gadā, nodrošinot ilgtspējas projektu īstenošanu). Ievērojot minēto, reorganizācijas rezultātā pārņemtās Latloto nams funkcijas iekļautos Latvijas Loto akcionāra izvirzītajos mērķos, vienlaikus nodrošinot sabiedrības vajadzību apmierināšanu. Latvijas Loto, pārņemot Latloto nams funkcijas, turpinās nodrošināt vienotu, ilgtspējīgu un pārskatāmu kapitālsabiedrības pārvaldību.  Reorganizācija nenodarīs zaudējumus, jo pievienošanas rezultātā tiks optimizēta Latvijas Loto darbība, veiktas izmaiņas laimestu iegādes procesos, tai skaitā koriģēts laimestu fonds.  Paredzams, ka reorganizācijas rezultātā, Latvijas Loto tiks ietaupīti administratīvie resursi.
Ņemot vērā, ka abi Latloto nams pašreiz īstenotie darbības virzieni ir neatņemamas un nepieciešamas atbalsta funkcijas Latvijas Loto ar likumu noteiktās pamatdarbības nodrošināšanai, tad Latvijas Loto, pārņemot Latloto nams funkcijas, ir jāpārņem Latloto nams darbinieki. Lai nodrošinātu darbinieku pārņemšanu, ir nepieciešams jebkuru atalgojuma ierobežojumu skatīt Latvijas Loto konsolidēti (koncerna ietvaros).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta rīkojuma “Par valsts akciju sabiedrības “Latvijas Loto” kopējo personāla izmaksu palielinājumu 2025. gadā” projekts.

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka Latvijas Loto, pārņemot Latloto nams funkcijas, ir jāpārņem lielākā daļa no Latloto nams darbiniekiem, minētā projekta praktiskā realizācija nebūs iespējama bez šī saistītā  Ministru kabineta rīkojuma.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15.oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalība nav jānodrošina institūcijas vadības dokumentu un iekšējo tiesību aktu izstrādes procesā. Tā kā projekts maina valsts kapitālsabiedrības līdzdalības veidu meitas uzņēmumā, projekta sagatavošanā netiek piemērota sabiedrības līdzdalības kārtība. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā “Tiesību aktu projekti”.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Latvijas Loto"
  • SIA "Latloto nams"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Īstenojama valsts akciju sabiedrības “Latvijas Loto” un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latloto nams” reorganizācija apvienošanas ceļā atbilstoši Komerclikuma 335. panta otrajai daļai, sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Latloto nams” kā pievienojamo sabiedrību pievienojot valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Loto” kā iegūstošajai sabiedrībai. Pēc ieraksta par reorganizāciju izdarīšanas Komercreģistrā pievienojamā sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latloto nams”  beigtu pastāvēt bez likvidācijas procesa un tiktu izslēgta no Komercreģistra.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Saskaņā ar Komerclikuma 335. panta otro un piekto daļu reorganizācijas apvienošanas (pievienošanas) ceļā visa pievienojamās sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latloto nams” manta, tiesības un saistības pārietu valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Loto” kā iegūstošajai sabiedrībai.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Reorganizācijas rezultātā tiks efektivizēti Latvijas Loto darbības procesi.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Reorganizācijas rezultātā tiks optimizēti Latvijas Loto darbības procesi.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi