Anotācija (ex-ante)

22-TA-1406: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes aizsargjoslas noteikšanas metodika" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Aizsargjoslu likuma 6. panta ceturtā daļa, kas atbilstoši Aizsargjoslu likuma Pārejas noteikumu 25. punktam stājās spēkā 2022. gada 1. jūlijā.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes aizsargjoslas noteikšanas metodika" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai aktualizētu Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes aizsargjoslas (turpmāk – piekrastes aizsargjosla) noteikšanas metodiku, kā arī papildinātu ar īpaši aizsargājamo biotopu iekļaušanas, izmaiņu un izslēgšanas nosacījumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd ir spēkā Ministru kabineta 2004. gada 17. februārī noteikumos Nr. 86 “Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjoslas noteikšanas metodika” (turpmāk – noteikumi Nr. 86) noteiktā metodika, kas ir novecojusi un neatbilst Aizsargjoslu likuma redakcijai, kas stājās spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošie noteikumi Nr. 86 nav aktualizēti un tajos nav iekļauta īpaši aizsargājamo biotopu iekļaušanas, izmaiņu un izslēgšanas metodika. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā saglabāta un precizēta norma, kas noteic, ka piekrastes aizsargjoslas sauszemes robežas nosaka pa izteiktām kontūrām dabā (piemēram, ceļiem, kvartālstigām, ūdenstecēm, grāvjiem, elektropārvades līnijām) vai, ja tādu nav, pa iedomātu līniju, ievērojot Aizsargjoslu likuma 6. pantā noteiktās prasības. Ņemot vērā, ka Aizsargjoslu likums nosaka minimālo krasta kāpu aizsargjoslas platumu un maksimālo ierobežotas saimnieciskās darbības joslas platumu, pašvaldībai ir tiesības katrā konkrētā gadījumā izvērtēt un noteikt aizsargjoslas robežu atbilstoši situācijai dabā, tajā skaitā ņemot vērā inženierbūves. Piemēram, inženierbūvju gadījumā robežu var noteikt pa ceļa nodalījuma joslu, elektrolīnijas trasi. Ja robeža tiek noteikta pa ūdenstecēm, grāvjiem – to var noteikt pa dabīgo ūdensteces viduslīniju vai pa ūdenstilpes normālo ūdenslīniju, vai aizsargjoslu. Tāpat nosakot aizsargjoslas robežu, var izmantot zemes vienību robežas. Vienlaikus jāievēro Aizsargjoslu likuma 6. pantā noteiktie krasta kāpu aizsargjoslas minimālie platumi (300 m ārpus pilsētām un ciemiem, 150 m, iekļaujot īpaši aizsargājamos biotopus, pilsētās un ciemos), iekļaujot tajā gan neapbūvētas teritorijas, gan apbūves teritorijas, ieskaitot inženierbūves. 
Noteikumu projekts nosaka, ka piekrastes aizsargjoslā īpaši aizsargājamos biotopus iekļauj vai izslēdz, kā arī maina piekrastes aizsargjoslas robežas, izstrādājot jaunu pašvaldības teritorijas plānojumu vai izdarot grozījumus pašvaldības teritorijas plānojumā.
Noteikumu projekta 7. punkts nosaka, kādi īpaši aizsargājamie biotopi obligāti iekļaujami krasta kāpu aizsargjoslā pilsētās un ciemos joslā starp 150 un 300 metriem, savukārt noteikumu projekta Pielikumā attēloti 7. punktā paredzētie pamatprincipi krasta kāpu aizsargjoslas noteikšanai pilsētās un ciemos. Īpaši aizsargājamie biotopi iekļaujami krasta kāpu aizsargjoslā, ja:
     - īpaši aizsargājamais biotops vienlaidu platībā turpinās pēc 150 metriem, lai biotops netiktu fragmentēts un nesamazinātos biotopa platība, proti, ja aizsargājams biotops ir konstatēts līdz 150 m un tas pats biotops bez pārtraukuma turpinās aiz 150 m – to iekļauj krasta kāpu aizsargjoslā visā tā platībā, kas var būt gan līdz, piemēram, 160 m, gan līdz citam attālumam (skaitot no dabiskās sauszemes veģetācijas sākuma). 
     - attālums no 150 metriem vai īpaši aizsargājamā biotopa līdz nākamajam īpaši aizsargājamam biotopam nepārsniedz 75 metrus un īpaši aizsargājamais biotops ir sastopams vismaz 10 metrus platā joslā, mērot perpendikulāri jūras krasta līnijai. Attālums 75 m noteikts, lai saglabātu biotopu konektivitāti, biotopa sastopamība vismaz 10 metru - ņemot vērā, ka šaurākā joslā biotopa pastāvēšana ilgtermiņā ir apdraudēta, pie tam 10 metru platums jāskata kontekstā ar biotopu platību, tai jābūt vismaz 0,1 ha.  
     - attālums no 150 metriem vai īpaši aizsargājamā biotopa līdz nākamajam īpaši aizsargājamam biotopam nepārsniedz 75 metrus un īpaši aizsargājamais biotops ir sastopams vismaz 10 metrus platā joslā, mērot perpendikulāri jūras krasta līnijai. Attālums 75 m noteikts, lai saglabātu biotopu konektivitāti, par pamatu ņemot Aizsargjoslu likuma 6.pantā noteikto principu – krasta kāpu aizsargjosla piesētās un ciemos no 300 m sašaurināta uz 150 m (ja nav sastopami aizsargājamie biotopi), savukārt attālums starp aizsargājamo biotopu platībām noteikts 75 m no maksimāli iespējamajiem 150 m.  Aizsargājamā biotopa sastopamība vismaz 10 metru platā joslā noteikta, ņemot vērā, ka šaurākā joslā biotopa pastāvēšana ilgtermiņā ir apdraudēta, pie tam 10 metru platums jāskata kontekstā ar biotopu platību, tai jābūt vismaz 0,1 ha.  
    - īpaši aizsargājamā biotopa platība ir vismaz 0,1 hektārs, ņemot vērā, ka biotopu kartēšanā minimālā platība ir 0,1 ha (izņemot biotopiem, kas dabā sastopami ļoti nelielās platībās, piemēram, alas, avoti, atsegumi), šāda biotopu platība tiek reģistrēta dabas datu pārvaldības sistēmā “Ozols” (turpmāk - sistēma "Ozols") un uzskatīta par atbilstošu platību biotopa ilgtermiņa pastāvēšanai un attīstībai. 
Nosakot krasta kāpu aizsargjoslu, jāņem vērā visi 7. punkta apakšpunktos noteiktie gadījumi, izvērtējot katru konkrēto pilsētas vai ciema piekrastes posmu un piemērojot atbilstošos apakšpunktus. Piemēram, ja biotopa platība ir lielāka par 0,1 ha, bet tas atrodas tālāk kā 75 m no cita biotopa vai 150 m līnijas, to krasta kāpu aizsargjoslā neiekļauj.     
Noteikumu projekta 8. punkts paredz, ka atsevišķos gadījumos, ņemot vērā dabiskos apstākļus un iestādēm vienojoties, pieļaujamas atkāpes.
Noteikumu projekta 9. punkts paredz, ka ciemos nosakot krasta kāpu aizsargjoslas robežas ņem vērā vēsturisko apbūves struktūru.    
Vienošanās starp pašvaldību un vides institūcijām (Valsts vides dienestu (turpmāk – VVD) un Dabas aizsardzības pārvaldi (turpmāk – DAP)) panākama teritorijas plānojuma izstrādes procesā, pamatojumu iekļaujot teritorijas plānojuma paskaidrojuma rakstā. Vides iestādes par saskaņotajām atkāpēm no noteikumu projekta 7. punkta noteiktajām prasībām norāda atzinumā par izstrādāto teritorijas plānojuma redakciju.    
Problēmas apraksts
Nav noteikts kādus datus par īpaši aizsargājamo biotopu izplatību izmanto piekrastes aizsargjoslas robežu noteikšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka nosakot piekrastes aizsargjoslas robežas tiek izmantoti sistēmā “Ozols” reģistrēti dati par īpaši aizsargājamo biotopu izplatību. Sistēma "Ozols" ir valsts informācijas sistēma, kurā dati tiek reģistrēti atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 9. jūnija noteikumiem Nr. 293 “Dabas datu pārvaldības sistēmas uzturēšanas, datu aktualizācijas un informācijas aprites kārtība”[1].
Teritorijas plānojuma izstrādei un krasta kāpu aizsargjoslas noteikšanai izmanto no sistēmas "Ozols" izgūto datu slāni par īpaši aizsargājamo biotopu izplatību, kas nav vecāks par teritorijas plānojuma vai tā grozījumu izstrādes uzsākšanas datumu. Datu slāņa izgūšanas datumu norāda teritorijas plānojuma paskaidrojuma rakstā. Vides iestādes sniedz atzinumus, kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - ministrija) apstiprina piekrastes aizsargjoslas robežas, pamatojoties uz datu slāni, kura datums norādīts paskaidrojuma rakstā. 
Teritorijas attīstības plānošanas likumā noteiktais teritorijas plānošanas princips - nepārtrauktības princips – noteic, ka teritorijas attīstību plāno nepārtraukti, elastīgi un cikliski, uzraugot šo procesu un izvērtējot jaunāko informāciju, zināšanas, vajadzības un iespējamos risinājumus. Pēc šā paša principa, izvērtējot jaunāko informāciju un zināšanas, nosakāma arī krasta kāpu aizsargjoslas robeža. Sistēmā "Ozols" tiek reģistrēta jaunākā informācija par īpaši aizsargājamo biotopu izplatību. Ja pašvaldība, nosakot krasta kāpu aizsargjoslas robežu, izmanto sistēmā "Ozols" reģistrētos datus, tai nav jāveic papildu izpēte un nav nepieciešams sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta ekspertu (turpmāk – eksperts) atzinums. Pašvaldība teritorijas plānojuma izstrādei var veikt biotopu izpēti, piesaistot ekspertu. Šādā gadījumā eksperta atzinums par īpaši aizsargājamu biotopu izplatību visā pašvaldības piekrastes teritorijā vai atsevišķās teritorijas daļās (t.sk. atsevišķās zemes vienībās) tiek iesniegts DAP, kas izvērtē eksperta atzinumu un datus reģistrē sistēmā "Ozols" normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Ja eksperta atzinums atbilst normatīvo aktu prasībām, Dabas aizsardzības pārvaldei ir pienākums reģistrēt datus sistēmā "Ozols"un ņemt tos vērā. 
Pašvaldība izstrādājot jaunu teritorijas plānojuma redakciju var izmantot sistēmā "Ozols" aktualizētu datu slāni, attiecīgi to norādot paskaidrojuma rakstā.    
Aizsargjoslu likums 33. pants noteic, ka "Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes aizsargjoslas robežas, kas apstiprinātas šā likuma 67. pantā paredzētajā kārtībā, tiek noteiktas vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā atbilstoši šā likuma 6. pantam". Aizsargjoslu likuma 33. pants tika papildināts ar šo teikumu, lai nepārprotami noteiktu to, ka piekrastes aizsargjoslas robežas, kas noteiktas pašvaldības teritorijas plānojumā, ir spēkā un nemainās līdz jauna teritorijas plānojuma vai tā grozījumu izstrādei (Likums "Grozījumi Aizsargjoslu likumā", kas stājās spēkā 2022. gada 20. janvārī). Ja pēc teritorijas plānojuma vai tā grozījumu apstiprināšanas, dabas datu pārvaldības sistēmā tiek reģistrēti jauni īpaši aizsargājamie biotopi, nav jāveic teritorijas plānojuma grozījumi.  

[1] https://likumi.lv/ta/id/266921-dabas-datu-parvaldibas-sistemas-uzturesanas-datu-aktualizacijas-un-informacijas-aprites-kartiba
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 86 nav noteikts, kā tiek apstiprinātas ciemu robežas un piekrastes aizsargjosla.
Risinājuma apraksts
VVD un DAP, sniedzot atzinumu par pašvaldības iesniegto teritorijas plānojuma redakciju, vienlaikus izvērtē piekrastes aizsargjoslas robežas un sniedz atzinumu par to. Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumi Nr. 628 “Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem”[1] noteic, ka jaunas ciemu robežas vai esošo ciemu robežu grozījumi piekrastes aizsargjoslā jāsaskaņo ar DAP, tā atzinumā par pašvaldības iesniegto teritorijas plānojuma redakciju, sniedz minēto saskaņojumu (vai saskaņojuma atteikumu).
Pašvaldība ministrijā iesniedz teritorijas plānojuma redakciju, par kuru saņemti atzinumi no DAP un VVD (t.sk. pozitīvs atzinums par piekrastes aizsargjoslu), kā arī  Vides pārraudzības valsts biroja atzinums par teritorijas plānojuma vides pārskatu. Pašvaldība ministrijā iesniedz teritorijas plānojuma redakciju pirms pašvaldības teritorijas plānojuma apstiprināšanas ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem.
Ja ministrija ir apstiprinājusi ciemu un piekrastes aizsargjoslas robežas, bet tiek izstrādātas jaunas teritorijas plānojuma redakcijas, ar kurām netiek mainītas minētās robežas, kā arī netiek mainīts funkcionālais zonējums un izmantošanas noteikumi piekrastes aizsargjoslas un ciemu teritorijās, pašvaldībai nav atkārtoti jāiesniedz jaunā teritorijas plānojuma redakcija atkārtotai robežu apstiprināšanai.


[1] https://likumi.lv/ta/id/269842-noteikumi-par-pasvaldibu-teritorijas-attistibas-planosanas-dokumentiem
Problēmas apraksts
Netiek veikta krasta kāpu aizsargjoslas robežas aktualizācija, ņemot vērā jūras krasta erozijas dinamiku.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek saglabāta spēkā esošā norma, ka, nosakot krasta kāpu aizsargjoslas robežas, jāņem vērā krasta erozijas dinamika. Teritorijas attīstības plānošanas likumā noteiktais teritorijas plānošanas princips - nepārtrauktības princips – nosaka, ka teritorijas attīstību plāno nepārtraukti, elastīgi un cikliski, uzraugot šo procesu un izvērtējot jaunāko informāciju, zināšanas, vajadzības un iespējamos risinājumus. Pēc šā paša principa, izvērtējot jaunāko informāciju un zināšanas, nosakāma arī krasta kāpu aizsargjosla. Šim mērķim izmantojami jūras krasta dinamikas pētījumi, metodiskie materiāli (piemēram, „Vadlīnijas jūras krasta erozijas seku mazināšanai”, Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra, t.sk. projekta "Klimata pārmaiņu politikas integrācija nozaru un reģionālajā politikā"dati) un citi jaunākie dati. Teritorijas plānojuma paskaidrojuma rakstā jānorāda, pamatojoties uz kādiem datiem par krasta erozijas dinamiku, noteikta krasta kāpu aizsargjosla.  
Lai nodrošinātu, ka teritorijas plānojumos noteiktā krasta kāpu aizsargjosla jūras krasta erozijas apdraudētajās vietās atbilstu faktiskajai situācijai, noteikumu projektā noteikts, ka, izstrādājot jaunu teritorijas plānojumu vai tā grozījumus, izvērtē erozijas prognozes un esošo situāciju dabā. Ja nepieciešams, lai izvērtētu jūras krasta erozijas apdraudētās vietās dabā, pašvaldība piesaista nepieciešamos speciālistus.
Krasta kāpu aizsargjoslas precizēšana jāveic tikai tādā gadījumā, ja nepieciešams to aktualizēt atbilstoši erozijas prognozēm vai situācijai dabā, ja secināts, ka krasta erozijas apdraudētajās vietās notiek straujāki erozijas procesi, nekā prognozēts. Šādā gadījumā krasta kāpu aizsargjoslas robežas nosaka atbilstoši šiem noteikumiem un teritorijas attīstības plānošanas normatīvajiem aktiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteikumu projektā iekļautās prasības, salīdzinot ar esošo regulējumu, ir precīzāk definētas un vairāk mērķorientētas, noteiktie piekrastes aizsargjoslas robežu noteikšanas kritēriji ļaus precīzāk noteikt minētās robežas. Piekrastes aizsargjosla tiek noteikta visas sabiedrības interesēs un veicina Latvijas Republikas Satversmes 115. pantā noteiktās tiesības ikvienam dzīvot labvēlīgā vidē. Labums, ko iegūs sabiedrība kopumā, ir uzskatāms par lielāku attiecībā pret noteikumu projektā paredzēto prasību negatīvajām sekām.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zemes īpašnieki, kuru īpašumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas piekrastes aizsargjoslā, piekrastes apmeklētāji, sabiedrība kopumā.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Zemes īpašnieki, kuru īpašumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas piekrastes aizsargjoslā vai kuri veic saimniecisko darbību piekrastes aizsargjoslā.
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/02ddbeb4-f8d3-4515-84c2-c3494666ad92 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā iebildumi vai priekšlikumi par izstrādāto noteikumu projektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts nosūtīts viedokļa sniegšanai Latvijas Pašvaldību savienībai, saņemti priekšlikumi, kas izvērtēti un iespēju robežās ņemti vērā. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dabas aizsardzības pārvalde
  • Valsts vides dienests
  • Piekrastes pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme uz pašvaldības teritorijas plānojumu izstrādes procesu. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam ir labvēlīga ietekme uz bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi