Anotācija (ex-ante)

21-TA-1121: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 791 "Noteikumi par kārtību, kādā Valsts robežsardze izsniedz un anulē speciālās caurlaides, un speciālo caurlaižu paraugiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Iekšlietu ministrija sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 791 "Noteikumi par kārtību, kādā Valsts robežsardze izsniedz un anulē speciālās caurlaides, un speciālo caurlaižu paraugiem"" (turpmāk - Projekts), lai precizētu  Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumus Nr. 791 "Noteikumi par kārtību, kādā Valsts robežsardze izsniedz un anulē speciālās caurlaides, un speciālo caurlaižu paraugiem" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr. 791) saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma (turpmāk - Robežas likums) 18. panta septītā daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts  sagatavots ar mērķi, lai:
1. papildinātu Ministru kabineta noteikumus Nr. 791 ar patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas institūtiem;
2. atbrīvotu personas, kurām izsniegta pastāvīgā caurlaide, no pienākuma ziņot Valsts robežsardzei par nekustamā īpašuma atsavināšanu;
3. precizētu iesniegumos speciālo caurlaižu saņemšanai un terminētajā caurlaidē norādāmo informāciju;
4. noteiktu iepriekš izsniegto terminēto caurlaižu derīgumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Robežas likuma 15. panta pirmo daļu, lai nodrošinātu Latvijas Republikas teritorijai un robežapsardzības sistēmas pastāvēšanai nepieciešamos apstākļus, kā arī robežuzraudzību ārējai sauszemes robežai piegulošajā teritorijā, Ministru kabinets nosaka pierobežas joslu, ne platāku par diviem kilometriem, sākot no valsts robežas. 
Saskaņā ar Robežas likuma 18. panta pirmo daļu, personām no 15 gadu vecuma, uzturoties pierobežas joslā, nepieciešama Valsts robežsardzes izsniegta speciālā caurlaide, izņemot gadījumus, kad:
1) persona, kas ir deklarējusi dzīvesvietu pierobežas joslā, uzturas attiecīgā novada (pilsētas) vai blakus esošā novada (pilsētas) pierobežas joslā;
2) persona pārvietojas pa valsts autoceļu, kas šķērso pierobežas joslu;
3) valsts pārvaldes iestādes vai pašvaldības amatpersona (darbinieks) pilda dienesta (amata) pienākumus pierobežas joslā un var uzrādīt dienesta apliecību, ja tā paredzēta attiecīgās iestādes darbību reglamentējošos normatīvajos aktos;
4) persona var uzrādīt Latvijas Republikas izdotu vietējās pierobežas satiksmes atļauju.
Saskaņā ar Robežas likuma 18. panta otro daļu, Valsts robežsardze personām izsniedz pastāvīgo caurlaidi (ja personai pierobežas joslā pieder nekustamais īpašums) vai terminēto caurlaidi.
Kārtību, kādā Valsts robežsardze izsniedz un anulē speciālās caurlaides, un speciālo caurlaižu paraugus nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 791. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 3. septembrī stājās spēkā likums "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā", ar kuriem Robežas likumā tika ieviests jauns institūts - patrulēšanas josla un robežzīmju uzraudzības josla. Saskaņā ar Robežas likuma 14.¹ pantu, personu uzturēšanās patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā ir aizliegta, izņemot šādus gadījumus:
1) robežuzraudzība, valsts robežuzšķērsojošo komunikāciju, autoceļu un dzelzceļu uzturēšanas darbi, ģeodēzijas un kartogrāfijas darbi, kas ir saskaņoti ar Valsts robežsardzi;
2) katastrofu seku likvidēšanas darbi, par ko ir informēta Valsts robežsardze;
2) valsts sauszemes robežas, tās nostiprinājuma būvju un elementu un patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas uzturēšanas un atjaunošanas darbi, kas ir saskaņoti ar Valsts robežsardzi;
3) ja ir saņemta Robežas likuma 18. pantā minētā terminētā caurlaide ar norādi, ka personai ir tiesības uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā.
Pašreizējais Ministru kabineta noteikumu Nr. 791 regulējums neparedz iespēju personai iesniegumā terminētās caurlaides saņemšanai norādīt, ka tai ir nepieciešams uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā, kā arī saņemt terminēto caurlaidi ar atzīmi, ka personai ir tiesības uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā.
Risinājuma apraksts
Lai izpildītu Robežas likuma prasības, Projekts paredz Ministru kabineta noteikumos Nr. 791 veikt šādus grozījumus:
1) izteikt 1. punktu jaunā redakcijā, iekļaujot tajā patrulēšanas joslas un robežzīmju uzraudzības joslas institūtu;
2) izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā, papildinot to ar iespēju personai iesniegumā terminētās caurlaides saņemšanai veikt atzīmi par nepieciešamību uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā.
Personām, kuras, saskaņā ar Robežas likuma 18. panta pirmās daļas 1. punktu, ir deklarējušas dzīvesvietu pierobežas joslā, nav nepieciešama speciālā caurlaide. Lai šīs personas varētu uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju novērošanas joslā, tām būs nepieciešams saņemt terminēto caurlaidi ar attiecīgu atzīmi. Aizpildot iesniegumu terminētās caurlaides saņemšanai, būs jānorāda, ka nepieciešams uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā.
Personām, kurām, saskaņā ar Robežas likuma 18. panta trešo daļu, pierobežas joslā pieder nekustamais īpašums, lai uzturētos pierobežas joslā, tiek izsniegta pastāvīgā caurlaide. Lai šīs personas varētu uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju novērošanas joslā, tām būs nepieciešams saņemt terminēto caurlaidi ar attiecīgu atzīmi. Aizpildot iesniegumu terminētās caurlaides saņemšanai, būs jānorāda, ka nepieciešams uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā.
Personām, kuras nav deklarējušas dzīvesvietu pierobežas joslā, vai kurām nepieder nekustamais īpašums pierobežas joslā, lai uzturētos patrulēšanas joslā un robežzīmju novērošanas joslā, nepieciešams saņemt terminēto caurlaidi ar attiecīgu atzīmi. Lai šīs personas varētu uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju novērošanas joslā, tām ir arī jāsaņem atļauja uzturēties pierobežas joslā. Aizpildot iesniegumu terminētās caurlaides saņemšanai, būs jānorāda, ka nepieciešams uzturēties gan pierobežas joslā, gan patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā;
3) izteikt 4.pielikumu jaunā redakcijā, papildinot terminētās caurlaides veidlapu ar atzīmi, ka personai ir tiesības uzturēties patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā;
4) papildināt ar jaunu punktu un noteikt, ka terminētās caurlaides, kas izsniegtas līdz grozījumu Ministru kabineta noteikumos Nr. 791 spēkā stāšanās dienai, ir derīgas līdz to derīguma termiņa beigām, lai uzturētos pierobežas joslā, patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr. 791 10.punkts nosaka, ka persona, kurai izsniegta pastāvīgā caurlaide un kura atsavinājusi sev piederošu nekustamo īpašumu pierobežas joslā, nākamajā dienā pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas paziņo par to Valsts robežsardzes struktūrvienībai, kura izsniedza caurlaidi.
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta astoto daļu, valsts pārvaldi organizē pēc iespējas ērti un pieejami privātpersonai. Ja informācija, kura nepieciešama pārvaldes lēmuma pieņemšanai, kas regulē publiski tiesiskās attiecības ar privātpersonu, ir citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa no privātpersonas.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 59. panta otro daļu, iegūstot informāciju, iestāde var izmantot visas tiesiskās metodes, arī iegūt informāciju no administratīvā procesa dalībniekiem, citām institūcijām, kā arī ar liecinieku, ekspertu, apskates, dokumentu un cita veida pierādījumu palīdzību. Ja iestādei nepieciešamā informācija ir nevis administratīvā procesa dalībnieku, bet gan citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa no administratīvā procesa dalībniekiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī to, ka Valsts robežsardze ir tehniski nodrošināta ar iespēju iegūt informāciju, vai personai pierobežas joslā pieder vai nepieder nekustamais īpašums, pieprasīt informāciju no personas nav nepieciešams.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot Ministru kabineta noteikumu Nr. 791 10. punktu.
Problēmas apraksts
Iesniegumu speciālo caurlaižu saņemšanai Valsts robežsardzei var iesniegt klātienē, pa pastu, izmantojot elektronisko pastu vai oficiālo elektronisko adresi. Tāpat iesniegumu speciālo caurlaižu saņemšanai var iesniegt, izmantojot E-pakalpojumu "Pierobežas joslas speciālo caurlaižu un reģistrācijas izziņu pieteikšana un saņemšana" valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv (https://latvija.lv/lv/Epakalpojumi/EP142/apraksts). 
Saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta pirmo daļu, ja ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts, valsts iestāde un privātpersona sazinās elektroniski un elektronisko dokumentu nosūta, izmantojot oficiālo elektronisko adresi. Ja šā likuma 5. panta otrajā daļā minētā fiziskā persona, kurai ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts, lūdz izmantot citu saziņas kanālu, lūgumu īpaši pamatojot, minēto lūgumu pēc iespējas ņem vērā un izmanto fiziskās personas norādīto dokumenta paziņošanas veidu. Ministru kabineta noteikumos Nr. 791 nepieciešams precizēt speciālo caurlaižu saņemšanas kanālus, ievērojot Oficiālās elektroniskās adreses likuma prasības.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz izteikt Ministru kabineta noteikumu Nr. 791 1. pielikumu un 2. pielikumu jaunā redakcijā, precizējot speciālo caurlaižu saņemšanas kanālus, kā primāro saņemšanas kanālu paredzot oficiālo elektronisko adresi. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras uzturēsies patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā un kurām, atbilstoši Latvijas Republikas valsts robežas likuma 18. panta ceturtajai daļai, nepieciešama terminētā caurlaide.
Ietekmes apraksts
Lai uzturētos patrulēšanas joslā un robežzīmju uzraudzības joslā, personām jāiesniedz iesniegums Valsts robežsardzei terminētās caurlaides saņemšanai. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts robežsardze
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/9a7f9f2d-f21f-4839-b077-a62b95f469e8

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības norises laikā viedokļi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi