Anotācija (ex-ante)

24-TA-778: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām atsavināt nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4052 004 0084) sastāvā esošo zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 004 0827) 0,42 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 004 0828) 0,74 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 004 0829) 0,19 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 004 0830) 0,16 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 004 0084) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0827) 0,42  ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0828) 0,74 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0829) 0,19 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0830) 0,16 ha platībā (turpmāk – Zemes vienības vai Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
- zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 004 0827) 0,42  ha platībā, nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 004 0828) 0,74 ha platībā, nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienību (kadastra apzīmējums 4052 004 0829) 0,19  ha platībā nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla).
Savukārt zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0830) 0,16 ha platībā atsavināma, ievērojot Likuma 6. panta pirmās daļas tiesisko regulējumu.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Zemgales rajona tiesas Codes  pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 134. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums (pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0320) sadales) sastāv no sešām zemes vienībām – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0084) 14,5 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0826) 6,5 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0827) 0,42 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums4052 004 0828) 0,74 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0829) 0,19 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0830) 0,16 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas ķīlas vai hipotēkas tiesības, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, nav apgrūtināts ar lietu tiesībām.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) atsavināmajai:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0827) 0,42 ha platībā ir  reģistrēts apgrūtinājums – ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,05 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0827) platība ir 0,42 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – 1) Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,39 ha; 2) Ūdens objektu zeme – 0,03 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0828) 0,74 ha platībā ir  reģistrēts apgrūtinājums – ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,09 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0828) platība ir 0,74 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – 1) Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,68 ha; 2) Ūdens objektu zeme – 0,06 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0829) 0,19 ha platībā ir  reģistrēts apgrūtinājums – ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,04 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0829) platība ir 0,19 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem: 
1) Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,15 ha;
2) Ūdens objektu zeme – 0,04 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0830) 0,16 ha platībā ir  reģistrēts apgrūtinājums – ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,05 ha. Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0830) platība ir 0,16 ha, tās lietošanas mērķis ir "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem:
1) Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,13 ha;
2) Ūdens objektu zeme – 0,03 ha.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, veidojas atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0826) 6,5 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 16. marta atzinumam Nr. BNP/2023/4.7/500/N atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0826 (pirms zemes vienības sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējums 4052 004 0320 daļa 6,2873 ha platībā) 6,5 ha platībā atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi. Savukārt atlikusī zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0830 (pirms zemes vienības sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējums 4052 004 0320 daļa 0,192 ha platībā) 0,16 ha platībā neatbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma prasībām un, ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks izteicis vēlmi nepaturēt savā īpašumā zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0830) 0,16 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējums 4052 004 0320 daļa 0,192 ha platībā), saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu ir ierosināma arī zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0830) 0,16 ha platībā atsavināšana.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam, ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0826) 6,5000 ha platībā tiks nodrošināta piekļuve no projektētā pašvaldības nozīmes ceļa.
Nekustamā īpašuma īpašnieks pieteicis prasījumus:
-aprēķinot atlīdzību ņemt vērā to, ka Zemes vienība kopā ar blakus esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0084 14,5 ha platībā veido vienotu zemes gabalu 22,5 ha platībā;
-par platības izņemšanu no ražošanas, kā rezultātā no tās nekad netiks iegūta raža, samazinot lauksaimniecībā izmantojamās zemes platības, jo zeme ir iznomāta un par ieņēmumu samazināšanos no nomas līguma;
-par veiktajiem ieguldījumiem nekustamajā īpašumā, kā rezultātā pieaugusi augsnes auglība;
-par lauka konfigurācijas izmaiņām, kā rezultātā veidojas neregulāras formas lauka malas no jauna būvējamo ceļu un pārbrauktuvju dēļ, līdz ar to turpmāk tiek apgrūtināta lauka apstrāde, palielinās degvielas patēriņš, laika patēriņš, tehnikas nolietojums;
-par piekļuves nodrošināšanu atlikušajam zemesgabalam, kā arī iespēju tam piekļūt ar lauksaimniecības tehniku un par iespēju lauksaimniecības tehnikai samainīties uz piekļuves ceļa;
-nav sniegta informācija par zemes kadastrālo uzmērīšanu un īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā pēc nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas;
-par jauna zemesgabala iegādes neiespējamību un pensijas kapitāla samazināšanos;
-informēt zemes nomnieku par zemesgabala atsavināšanu;
-par ražas novākšanas iespējām;
-par meliorācijas sistēmas darbības nodrošināšanu.
Vienlaikus Nekustamā īpašuma īpašnieks ir sniedzis viedokli, ka valstij vajadzētu saskaņot savu rīcību dzelzceļa būvniecībā ar plānotā Bauskas apvedceļa būvniecību, lai mazinātu negatīvo būvniecības ietekmi uz lauksaimniecisko ražošanu un netiktu bezjēdzīgi tērēta nauda nepareizi un vairākas reizes izbūvējot pievedceļus īpašumiem.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 25. marta lēmumu Nr.03.1-14/1266 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0084, daļu 19 781,00 EUR (deviņpadsmit tūkstoši septiņi simti astoņdesmit viens euro), ko veido:
-Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0084, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0827) 0,42 ha platībā tirgus vērtība 5 502,00 EUR (pieci tūkstoši pieci simti divi euro);
-Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0084, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0828) 0,74 ha platībā tirgus vērtība 9 694,00 EUR (deviņi tūkstoši seši simti deviņdesmit četri euro);
-Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0084, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0829) 0,19 ha platībā tirgus vērtība 2 489,00 (divi tūkstoši četri simti astoņdesmit deviņi euro);
-saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu atsavināmās nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0084, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0830) 0,16 ha platībā tirgus vērtība 2 096,00 EUR (divi tūkstoši deviņdesmit seši euro).
Noraidīti Nekustamā īpašuma īpašnieka pieteiktie prasījumi:
-aprēķinot atlīdzību ņemt vērā to, ka zemes vienība kopā ar blakus esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0084 14,5 ha platībā veido vienotu zemes gabalu 22,5 ha platībā - sabiedrības vajadzībām tika ierosināts atsavināt nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0084 sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0320 daļu aptuveni 1,7127 ha platībā. Saskaņā ar Likuma  25. panta otrās daļas 2. punktu, kā arī  Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumos Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 23. punktu, 2023. gada 31. augusta darba uzdevumā sertificētam nekustamā īpašuma vērtētājam uzdots noteikt nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4052 004 0084, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0320 atlikušās (neatsavināmās) daļas aptuveni 6,2873 ha platībā vērtības samazinājumu, gan arī Nekustamā īpašuma sastāvā esošās atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0084 ar platību 14,5 ha vērtības samazinājuma noteikšanu, ja tāds tiek konstatēts. Izpildot šo uzdevumu sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs Nekustamā īpašuma daļas vērtējumā konstatēja, ka atsavināšanas rezultātā zemes vienības (kadastra apzīmējums 4052 004 0320) atlikušās daļas aptuveni 6,2873 ha platībā vērtības samazinājums nav konstatēts, tas nosakāms 0,00 EUR. Savukārt nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pag., Bauskas nov. (kadastra Nr.4052 004 0084) sastāvā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums Nr. 4052 004 0320) atsavināmās daļas aptuveni 1,7127 ha platībā atsavināšana neietekmē zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0084 ar platību 14,5 ha tirgus vērtību;
-par platības izņemšanu no ražošanas, kā rezultātā no tās nekad netiks iegūta raža, samazinot lauksaimniecībā izmantojamās zemes platības, jo zeme ir iznomāta un par ieņēmumu samazināšanos no nomas līguma – Likuma 23. panta otrā daļa nosaka, kādi faktori ir izvērtējami un ņemami vērā, novērtējot nekustamo īpašumu, tostarp atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsākto nekustamā īpašuma izmantošanu un apbūves un saimnieciskās izmantošanas iespējas, ja nekustamā īpašuma īpašnieks ir veicis darbības šo iespēju izmantošanai. Nekustamā īpašuma atsavināmā daļa ir novērtēta, pielietojot tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeju, kas nodrošina Nekustamā īpašuma īpašniekam ienesīguma produktivitātes rādītāju kompensēšanu, jo ir ņemts vērā lauksaimniecības zemes kvalitatīvais novērtējums un salīdzinājumam tika veikta to darījumu (salīdzināmo darījumu) apskate, kas sniedz informāciju par darījumiem ar līdzvērtīgas kvalitātes lauksaimniecības zemēm. Tirgus darījumos ar lauksaimniecības zemēm potenciālie pircēji ir jau ņēmuši vērā potenciālo ienesīgumu. Atlīdzināmo zaudējumu apmēru ietekmē pielietotā Nekustamā īpašuma novērtēšanas metode. Sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs, pamatojoties uz faktu par zemes nomas līgumu, Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas tirgus vērtības noteikšanai salīdzinājumam ir piemērojis arī ienākumu metodi un izdarījis secinājumu, ka šādā veidā aprēķinātā vērtība ir zemāka nekā ar tirgus pieeju aprēķinātā vērtība.
Saskaņā ar Civillikuma 927. pantu īpašums ir pilnīgas varas tiesība pār lietu, tas ir, tiesība valdīt un lietot to, iegūt no tās visus iespējamos labumus, ar to rīkoties un noteiktā kārtā atprasīt to atpakaļ no katras trešās personas ar īpašuma prasību. Īpašuma tiesība sevī ietver tiesības valdīt (likumīgā faktiskā vara pār lietu), tiesības lietot (izmantot lietas derīgās īpašības, iegūt no tās peļņu, ienākumu un augļus) un tiesības rīkoties (iespēju noteikt mantas tiesisko stāvokli, to atsavinot, nododot lietošanā). Civillikuma 1036. pants noteic, ka īpašums dod īpašniekam vienam pašam pilnīgas varas tiesību par lietu, ciktāl šī tiesība nav pakļauta sevišķi noteiktiem aprobežojumiem. Arī pēc zemes vienības atsavināšanas, īpašniekam būs iespēja iznomāt, apstrādāt vai kā citādi rīkoties ar atlikušās (neatsavināmās) Zemes vienības daļas un gūt no tās iespējamo labumu.
2015. gada 2. novembra zvērināta advokāta biroja "BORENIUS" galaziņojumā "Taisnīgas atlīdzības noteikšana par nekustamajiem īpašumiem, kas nepieciešami un atsavināmi sabiedrības vajadzībām, un par zaudējumiem īpašumiem, kas ir netieši skarti un kam radušies saimnieciskās darbības ierobežojumi vai netiešie zaudējumi transporta infrastruktūras projekta īstenošanas rezultātā" (turpmāk – Galaziņojums[1]) ir norādīts, ka Latvijas normatīvie akti neparedz skaidru regulējumu attiecībā uz to, vai īpašuma tiesību ierobežošanas gadījumā personai būtu atlīdzināmi zaudējumi, ko rada saistību neizpilde ar trešajām personām. Tomēr no tiesu prakses lietās par zaudējumu atlīdzināšanu sakarā ar administratīvo aktu atcelšanu var secināt, ka zaudējumi, kas personai rodas sakarā ar nespēju pildīt saistības ar trešajām personām, principā nav atlīdzināmi, jo neatrodas tiešā cēloņsakarībā ar valsts rīcību. Galaziņojumā secināts, ka Latvijas normatīvie akti neparedz pienākumu atlīdzināt zaudējumus, kas personai radušies tādēļ, ka valsts noteikto īpašuma tiesību ierobežojumu dēļ persona nevar pildīt līgumsaistības ar trešajām personām. Līdz ar to Sabiedrībai nav pamats vērtēt Nekustamā īpašuma īpašnieka prasījumu par platības izņemšanu no ražošanas, kā rezultātā no tās nekad netiks iegūta raža, samazinot lauksaimniecībā izmantojamās zemes platības;
-par veiktajiem ieguldījumiem nekustamajā īpašumā, kā rezultātā pieaugusi augsnes auglība - tā kā sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājam nav pieejami visi īpašnieka sniegtie parametri attiecībā uz zemes auglību salīdzināmajos darījumos, sertificēts nekustamā īpašuma vērtētāji aprēķinos ņem vērā LIZ (lauksaimniecībā izmantojamās zemes) kvalitātes novērtējumu ballēs, kas vērtējamajam īpašumam Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā uzrādīts 70 balles. sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs apliecina, ka aprēķinos izmantoti salīdzināmie darījumi, kuri ir bijuši vieni no vērtīgākajiem pēdējā gada laikā;
-par lauka konfigurācijas izmaiņām, kā rezultātā veidojas neregulāras formas lauka malas no jauna būvējamo ceļu un pārbrauktuvju dēļ, līdz ar to turpmāk tiek apgrūtināta lauka apstrāde, palielinās degvielas patēriņš, laika patēriņš, tehnikas nolietojums – atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0826)  6,5 ha platībā konfigurācijai nav būtisku izmaiņu, kā arī piekļuves iespējas paliek nemainīgas;
-par piekļuves nodrošināšanu atlikušajam zemesgabalam, kā arī iespēju tam piekļūt ar lauksaimniecības tehniku un par iespēju lauksaimniecības tehnikai samainīties uz piekļuves ceļa – atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail", kas nodrošina projektēšanas aktivitāti Rail Baltica projekta posmā no Misas līdz Latvijas/Lietuvas robežai, sniegtajai informācijai Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 004 0320 atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0826) 6,5 ha platībā Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros tiks nodrošināta piekļuve no projektēta pašvaldības nozīmes autoceļa. Pašvaldības nozīmes piekļuves ceļu platums paredzēts 5,5 m ar nestspēju E=290MPa, kas nodrošina arī lauksaimniecības tehnikas pārvietošanos,  kā arī aptuveni ik pēc 500 m ir ceļa paplašinājumi, lai nodrošinātu tehnikas izmainīšanos uz ceļa. Ceļa segums - nesaistītu minerālmateriālu maisījums (grants), bet krustojuma/pieslēguma zonās ar valsts autoceļu – asfalta segums;
-nav sniegta informācija par zemes kadastrālo uzmērīšanu un īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā pēc nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas – izdevumus par paliekošās zemes vienības daļas uzmērīšanu, robežplānu sagatavošanu, kā arī ierakstīšanu zemesgrāmatā segs Sabiedrība. Minētā informācija tika norādīta Nekustamā īpašuma īpašniekam nosūtītajā 2023. gada 28. marta paziņojumā Nr. 2.3.N/2023-907 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40520040084, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai";
-par jauna zemesgabala iegādes neiespējamību un pensijas kapitāla samazināšanos – atbilstoši Atsavināšanas likuma 25. pantam, Civillikuma (Civillikuma 8. nodaļa – Zaudējumi un to atlīdzība) un Civilprocesa likumā noteiktajam, jebkuriem īpašnieka pieteiktiem zaudējumiem jābūt balstītiem uz nepārprotamiem, objektīviem un pārliecinošiem apsvērumiem, nevis uz pieņēmumiem, kas nav balstīti uz dokumentiem. Par saņemto atlīdzības apmēru īpašniekam ir rīcības brīvība iegādāties citu nekustamo īpašumu vai izvēlēties citu ieguldījumu veidu;
-informēt zemes nomnieku par zemesgabala atsavināšanu – saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu par nekustamā īpašuma atsavināšanu ir pienākums informēt nekustamā īpašuma īpašnieku un personu, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Nomnieka informēšana par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa īstenošanu un sarunu uzsākšana par saistību grozīšanu daļā par atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu ir Nekustamā īpašuma īpašnieka kompetencē.
Nekustamā īpašuma īpašnieka prasījums:
- par ražas novākšanas iespējām tiks risināts, slēdzot pirkuma līgumu, kurā tiks noteikts termiņš Nekustamā īpašuma daļas atbrīvošanai, ievērojot arī plānotos būvdarbu uzsākšanas termiņus, vai arī īpašnieks varēs iesniegt pierādījumus par zaudējumu esamību pēc pirkuma līguma noslēgšanas atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 2. punktam;
- prasījums par meliorācijas sistēmas darbības nodrošināšanu, atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai, projektējot un pārbūvējot esošo meliorācijas sistēmu, par projektēšanu atbildīgā un par būvdarbiem atbildīgā institūcija nodrošinās Nekustamā īpašuma īpašniekam piederošajā atlikušajā (neatsavināmajā) zemes vienības daļā esošo likumīgi izbūvēto meliorācijas sistēmu funkcionalitātes saglabāšanu un to darbības nepasliktināšanu, atbilstoši sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem, kuri paredz, ka meliorācijas sistēmas darbība nedrīkst tikt pasliktināta vai traucēta.
No Nekustamā īpašuma īpašnieka ir saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.

[1] Galaziņojums ir pieejams šeit - https://petijumi.mk.gov.lv/sites/default/files/file/SAM_Petij_Taisnigu_atlidzibu_izpete_gala_zinojums_2015.pdf
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Pļaviņas" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 004 0084) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0827) 0,42  ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0828) 0,74 ha, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0829) 0,19 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 004 0830) 0,16 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašum daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūve veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi