Anotācija (ex-ante)

23-TA-2901: Instrukcijas projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā sagatavo, saskaņo un iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā dokumentus, kas satur valsts noslēpuma objektu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ar grozījumiem likumā "Par valsts noslēpumu" ierobežotas pieejamības informācija ar lietojuma ierobežojuma statusu "Dienesta vajadzībām" ir atzīta par valsts noslēpuma objektu. Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu, kuri satur valsts noslēpuma objektu, saskaņošanu, sagatavošanu iesniegšanai Ministru kabinetā un izskatīšanu nosaka Ministru kabineta 2012.gada 4.decembra instrukcija Nr. 14 "Kārtība, kādā saskaņo un iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā attīstības plānošanas dokumentu, tiesību akta projektu vai informatīvo ziņojumu, kas satur valsts noslēpuma objektu". Spēkā esošā instrukcija jāpapildina ar jaunu valsts noslēpuma objekta klasifikāciju - "dienesta vajadzībām" un jānosaka tā aprites kārtība, kā arī jāaktualizē atsevišķi instrukcijas punkti. 
Pamatā grozījumiem ir tehnisks raksturs, bet ņemot vērā to kopējo apjomu, kā arī to, ka spēkā stājoties Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra noteikumiem Nr. 822 “Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi” spēku zaudēs Ministru kabineta 2004. gada 6. janvāra noteikumi Nr. 21 “Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi”, kuros bija deleģējuma norma instrukcijas izdošanai, ir lietderīgi izstrādāt jaunu instrukcijas projektu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Instrukcijas projekts izstrādāts, lai nodrošinātu kārtību, kādā attīstības plānošanas dokumenta projektu, tiesību akta projektu vai informatīvo ziņojumu, kas saskaņā ar likumu "Par valsts noslēpumu" satur valsts noslēpuma objektu, sagatavo, saskaņo ar ministrijām un citām institūcijām, kā arī iesniedz un izskata Ministru kabinetā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu apriti, kuri satur valsts noslēpuma objektu, Valsts kancelejā organizē sevišķā lietvedība, bet ierobežotas pieejamības informācijas ar lietojuma ierobežojuma statusu "Dienesta vajadzībām" iesniegšana un aprite ir organizēta Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk - TAP portāls), izmantojot Satversmes aizsardzības biroja akceptētu dokumentu kriptēšanas rīku, un drošā vidē dokumentu atkriptēšanai/sakriptēšanai un apstrādei. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts informācijas sistēma TAP portāls nav paredzēts darbam ar valsts noslēpuma objektiem. Teorētiski šādu funkcionalitāti varētu veikt, izmantojot Valsts informācijas sistēma darbam ar Eiropas Savienības dokumentiem (turpmāk – ESVIS), bet TAP portāla saskarne ar informācijas sistēmu ESVIS saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis 34.2. apakšpunktu attiecas tikai uz atsevišķiem dokumentu veidiem  - Latvijas Republikas nacionālajām pozīcijām, informatīvo ziņojumu, ja tas attiecas uz Latvijas dalību Eiropas Savienības lēmumu ierosināšanas, sagatavošanas un pieņemšanas procesā un pirms neformālajām Eiropas Savienības Padomes sanāksmēm sagatavoto informatīvo ziņojumu un ar to saistīto informāciju. Līdz ar to tehniski šobrīd šāda funkcionalitāte nav iespējama.
Līdz šim izskatīšanai Ministru kabinetā iesniegto dokumentu skaits ar lietojuma ierobežojumu "dienesta vajadzībām" nav bijis liels - pēdējos divos gados vidēji līdz 45 projektiem gada laikā. Ņemot vērā dokumentu ar lietojuma ierobežojumu "dienesta vajadzībām" aizsargājamā satura statusa paaugstināšanu no ierobežotas pieejamības informācijas uz valsts noslēpuma objektu, prezumējams, ka turpmāk šādas klasifikācijas pakāpes dokumenti izskatīšanai Ministru kabinetā tiks iesniegti vēl mazākā skaitā.
Ievērojot minēto, nav lietderīgi ieguldīt ierobežotos resursus izpētē, kā paplašināt ESVIS izstrādājamo dokumentu veidus un nodrošināt to saskarni ar TAP portālu, pilnveidojot sistēmu ESVIS un TAP portālu valsts noslēpuma objekta ar klasifikācijas pakāpi "dienesta vajadzībām" apritei, un šādas pilnveides īstenošanā. 
Risinājuma apraksts
Instrukcijas projekts paredz:
1. Vienotu kārtību visās valsts noslēpuma slepenības pakāpēs klasificētu valsts noslēpuma objektu saturošu dokumentu sagatavošanai, saskaņošanai un iesniegšanai Valsts kancelejā izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.
2. Šo dokumentu turpmākās aprites nodrošināšanu ar Valsts kancelejas sevišķās lietvedības starpniecību tādā veidā, kāda līdz šim bijusi spēkā attiecībā uz dokumentiem, kas satur konfidenciālas un augstākas slepenības pakāpes valsts noslēpuma objektu, ievērojot Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra noteikumu Nr. 822 “Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi” ietvertās prasības konkrēto klasifikācijas pakāpju veidiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Izvērtējot alternatīvos risinājumus, konstatēts, ka līdz šim izskatīšanai Ministru kabinetā iesniegto dokumentu skaits ar lietojuma ierobežojumu "dienesta vajadzībām" nav bijis liels - pēdējos divos gados vidēji līdz 45 projektiem gada laikā, līdz ar to nav lietderīgi ieguldīt ierobežotos resursus izpētē, kā paplašināt ESVIS izstrādājamo dokumentu veidus un nodrošināt to saskarni ar TAP portālu, pilnveidojot sistēmu ESVIS un TAP portālu valsts noslēpuma objekta ar klasifikācijas pakāpi "dienesta vajadzībām" apritei, un šādas pilnveides īstenošanā. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Ar grozījumiem likumā "Par valsts noslēpumu" ierobežotas pieejamības informācija ar lietojuma ierobežojuma statusu "Dienesta vajadzībām" ir atzīta par valsts noslēpuma objektu.
Pieņemot jaunu instrukciju, spēku zaudēs Ministru kabineta 2012. gada 4. decembra instrukcija Nr. 14 "Kārtība, kādā saskaņo un iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā attīstības plānošanas dokumentu, tiesību akta projektu vai informatīvo ziņojumu, kas satur valsts noslēpuma objektu" (Latvijas Vēstnesis, 2012, 194.nr.; 2021, 173.A.nr.) un Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra instrukcija Nr. 7 "Kārtība, kādā attīstības plānošanas dokumenta projekts, tiesību akta projekts vai informatīvais ziņojums, kas satur informāciju dienesta vajadzībām, sagatavojams, saskaņojams ar ministrijām un citām institūcijām, kā arī iesniedzams un izskatāms Ministru kabinetā" ( Latvijas Vēstnesis, 2021, 173.A.nr).
Papildus paredzēts veikt grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" , svītrojot noteikumu 9.punktu, jo projekts, kas satur informāciju dienesta vajadzībām ir uzskatāms par Valsts noslēpumu, kā arī tehniski precizējot noteikumu 37.punktu (svītrot otro teikumu).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Kultūras ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Ārlietu ministrija
  • Aizsardzības ministrija
  • Veselības ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
  • Valsts kanceleja

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Precizēta kārtība Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu, kuri satur valsts noslēpuma objektu, saskaņošanai, sagatavošanai un iesniegšanai Ministru kabinetā.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi