Anotācija (ex-ante)

22-TA-3022: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par apropriācijas pārdali” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmito daļu un Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atļaut Iekšlietu ministrijai pārdalīt finansējumu starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām, pasākumiem un izdevumu klasifikācijas kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, lai nodrošinātu 2022. gadā neapgūtā finansējuma novirzīšanu citiem neatliekamiem pasākumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
I. Valsts pamatbudžeta izdevumu prognozētā neapguve (papildu Ministru kabineta rīkojuma projektā “Par apropriācijas pārdali” (22-TA-3001) paredzētajam:
1. budžeta apakšprogrammā 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmas uzturēšana un vadība"- 46 000 euro
(EKK 1000)
Finanšu līdzekļi atlīdzībai netiks apgūti pilnā apjomā, jo netiks aizpildītas visas vakantās amata vietas, kam šis finansējums bija paredzēts;
2. budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" – 251 915 euro (EKK 2000):
Finanšu līdzekļi plānotajā apmērā netiks apgūti saistībā ar šādu pasākumu ieviešanas gaitu:
– Ilgtermiņa saistību pasākums "Transportlīdzekļu noma".
Plānota neapguve - 175 325 euro sakarā ar to, ka atsevišķi transportlīdzekļi nomas laikā tika neatgriezeniski bojāti, līdz ar to samazinājās iznomāto transportlīdzekļu skaits.
– Pasākums "Valsts policijas nodrošinājums ar funkciju  izpildei nepieciešamajiem transportlīdzekļiem".
Plānota neapguve – 76 590 euro sakarā ar to, ka  nomas transportlīdzekļu saņemšana no iznomātāja un nomas maksājumu veikšana saskaņā ar maksājumu grafiku paredzēta 2022.gada 3., 4.ceturksnī;
3. budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde"- 12 498 euro (EKK 7700)
Finanšu līdzekļi plānotajā apmērā netiks apgūti saistībā ar iemaksām Starptautiskajā migrācijas organizācijā un dalības maksu elektronisko mašīnlasāmo ceļošanas dokumentu ICAO Publisko atslēgu direktorijā. 2022.gadā iemaksas minētajās starptautiskajās organizācijās veiktas pilnā apmērā, bet sakarā ar valūtas kursa svārstībām izdevumi mazāki nekā plānots;
4. budžeta apakšprogrammā 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums"-  67 608 euro (EKK 5000)
Plānotie izdevumi tehnoloģisko iekārtu un transportlīdzekļu iegādēm netiks apgūti, jo izvērtējot šobrīd Nodrošinājuma valsts aģentūras rīcībā esošo materiāltehnisko nodrošinājumu, tika secināts, ka lielākā daļa transportlīdzekļu un tehnoloģisko iekārtu, kuras atbilst Latvijas Republikai saistošā Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR nolīgums) un Ministru Kabineta 2005. gada 6. septembra noteikumu Nr. 674 “Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi” prasībām tika iegādātas iepriekšējos gados, turklāt daļa no sākotnēji plānotām iegādēm ir zaudējusi aktualitāti.

II. Pasākumi, kuriem nepieciešams papildu finansējums:
1. budžeta programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" 46 000 euro
(EKK 1000)
Papildu finansējums nepieciešams, lai nodrošinātu:
- veselības apdrošināšanas izdevumu segšanu, ievērojot, ka prēmijas apmērs atbilstoši grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā palielināts no 213,43 euro uz 426,86 euro, un veselības apdrošināšana ir būtisks motivējošs instruments nodarbināto noturēšanai darbā ministrijā;
- atvaļināšanas pabalsta izmaksu amatpersonai ar speciālo dienesta pakāpi, kas bija pārcelta valsts civildienesta ierēdņa amatā ministrijā;
- atvaļināšanas pabalstu un kompensāciju par neizmantoto atvaļinājumu izmaksu ministra biroja darbiniekiem (sakarā ar iekšlietu ministres demisiju darbu ministrijā pārtrauca);
2. budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" 251 915 euro (EKK 1000)
Papildu finansējums nepieciešams, lai nodrošinātu veselības apdrošināšanas izdevumu segšanu, ievērojot, ka prēmijas apmērs atbilstoši grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā palielināts no 213, 43 euro uz 426, 86 euro, un veselības apdrošināšana ir būtisks motivējošs instruments nodarbināto noturēšanai darbā iestādē;
3. budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 12 498 euro (EKK 6000)
Papildu finansējums nepieciešams, lai Repatriācijas likuma 20.pantā noteiktajā apjomā sniegtu  materiālo palīdzību repatrianta statusu ieguvušajām personām. Personu skaits, kurām tiek piešķirts repatrianta statuss, pieaudzis un to ietekmē politiskās un ekonomiskās situācijas pasliktināšanās valstīs, kurās uzturas liels potenciālo repatriantu skaits, kas varētu būtiski palielināt to personu skaitu, kas vēlas pārcelties uz dzīvi Latvijā;
4. budžeta apakšprogrammā 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" 67 608  euro (EKK 2000)
Papildu finansējums nepieciešams, lai nodrošinātu telpu nomas un apsaimniekošanas izdevumu segšanu Satiksmes ielā 2A, Jelgavā un Atmodas ielā 19, Jelgavā. Ievērojot Valsts policijas ēkas Pētera ielā, 7, Jelgavā kritisko stāvokli, kas ir bīstams cilvēka dzīvībai, tika meklēti citi steidzami risinājuma varianti, kā rezultātā tika noslēgti nomas līgumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai risinātu iepriekš minētās problēmas, Iekšlietu ministrija rosina veikt apropriācijas pārdali starp budžeta programmām, apakšprogrammām, pasākumiem un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz:
1. Atļaut Iekšlietu ministrijai pārdalīt finansējumu 378 021 euro apmērā, tajā skaitā:
1.1. no budžeta apakšprogrammas 02.03.00 "Vienotās sakaru un informācijas sistēmu uzturēšana un vadība" 46 000 euro apmērā no finansējuma, kas paredzēts atlīdzībai, uz budžeta programmu  97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" 46 000 euro apmērā, lai nodrošinātu veselības apdrošināšanas izdevumu segšanu, atlaišanas (atvaļināšanas) pabalstu un atlīdzības par neizmantoto atvaļinājumu izmaksu;
1.2. budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" samazināt finansējumu ilgtermiņa saistību pasākumam "Transportlīdzekļu noma" 175 325 euro apmērā un finansējumu, kas paredzēts Valsts policijas nodrošinājumam ar nepieciešamajiem transportlīdzekļiem, 76 590 euro apmērā un palielināt finansējumu 251 915 euro apmērā atlīdzībai, lai nodrošinātu veselības apdrošināšanas izdevumu segšanu;
1.3. budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" samazināt finansējumu 12 498 euro apmērā iemaksām starptautiskajās institūcijās un palielināt finansējumu 12 498 euro apmērā, lai sniegtu materiālo palīdzību repatriantiem;
1.4. budžeta apakšprogrammā 40.02.00 "Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums" samazināt finansējumu 67 608 euro apmērā, kas paredzēts   transportlīdzekļu un tehnoloģisko iekārtu iegādei,  un palielināt finansējumu 67 608 euro apmērā, lai  nodrošinātu Valsts policijas vajadzībām nepieciešamo telpu Jelgavā (Satiksmes ielā 2A un Atmodas ielā 19) nomas maksas un apsaimniekošanas izdevumu segšanu.  
2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši iepriekš minētajam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
378 021
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
378 021
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-378 021
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-378 021
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
378 021
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Finansējuma pārdale 378 021 euro apmērā starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām, pasākumiem un izdevumu klasifikācijas kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Detalizēta informācija un aprēķini iekļauti anotācijas pielikumā.
Projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.

6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)

Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.

Cita informācija
Rīkojuma projekta 1.4.apakšpunktā iekļautās pārdales rada ietekmi uz turpmākajiem gadiem. Ņemot vērā minēto, attiecīgas pārdales 2023. gadā un turpmāk ik gadu ir iekļautas informatīvajā ziņojumā “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” izstrādes procesā”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts attiecas uz Iekšlietu ministriju un Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Valsts policija
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumam (anotācijai)