Anotācija (ex-ante)

22-TA-2786: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Tiesību akta projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem” 1.2.1.4. pasākuma “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 7. panta trešā daļu, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021. - 2027.gadam un  Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm 2021. - 2027. gadam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir paaugstināt inovatīvo komersantu īpatsvaru ekonomikā, sekmēt uzņēmējdarbību ar augstu pievienoto vērtību vidēji augsto un augsto tehnoloģiju jomā, vienlaikus sniegt ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam (turpmāk – NIP) noteiktie mērķi un Latvijas Viedās specializācijas stratēģija (turpmāk – RIS3) noteiktie mērķi paredz sekmēt inovācijas un privāto ieguldījumu pieaugumu pētniecībā un attīstībā.
Lai īstenotu NIP, jau šobrīd tiek īstenotas atbalsta aktivitātes. Tehnoloģiju pārneses programmas ietvaros Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) kā finansējuma saņēmējs līdz 2022.gada I ceturksnim kopumā ir apstiprinājusi 410 inovāciju vaučeru projektus jaunu produktu vai tehnoloģiju izstrādei un attīstībai. Vienlaikus programmas ietvaros nodrošināts atbalsts arī pētniecības ideju komercializācijai, kopumā apstiprinot 101 projektu.

Latvijas inovāciju un tehnoloģiju attīstība, produktivitātes paaugstināšana panākama ar mērķtiecīgu resursu ieguldīšanu augstākas pievienotās vērtības radīšanai un pārdošanai globālajā tirgū. Atbalstot vietējos uzņēmumus un veicinot to internacionalizācijas kapacitātes attīstību, stiprinot zināšanu pārneses procesu un ieviešot inovatīvas un jaunas tehnoloģijas, pilnveidojot nodarbināto kompetences – tā rezultātā tiks veidotas uz zināšanām un inovācijām balstītas Latvijas konkurētspējas priekšrocības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai turpinātu uz ilgtermiņu un uz zināšanām un inovācijām vērstas Latvijas konkurētspējas vērstas investīcijas, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem” 1.2.1.4. pasākuma “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai” (turpmāk - 1.2.1.4. pasākums), kas ietilpst Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1. politikas mērķī “Konkurētspējīgāka un viedāka Eiropa, veicinot inovatīvas un viedas ekonomiskās pārmaiņas un reģionālo IKT savienojamību”. 1. politikas mērķa galvenajām komponentēm – digitālajai un inovācijas komponentēm – ir izšķiroša nozīme ilgtspējīgas un iekļaujošas sabiedrības pārveidē uz sociālāku un konkurētspējīgāku ekonomiku. Noteikumu projekts turpinās sniegt ieguldījumu NIP un RIS3 noteikto mērķu sasniegšanā, jo Noteikumu projektā paredzētās aktivitātes vērstas, lai sekmētu jaunu produktu izstrādi un privāto ieguldījumu pieaugumu pētniecībā un attīstībā.

Lai gan Latvijas P&I sistēma laika periodā no 2014.–2020. gadam ir būtiski palielinājusi efektivitāti un produktivitāti, Latvijas  pētniecības un attīstības (turpmāk – P&A) izaugsmes temps joprojām ir nepietiekams straujai viedai izaugsmei, un tas tiešā veidā ir saistīts ar zemajiem pētniecības, attīstības un inovāciju (turpmāk – P&A&I) ieguldījumiem. 2020. gadā kopējie ieguldījumi P&A bija vien 0,7 % no IKP, un ir skaidrs, ka bez papildus stimuliem, saglabājoties šādam publiskā un privātā (uzņēmumu) sektora ieguldījumu īpatsvaram P&A, straujš kāpums tuvākajos gados nav sagaidāms. Turklāt, jāatzīmē, ka Latvijas uzņēmējdarbību raksturo zemas pievienotās vērtības produktu liels īpatsvars, augsta resursu intensitāte un  sadarbības un integrācijas trūkumu globālajās vērtību ķēdēs. Arī inovatīvo mazo un vidējo uzņēmumu īpatsvars Latvijā ir viens no zemākajiem ES – 32,9 % (2016.–2018.g.), salīdzinot ar vidēji 49,1 % ES. Latvijas uzņēmumiem ir nepietiekami attīstīta nozaru un starpnozaru savstarpējā sadarbība, īpaši sadarbība ar pētniecības, eksperimentālās izstrādes, pilotēšanas un demonstrācijas institūcijām un izglītības iestādēm, piesaistot studējošos un mācībspēkus inovāciju attīstīšanai Latvijā un ārvalstīs, tāpat novērojama vāja pētījumu rezultātu komercializācijas kapacitāte.
Ierobežotais eksportspējīgo uzņēmumu skaits, kā arī lielais mikro un mazo uzņēmumu īpatsvars ekonomikā nestimulē virzību uz zināšanās un inovācijā balstītu produktu un pakalpojumu radīšanu.
Risinājuma apraksts
Lai adresētu galvenos konkurētspējas izaicinājumus – zemi produktivitātes rādītāji, zemas pievienotās vērtības produkti, zems inovatīvo uzņēmumu īpatsvars, sadarbības un integrācijas trūkums globālajās vērtības ķēdēs – konkurētspējas priekšrocības būtu balstāmas uz inovāciju, tehnoloģiskajiem faktoriem un uzlabojumiem ražošanas produktivitātē. Turklāt, Latvijas ekonomikas attīstība un izaugsme lielā mērā ir saistīta ar iespējām iekļūt eksporta tirgos.

Līdz ar to, fokusējot valsts intervenci tieši RIS3 prioritārajās jomās un pēc iespējas novēršot pastāvošās tirgus nepilnības finansējuma pieejamībā, kas bremzē inovāciju attīstību un jaunu uzņēmumu izveidi, 1.2.1.4. pasākuma  ietvaros plānots stiprināt un pilnveidot zināšanu pārneses sistēmu, t.sk. reģionālā līmenī, kuras galvenais mērķis ir pētniecības un uzņēmējdarbības sektora ciešāka sadarbības veidošana un uzturēšana, lai sekmētu pētniecības ideju komercializāciju (atbalsts grantu veidā, nefinansiāls atbalsts).

1. Atbalsts un pieejamais finansējums

Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 26 900 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējums 22 865 000 euro un valsts budžeta finansējums – 4 035 000 euro. Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.

Projektu iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākuma pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 22 657 189 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 19 258 611 euro (elastības finansējuma apjoms 3 606 389 euro) apmērā, valsts budžeta finansējumu – 3 398 578 euro (elastības finansējuma apjoms 636 422 euro) apmērā.


Eiropas Savienības  Kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam noteiktas ERAF finansējuma sadalījums pa intervences kodiem, atbilstoši Noteikumu projektā paredzētajām atbalstāmajām darbībām, ir šāds:

- 9. intervences kods (Mikrouzņēmumu pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana (rūpnieciskā pētniecība, eksperimentālā izstrāde, priekšizpēte))  -  2 286 500 euro;
- 10. intervences kods (MVU pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana) 11 432 500 euro;
- 11. intervences kods (lielo uzņēmumu pētniecības un inovācijas darbības, tostarp tīklošana) 4 573 000 euro;
- 12. intervences kods (pētniecības un inovācijas pasākumi valsts pētniecības centros, augstākās izglītības iestādēs un kompetences centros, tostarp tīklu veidošana (rūpnieciskie pētījumi, eskperimentālā izstrāde, priekšizpēte) - 4 573 000 euro. 

Finansējuma kods ir Nr. 1 - grants - 26 900 000 euro. 

2. Finansējuma saņēmējs
Projektu atlases veids finansējuma saņemšanai ir ierobežota projektu iesniegumu atlase, kurā finansējuma saņēmējs ir valsts tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis ir sekmēt Latvijas uzņēmumu konkurētspēju un eksportspēju starptautiskajos tirgos, veicināt biznesa ideju attīstību un uzņēmumu rašanos, zināšanu ietilpīgu preču un pakalpojumu attīstību, komercializāciju un eksportu, veicināt ārvalstu investīciju apjoma pieaugumu, īstenot tūrisma attīstības valsts politiku un valsts politiku inovāciju jomā un veicināt Latvijas pozitīvu starptautisko atpazīstamību.
Finansējuma saņēmējs sagatavos projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniegs to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, projekta iesniegumam pievienojot projekta īstenošanas stratēģiju. Stratēģijā ietver informāciju par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, sasniedzamajiem rezultātiem, projekta vadības un īstenošanas personālu, to darba uzdevumiem un funkcijām, lai nodrošinātu pasākuma mērķu sasniegšanu.

3. Gala labuma guvēji, atbalsta saņēmēji
1.2.3.1.pasākuma mērķa grupa ir:
- Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra komercreģistrā reģistrēts komersants, kas atbilst sīkā (mikro), mazā un vidējā komersanta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Regula Nr. 651/2014) 2. panta 2. punktu vai lielā komersanta statusam saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktā noteikto definīciju;
- pētniecības organizācija. 

4. Sasniedzamie rādītāji
1.2.1.4. pasākuma ietvaros tiek plānoti šādi sasniedzamie iznākuma rādītāji:

līdz 2024. gada 31. decembrim atbalstīti uzņēmumi,:
 -  kas saņem atbalstu grantu veidā – 19.

līdz 2029. gada 31. decembrim atbalstīti uzņēmumi,:
 - kas saņem atbalstu grantu veidā – 190;
 - kas sadarbojas ar pētniecības organizācijām – 38.

1.2.1.4. pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim tiek plānoti šādi uzraudzības rādītāji:
- atbalstīto pētniecības rezultātu komercializācijas projektu skaits - 30;
- privātās investīcijas, kas papildina valsts atbalstu inovācijām vai pētniecības un izstrādes projektiem - 1 329 000 euro;
- sertificētie izdevumi - 3 497 000 euro;
 - atbalstīto pētniecības organizāciju skaits - 5. 

Nosakot sasniedzamos iznākuma rādītājus, ņemts vērā, ka pastāv risks, ka ekonomiskā situācija valstī, kas var ietekmēt uzņēmuma spēju izdzīvot un turpināt saimniecisko darbību, vai arī var pastāvēt salīdzinoši zems uzņēmumu motivācijas līmenis ieguldīt inovācijās un pētniecībā vai var pastāvēt zema uzņēmumu izpratne par tam piemērotāko atbalsta pakalpojumu uzņēmuma attīstībai, izaugsmei, eksporta veicināšanai, un citi riski, kas attiecīgi var radīt zināmu risku mērķa rādītāju sasniegšanā.

Lai nodrošinātu 2021.-2027.gada periodā mērķorientētu atbalsta pasākumu kopum un klientorientētu darbību, LIAA šajos noteikumos paredzētajā atbalsta programmā, ievēros šādus atbalsta sniegšanas principus:
- Klientorientēta pieeja (klienta vajadzību izpratne, profesionāla un kompetenta ekspertu komanda);
- Izvērtējumā balstīta pieeja (inovāciju gatavības līmenis, digitalizācijas gatavības līmenis);
- Sinerģija ar citiem atbalsta pasākumiem (komersanta idejas attīstību papildinoši pasākumi, konkurētspēju veicinoši pasākumi).

5. Publisko pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijas un patentēšanas fonda darbības nodrošināšana
Finansējuma saņēmējs izveido neatkarīgu tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības projektu pieteikumu vērtēšanas komisiju, kuras sastāvā ar balsstiesībā ir pārstāvji no Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras, Ekonomikas ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas darba devēju, nozaru uzņēmumu un veselības nozari pārstāvošajām organizācijām, Latvijas Zinātnes padomes un Latvijas Zinātņu akadēmijas. Drīkst pieaicināt arī ar citu institūciju pārstāvjus. 

Atbalsta apjoms vienam tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisku darbību nesaistītam pētniecības komercializācijas projekta pieteikumam ir līdz 200 000 euro ar maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti vienam projektam līdz 90 %. Šajā punktā minēto finansējumu var saņemt:
1. komercializācijas stratēģijas izstrādei, iesaitot attiecīgo nozari, un tehniski ekonomiskai priekšizpētei;
2. dalībai starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs, nacionālajos stendos, tirdzniecības misijās, tūpniecisko īpašumtiesību nostiprināšanai, produkta rūpnieciskā dizaina izstrādei, produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas un testēšanas pakalpojumiem, komercializācijas piedāvājuma sagatavošanai un ekspertu piesaistei licences līgumu un citu intelektuālā īpašuma nodošanas līgumu sagatavošanai;
3. rūpnieciskajem pētījumiem un eksperimentālajām izstrādnēm, kuru pamatā ir iepriekš veiktu pētniecības projektu rezultāti.

Šo atbalstu var saņemt pētniecības organizācijas, lai turpinātu tehnoloģiju pārneses un pētniecības projektus. 

6. Atbalsta pasākumu nodrošināšana komersantiem jaunu produktu izstrādei un komercializācijai.
Aktivitātes mērķa grupa ir MVU, kā arī lielie uzņēmumi. 
Atbalstāmās gala labuma guvēja darbības ir:
- tehniski ekonomiskā priekšizpēte (neārsniedz 5 000 euro vienreizējo  vaučeru vai nepārsniedz 25 000 euro, ja nav saņems eksperimentālais vaučers);
- rūpnieciskie pētījumi (neārsniedz 5 000 euro vienreizējo  vaučeru vai nepārsniedz 25 000 euro, ja nav saņems eksperimentālais vaučers);
- eksperimentālā izstrāde (neārsniedz 5 000 euro vienreizējo  vaučeru vai nepārsniedz 25 000 euro, ja nav saņems eksperimentālais vaučers);
- produkta rūpnieciskā dizaina izstrāde (neārsniedz 5 000 euro vienreizējo vaučeru vai nepārsniedz 25 000 euro, ja nav saņems eksperimentālais vaučers);
- rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana (nepārsniedz 25 000 euro vaučeru)
- jauna produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas un testēšanas pakalpojumi (nepārsniedz 25 000 euro vaučeru);
- augsti kvalificētu darbinieku piesaiste konkrētu pētniecības aktivitāšu, tehnoloģisku problēmu risināšanai vai jaunu un būtisku uzlabotu produktu vai tehnoloģiju izstrādei (nepārsniedz 25 000 euro vaučeru);
- dizainera pakalpojums jauna produkta un procesa inovāciju ieviešanai uzņēmumā, kas ietver klienta (lietotāja) pieredzes un esošās situācijas izpēti un apzināšanu un problēmu identificēšanu, risinājumu radīšanu, to prototipēšanu, prototipu testēšanu, kā arī risinājumu ieviešanu un uzlabošanu, balstoties uz klienta (lietotāja) sniegto atgriezenisko saiti (neārsniedz 5 000 euro vienreizējo vaučeru);
- komercializācijas stratēģijas un pidāvājuma izstrāde;
- dalība starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītes (ja individuālo vizīti paredz komercializācijas stratēģija) izstrādāto tehnoloģiju un intelektuālā īpašuma komercializācijas nolūkos;
- ekspertu piesaiste komercializācijas piedāvājuma virzīšanai tirgū, kā arī produkta vai tehnoloģijas pielāgošanai un virzīšanai tirgū.

Kopumā atbalsts viena jauna produkta vai tehnoloģiju izstrādei nepārsiedz 25 000 euro. 

Visas minētās darbības pētniecības komercializācijas projekta ietvaros komersants var īstenot efektīvā sadarbībā ar pētniecības organizācijā. 

Komersants var pretendēt uz atbalsta saņemšanu inovāciju vaučeru projektam, ja:
- jaunajam produktam vai tehnoloģijai ir pamatots pieprasījums un identificētas priekšrocības, kas spēj paaugstināt komersanta konkurētspēju un produktivitāti;
- tam ir izstrādāts jaunu produktu vai tehnoloģiju biznesa un attīstības plāns no jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādes līdz ieviešanai ražošanā;
- tas neatbilst grūtībās nonākuša komersanta statusam saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu;
- uz atbalsta piešķiršanas brīdi uz to nav attiecināms kāds no Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem;
- tas šā pasākuma ietvaros nav sniedzis nepatiesu informāciju vai nav tīši maldinājis par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu īstenošanu.

Komersants kopā ar pieteikumu atbalsta saņemšanai iesniedz apliecinājumu, ka tas projekta īstenošanas laikā un trīs gadus pēc tā,  atbilstoši Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajam, gada pārskatā un konsolidētajā gada pārskatā iekļaus detalizētu informāciju par pētniecības un attīstības izdevumiem, kā arī Centrālajā statistikas pārvaldei sniegs informāciju par pētniecības un attīstības izdevumiem un inovāciju aktivitātēm, atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes noteiktajām pārskatu formām un tās noteiktajos termiņos.

7. Pasākuma konsultatīvā padome un tās uzdevumi
Finansējuma saņēmējs nodrošina konsultatībās padomes izveidi, kuras sastāvā ir pārstāvji no Ekonomikas ministrijas, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras, Latvijas Tehnoloģisko universitāšu un augstskolu konsorcija, Latvijas Zinātņu akadēmijas, Latvijas Zinātnes padomes, Valsts zinātnisko institūciju asociācijas, Latvijas Jauno zinātnieku apvienības, Latvijas Darba devēju konfederācjas un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras. Padomes uzdevums ir izstrādāt projekta īstenošanas stratēģiju, kura satur detalizētu informāciju par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, tehnoloģiju pārneses un komercializācijas vides problēmām Latvijā un to risinājumiem, finansējuma saņēmējam, tā darba uzdevumus un funkcijas, kā arī sasniedzamos rādītājus. Padome šo stratēģiju saskaņo ar Izglītības un zinātnes ministriju un atbildīgo iestādi pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē. 

8. Finansējuma saņēmēja atbalstāmās darbības
1.2.1.4. pasākuma ietvaros Finansējuma saņēmējs, kas nodrošina projekta īstenošanu atbalstāmas šādas darbības:
 - projekta vadības nodrošināšana, tajā skaitā iepirkumu organizēšana
 - projekta īstenošanas nodrošināšana;
- informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana, ievērojot nediskriminācijas principus;
- sadarbības nodrošināšana ar organizācijām un institūcijām, kas nepieciešama pasākuma mērķa sasniegšanai, kā arī tehnoloģiju pārneses un pētījumu rezultātu komercializācijas veicināšana;
 - tirgus pētījumu, aptauju organizēšana, iegāde vai izstrāde;
 - uzņēmumu datu bāzu iegāde, datu monitorings un analīze, pētījumi, tajā skaitā Izglītības un zinātnes ministrijas Valsts pētījumu programmu un citu lietišķo pētniecības projektu un programmu rezultātu monitorings, lai laikus identificētu komercializācijas iespējas;
 - IT sistēmu, programmu un rīku izstrāde;
 - pētniecības organizācijas īpašumā esošo pētījumu rezultātu analīze, lai identificētu komercializācijas iespējas, tai skaitā pētījumu rezultātu komercializācijas potenciāla sākotnējā izvērtēšana;
- līdzdalība dalībai starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs ārvalstīs, individuālajās vizītēs un dalībai LIAA organizētaos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās;
- intereses un sadarbības veidošana starp potenciālajiem pētniecisko izstrādņu ideju komercializētājiem un pētniecības organizācijām par to īpašumā esošo pētījumu rezultātu komercializāciju;
- informācijas un konsultāciju sniegšana pētniecības organizācijām, pētniekiem un komersantiem par tehnoloģiju pārnesi un inovāciju, tostarp par pieejamajiem atbalsta instrumentiem;
- publisko pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijas un patentēšanas fonda darbības nodrošināšana;
- inovāciju vaučeru atbalsta pakalpojumu nodrošināšana sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem;
- datu un informācijas uzkrāšana;
 - Latvijas tēla veidošana ārvalstīs inovāciju jomā, tai skaitā veicinot jaunuzņēmumu veidošanos un to atpazīstamību Latvijā un ārvalstīs, sniedzot informāciju un organizējot jaunuzņēmumu popularizēšanas pasākumus un piedaloties tajos, sekmējot investoru piesaisti jaunuzņēmumiem, izstrādājot mārketinga un publicitātes pasākumus, lai informētu sabiedrību par jaunuzņēmumu nozares aktualitātēm, organizējot seminārus un apmācības;
 - jaunuzņēmumu darbības atbalstam noteiktās administrējošās iestādes funkciju veikšana augsti kvalificētu darba ņēmēju piesaistei;
 - nozaru komersantu vajadzību apzināšana, lai identificētu potenciālās sadarbības jomas ar pētnieciskajām organizācijām, veicinot zināšanu un tehnoloģiju pārnesi.

Finansējuma saņēmējam atbalstāmās darbības tā funkciju īstenošanai nepārklāsies ar atbalstāmajām darbībām gala labuma guvējiem

9. Valsts atbalsta saņemšanas nosacījumi gala labuma guvējiem
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.

Finansējuma saņēmējs nesaņem komercdarbības atbalstu un darbojas kā starpnieks, piešķirot atbalstu gala labu guvējam pakalpojumu vai grantu veidā. Finansējuma saņēmējs darbojas kā starpnieks, kas nav saimnieciskās darbības veicējs, un īsteno tam noteikto funkciju.

Noteikumu projektā minētās izmaksas ir attiecināmas sākot ar 2023. gada 1. janvāri.

Gala labuma guvējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, un tam nav piešķirts samaksas termiņa pagarinājums vai nav noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai nav noslēgts vienošanās līgums.
Finanasējuma saņēmējs pārbauda gala labuma atbilstību VID datu bāzē pēdējā aktualizācijas datumā pirms iesnieguma iesniegšanas esošo informāciju par nodokļu parādiem. Finansējuma saņēmējs neakceptē gala labuma guvēja iesniegumu, ja tiek konstatētas nodokļu parādsaistības virs noteiktā pieļaujamā limita un, ja nav noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai nav noslēgts vienošanās līgums. 

Gala labuma guvējs, ievērojot Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013) 5. panta 1. un 2. punktu, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā.

Ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās neatbalstāmajās nozarēs un veic neatbalstāmās darbības vai citas darbības, kas ietilpst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 darbības jomā, de minimis atbalsta saņēmējs nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktu.

Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013, komercdarbības gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

10. Finansējuma saņēmēja pienākumi, kas saistīti ar komercdarbības atbalsta administrēšanu un izsniegšanu
Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību (metodiku) līdz projekta atlases izsludināšanai, kādā identificē un nosaka pasākuma mērķa grupas, kas kvalificējas kā saimnieciskās darbības veicējs un kā komercdarbības atbalsta saņēmējs, tai skaitā, kā tiks identificētas saimnieciskās aktivitātes, kas tiek kvalificētas kā komercdarbības atbalsts, un saimnieciskās aktivitātes, kas netiek kvalificētas kā komercdarbības atbalsts, tādējādi nosakot, kuram mērķa grupas subjektam tiks piemērots komercdarbības atbalsts.

Finansējuma saņēmējs izstrādā kārtību par gala labuma guvēju atlasi, atbalsta piešķiršanu un tā uzskaiti. Finansējuma saņēmējs lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem saskaņā ar minēto kārtību. Īstenojot projektu ir aktivitātes, kas ir attiecināmas uz neidentificējamu klientu loku un līdz ar to šādas aktivitātes nav atzīstamas par komercdarbības atbalstu. Finansējuma saņēmējs metodikā nosaka aktivitātes, kuru īstenošana netiek kvalificēta kā komercdarbības atbalsts.

Finansējuma saņēmējs gala labuma guvējam pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī.

Finansējuma saņēmējs lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.

Maksimālā atbalsta intensitāte, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013:
1. tehniski ekonomiskā priekšizpētei, rūpnieciskie pētījumiem, eksperimentālajai izstrādei un  produkta rūpnieciskā dizaina izstrādei (vaučers nepārsniedz 5 000 EUR, ja atbalsts tiek piešķirts kā vienreizējs atbalsta pasākums) ir 100% no izmaksām, bet lielajiam komersantam ir 85% no ārpakalpojumu izmaksām, 
2. visām noteikumu projekta 57.punktā minētajām darbībām, izņemot augsti kvalificētu darbinieku piesaistei konkrētu pētniecības aktivitāšu, tehnoloģisku problēmu risināšanai vai jaunu un būtisku uzlabotu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, komersantam ir 85% no izmaksām;
3. augsti kvalificētu darbinieku piesaistei konkrētu pētniecības aktivitāšu, tehnoloģisku problēmu risināšanai vai jaunu un būtisku uzlabotu produktu vai tehnoloģiju izstrādei ir 45% no izmaksām.
Atbalsta intensitāte tiek piemērota izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa.

Maksimālā atbalsta intensitāte atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 25. panta 5. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktam, 6. punkta "a" apakšpunktam un 7. punktam:
1. tehniski ekonomiskā priekšizpētei, rūpnieciskie pētījumie sīkajiem un mazajiem komersantiem ir 45%, vidējiem komersantiem 35%, bet lielajiem komersantiem 25%.
2. eksperimentālajai izstrādei sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem ir 45 %, vidējiem komersantiem – 35 %, bet lielajiem komersantiem – 25 %.

Maksimālā atbalsta intensitāte atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 28. panta 3. punktam rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanai sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem komersantiem ir 50 %.

Maksimālā atbalsta intensitāte atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 18. panta 2. punktam dizainera pakalpojumam jauna produkta un procesa inovāciju ieviešanai uzņēmumā, kas ietver klienta (lietotāja) pieredzes un esošās situācijas izpēti un apzināšanu un problēmu identificēšanu, risinājumu radīšanu, to prototipēšanu, prototipu testēšanu, kā arī risinājumu ieviešanu un uzlabošanu, balstoties uz klienta (lietotāja) sniegto atgriezenisko saiti; minētajām darbībām sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem komersantiem ir 50 %.

Lai nodrošinātu, ka tiek novērsta vai mazināta pasākuma ietvaros atbalstāmo darbību ietekme uz vidi, ir sagatavots principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējuma apraksts, kur norādīts, ka pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības neradīs tiešu ietekmi uz klimata pārmaiņām, nerada kaitējumu ūdens resursu ekoloģiskajam potenciālam, kā arī pasākuma īstenošana nerada piesārņojumu un nerada kaitējumu vides ekosistēmai.

11. Vienkāršoto izmaksu metodikas
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 2. punktu, darbības vai projekti, kas ir daļa no darbības, kuri saņem atbalstu no KF, ERAF vai ESF+ un kuru kopējās izmaksas nepārsniedz 200 000 EUR, visas izmaksas  tiek segtas ar vienu vienību, fiksētās summas maksājumu vai vienoto likmju veidā, izņemot darbības, kurām atbalsts kvalificējams kā komercdarbības (izņemot de minimis) atbalsts. 

Finansējuma saņēmēja atalgojumu vienkāršoto izmaksu metodika tiks izstrādāta un apstiprināta līdz projektu iesniegšanai Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā.
Darba braucienu un komandējumu izmaksas, atbilstoši noteikumu projektā 19.3. apakšpunkta norādītajam, attiecināmas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi;  iekšzemes komandējumu izmaksas attiecināmas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajām metodikām "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai" un "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai".
Vienlaikus, pasākuma īstenošanā tiks piemērotas vadošās un atbildīgās iestādes sagatavotās 2021.-2027.gada plānošanas perioda horizontālās vienkāršoto izmaksu metodikas, tiklīdz minētās metodikas būs stājušās spēkā.

Vienkāršoto izmaksu metodikas, kas saistītas ar atbalsta sniegšanu gala labuma guvējiem un kur atbalsts netiek nodrošināts ar Finansējuma saņēmēja iepirktiem pakalpojumiem, tiks izstrādātas un saskaņotas līdz līgumu slēgšanas brīdim ar gala labuma guvējiem vai līdz attiecīgā atbalsta veida sniegšanas uzsākšanai, ņemot vērā, ka to izstrādei ir nepieciešams laiks un Ekonomikas ministrija saskata objektīvus apstākļus, ka tās nebūs izstrādātas un saskaņotas uz projekta iesniegšanas brīdi, līdz ar to pastāv risks, ka iespējams programmas netiks uzsāktas laicīgi, netiks sasniegti rezultāta radītāji, kā arī netiks nodrošināta projektu un atbalsta sniegšanas nepārtrauktība ar visām no tā izrietošajām sekām. Ir izvērtēta iespēja piemērot vienkāršotās izmaksas Finansējuma saņēmēja iepirktiem pakalpojumiem un secināts, ka Finansējuma saņēmējs (budžeta iestāde) nevar prognozēt iepirkuma rezultātā piedāvāto līgumcenu un attiecīgi objektīvu iemeslu pēc nav iespējams piemērot vienkāršotās izmaksas.  Attiecīgi finansējuma saņēmējam projekta īstenošanā nav iespējams piesaistīt papildu finansējumu papildu izmaksu segšanai, kas radīsies, ja publiskā iepirkuma rezultātā pakalpojuma cena pārsniegs vienkāršotu izmaksu metodikā noteikto summu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Skat.1.3.sadaļu

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pēc ministru kabineta noteikumu projekta apstiprināšanas, Finansējuma saņēmējs izstrādās kārtību (metodiku), kādā tiek veikta gala labuma guvēju atlase, atbalsta piešķiršana jaunu produktu izstrādes un komercializācijas un kā tiek veikta piešķirtā atbalsta uzskaite.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs uzņēmējus, jo sniegs iespēju izstrādāt un attīstīt jaunus produktus. Tāpat arī dos ieguvumu pētniecības organizācijām. 
Vienlaikus netiešā veidā noteikumu projekts ietekmēs arī universitātes, jo sniegs iespēju stiprināt sadarbību starp uzņēmējiem, tādējādi sekmējot inovāciju ekosistēmu un attīstību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmēju konkurētspēju, īpaši, ja tie darbojas un/vai attīsta produktus un pakalpojumus kādā no RIS3 specializācijas jomām.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiek nodrošināta vienlīdzīga pieeja, kā arī sekmēta jaunu produktu un pakalpojumu izstrāde un attīstība.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs uzņēmumus, jo sniegs iespēju izstrādāt un attīstīt jaunus produktus.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Komersantiem būs jāveido jaunas darba vietas, lai nodrošinātu jaunu produktu laišanu tirgū, tā būs pozitīva ietekme uz nodarbinātību. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
770 345
0
4 622 066
4 622 066
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
770 345
0
4 622 066
4 622 066
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
906 289
0
5 437 725
5 437 725
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
906 289
0
5 437 725
5 437 725
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-135 944
0
-815 659
-815 659
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-135 944
0
-815 659
-815 659
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-135 944
-815 659
-815 659
5.1. valsts pamatbudžets
0
-135 944
-815 659
-815 659
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1.2.1.4. pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 26 900 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējums 22 865 000 euro un valsts budžeta finansējums – 4 035 000 euro. Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
Projektu iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākuma pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 22 657 189 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 19 258 611 euro (elastības finansējuma apjoms 3 606 389 euro) apmērā, valsts budžeta finansējumu – 3 398 578 euro (elastības finansējuma apjoms 636 422 euro) apmērā.

Provizoriskais kopējā finansējuma izlietojums pa gadiem:
2022.g. – 0 eur
2023.g. – 906 289 euro
2024.g. – 5 437 725 euro
2025.g. – 5 437 725 euro
2026.g. – 5 437 725 euro
2027.g. – 5 437 725 euro
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pasākuma īstenošanai Ekonomikas ministrija pieprasīs finansējuma pārdali no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0316
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 316/2014 ( 2014. gada 21. marts ) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 3. punkta piemērošanu tehnoloģiju nodošanas nolīgumu kategorijām Dokuments attiecas uz EEZ
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 1407/2013 ( 2013. gada 18. decembris ) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam Dokuments attiecas uz EEZ
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1303
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 1303/2013 (2013. gada 17. decembris), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1058
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1058 (2021. gada 24. jūnijs) par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 651/2014 vispārīgi
75.3. apakšpunkts, 120., 124. un 125.punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkts
2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2.panta 86. punkts
2.2., 51.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/20142. panta 24. punkts
2.4., 56.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punkts
2.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2.panta 85. punkts
2.14. un 51.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punkts
2.15., 43.2., 43.3. un 47.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 2.panta 18. punkts
75.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 18., 25. un 28. pants
108. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 25. panta 5. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktam, 6. punkta "a" apakšpunktam un 7. punktam
109. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 28. panta 3. punkts
110. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 18. panta 2. punkts
111. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. un 4. punkts
113. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkts
114. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 28. panta 2. punkta a) apakšpunkts
115. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 18. panta 3. punkts
116. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkts un 6. panta 23. punkts
118. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punkts
121. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punkts
122. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkta "c", "d" vai "e" apakšpunktā,  4. punkta "a" apakšpunktam un 5. punkts
123. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 316/2014 ( 2014. gada 21. marts ) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 3. punkta piemērošanu tehnoloģiju nodošanas nolīgumu kategorijām Dokuments attiecas uz EEZ
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 316/2014 1 panta. 1. punkta b) un i)apakšpunkts
2.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 1407/2013 ( 2013. gada 18. decembris ) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam Dokuments attiecas uz EEZ
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punkts
2.16. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1407/2013  vispārīgi
95., 97., 98., 106. un 107. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013  3. panta 2. punkts
100. un 101. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punkts
101. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 7. panta 4. punkts un 8. pants
102. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6.panta 4.punkts
104. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkts
105. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punkts
106. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1060 54. panta b) apakšpunkts
20. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkts c) apakšpunkts
27. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 47. pants un 50. pants
90. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 1303/2013 (2013. gada 17. decembris), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Parlamenta un Padomes regulas Nr. 1303/2013 61. panta 7. punkta "b" apakšpunkts un 65. panta 8. punkts
45.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1058 (2021. gada 24. jūnijs) par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.2021/1058 7. panta 1. punkts
105. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 2018/1046
54. punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Universitāšu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ekonomikas ministrija
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts sniegs ieguldījumu šādu NAP 2027 mērķa indikatoru sasniegšanā:
- Eksporta vienības vērtība (SITC 5–8), 5 gadu slīdošais vidējais pieauguma temps

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus un vienlīdzīgas iespējas. 
Pasākumā nodrošināto noteikto aktivitāšu kopums labvēlīgi ietekmēs iedzīvotāju sociālo situāciju, tajā skaitā neizslēdz sociālās atstumtības riskam pakļauto grupu pieteikšanos pasākuma aktivitātēm. 

Pasākuma ietvaros tiek vērtēta biznesa ideju inovācija un tiek piedāvāts attiecīgs atbalsta aktivitāšu klāsts. Tādējādi pasākuma ietvaros tiek nodrošinātas visiem cilvēkiem jeb biznesa ideju autoriem vienlīdzīgas un godīgas izredzes izmantot pieejamās atbalsta iespējas. Tas ir, ka tiek vērtēts biznesa ideju potenciāls nevis to autoru piederība kādai no sociālajām grupām, piemēram, dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai seksuālās orientācijas.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus

Sabiedrības informēšanai tiks izmantoti dažādi informācijas formāti, kas ir piekļūstami cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem, piem., surdotulkošana, subtitrēšana, materiāli elektroniskā formātā, raidījumu ieraksti u.c. Īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (skat. metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”, https://www.lm.gov.lv/lv/metodiskie-materiali); https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download) u.c. vispārīgas un specifiskās HP darbības.
Noteikumu projekta 18.7. apakšpunktā paredzēto IT sistēmu, programmu un rīku izstrādē un uzlabošanā tiks ņemtas vērā piekļūstamības prasības. 
 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus, t.sk., nodrošinot vienlīdzīgu darba samaksu, pieeju kvalifikācijas celšanas un apmācību pasākumiem. Publiskie iepirkumi tiks veikti sociāli atbildīgā veidā, kā arī īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas neveicina diskrimināciju un dzimumu stereotipu veidošanos. Izstrādājot apmācību programmas, to saturs tiks veidots, ievērojot dzimumu līdztiesības principus, īpašu uzmanību veltot sabiedrībā valdošos stereotipu par dzimumu lomu sadalījumu izskaušanai un nepieļaujot stereotipisku dzimumu attēlojumus mācību līdzekļos (piemēram: sieviešu biznesa jomas un vīriešu biznesa jomas) u.c. 
Veicot Noteikumu projekta 18.5. punktā paredzētos tirgus pētījumus un aptaujas, visi dati, kur vien iespējams, tiks apkopoti sadalījumā pa dzimumiem. 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta atbalsta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi