Anotācija

25-TA-2594: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts sagatavots, lai izpildītu Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojuma Nr. 533 "Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam" (turpmāk - rīkojums) 8. punktā doto uzdevumu.
Kopējais apropriācijas pārdales apjoms 2025. gadā Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta apakšprogrammai 23.01.00 “Valsts vides dienests” vienlaikus pārsniedz piecus procentus no apakšprogrammai apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro, kas noteikts kā ierobežojums Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta (13²) daļas 1. punktā, attiecīgi saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta (13³) daļas 3. punktu nepieciešams Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas saskaņojums.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts sagatavots, lai izpildītu minētā rīkojuma 8. punktu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar rīkojumu ar 2025. gada 1. oktobri likvidēta Klimata un enerģētikas ministrijas padotībā esošā Enerģētikas un vides aģentūra, pievienojot to Valsts vides dienestam. Rīkojuma  8. punktā dots uzdevums Klimata un enerģētikas ministrijai  normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt Finanšu ministrijā priekšlikumus apropriācijas pārdalei 2025. gadā, kā arī priekšlikumus bāzes izdevumu precizēšanai 2026., 2027., 2028. un 2029. gadā, pārdalot finansējumu no Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta apakšprogrammas 23.02.00 "Enerģētikas un vides aģentūra" uz budžeta apakšprogrammu 23.01.00 "Valsts vides dienests" un programmu 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana". 
Nepieciešamā pārdale 2026. gadam un turpmākiem gadiem ir veikta, izstrādājot likumprojektu “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”, ievērojot rīkojuma 8. punktā doto uzdevumu, savukārt rīkojuma 8. punktā noteiktais ir nepietiekams apropriācijas pārdalei 2025.gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta (132) daļas 1. punkts nosaka, ka finanšu ministram ir tiesības veikt apropriāciju pārdales starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ja kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) neizraisa katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro.
Ņemot vērā, ka  23.01.00 apakšprogrammā "Valsts vides dienests" 2025. gadā jau ir veiktas apropriācijas pārdales no citām programmām/apakšprogrammām un palielinājums 23.01.00 apakšprogrammā  "Valsts vides dienests" ir sasniedzis vienlaikus piecus procentus no apstiprinātā gada plāna un 100 000 euro, tad saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu 9. panta (133) daļas 3. punktu pārdali var veikt tikai tad, ja tiks pieņemts Ministru kabineta lēmums un ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija neiebildīs pret to.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu iepriekš minētā uzdevuma izpildi  ir sagatavots rīkojuma projekts, paredzot apropriācijas pārdali no Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta apakšprogrammas 23.02.00 "Enerģētikas un vides aģentūra" 2025.gadā uz budžeta apakšprogrammu 23.01.00 "Valsts vides dienests" 521 273 euro apmērā atbilstoši anotācijas 1. pielikumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Apropriācijas pārdales rezultātā ietekme uz budžetu neveidojas, jo finansējuma samazinājums budžeta apakšprogrammā 23.02.00 "Enerģētikas un vides aģentūra" ir vienāds ar finansējuma palielinājumu budžeta apakšprogrammā 23.01.00 "Valsts vides dienests", proti, 521 273 euro apmērā.
Detalizētāka informācija par pārdali sniegta anotācijas 1. pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Rīkojuma projekta izpildes procesā EVA 35 amata vietas tika nodotas VVD, piecas amata vietas KEM. Līdz ar to nemainīsies valsts pārvaldē nodarbināto skaits. Ņemot vērā, ka finansējums piecām amata vietām paredzēts no 2026. gada 1. janvāra, 2025. gada ietvaros tām nepieciešamais finansējums netiek pārdalīts uz Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta programmu 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana", bet novirzīts uz budžeta apakšprogrammu 23.01.00 "Valsts vides dienests".
Cita informācija
Tiesību akta projekts paredz pārdalīt finansējumu Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta ietvaros no apakšprogrammas  23.02.00 "Enerģētikas un vides aģentūra" uz  apakšprogrammu 23.01.00 "Valsts vides dienests"  521 273 euro apmērā (anotācijas 1. pielikums).

Papildus informējam, ka budžeta apakšprogrammas 23.02.00 "Enerģētikas un vides aģentūra" finansējumu izdevumiem precēm un pakalpojumiem  110 592 euro apmērā paredzēts pārdalīt uz apakšprogrammā 23.01.00 "Valsts vides dienests"  izdevumiem pamatkapitāla izveidei, ņemot vērā, ka pēc Enerģētikas un vides aģentūra likvidēšanas, Valsts vides dienests (turpmāk - Dienests) pārņēma ne tikai funkcijas, bet arī telpas, kurās ilgstošu laiku netika veikti telpu uzlabošanas remontdarbi. Dienests konstatēja, ka telpas ir vizuāli un morāli novecojušas, sienas ir saskrāpētas, grīdas ir izdilušas, durvis ir bojātas, apgaismojums ir nepietiekošs. Liela daļu telpu atrodas D, DR, DA pusē, kā rezultātā, vasaras laikā tās uzkarst, bet ar vienu atveramo logu telpā nav iespējams tās izvēdināt un atdzesēt, līdz ar  ko temperatūra telpās pārsniedz normatīvajos aktos noteikto maksimāli pieļaujamo gaisa temperatūru birojā. 
Lai nodrošinātu atbilstošu darba vidi birojā ir nepieciešams veikt telpu remontu un gaisa kondicionēšanas sistēmas uzstādīšanu. Minētā pārdale neietekmēs iepriekš plānoto uzdevumu izpildi, jo pārskatot un pārplānojot darbus, iesaistot Dienesta inspektorus, saistībā ar degvielas uzpildes staciju kontroli, secināts, ka nebūs nepieciešams viss finansējums, kas šai aktivitātei sākotnēji tika plānots. Arī telpu nomai paredzēto finansējumu iespējams novirzīt telpu remontam un labiekārtošanai
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkta, institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā konkrētais projekts būtiski nemaina spēkā esošo regulējumu un neievieš jaunas politiskās iniciatīvas, tad sabiedrības līdzdalības process konkrētajā gadījumā nav jāpiemēro.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
1. pielikums