Anotācija

25-TA-2298: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1546 "Noteikumi par bērna piedzimšanas pabalsta piešķiršanas un izmaksāšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2026. gada budžeta izstrādes procesā saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 38 1.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam"" 2. punktu ir atbalstīts Labklājības ministrijas prioritārais pasākums "Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem" 2026. gadā un turpmāk ik gadu, kas ietver arī bērna piedzimšanas pabalsta apmēra pārskatīšanu.
Papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar bērna piedzimšanas pabalsta apmēra pārskatīšanu apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta izstrādes mērķis ir pārskatīt bērna piedzimšanas pabalsta apmēru, lai uzlabotu atbalstu ģimenēm, piedzimstot bērnam. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts. Likums "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (pieņemts Saeimā 2025. gada 3. decembrī). Likums "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Ņemot vērā, ka Labklājības ministrijas prioritārais pasākums "Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem" paredz bērna piedzimšanas pabalsta apmēru paaugstināt, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, noteikumu projektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz ar bērna ienākšanu ģimenē valsts ir paredzējusi atbalstu gan dažādu pakalpojumu, gan arī valsts sociālās apdrošināšanas un valsts sociālo pabalstu veidā. Savukārt ģimenes vai personas, kurām finanšu līdzekļi ir nepietiekami ikdienas vajadzību nodrošināšanai un kuru ienākumi ir zemāki par valstī noteikto trūcīgās personas līmeni, var vērsties pēc palīdzības pašvaldībā.
Valsts sociālie pabalsti ir valsts atbalsts naudas izmaksu veidā, kuru saņem pie noteiktām iedzīvotāju grupām piederīgas personas. Tie nav saistīti ne ar iepriekšēju iemaksu veikšanu, ne arī individuālu personas vajadzību un resursu izvērtējumu. Valsts sociālie pabalsti tiek finansēti no valsts pamatbudžeta, t.i., no vispārējiem nodokļiem, un to apmērs ir atkarīgs no valsts finansiālajām iespējām un politiski pieņemtiem lēmumiem. Valsts sociālos pabalstus izmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – VSAA). 

Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 8. pantu bērna piedzimšanas gadījumā VSAA par katru bērnu piešķir vienreizēju bērna piedzimšanas pabalstu. Bērna piedzimšanas pabalstu izmaksā par katru bērnu tādā apmērā, kāds bijis noteikts bērna piedzimšanas dienā. Atbilstoši MK 22.12.2009. noteikumiem Nr. 1546 "Noteikumi par bērna piedzimšanas pabalsta piešķiršanas un izmaksāšanas kārtību" (turpmāk – MK noteikumi) pabalsta apmērs ir 421,17 euro, un tas paredzēts, lai atbalstītu visas jaundzimušo ģimenes nepieciešamo priekšmetu un preču iegādē (zīdaiņa pūriņu).

Lai gan savulaik papildus bērna piedzimšanas pabalstam tika piešķirta arī piemaksa atkarībā no jaundzimušā kārtas skaitļa, tomēr 2008. – 2009. gada ekonomiskās krīzes ietekmē tika pieņemts lēmums atteikties no piemaksas izmaksas un pabalsta sasaistes ar zīdaiņa pūriņa vērtību. Tādējādi par bērniem, kuri dzimuši kopš 2010. gada 5. aprīļa, bērna piedzimšanas pabalsts tiek piešķirts konstantas summas apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā budžeta ierobežotās finansiālās iespējas, atsevišķi valsts sociālie pabalsti nav tikuši pārskatīti jau ilgstoši, līdz ar to nesniedzot adekvātu atbalstu ģimenēm ar bērniem.
Viena no NAP2027 prioritātēm ir "Stipras ģimenes, veseli un aktīvi cilvēki", paredzot, ka veseli un aktīvi cilvēki Latvijā kopā veido iekļaujošu sabiedrību, kurā dzimst vairāk bērnu, ir vairāk laimīgu ģimeņu, atbildīgu un par nākotni drošu bērnu vecāku. Latvijā būtiska nozīme ir gan ģimeni atbalstošai nodokļu un pabalstu sistēmai, gan arī atbalsta sistēmai kopumā, kas samazina bērnu aprūpes tiešās izmaksas un palīdz vecākiem gādāt par bērnu un ģimenes dzīves kvalitāti.

MK 2025. gada 22. jūlijā ir atbalstījis informatīvo ziņojumu "Par demogrāfiskās politikas attīstību" (turpmāk – demogrāfijas ziņojums), kas ir starpnozaru vienošanās/apņemšanās veikt demogrāfiju veicinošu rīcībpolitiku. Viens no priekšnosacījumiem, lai Latvijas demogrāfiskajai politikai būtu pozitīvs efekts, ir nabadzības vai sociālās atstumtības risku samazināšana. Īpašas pūles veltāmas tam, lai bērni tiktu pasargāti no nabadzības un sociālās atstumtības riska, jo koncentrēšanās uz bērniem ne tikai nodrošinās viņiem piekļuvi jaunām iespējām, bet arī palīdzēs pārtraukt no paaudzes paaudzē pārmantoto nabadzības ciklu un nepieļaut, ka viņi kļūst par pieaugušajiem, kam draud nabadzība vai sociālā atstumtība, tādējādi radot sistēmisku iedarbību ilgtermiņā. Demogrāfijas ziņojumā citu priekšlikumu starpā iezīmējās arī nepieciešamie pasākumi ģimeņu finansiālās stabilitātes veicināšanai – palielināti pabalsti ģimenēm ar bērniem, t.i., bērna piedzimšanas pabalsts.

Pabalsta apmērs šobrīd ir saglabājies 2003. gada līmenī, kad bērna piedzimšanas pabalsta apmērs tika noteikts, balstoties uz Centrālās statistikas pārvaldes 2003. gada janvārī noteikto zīdaiņa pūriņa vērtību naudas izteiksmē faktiskajās cenās.

Vienlaikus spēkā esošajā MK noteikumu redakcijā ir nepieciešami tehniska rakstura grozījumi. MK noteikumu 4. punktā norādīta vairs neeksistējoša VSAA tīmekļvietnes adrese, kā arī norādītā prasība iesniegt informāciju par deklarētās dzīvesvietas adresi vairs nav aktuāla, jo šo informāciju VSAA elektronisku datu apmaiņas veidā saņem no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes. Tāpat 4. un 4.1 punktā nav ietverti visi šobrīd pabalsta pieprasītājam pieejamie pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanāli. Līdz ar to ir nepieciešams veikt tehniska rakstura grozījumus MK noteikumu 4. punktā, nosakot VSAA iesniedzamo informāciju, un noteikumu 4.1 punktā, nosakot visus atbilstošos pabalsta pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus. 

Tāpat tehniska rakstura grozījumi nepieciešami arī MK noteikumu 6. punktā, atrunājot nosacījumus pabalsta piešķiršanai, ja bērns ievietots audžuģimenē vai specializētajā audžuģimenē, jo saskaņā ar Saeimā 2024.gada 21.martā pieņemtajiem grozījumiem Valsts sociālo pabalstu likumā tiesības uz bērna piedzimšanas pabalsta izmaksu ir arī audžuģimenei vai specializētajai audžuģimenei (spēkā no 2024. gada 1. jūlija). Tāpat precizējama arī kārtība, kādā ar informāciju apmainās VSAA un bāriņtiesa. Saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 5. panta pirmo daļu oficiālās elektroniskas adreses izmantošana obligāta ir valsts iestādei, līdz ar to valsts iestādēm ir pienākums savstarpēji sazināties, izmantojot elektronisko sakaru līdzekļus, un šādai saziņai personas deklarētās dzīvesvietas adresei vairs nav noteicoša loma. Bāriņtiesai ir pienākums informāciju nodot elektroniski uz VSAA oficiālo elektroniskā pasta adresi.
Risinājuma apraksts
Izstrādātais noteikumu projekts paredz, ka no 2026. gada 1. janvāra bērna piedzimšanas pabalsta apmērs tiek noteikts 600 euro apmērā. Proti, tā kā bērna piedzimšanas pabalstu izmaksā tādā apmērā, kāds bijis noteikts bērna piedzimšanas dienā, tad par bērniem, kas piedzimuši, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, pabalsts tiks izmaksāts jaunajā pārskatītajā apmērā jeb 600 euro. Priekšlikuma pamatā ir platformas ManaBalss.lv iniciatīva.

Vienlaikus tiek veikti tehniska rakstura grozījumi MK noteikumu 4. punktā, nosakot pabalsta pieprasīšanai VSAA iesniedzamo informāciju, precizējot noteikumu 4.1 punktu, lai noteiktu visus atbilstošos pabalsta pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, kā arī precizējot 6. punktu pabalsta piešķiršanai, ja bērns ievietots audžuģimenē vai specializētajā audžuģimenē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
7 376 285
0
7 027 818
0
7 829 251
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
6 004 627
0
6 004 627
0
6 004 627
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
1 371 658
0
1 023 191
0
1 824 624
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
7 376 285
0
7 027 818
2 119 337
7 829 251
2 113 771
2 113 771
2.1. valsts pamatbudžets
6 004 627
0
6 004 627
2 113 771
6 004 627
2 113 771
2 113 771
2.2. valsts speciālais budžets
1 371 658
0
1 023 191
5 566
1 824 624
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-2 119 337
0
-2 113 771
-2 113 771
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-2 113 771
0
-2 113 771
-2 113 771
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-5 566
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-2 119 337
-2 113 771
-2 113 771
5.1. valsts pamatbudžets
0
-2 113 771
-2 113 771
-2 113 771
5.2. speciālais budžets
0
-5 566
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
* kolonās "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" uzrādīti valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi bērna piedzimšanas pabalstam (ieņēmumi atbilst izdevumiem) un speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" izdevumi pamatkapitāla veidošanai (ieņēmumi atbilst izdevumiem); 2025.gads ar FM 13.10.2025. rīkojumu Nr. 1.1-1/12/347 "Par apropriācijas pārdali neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins saistībā ar bērna piedzimšanas pabalsta pārskatīšanu pievienots anotācijas pielikumā.

Vienlaikus, lai veiktu bērna piedzimšanas pabalsta pārskatīšanu, 2026.gadā nepieciešams veikt VSAA informācijas sistēmu (turpmāk - IS) pielāgošanu. 
VSAA IS pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 5 566 euro (10 c/d * 556,60 euro ar PVN). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".

Noteikumu projekta ietekmē palielinās:
1. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumi bērna piedzimšanas pabalstam) 2026. gadā un turpmāk ik gadu 2 113 771 euro apmērā.
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta 2026.gadā 5 566 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 5 566 euro apmērā.

Līdz ar to kopējā noteikumu projekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 2 119 337 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 2 113 771 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē (protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts) atbalstīto finansējumu LM prioritārajam pasākumam "Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem" un Saeimā likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” izskatīšanā otrajā lasījumā atbalstītajiem LM priekšlikumiem (176., 180. un 181. priekšlikums), kopējais finansējums LM prioritārajam pasākumam "Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem" apstiprināts 2026. gadā 40 079 126 euro apmērā, 2027. gadā 40 020 683 euro apmērā, 2028. gadā un turpmāk ik gadu 54 127 055 euro apmērā, t.sk. noteikumu projekta ieviešanai 2026. gadā 2 119 337 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 2 113 771 euro apmērā.

Finansējums noteikumu projekta ieviešanai ir apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).

Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2027. gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.3.1. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas valsts sociālo pabalstu saņēmēju skaitā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projekts paredz pārskatīt pabalsta apmēru atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē atbalstītajam informatīvajam ziņojumam "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam", papildus komunikācijas aktivitātes par Ministru kabineta noteikumu projektu nav veiktas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Pabalsta apmēra pārrēķināšanu, piešķiršanu un izmaksu nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos ģimeņu finansiālo situāciju, piedzimstot bērnam, un sniedzot lielāku finansiālo atbalstu bērnam nepieciešamo mantu un preču iegādei. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos ģimeņu ar bērniem materiālo situāciju, tādā veidā rodot iespēju nodrošināt jaundzimušā bērna aprūpes vajadzības.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums anotācijai