Anotācija

24-TA-3072: Rīkojuma projekts (Naudas balvas un pabalsti)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumu Nr. 26 "Noteikumi par kārtību, kādā piešķiramas naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā, un naudas balvu apmēru" 2. punkts. Sporta likuma 9.panta trešās daļas 3.punkts un 14.panta pirmā daļa. Latvijas Nacionālās sporta padomes 2024. gada 29. novembra sēdē nolemtais (prot. Nr.2 2.§).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Piešķirt naudas balvas sportistiem, sportistu treneriem, apkalpojošajiem sporta darbiniekiem par sportistu izciliem sasniegumiem sportā XXXIII Vasaras Olimpiskajās spēlēs Parīzē (Francija) un Vasaras Paralimpiskajās spēlēs Parīzē (Francija), kā arī citiem izciliem sasniegumiem sportā 2023. gada nogalē un 2024. gadā.  Naudas balvu kopējais apmērs ir 2 206 447 euro, tās tiks izmaksātas no IZM pamatbudžeta apakšprogrammas 09.08.00 "Balvas par izciliem sasniegumiem sportā" un valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Sporta likuma 14.panta pirmo daļu Latvijas sportistiem, viņu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem, tai skaitā sporta ārstiem, apkalpojošajam personālam un attiecīgajām sporta federācijām Ministru kabinets var piešķirt naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā. Saskaņā ar Sporta likuma 9. panta trešās daļas 3. punktu Ministru kabinetam priekšlikumus attiecībā uz naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā sniedz Latvijas Nacionālā sporta padome (turpmāk - Padome). Padomes 2024. gada 29. novembra sēdē, izvērtējot Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 26 "Noteikumi par kārtību, kādā piešķiramas naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā, un naudas balvu apmēru" (turpmāk - Noteikumi) noteiktā kārtībā Izglītības un zinātnes ministrijā (turpmāk – IZM) saņemtos Sporta likumā noteiktā kārtībā atzīto sporta federāciju iesniegumus naudas balvu piešķiršanai par izciliem sasniegumiem sportā 2023. gada nogalē un 2024. gadā, Ministru kabinetam tika izteikts priekšlikums (prot. Nr.2 2.§., 2.2. un 2.3. apakšpunkts) piešķirt naudas balvas sportistiem, viņu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem, tai skaitā sporta ārstiem, apkalpojošajam personālam un sporta federācijām.
Lai naudas balvu izmaksai pieejamo ierobežoto valsts budžeta līdzekļu ietvaros nodrošinātu naudas balvu piešķiršanu, ievērojot vienlīdzīgas attieksmes principu  un Noteikumu 10. punktu, Padome, sagatavojot priekšlikumu, izvērtēja sacensību nozīmīgumu, sacensībās piedalījušos valstu skaitu un sportistu vai komandu skaitu, un sagatavojot priekšlikumu, tajā iekļāva sasniegumus, kas sasniegti olimpiskajos un paralimpiskajos sporta veidos un disciplīnās, tika sasniegti konkurencē, kurā sporta veidā, disciplīnā vai svara kategorijā piedalījās 10 vai vairāk valstu sportisti (izņēmums Paralimpiskās spēles, kurās atsevišķās disciplīnās sacensību regulējumā ir noteikts limitēts dalībnieku skaits un netiek pieļauta konkurenci 10 valstis vai vairāk), kā arī jauniešu un junioru sasniegumus, kas sasniegti U-18 līdz U-23 vecuma grupās. 
Ņemot vērā Latvijas Sporta cīņas federācijas iesniegumu ar tam pievienoto Starptautiskās Cīņas federācijas (United World Wrestling) 2024. gada 13. augusta vēstuli ar lēmumu, ka Latvijas Sporta cīņas federācijas sportistei Elmai Zeidlerei ir piešķirta trešā vieta Pasaules čempionātā cīņas sporta veidos U-23 vecumā grupā, kas norisinājās 2021.gadā, Serbijā, Belgradā (rezultāta pārskatīšana notika Ukrainas sportistes diskvalifikācijas dēļ), kā arī to, ka pēc sasnieguma izcīnīšanas nav pagājuši vairāk kā četri gadi, Padomes priekšlikumā iekļauta arī naudas balva E.Zeidlerei un viņas trenerei. 
 
Saskaņā ar Noteikumu 2. punktu izglītības un zinātnes ministrs Padomes priekšlikumu par naudas balvu piešķiršanu iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā.

Noteikumu 4.punktā ir noteikts, ka, ja sportistam individuālajos sporta veidos, komandu sporta spēļu nacionālajai izlasei vai komandu sporta spēļu valsts izlasei kalendāra gadā ir vairāki sasniegumi, par kuriem saskaņā ar šiem noteikumiem var tikt piešķirta naudas balva, naudas balvu sportistam, viņa treneriem, sportistu apkalpojošiem sporta darbiniekiem, tai skaitā sporta ārstiem, apkalpojošam personālam un attiecīgajai sporta federācijai, piešķir tikai par to sasniegumu, par kuru šajos noteikumos noteikts lielāks naudas balvas apmērs. Ja naudas balvas apmērs ir vienāds, naudas balvu piešķir tikai par vienu sasniegumu.
Savukārt Noteikumi 4.1 punktā ir noteikta izņēmuma situācija, ja sportists individuālajos sporta veidos vairākus sasniegumus ir izcīnījis olimpiskajās spēlēs vai paralimpiskajās spēlēs. Šādā gadījumā naudas balva sportistam, viņa treneriem, sportistu apkalpojošiem sporta darbiniekiem, tai skaitā sporta ārstiem, apkalpojošam personālam un attiecīgajai sporta federācijai, tiek piešķirta par katru sasniegumu.
Attiecībā uz Latvijas Paralimpiskās komitejas sportisti Diānu Krūmiņu ir iestājusies Noteikumu 4.1 punktā minētā situācija, par vairākiem sasniegumiem paralimpiskajās spēlēs, piešķirot naudas balvu par katru sasniegumu, t.i., Diāna Krūmiņa Parīzes Paralimpiskajās spēlēs izcīnīja pirmo vietu šķēpa mešanā, kas ir viens sasniegums, un Parīzes Paralimpiskajās spēlēs izcīnīja ceturto vietu diska mešanā, kas ir otrs sasniegums (skat. attiecīgi Rīkojuma 1.21. un 1.24.punkts).
Attiecībā uz Latvijas Paralimpiskās komitejas sportistam Rihardu Sniku arī ir iestājusies Noteikumu 4.1punktā minētā situācija par vairākiem sasniegumiem paralimpiskajās spēlēs, t.i., Rihards Snikus Parīzes Paralimpiskajās spēlēs izcīnīja pirmo vietu paralimpiskajā iejādē, kas ir viens sasniegums, un Parīzes Paralimpiskajās spēlēs izcīnīja pirmo vietu Freestyle disciplīnā, kas ir otrs sasniegums (skat. attiecīgi Rīkojuma 1.29. un 1.38.punkts). Līdz ar to gan sportistiem, gan arī viņu treneriem, kā arī sportistu apkalpojošiem sporta darbiniekiem un attiecīgi Latvijas Paralimpiskajai komitejai tiek piešķirtas naudas balvas par katru sasniegumu.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešamība piešķirt naudas balvas sportistiem, sportistu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem un apkalpojošam personālam par sportistu izciliem sasniegumiem sportā XXXIII Vasaras Olimpiskajās spēlēs Parīzē (Francija) un Vasaras Paralimpiskajās spēlēs Parīzē (Francija), kā arī citiem sportistu izciliem sasniegumiem sportā 2023.gada nogalē un 2024.gadā.
Risinājuma apraksts
IZM ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu „Par naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā” (turpmāk – Rīkojuma projekts), kurš  paredz saskaņā ar Sporta likuma 14. panta pirmo daļu, kā arī ievērojot Noteikumu 2.punktu, piešķirt naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā 2023.gada nogalē un 2024.gadā.
Naudas balvu kopējais apmērs ir 2 206 447 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumi paredz naudas balvu piešķiršanu arī attiecīgajām sporta federācijām, kuru sportisti izcilus sasniegumus ir guvuši Noteikumos noteiktās augstākā līmeņa sporta sacensībās, vai kuru valsts izlases startējušas pasaules un Eiropas čempionātu finālturnīros. Minētā naudas balva sporta federācijām ir paredzēta attiecīgā sporta veida attīstībai un jauno sportistu sagatavošanai. Saskaņā ar Noteikumu 28., 29. un 30. punktu slēdzot līgumus ar attiecīgajām sporta federācijām, tajos tiks noteikts, ka no piešķirtās naudas balva sporta veida attīstībai jaunatnes sporta attīstībai novirzāmi ne mazāk kā 50% no sporta federācijas attīstībai saņemtā naudas balvas apmēra.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Sportisti, treneri, sportistus apkalpojošie sporta darbinieki
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts pozitīvi ietekmēs tajā minētās personas - sportistus, trenerus un sportistus apkalpojošos sporta darbiniekus, kuri saņems naudas balvas.
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts pozitīvi ietekmēs tajā minētās juridiskās personas - sporta federācijas, kas saņems naudas balvas sporta veida attīstībai un jauno sportistu sagatavošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
9 391
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
9 391
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
9 391
2 197 056
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
9 391
2 197 056
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 197 056
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 197 056
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-2 197 056
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu Rīkojuma projektā minēto naudas balvu izmaksu, tās tiks izmaksātas no IZM pamatbudžeta apakšprogrammas 09.08.00 "Balvas par izciliem sasniegumiem sportā" un valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" IZM tiks piešķirti 2 197 056 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" sedz atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas". 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Latvijas Nacionālā sporta padome, kas saskaņā ar Sporta likuma 9. panta pirmo daļu ir sabiedriska konsultatīva institūcija, kas piedalās valsts sporta politikas izstrādē, veicina sporta attīstību un sadarbību sporta jomā, kā arī lēmumu pieņemšanu jautājumos, kas attiecas uz sportu.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Jautājums par naudas balvu piešķiršanu sportistiem, sportistu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem un apkalpojošam personālam par sportistu izciliem sasniegumiem sportā  2023.gada nogalē un 2024.gadā, izskatīts Latvijas Nacionālās sporta padomes 2024.gada 29. novembrī sēdē (prot. Nr.2 2.§.).

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Latvijas Nacionālās sporta padomes 2024.gada 29. novembra sēdē Ministru kabinetam tika izteikts priekšlikums (prot. Nr.2 2.§., 2.2. un 2.3. apakšpunkts) piešķirt naudas balvas sportistiem, sportistu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem un apkalpojošam personālam par sportistu izciliem sasniegumiem sportā 2022.gada nogalē un 2023.gadā.
Lai nodrošinātu naudas balvu izmaksu pilnā apmērā, saskaņā ar Noteikumu 27. punktu Latvijas Nacionālā sporta padome arī nolēma (prot. Nr.2 2.§., 2.7.apakšpunkts) aicināt Ministru kabinetu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt IZM 2 197 056 euro.

6.4. Cita informācija

Pēc Latvijas Nacionālās sporta padomes 2024.gada 29. novembra sēdes tika saņemti biedrību "Latvijas Olimpiskā komiteja" un "Latvijas Sporta federāciju padome" priekšlikumi, taču tā kā Padomes sēdē diskusija par šiem nenotika un tika pieņemts lēmums nepieciešamības gadījumā Padomes priekšlikumā Ministru kabinetam veikt tikai tehniskus labojumus, bet biedrību sniegtajos priekšlikumos labojumi ir saturiski, tad minētie priekšlikumi netika ņemti vērā. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Izraksts no Latvijas Nacionālās sporta padomes 2024. gada 29. novembra sēdes protokola.
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk