Anotācija (ex-ante)

23-TA-3303: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 5. decembra noteikumos Nr. 984 "Noteikumi par bāriņtiesas priekšsēdētāja, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka un bāriņtiesas locekļa mācību programmas saturu un apmācības kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2006-UZD-3770 saskaņā ar noteikumu 4.punktu labklājības ministrs iesniedz Ministru kabinetā priekšliku­mus par nepieciešamajām izmaiņām mācību programmas saturā, un Ministru kabinets ne retāk kā reizi piecos gados pārskata mācību programmas saturu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izdarīt grozījumus, lai precizētu Valsts bērnu tiesību aizsardzības centra nosaukumu atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumā lietotajam terminam, saskaņotu mācību programmas apguves termiņu ar Bāriņtiesu likumā noteikto, kā arī mainītu zināšanu pilnveides kārtību. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar noteikumu 9.punktā noteikto  bāriņtiesas darbinieks mācību pro­grammu apgūst gada laikā pēc tam, kad stājies amatā vai pieņemts darbā.
2021.gada 1.jūlijā stājās spēkā grozījumi Bāriņtiesu likumā, kas nosaka, ja persona, stājoties amatā, nav apguvusi 10. panta ceturtajā daļā minēto mācību programmu, tā sešu mēnešu laikā pēc darba tiesisko attiecību nodibināšanas, neieskaitot pārbaudes laiku, to apgūst. 

Patlaban noteikumos tiek lietots termins "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija". 2023.gada 7.decembrī tika pieņemti grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā, kas paredz Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma maiņu uz "Bērnu aizsardzības centrs".
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.1. pasākumā „Speciālistu, kuru profesionālā darbība saistīta ar bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšanu, profesionālās kvalifikācijas pilnveide un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana bērnu tiesību aizsardzības sistēmas reorganizācijas ietvaros” izstrādāti vienoti un savstarpēji papildinoši profesionālās kompetences pilnveides programmu paraugi, tostarp mācību programma bāriņtiesu priekšsēdētājiem, bāriņtiesu priekšsēdētāju vietniekiem un bāriņtiesu locekļiem,  un tām atbilstošas mācību metodikas,  izpētot spēkā līdz šim īstenotās mācību programmas un to metodikas, analizējot normatīvos aktus, kā arī izvērtējot un nosakot bērnu tiesību aizsardzībā iesaistīto speciālistu darba pienākumu izpildei nepieciešamās speciālās zināšanas un prasmes.
Saskaņā noteikumu 13.punktu bāriņtiesas darbinieks ik pēc pieciem gadiem pilnveido zināšanas, apgūstot atsevišķas mācību programmas tēmas, kuru apjoms ir 24 akadēmiskās stundas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skat. sadaļu "Pašreizējā situācija".
Risinājuma apraksts
Lai saskaņotu noteikumu 9.punktā noteikto mācību programmas apguves termiņu ar Bāriņtiesu likumā ietverto regulējumu, noteikumu projektā ir paredzēts noteikt, ka bāriņtiesas darbinieks mācību pro­grammu apgūst sešu mēnešu laikā pēc darba tiesisko attiecību nodibināšanas, neieskaitot pārbaudes laiku.

Lai precizētu Valsts bērnu tiesību aizsardzības centra nosaukumu atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumā lietotajam terminam, noteikumu projekta tekstā Valsts bērnu tiesību aizsardzības centra nosaukums tiek aizstāts ar terminu "Bērnu aizsardzības centrs".

Lai nodrošinātu bāriņtiesu darbinieku zināšanu pilnveidi atbilstoši jaunam mācību programmas saturam un metodikai paredzēts, ka bāriņtiesas priekšsēdētājs, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieks un bāriņtiesas loceklis pilnveido zināšanas ik pēc diviem gadiem, secīgi apgūstot vienu no trīs 8 akadēmisko stundu moduļiem. Tādējādi, ja patlaban bāriņtiesas darbinieki apgūst 24 akadēmisko stundu mācības piecu gadu periodā, pēc izmaiņām 24 akadēmisko stundu mācības tiks apgūtas sešu gadu periodā, tomēr ar lielāku regularitāti.
Lai nodrošinātu izglītības iestādēm laiku mācību procesa organizēšanai saskaņā ar jauno mācību programmu un metodiku, nosakāms, ka noteikumu projektā ietvertā norma (13.punkts) stājas spēkā 2024.gada 1.martā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • bāriņtiesu darbinieki un bāriņtiesu amata pretendenti.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Bērnu aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi