Anotācija (ex-ante)

25-TA-745: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akts paredz ieviest jaunu depozīta sistēmu elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm, nosakot dabas resursu nodokļa (turpmāk - nodoklis) likmi, nodokļa atbrīvojuma saņemšanas nosacījumus un pārskatu sniegšanas nosacījumus. Papildus tiesību akts precizē atsevišķas normas nodokļa piemērošanai plastmasu saturošiem zvejas rīkiem un plastmasa glāzēm un to vāciņiem. Šobrīd HES ir pienākums maksāt nodokli arī par pašpatērēto elektroenerģijas daudzumu, kas netiek laists tirgū, un par kuru netiek gūta peļņa. LAEF ir norādījusi uz aktuālo problemātiku tieši mazajās HES, kurām nodokļa maksājums ir nesamērīgi smags finansiālais slogs.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt dabas resursu nodokli (turpmāk - nodoklis) elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm; nodokļa atbrīvojuma nosacījumus un precizēt dabas resursu nodokļa aprēķināšanas normas plastmasu saturošiem zvejas rīkiem un plastmasa glāzēm un to vāciņiem. Noteikt, ka HES būs pienākums veikt nodokļa maksājumu tikai par patēriņam nodotās elektroenerģijas apjomu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2026.
Pamatojums
Ir nepieciešams dod laiku elektronisko smēķēšanas ierīču ražotājiem un tirgotājiem ieviest jauno normatīvo regulējumu savā saimnieciskajā darbībā un noslēgt atbilstošus apsaimniekošanas līgumus ar depozīta sistēmas operatoru. Pretējā gadījumā var rasties situācija, kad elektronisko smēķēšanas ierīču ražotājs vai tirgotājs būs spiests maksāt nodokli tikai tāpēc, ka nav bijis piemērots pārejas laiks normatīvā regulējuma ieviešanai.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Dabas resursu nodokļa likums paredz piemērot atbrīvojumu no nodokļa samaksas, par videi kaitīgām precēm, tai skaitā elektriskām un elektroniskām iekārtām (turpmāk - EEI), ja tās ražotājs vai tirgotājs piedalās ražotāja paplašinās atbildības sistēmā (turpmāk - RAS). Nolietoto EEI savākšanas process tiek īstenots ar specializētu atkritumu konteineru starpniecību.
Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk - KEM) ir saņēmusi sabiedrības bažas par nolietotu elektronisko smēķēšanas ierīču bīstamību brīdī, kad tie tiek ievietoti EEI atkritumu konteineros, to uzliesmojumu draudiem un nepilngadīgo personu nesankcionētu rīcību iegūstot nolietotas elektroniskās smēķēšanas ierīces no šiem konteineriem un pielāgojot tās atkārtotai lietošanai, kas būtiski apdraud viņu veselību.
KEM ir vērsušies elektronisko smēķēšanas ierīču ražotāju un tirgotāju pārstāvji ar iniciatīvu veidot depozīta sistēmu elektroniskām smēķēšanas ierīcēm. Depozīta sistēmas ieviešana atrisinās visus iepriekš minētos draudu un bīstamību, jo tā paredz elektronisko smēķēšanas ierīču atpakaļ savākšanu specializētās iekārtās, kas ir drošas un nepieejamas nepiederošām personām.
Atbilstoši elektronisko smēķēšanas ierīču depozīta sistēmas šobrīd Dabas resursu nodokļa likumā attiecīgas regulējuma elektroniskām smēķēšanas ierīcēm, tāpēc ir nepieciešams ieviest jaunu regulējumu attiecībā uz nodokļa apmēru elektroniskām smēķēšanas ierīcē, kā arī ieviest nosacījumus nodokļa atbrīvojuma saņemšanai elektronisko smēķēšanas ierīču ražotājiem un tirgotājiem, kuri ir iesaistījušies elektronisko smēķēšanas ierīču depozīta sistēmā.

Dabas resursu nodokļa likums šobrīd nosaka, ka nodokļa maksātājs, kas realizē vai savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai izmanto no citām valstīm ievestus plastmasu saturošus zvejas rīkus ir pienākums iesaistīties esošā vai pašam izveidot RAS. Gadījumā, ja tas netiek darīts, plastmasu saturošu zvejas rīku ražotājam ir pienākums maksāt nodokli par katru zvejas rīka svara vienību. KEM ir vērsušies piejūras zvejniecības komersanti un informējuši, ka zvejas rīki mēdz būt lieli un smagi, bet reālais plastmasu saturošo detaļu daudzums un svars ir neliels, tāpēc šobrīd noteiktā norma ir neadekvāti liela, ja nodoklis ir maksājam par visu zvejas rīka svaru.

No Dabas resursu nodokļa likuma 8. panta 1.1 daļas spēkā esošās un precizētās redakcijas izriet, ka vienreiz lietojamām plastmasu saturošām glāzēm un to vāciņiem nepiemēro atbrīvojumu no nodokļa samaksas. Līdz ar to šo glāžu ražotājs un tirgotājas nepiedalās ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā. Turpretim Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 8. pantā noteikta obligāta prasība piemērot ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu vienreiz lietojamām plastmasu saturošām dzērienu glāzēm un to vāciņiem.
Šobrīd ir izveidojusies situācija, ka attiecībā uz vienreiz lietojamām plastmasu saturošām glāzēm Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 8. panta pirmās daļas 4. punkts ir pretrunā ar Dabas resursu nodokļa likuma 8. panta 1.1 daļu.

Dabas resursu nodokļa likuma 19.1 pants nosaka, ka nodokļa likme par ūdens resursu lietošanu elektroenerģijas ražošanai hidroelektrostacijā ir 0,00853 euro par 100 kubikmetriem hidrotehniskajai būvei caurplūdušā ūdens. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā aprēķina hidrotehniskajai būvei caurplūdušo ūdeni, pamatojoties uz saražotās elektroenerģijas daudzumu un hidromezgla darbības lietderības koeficientu. Spēkā esošā likuma panta norma nosaka nodokļa aprēķinu, pamatojoties uz hidroelektrostacijā (turpmāk - HES) saražotā elektroenerģijas daudzumu, tas nozīmē, ka HES ir pienākums maksāt nodokli arī par pašpatērēto elektroenerģijas daudzumu, kas netiek laists tirgū, tātad no tā netiek gūta peļņa. Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācija (turpmāk - LAEF) ir vērsusies KEM un norādījusi uz aktuālo problemātiku tieši mazajās HES, kurām nodokļa maksājums ir smags slogs.
Izvērtējot LAEF sniegto priekšlikumu un pamatojumu, Konkurences padomes atzinumu1, kā arī tehnoloģiju attīstību, KEM sagatavojusi priekšlikumu par grozījumu 19.1 pantā, nosakot, ka nodoklis aprēķināms tikai par hidrotehniskajai būvei caurplūdušā ūdens daudzumu, ko aprēķina, pamatojoties uz  saražotās un lietotājam nodotās elektroenerģijas daudzumu. Ieviešot šo risinājumu, tiks labota līdzšinējā situācija, ka proporcionāli ievērojami lielāku nodokļa maksājumu pret saviem bruto ieņēmumiem (nevis peļņu) maksā mazās HES ar zemu un ļoti zemu, dažkārt pat nepilnos metros mērāmu ūdens kritumu, kamēr  lielās HES maksā niecīgu nodokļa maksājumu attiecībā pret savu apgrozījumu.
_______________________________________________________________
[1] Konkurences padomes 01.05.2022. vēstule Nr. 1.7-2/412 Mazās hidoenerģētikas asociācijai "Par iesnieguma izskatīšanu".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd likumā nav noteikta nodokļa likme elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm. Kā arī nav noteikti nosacījumi, kādos elektronisko smēķēšanas ierīču ražotāji un tirgotāji var iegūt nodokļa atbrīvojumu iesaistoties elektronisko smēķēšanas ierīču depozīta sistēmā.
Risinājuma apraksts
Tiesību akts nosaka:
1) nodokļa apmēru par elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm;
2) nosacījumus nodokļa atbrīvojuma piemērošanai elektronisko smēķēšanas ierīču ražotājiem un tirgotājiem;
3) nodokļa atbrīvojuma spēkā stāšanās un spēka zaudēšanas nosacījumus;
4) Valsts vides dienesta pienākumu attiecībā uz elektronisko smēķēšanas ierīču depozīta sistēmā dalībnieku reģistrāciju un informācijas apmaiņu ar Valsts ieņēmumu dienestu.
Problēmas apraksts
Vienreiz lietojamām plastmasu saturošām glāzēm Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 8. panta pirmās daļas 4. punkts ir pretrunā ar Dabas resursu nodokļa likuma 8. panta 1.1 daļu.
Risinājuma apraksts
Tiesību akts paredz izslēgt 8. panta 1.1 daļu, šādi harmonizējot normatīvo regulējumu prasības vienreiz lietojamām plastmasu saturošām glāzēm.
Problēmas apraksts
Plastmasu saturošo zvejas rīku reālais plastmasu saturošo detaļu daudzums un svars ir neliels attiecībā pret visa zvejas rīka kopējo svaru, tāpēc šobrīd noteiktā norma ir neadekvāti liela, jo nodoklis ir maksājam par visu plastmasu saturošā zvejas rīka svaru.
Risinājuma apraksts
Tiesību akts precizē likuma 26.2 panta pirmo daļu un 26.2 panta trešās daļas trešo punktu   nosakot, ka nodoklis ir aprēķināms un maksājams par katru plastmasu saturoša zvejas rīka plastmasas daļu svara vienību.
Problēmas apraksts
Spēkā esošā likuma panta norma nosaka nodokļa aprēķinu, pamatojoties uz hidroelektrostacijā (turpmāk - HES) saražotā elektroenerģijas daudzumu, tas nozīmē, ka HES ir pienākums maksāt nodokli arī par pašpatērēto elektroenerģijas daudzumu, kas netiek laists tirgū, un par kuru netiek gūta peļņa. LAEF ir norādījusi uz aktuālo problemātiku tieši mazajās HES, kurām nodokļa maksājums ir nesamērīgi smags finansiālais slogs.
Risinājuma apraksts
Izvērtējot LAEF sniegto priekšlikumu un pamatojumu, Konkurences padomes atzinumu, priekšlikums ir  precizēt 19.1 panta redakciju, nosakot, ka nodoklis aprēķināms tikai par hidrotehniskajai būvei caurplūdušā ūdens daudzumu, ko aprēķina, pamatojoties uz  saražotās un lietotājam nodotās elektroenerģijas daudzumu. Vienlaikus jāņem vērā, ka Tiek izstrādātas un tirgū ir pieejamas jaunas, videi draudzīgākas bezaizsprostu hidroenerģijas ražošanai izmantojamas tehnoloģijas (kuru ūdens kritums ir mērāms centimetros). Ieviešot šo risinājumu, tiks labota līdzšinējā situācija, ka proporcionāli ievērojami lielāku nodokļa maksājumu pret saviem bruto ieņēmumiem (nevis peļņu) maksā mazās HES ar zemu un ļoti zemu, dažkārt pat nepilnos metros mērāmu ūdens kritumu, kamēr  lielās HES maksā nelielu nodokļa maksājumu attiecībā pret savu apgrozījumu. Tas nozīmē, ka turpmāk HES būs pienākums veikt nodokļa maksājumu tikai par patēriņam nodotās elektroenerģijas apjomu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nav paredzēti.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Elektronisko smēķēšanas ierīču ražotāji un tirgotāji
  • Ražotāju atbildības sistēmas operators
  • Valsts vides dienests
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Zvejas rīku ražotāji un tirgotāji
  • Plastmasas glāžu un to vāciņu ražotāji un tirgotāji
  • Hidroelektrostacijas
Ietekmes apraksts
Elektronisko smēķēšanas ierīču ražotājiem un tirgotājiem noteikts pienākums iesaistīties depozīta sistēmā, vai arī maksāt nodokli par tirgū laistajām depozīta elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm.

VVD noteikts pienākums uzraudzīt depozīta sistēmas darbības atbilstību normatīvajiem aktiem, apkopot un sniegt Valsts ieņēmumu dienestam datus par depozīta sistēmas darbību un elektronisko smēķēšanas ierīču nodokļa maksātājiem.

Valsts ieņēmumu dienests noteikts pienākums administrēt nodokļa iemaksas un apstrādā VVD sniegtos datus par depozīta sistēmā iesaistītajiem nodokļa maksātājiem.

Zvejas rīku ražotājiem, tirgotājiem, kas laiž tirgū plastmasu saturošus zvejas rīkus, ir precizēta likuma norma, kas nosaka, ka nodoklis ir aprēķināms par plastmasu saturoša zvejas rīka plastmasas detaļu masu, nevis par visu plastmasu saturoša zvejas rīka kopējo masu.

Plastmasas glāžu un to vāciņu ražotāji un tirgotājiem noteikta obligāta prasība piemērot ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu vienreiz lietojamām plastmasu saturošām dzērienu glāzēm un to vāciņiem.

HES nodokļa aprēķinā par saražoto elektroenerģiju ir precizēta likuma norma, nosakot, ka nodoklis ir aprēķinām par patēriņam nodoto elektroenerģijas daudzumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ietekme uz valsts budžetu nav paredzama, jo jau šobrīd elektronisko smēķēšanas ierīču nodokļa maksātāju ir iesaistīta ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā (RAS) un caur šo sistēmu saņem nodokļa atbrīvojumu, savukārt plastmasas glāžu un to vāciņu ražotāji un tirgotāji turpmāk nodokļa atbrīvojumu saņems iesaistoties RAS. Tiesību akta grozījumi paredz nodokļa atbrīvojuma iegūšanas maiņu iesaistoties depozīta ierīču depozīta sistēmā un līdz ar depozīta sistēmas darbības uzsākšanu, par depozīta ierīcēm nebūs iespējams saņemt nodokļa atbrīvojumu iekš RAS.

4.1.1. Tiesību akta projekts "Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas liekumā" (25-TA-1179)

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekti "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" (25-TA-745) un "Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas liekumā" (25-TA-1179) ir savstarpēji saistīti, jo grozījumi nosaka jaunās Elektronisko smēķēšanas ierīšu depozīta sistēmas ieviešanu. "Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā" nosaka depozīta sistēmas darbības principus, pienākumus un atbildības, savukārt "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" nosaka jaunās depozīta sistēmas lietotāju, nodokļa maksātāju pienākumus maksāt no jauna noteikto nodokļa likmi elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm, kā arī piemērojamu nodokļa atbrīvoju, ja elektronisko smēķēšanas ierīšu ražotājs vai tirgotājs ir iesaistījies depozīta sistēmā.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
Abos tiesību aktos iekļautās normas ir ieviešamas tikai tādā gadījumā, kad abi tiesību aktu projekti ir apstiprināti Saeimā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Klimata un enerģētikas ministrija, Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Bezdūmu nozares asociācija, Biedrība "Latvijas Atjaunojamās Enerģijas federācija", Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Bezdūmu nozares asociācija
  • Valsts vides dienests
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
  • Biedrība "Latvijas Atjaunojamās Enerģijas federācija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Valsts vides dienestam papildus uzraudzībā un kontrolē nonāks jauna depozīta sistēma.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ieviešot nodokļa maksāju vai depozīta maksu par ierīci ierīču iegādāšanās brīdī, potenciāli ir iespējams sagaidīt nelietu smēķētāju skaita sarukumu, jo daļa sabiedrības ierīces iegāde varētu kļūt par dārgu.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi