Anotācija (ex-ante)

24-TA-1889: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 29. augusta noteikumos Nr. 487 "Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 29.augusta noteikumos Nr. 487 “Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai”” (turpmāk – Noteikumu projekts) precizē atbalsta kvalificēšanās kritērijus un atbalsta aprēķinu, atbilstoši Eiropas Komisijas 2024.gada 22.jūlija lēmumam SA.109275 (2023/N) par kompensācijas COVID-19 krīžu skartajiem ēdināšanas nozares uzņēmumiem atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai precizētu Ministru kabineta 2023. gada 29.augusta noteikumu Nr. 487 “Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai” normas atbilstoši Eiropas Komisijas 2024.gada 22.jūlija lēmumam  SA.109275 (2023/N) par kompensācijas COVID-19 krīžu skartajiem ēdināšanas nozares uzņēmumiem atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbalsta mērķis ir kompensēt zaudējumus tādiem komersantiem, kuri faktiski saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) (turpmāk – Pagaidu regulējums) 3.1.sadaļu nevarēja kompensēt Covid-19 radītos saimnieciskās darbības zaudējumus, dēļ Pagaidu regulējuma maksimālā atbalsta sliekšņa 2,3 milj. euro. Lai skaidri noteiktu, ka tikai tādiem komersantiem, kuru faktiski zaudējumi ir lielāki par Pagaidu regulējuma 3.1.sadaļā noteikto slieksni Eiropas Komisija ir noteikusi esošo kvalificēšanās kritēriju, kas paredzēja, ka komersants 2019., 2020. vai 2021. gadā (brīvi izvēlētā vienā no kalendāra gadiem) Valsts ieņēmumu dienesta administrētajos nodokļos kopā samaksājis vismaz 1 800 000 euro aizstāt ar kvalificēšanās kritēriju, kas skaidri nosaka un ļauj kvalificēties tikai tiem komersantiem, kuru Covid – 19 radītie zaudējumi pārsniedz Pagaidu regulējuma 3.1. iedaļas (shēma SA. 59592, SA.61338, SA.61873, SA..63046, SA.100596, SA.101506, SA.57125, SA.57423, SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601, SA.58072, SA.59650, SA.58104, SA.58839, SA.60528, SA.64382, SA.100599, SA.62003, SA.101995, SA.61769, SA.62916, SA.63307, SA.101079, SA.63031, SA.62917, SA.63308 un SA.100694)* noteikto atbalsta slieksni.

*SA.59592,  SA.61338, SA.61873, SA.63046, SA.100596, SA.101506 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai”;
SA.57125 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 14.aprīļa noteikumiem Nr. 219 “Kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts atbalstu lauksaimniecībai, lai mazinātu Covid-19 izplatības negatīvo ietekmi”;
SA.57423 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 16.jūnija noteikumiem Nr. 400 “Noteikumi par īpašā atbalsta mehānismu repatriācijas izmaksu segšanai tūrisma operatoriem”;
SA.57740,  SA.60412, SA.100605, SA.101601 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 14.jūlija noteikumiem Nr. 453 “Noteikumi par publiskas personas un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības mantas nomas maksas atbrīvojuma vai samazinājuma piemērošanu sakarā ar Covid-19 izplatību”;
SA.58072, SA.59650 -  atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar 2020. gada 14.jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr.455 “Covid-19 skarto tūrisma nozares saimnieciskās darbības veicēju atbalsta piešķiršanas kārtība”;
SA.58104,  SA.58839 - atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar 2020.gada 14.jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr.457 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem preču un pakalpojumu eksportētājiem krīzes seku pārvarēšanai”;
SA.60528, SA.64382, SA.100599 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Valsts kultūrkapitāla fonda administrētās atbalsta programmas Covid-19 ietekmētajiem kultūras pasākumu rīkotājiem „Kultūras pasākumu rīkotāju biļešu kompensācija” konkursa nolikumu;
SA.62003, SA.101995 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 4.februāra noteikumiem Nr.86 "Atbalsts mākslas, izklaides un atpūtas nozaru komersantiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība";
SA.61769 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Valsts kultūrkapitāla fonda 2021.gada administrētās atbalsta programmas „Covid-19 ietekmēto kultūras institūciju ilgtspēja” projektu konkursa nolikumu;
SA.62916, SA.63307, SA.101079 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumiem Nr. 229 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem tirdzniecības centriem".
SA.63031 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Sabiedrības integrācijas fonda nolikumu "Atbalsts medijiem kapacitātes stiprināšanai un abonēto drukāto mediju piegādes izmaksu un elektronisko plašsaziņas līdzekļu televīzijas un radio programmu apraides izmaksu segšanai";
SA.62917, SA.63308 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 29. aprīļa noteikumiem Nr. 277 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem sporta centriem";
SA.100694 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra noteikumiem Nr. 772 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem tirdzniecības un sporta centriem un kultūras, atpūtas un izklaides vietām".

Vienlaikus, lai nodrošinātu skaidru atbalsta aprēķinu un noteiktu, ka zaudējumi tiek kompensēti tikai par radītājiem saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas radušies Covid-19 ietekmē ir precizēts atbalsta aprēķins atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā noteiktajam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai precizētu Ministru kabineta 2023. gada 29.augusta noteikumu Nr. 487 “Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai” normas atbilstoši Eiropas Komisijas 2024.gada 22.jūlija lēmumam  SA.109275 (2023/N) par kompensācijas COVID-19 krīžu skartajiem ēdināšanas nozares uzņēmumiem atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. Noteikumu projektā nepieciešams precizēt kvalificēšanās kritērijus un atbalsta aprēķinu, lai kvalificēšanās kritēriji atbilstu paredzētā atbalsta mērķim un atbalsta ietvaros tiktu kompensēti tikai Covid-19 saimnieciskās darbības ierobežojumu ietekmē radītie saimnieciskās darbības zaudējumi. Tāpat, ņemot vērā izmaiņas atbalsta aprēķinā, nepieciešams precizēt komersanta iesniedzamo informāciju.
Risinājuma apraksts
Tiek saglabāta esošā atbalsta pieteikšanās, piešķiršanas un uzraudzības kārtība, kā arī tiek saglabāti esošie ierobežojumi atbalsta piešķiršanai.

Noteikumu projekts, pamatojoties uz Eiropas Komisijas lēmumu paredz:
1) precizēt vienu no kvalificēšanās kritērijiem, nosakot, ka uz atbalstu var pretendēt komersants, kuram bija tiesības  pretendēt uz atbalstu un saņēmis atbalstu saskaņā ar Pagaidu regulējuma 3.1. iedaļu (shēma SA. 59592, SA.61338, SA.61873, SA.SA.63046, SA.100596, SA.101506, SA.57125, SA.57423, SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601, SA.58072, SA.59650, SA.58104, SA.58839, SA.60528, SA.64382, SA.100599, SA.62003, SA.101995, SA.61769, SA.62916, SA.63307, SA.101079, SA.63031, SA.62917, SA.63308 un SA.100694), sasniedzot atbalsta slieksni  2 300 000 euro, bet tā zaudējumi, kas radušies saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ, pārsniedz atbalsta slieksni. Skaidrojam, ka atsauce uz Pagaidu regulējuma 3.1. iedaļu noteikumu projektā tiek izdarīta izņēmuma kārtā, ievērojot privātpersonu tiesību ievērošanas principu, jo prasību izdarīt minēto atsauci izvirzījusi Eiropas Komisija.
2) papildināt ar vienu jaunu kritēriju, nosakot, ka uz atbalstu var pretendēt komersants, kura klientu plūsma, salīdzinot attiecīgo atbalsta periodu ar 2019. gada attiecīgo mēnesi ir samazinājies vismaz par 20% un šis klientu plūsmas samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas radušies Covid-19 ietekmē. Minētais kritērijs ir noteiks, lai atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā noteiktajam nodrošinātu papildus pierādījumus komersanta zaudējumu esamībai caur klientu plūsmas samazināšanos un nodrošinātu, ka zaudējumi tiek kompensēti tikai par radītājiem saimnieciskās darbības ierobežojumiem Covid-19 ietekmē.

Papildus tam, lai noteiktu skaidru atbalsta aprēķinu un to, ka zaudējumi tiek kompensēti tikai par radītājiem saimnieciskās darbības ierobežojumiem Covid-19 ietekmē un ir precizēts atbalsta aprēķins atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā noteiktajam. Jāņem vērā, ka potenciālie atbalsta saņēmēji līdz šim nevarēja pieteikties, jo attiecīgi bija nepieciešams saņemt EK lēmumu par atbalsta saderību ar ES iekšējo tirgu, līdz ar to ar šo noteikumu projektu, kurā ietvertas EK lēmuma prasības netiks aizskarta atbalsta saņēmēju tiesiskā paļāvība.

Kvalificēšanas kritēriji:
Lai pretendētu uz atbalstu, komersantam ir jāatbilst visiem zemāk minētajiem kritērijiem:
1) komersanta pamatdarbības veids atbilst NACE 2.red.klasifikācijai 56.10 “Restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi”. Komersantam uz noteiktajiem atbalsta periodiem Valsts ieņēmumu dienestā jābūt reģistrētai šajos noteikumos noteiktajai nozarei kā pamatdarbības nozarei. Komersantam var būt vairākas darbības nozares, taču kā pamatdarbībai ir jābūt reģistrētai NACE 2.red 56.10 “Restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi” attiecīgajā atbalsta periodā. Vienlaikus, ja komersants darbojas vairākās nozarēs vai veic citas darbības, kas neietilpst šo noteikumu minētajā nozarē NACE 2 red. klasifikācija 56.10 “Restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi”, tas nodrošina šo nozaru darbību nodalīšanu.

2) ir pievienotās vērtības nodokļa maksātājs;

3) tas bija tiesīgs pretendēt un saņēmis maksimālo atbalstu 2 300 000 euro saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā"  - C(2020)1863 3.1. iedaļu  - shēma SA. 59592, SA.61338, SA.61873, SA.63046, SA.100596, SA.101506, SA.57125, SA.57423, SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601, SA.58072, SA.59650, SA.58104, SA.58839, SA.60528, SA.64382, SA.100599, SA.62003, SA.101995, SA.61769, SA.62916, SA.63307, SA.101079, SA.63031, SA.62917, SA.63308 un SA.100694, bet tā zaudējumi, kas radušies saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ, pārsniedz saņemto atbalsta summu;

4) tā vidējais apgrozījums atbalstāmajā nozarē 2020. vai 2021. gadā, salīdzinot ar 2019. gadu, ir samazinājies vismaz par 20 % un šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem. Ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem tiek saprasts Ministru kabineta noteiktais liegums, kas ierobežo pakalpojumu sniegšanu klātienē sabiedriskās ēdināšanas iekštelpās, kas noteikti Covid-19 infekcijas ierobežošanai. Apgrozījumu samazinājumu Valsts ieņēmumu dienests nosaka pamatojoties uz  komersanta iesniegto informāciju.

5) tā klientu plūsma, salīdzinot attiecīgo atbalsta periodu ar 2019. gada attiecīgo mēnesi ir samazinājies vismaz par 20% un šis klientu plūsmas samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas noteikti Covid-19 infekcijas ierobežošanai. Klienta plūsmas samazinājumu Valsts ieņēmumu dienests nosaka pamatojoties uz  komersanta iesniegto informāciju.

Atbalsta aprēķins:

Noteikumu projekts paredz atbalsta aprēķināšanas metodoloģiju saskaņā ar principu,  ka atbalsts ir pieejams par laika periodiem, kuros valstī bija spēkā saimnieciskās darbības ierobežojumi Covid-19 infekcijas ierobežošanai, kas ietekmēja sabiedriskā ēdināšanas sektoru komersantu spēju veikt savu saimniecisko darbību attiecīgi t.i. par periodu no 2020. gada 12. marta līdz 2020. gada 10. jūnijam, par laikposmu no 2020. gada 6. novembra līdz 2021. gada 15. jūnijam un par laikposmu no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada  14. novembrim.

Vienlaikus, lai nodrošinātu skaidru atbalsta aprēķinu, atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā noteiktajam tiek precizēts atbalsta aprēķins. Ar Noteikumu projektu tiek noteikts, ka atbalsts no 2020. gada 12. marta līdz 2020. gada 10. jūnijam tiek noteikts 100% apmērā no attiecīgā mēneša neto zaudējumiem šo noteikumu 4.1.apakšpunktā minētajā nozarē, aprēķinot to kā starpību starp 2019. gada attiecīgā mēneša finanšu rezultātu un attiecīgā atbalsta perioda kalendārā mēneša finanšu rezultātu, proporcionāli samazinot atbalsta apmēru, atbilstoši tam dienu skaitam, kas ir ārpus atbalsta perioda. Savukārt par laikposmu no 2020. gada 6. novembra līdz 2021. gada 15. jūnijam un no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim atbalstu nosaka 80% apmērā no komersanta finanšu rezultāta (pamatdarbības peļņas) attiecīgajā mēnesī vai gadījumā, ja finanšu rezultāts ir zaudējumi, piemēro 120% apmērā no atsauces zaudējumiem attiecīgajā mēnesī, salīdzinot ar 2019. gada komersanta pamatdarbības finanšu rezultātu, proporcionāli samazinot atbalsta apmēru, atbilstoši tam dienu skaitam, kas ir ārpus atbalsta perioda. Ar atsauces zaudējumiem tiek saprasts 2019.gada finanšu rezultāts - pamatdarbības zaudējumi Atbalsts netiek segts par negūto peļņu.

Atbalsta aprēķina piemēri:

Atbalsta aprēķins no 2020. gada 12. marta līdz 2020. gada 10. jūnijam tiek  noteikts 100% apmērā no attiecīgā mēneša neto zaudējumiem šo noteikumu 4.1.apakšpunktā minētajā nozarē, aprēķinot to kā starpību starp 2019. gada attiecīgā mēneša finanšu rezultātu un attiecīgā atbalsta perioda kalendārā mēneša finanšu rezultātu:

I. piemērs:
2019.gada maija  mēneša komersanta saimnieciskās darbības rezultāts atbalstāmajā nozarē ir 25 tūkst. euro zaudējumi. 2020.gada maija mēneša saimnieciskās darbības rezultāts atbalstāmajā nozarē ir 175 tūkst. euro zaudējumi.
1) Atbalsta bāzes noteikšana: - 25 tūkst. euro + (- 175 tūkst. euro (zaudējumi) = 150 tūkst. euro neto  zaudējumi.
2) Atbalsta apmērs vienai kalendārai dienai: Noteiktais neto zaudējumu apmērs 150 tūkst. euro  tiek izdalīts ar atbalsta mēneša kalendārajām dienām (2020.gada maijā 31 diena) un tiek iegūts vienas kalendārās dienas zaudējumu apmērs: 150 tūkst. euro /31(kalendārās dienas) =  4 838,71 euro
3) Atbalsta apmērs: Vienas kalendārās dienas zaudējumu apmērs tiek reizināts ar kalendāro dienu skaitu, atbilstoši noteiktajam atbalsta periodam. 2020.gada maija mēnesī atbalsta periods ir no 1.maija līdz 31.maijam, t.i. atbalsts tiek noteikts par 31  kalendārajām dienām: 4 838,71euro x 31 (kalendārās dienas) = 150 000,01euro.

II. piemērs

2019.gada jūnija  mēneša komersanta saimnieciskās darbības rezultāts atbalstāmajā nozarē ir 25 tūkst. euro zaudējumi. 2020.gada jūnija mēneša saimnieciskās darbības rezultāts atbalstāmajā nozarē ir 175 tūkst. euro zaudējumi.

1) Atbalsta bāzes noteikšana: - 25 tūkst. euro + (- 175 tūkst. euro (zaudējumi) = 150 tūkst. euro neto zaudējumi.
2) Atbalsta apmērs vienai kalendārai dienai: Noteiktais neto zaudējumu apmērs 150 tūkst. euro  tiek izdalīts ar atbalsta mēneša kalendārajām dienām (2020.gada jūnijā 30 dienas) un tiek iegūts vienas kalendārās dienas zaudējumu apmērs: 150 tūkst. euro /30 (kalendārās dienas) = 5000 euro
3) Atbalsta apmērs: Vienas kalendārās dienas zaudējumu apmērs tiek reizināts ar kalendāro dienu skaitu, atbilstoši noteiktajam atbalsta periodam. 2020.gada jūnija mēnesī atbalsta periods ir no 1.jūnija līdz 10.jūnijam, t.i. atbalsts tiek noteikts par 10 kalendārajām dienām: 5 000 euro x 10 (kalendārās dienas) = 50 000 euro.

III. piemērs

2019.gada maija mēneša komersanta saimnieciskās darbības rezultāts atbalstāmajā nozarē ir 20 tūkst. euro peļņa. 2020. gada maija mēneša saimnieciskās darbības rezultāts atbalstāmajā nozarē ir 100 tūkst. euro zaudējumi.
Atbalsta bāzes noteikšana: 100 tūkst. euro neto zaudējumi (atbalsts netiek piešķirts par negūto peļņu).
Atbalsta apmērs vienai kalendārai dienai: Noteiktais neto zaudējumu apmērs 100 tūkst. euro  tiek izdalīts ar atbalsta mēneša kalendārajām dienām (2020.gada maijs 31 diena) un tiek iegūts vienas kalendārās dienas zaudējumu apmērs: 100 tūkst. euro /31(kalendārā diena) = 3 225,81 euro.
Atbalsta apmērs: Vienas kalendārās dienas zaudējumu apmērs tiek reizināts ar kalendāro dienu skaitu, atbilstoši noteiktajam atbalsta periodam. 2020.gada maija mēnesī atbalsta periods ir no 1.maija līdz 31.maijam, t.i. atbalsts tiek noteikts par 31  kalendārajām dienām: 3 225,81 euro x 31 (kalendārās dienas) = 100 000,01euro.
IV. piemērs
2019.gada jūnija mēneša komersanta saimnieciskās darbības rezultāts atbalstāmajā nozarē ir 20 tūkst. euro peļņa. 2020. gada jūnija mēneša saimnieciskās darbības rezultāts atbalstāmajā nozarē ir 100 tūkst. euro zaudējumi.
1)       Atbalsta bāzes noteikšana: 100 tūkst. euro neto zaudējumi (atbalsts netiek piešķirts par negūto peļņu).
2)       Atbalsta apmērs vienai kalendārai dienai: Noteiktais neto zaudējumu apmērs 100 tūkst. euro  tiek izdalīts ar atbalsta mēneša kalendārajām dienām (2020.gada jūnijs 30 dienas) un tiek iegūts vienas kalendārās dienas zaudējumu apmērs: 100 tūkst. euro /30 (kalendārā diena) = 3 333,33 euro.
3)       Atbalsta apmērs: Vienas kalendārās dienas zaudējumu apmērs tiek reizināts ar kalendāro dienu skaitu, atbilstoši noteiktajam atbalsta periodam. 2020.gada jūnija mēnesī atbalsta periods ir no 1.jūnija līdz 10.jūnijam, t.i. atbalsts tiek noteikts par 10 kalendārajām dienām: 3 333,33 euro x 10 (kalendārās dienas) = 33 333,3 euro


Atbalsta aprēķins par laikposmu no 2020. gada 6. novembra līdz 2021. gada 15. jūnijam un no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim tiek noteikts 80% apmērā no uzņēmuma finanšu rezultāta (pamatdarbības peļņas) attiecīgajā mēnesī salīdzinot ar 2019. gada pamatdarbības finanšu rezultātu:

I. piemērs ar peļņas rādītājiem

2019.gada komersanta saimnieciskās darbības rezultāts ir 150 tūkst. euro peļņa. 2021.gada maija finanšu rādītājs ir 80 tūkst. euro peļņa. Ņemot vērā to, ka komersants 2021.gada maija mēnesī guva peļņu, tad atbalsts netiek paredzēts, jo  nav paredzēts segt negūto peļņu.
2019.gada komersanta saimnieciskās darbības rezultāts ir 70 tūkst. euro peļņa. 2021.gada maija mēneša finanšu rādītājs ir 60 tūkst. euro zaudējumi.
Komersanta finanšu rezultāta korekcija un atbalsta aprēķins: 80% no 70 tūkst. euro peļņa = 56 tūkst. euro, līdz ar to negūtā peļņa nav kompensēta un atbalsta apmērs tiek noteikts 2021.gada maija mēneša zaudējumu apmērā, kas ir  60 tūkst. euro.

II. piemērs ar zaudējuma rādītājiem
2019.gada komersanta saimnieciskās darbības rezultāts ir 100 tūkst. euro  zaudējumi. Savukārt 2021.gada maijā 50 tūkst euro zaudējumi.
Komersanta finanšu rezultāta korekcija: 80% no atsauces peļņas, vai gadījumā, ja finanšu rezultāts ir zaudējumi, piemēro 120% apmērā no atsauces zaudējumiem [1]. Attiecīgi 120% x (-100 tūkst. euro) - (-50 tūkst. euro) = -70 tūkst. euro. Pie negatīva rezultāta, kad atsauces periodā ir bijuši daudz lielāki zaudējumi atbalsta kompensācija nepienākas.

2019.gada komersanta saimnieciskās darbības rezultāts ir 100 tūkst. euro  zaudējumi. Savukārt 2021.gada maija mēnesī 300 tūkst euro zaudējumi.
Komersanta finanšu rezultāta korekcija un atbalsta aprēķins: 80% no atsauces peļņas, vai gadījumā, ja finanšu rezultāts ir zaudējumi, piemēro 120% apmērā no atsauces zaudējumiem.120% x (-100 tūkst. euro) – (-300 tūkst. euro) = -120 tūkst euro + 300 tūkst. euro = 180 tūkst. euro

2019.gada komersanta saimnieciskās darbības rezultāts ir 100 tūkst. euro  zaudējumi. Savukārt 2021.gada maija mēnesī 150 tūkst euro zaudējumi.
Komersanta finanšu rezultāta korekcija un atbalsta aprēķins: 80% no atsauces peļņas vai gadījumā, ja finanšu rezultāts ir zaudējumi, piemēro 120% apmērā no atsauces zaudējumiem.  120% x (-100 tūkst. euro) – (-150 tūkst. euro) = -120 tūkst euro + 150 tūkst. euro = 30 tūkst. euro

[1] Ja atsauces peļņa ir zaudējumi, Latvija kā atsauci izmanto 120% no zaudējumiem (lielākiem zaudējumiem).

Tāpat Noteikumu projektā ir noteikts, ka attiecīgā kalendārā mēneša zaudējumus (ar to saprotot komersanta rezultātu no mēneša operatīvā peļņas zaudējuma aprēķina pārskata) samazina par līdz šim saņemto valsts atbalsta vai apdrošināšanas sabiedrības izmaksātu kompensāciju, ja apdrošināšanas atlīdzība ir izmaksāta par apdrošināšanas gadījumu, kas iestājies materializējoties apdrošinātajam riskam saistībā ar Covid-19 krīzes ietekmi. Minētais samazinājums tiek veikts, ja ir saņemts tikai viens no maksājumiem vai abi.

Ar Noteikumu projektu nav paredzēts segt negūto peļņu.

Ņemot vērā izmaiņas atbalsta aprēķinā un papildus noteikto kritēriju par klientu plūsmas samazinājuma pierādīšanu ir precizēta Noteikumu 9.punktā noteiktā iesniedzamā informācija. Noteikumu projekts nosaka, ka atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par klientu plūsmu atbalsta periodā un 2019. gada attiecīgajā mēnesī.

Tāpat Noteikumu projekts paredz, ka atbalsta saņēmējs:
par laikposmu no 2020. gada 12. marta līdz 2020. gada 10. jūnijam iesniedz arī aizpildītu attiecīgā atbalsta mēneša un attiecīgā 2019. gada mēneša revidētu operatīvo peļņas zaudējumu aprēķina pārskatu šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē.
par laikposmu no 2020. gada 6. novembra līdz 2021. gada 15. jūnijam un no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim iesniedz aizpildītu attiecīgā atbalsta mēneša revidētu operatīvo peļņas zaudējumu aprēķina pārskatu un revidētu operatīvo peļņas zaudējumu aprēķina pārskatu par 2019. gadu šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē.

Balstoties uz Ekonomikas ministrijas aplēsēm saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 29.augusta Ministru kabineta noteikumu Nr. 487 “Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai” sākotnējas ietekmes novērtējuma ziņojumā norādīto informāciju atbalstam varētu kvalificēties 5 sabiedriskās ēdināšanas sektora komersanti, līdz ar to paredzot vidēji vienam komersantam dzēst zaudējumus 4 milj. EUR apmērā kopējā fiskālā ietekme paredzama 20 milj. EUR kā neiegūtu nodokļu ieņēmumi. Vienlaikus jāņem vērā, ka atbalsta saņēmēju skaits, kā arī atbalsta summas faktiski uz atbalsta piešķiršanas brīdi varētu būt mazākas, jo potenciālo atbalsta saņēmēju nodokļu parādu summas periodiski samazinās veiktajiem maksājumiem saskaņā ar piešķirtajiem samaksas termiņa pagarinājumam vai noslēgtai vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz atbalstīt sabiedriskās ēdināšanas sektora komersantus, lai kompensēto zaudējumus, kas radušies Covid-19 infekcijas izplatības ierobežojumu ietekmē un kurus līdz šim nav kompensējuši ieviesti atbalsta instrumenti noteikto atbalsta griestu ierobežojumu dēļ. Ņemot vērā to, ka atbalsts paredz zaudējumu kompensēšanu un atbalsts kvalificēšanās kritērijos tiek vērtēta nodokļu nomaksa, komersanta apgrozījumu izmaiņas, kā arī komersanta zaudējumu esamība kā atbilstošākā iestāde atbalsta administrēšanā tiek uzskatīta Valsts ieņēmumu dienests, kurā rīcībā ir liela daļa informācijas, lai izvērtētu komersantu atbilstību noteiktajiem kritērijiem, kā arī nodrošinātu atbalsta uzraudzību pēc atbalsta piešķiršanas. Vienlaikus, jāņem vērā, ka Noteikumu projekta normas paredz, ka atbalsts tiek izmantots nodokļu saistību izpildei, ko attiecīgi var uzraudzīt tikai Valsts ieņēmumu dienests.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

n/a 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar komersantus, kuru pamatdarbība ir NACE 2.red.klasifikācija 56.10 “Restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi”.
Nozare
Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar komersantus, kuru pamatdarbība ir NACE 2.red.klasifikācija 56.10 “Restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi”.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un sabiedriskā sektora ēdināšanas uzņēmumiem, kompensējot Covid-19 ierobežojumu rezultātā radītos zaudējumus, kurus nav bijis iespējams kompensēt dēļ Pagaidu regulējuma maksimālā pieļaujamā atbalsta sliekšņa.   

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz konkurētspēju, jo sabiedriskā sektora ēdināšanas uzņēmumiem tiks kompensēti Covid-19 ierobežojumu rezultātā radītie zaudējumi, kurus uzņēmējiem nav bijis iespējams kompensēt dēļ Pagaidu regulējuma maksimālā pieļaujamā atbalsta sliekšņa.  

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi, jo ļaus sabiedriskā sektora ēdināšanas uzņēmumiem kompensēt Covid-19 ierobežojumu rezultātā radītos zaudējumus, tādejādi ļaujot nodrošināt šo uzņēmumu saistību izpildi un mazinot darbinieku atlaišanas risku.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un  sabiedriskā sektora ēdināšanas uzņēmumiem, kompensējot Covid-19 ierobežojumu rezultātā radītos zaudējumus, kurus nav bijis iespējams kompensēt dēļ Pagaidu regulējuma maksimālā pieļaujamā atbalsta sliekšņa.  

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
n/a
N/A. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
2024.gada 22.jūlija Eiropas Komisijas lēmums SA.109275 (2023/N)
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
2024.gada 22.jūlijā ir saņemts Eiropas Komisijas lēmums  SA.109275 (2023/N)  par 2023. gada 29.augusta noteikumos Nr. 487 “Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai” noteiktā atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2024.gada 22.jūlija Eiropas Komisijas lēmums SA.109275 (2023/N) 16. c) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2024.gada 22.jūlija Eiropas Komisijas lēmums SA.109275 (2023/N) 21.punkts un 49.punkts
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2024.gada 22.jūlija Eiropas Komisijas lēmums SA.109275 (2023/N) 19.punkts
Noteikumu projekta 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2024.gada 22.jūlija Eiropas Komisijas lēmums SA.109275 (2023/N) 49.punkts
Noteikumu projekta 4. un 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
n/a
Cita informācija
Atbilstību Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 2. punkta b) apakšpunktam pamato tas, ka Covid-19 infekcijas izplatības mazināšanai valstī vairākkārt tika ieviesti būtiski saimnieciskās darbības ierobežojumi, kas vistiešāk ietekmēja sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantus. Šīs nozares komersantu darbības stūrakmens jeb pakalpojumu (ēdināšanas klātienē) sniegšana faktiski bija aizliegta vai būtiski ierobežota periodā no 2020.gada pavasara līdz vasaras sākuma, no 2020.gada rudens līdz 2021.gada vasaras sākumam, kā arī 2021.gada ziemā. Savukārt esošās valsts atbalsta shēmas neļāva šiem ēdināšanas nozares komersantiem saņemt atbalstu, kas kompensētu Covid-19 ierobežojumu rezultātā faktiski radītos zaudējumus, līdz ar to šīs nozares komersantiem ir radīti zaudējumi.
Skaidrojums
Atbalsta risinājums kopumā atbalstīts ar Ministru prezidenta 2020.gada 16.marta rīkojumu Nr.2020/1.2.1.-62 “Par vadības grupu Covid-19 radīto ekonomisko seku operatīvai novēršanai uzņēmējdarbībā un nodarbināto atbalstam” izveidotajā vadības grupā. Noteikumu projekta grozījumi tiek virzīti, lai nodrošinātu 2024.gada 22.jūlija Eiropas Komisijas lēmumā  SA.109275 (2023/N) par kompensācijas COVID-19 krīžu skartajiem ēdināšanas nozares uzņēmumiem atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu noteiktās prasības. 

6.4. Cita informācija

n/a
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Valsts ieņēmumu dienests nodrošinās atbalsta administrēšanu un uzraudzību. 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

n/a
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

n/a
Pielikumi