Anotācija (ex-ante)

23-TA-1312: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 418 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumos Nr. 418 “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena “Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A” 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros” (turpmāk – MK noteikumi Nr.418) veikti pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu, lai nodrošinātu minēto noteikumu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Finanšu regula) nosacījumiem, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 12.februāra regulas (ES) 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – Atveseļošanas fonda regula) 22.panta 2.punkta b) apakšpunktā nosacījumiem par interešu konfliktu novēršanu Savienības finanšu interešu aizsardzībai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt skaidrus nosacījumus kompetences centru pētniecības projektu atlasei un uzraudzībai, lai tiktu ievēroti Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktie interešu konflikta novēršanas nosacījumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Atveseļošanas fonda regulas nosacījumiem Atveseļošanas fonda īstenošanā jāievēro Finanšu regulas nosacījumi, t.sk., interešu konflikta novēršanas nosacījumi. Ievērojot Eiropas Savienības leģislatīvo tiesību aktu pārākumu pār nacionālajām tiesībām, Ministru kabineta noteikumi un to interpretācija pastāvošo redakciju dēļ nedrīkst sašaurināt vai nerespektēt tieši piemērojamo regulu prasības.

Ņemot vērā Finanšu regulas nosacījumus un līdz šim saņemtos Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) skaidrojumus, interešu konflikta situācijas 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" kompetenču centru atbalsta ietvaros atbilstoši Finanšu regulas 61.pantam veidojas šajās situācijās:
pētījumu atlases padomes dalībnieks vērtē sava uzņēmuma pētījumu vai no vērtēšanas atturas formāli (nepiedalās sēdē vai sēdes daļā, kurā vērtē viņa pētījumu);
par uzņēmuma pētījumu balso pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas pārstāvis, ja pētījumā ir ieplānota sadarbība ar attiecīgo organizāciju;
pētījumu atlases padomes dalībnieks nevērtē sava uzņēmuma pētījumu, tomēr vērtē citus šajā atlases kārtā iesniegtos pētījumus, kā arī citi atlases padomes dalībnieki vērtē viņa projektu;
pētījumu atlases padomes dalībnieks, kas vienlaicīgi ir kompetences centra kapitāldaļu turētājs, vērtē cita kapitāldaļu turētāja pētījumu.
Asociāciju (biedrību) pārstāvji neatrodas tiešā interešu konfliktā ar citiem pētījumu iesniedzējiem, jo saikne ar vērtējamā pētījuma iesniedzēju veidojas caur nozari vai plašu grupu (asociāciju, biedrību) un pētījumu atlases padomes dalībnieks spēj objektīvi pieņemt lēmumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumi Nr. 418 satur interpretācijas riskus attiecībā uz interešu konflikta nosacījumiem atbalsta piešķiršanā un uzraudzībā, līdz ar to nepieciešami precizējumi MK noteikumos Nr. 418, lai tie gan pēc gara, gan rakstītā atbilstu Finanšu regulas nosacījumiem. Ievērojot, ka minēto prasību piemērotājs primāri ir juridiska persona (kompetences centrs) un tā izveidotās pētījumu atlases padomes dalībnieki (fiziskas personas), nepieciešams skaidri un nepārprotami noteikt pētniecības projektu pieteikumu atlases un uzraudzības nosacījumus.
Grozījumu neveikšana MK noteikumos Nr. 418 ir radījusi un arī turpmāk var radīt risku interešu konflikta nosacījumu nekorektai piemērošanai, Atveseļošanas fonda līdzekļu neatbilstošai izmantošanai un izdevumu neattiecināšanai finansēšanai no Atveseļošanas fonda plānā paredzētajiem finanšu līdzekļiem līdz 25 miljonu euro apmērā, kas varētu radīt šāda paša apmēra valsts budžeta izdevumus.
Interešu konflikts būtu novēršams, izslēdzot attiecīgos pārstāvjus no dalības padomē un atturēšanās no konkrētu lēmumu pieņemšanas vai sēdes nav pietiekama interešu konflikta novēršanai.
Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 418, lai nodrošinātu nepārprotamu Finanšu regulas interešu konflikta nosacījumu ievērošanu un izvairītos no kompetences centru atbalsta programmas neatbilstību riskiem.
Risinājuma apraksts
Ar piedāvātajiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 418 tiek precizēti  MK noteikumu punkti, kas nosaka pētniecības projektu atlases un uzraudzības kārtību, lai nodrošinātu atbilstību Finanšu regulas 61.pantam.
 Atlases padomes sastāvs veidojams vienots uz konkrētu pētījumu atlases kārtu (uzsaukumu) un ir precizējams, izslēdzot vai aizstājot attiecīgos dalībniekus, atbilstoši identificētajiem interešu konflikta riskiem. Ja kompetences centrs konstatē, ka kāds pētniecības projektu atlases padomes dalībnieks atrodas interešu konfliktā vai netiktu ievērots objektivitātes, caurspīdīguma vai vienlīdzības princips, kā arī krāpšanas un korupcijas gadījumā, vai pastāv minēto pārkāpumu iestāšanās risks, tad kompetences centram ir jāizslēdz minētais atlases padomes dalībnieks no pētījumu atlases padomes pilnībā, un, ja citādi nav iespējams ievērot atlases padomes kvorumu, jāaizstāj minētais atlases padomes dalībnieks ar citu padomes dalībnieku.
Ja pētniecības projektu vērtēšana notikusi interešu konflikta apstākļos, nevienu pētniecības projektu pieteikumu pirms pārvērtēšanas apstiprināt nevar. Pārvērtēšanu veic no jauna izveidotā pētniecības projektu atlases padome, kurā interešu konflikta riski novērsti. Jaunie atlases padomes dalībnieki ir piesaistāmi atklātā konkursā saskaņā ar MK noteikumu Nr.418 54.1.6.apakšpunktu.  Jaunizveidotā padome pārvērtē visus pētniecības projektu pieteikumus – gan apstiprinātos, gan noraidītos. Pārvērtēšanas procesu ir jādokumentē. Atlases padomes dalībnieki, kuri paliek padomē, pārvērtēšanā var izmantot sākotnēji sniegtos vērtējumus, šiem padomes dalībniekiem apliecinot, ka viņu sākotnējais vērtējums paliek nemainīgs, tādējādi taupot šo dalībnieku laiku. Protokolu, kas atspoguļo pārvērtēšanu, pēc tās noslēgšanas jāiesniedz Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – CFLA), lai CFLA noslēgtu līguma par projekta īstenošanu grozījumu procedūru.
Kompetences centram jānodrošina padomes locekļu iepazīstināšana ar kompetences centra kārtību un dokumentāciju par interešu konflikta novēršanu, stratēģiju, pētījumu izvērtēšanas kārtību un vērtēšanas kritērijiem, kā arī citiem atlases padomes dalībniekiem saistošiem dokumentiem. Šo procesu nepieciešams protokolēt. Padomes dalībniekiem jāparaksta objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājumi.

Izvērtējot MK noteikumos Nr.418 ietverto regulējumu, ir secināts, ka nepieciešami grozījumi šādos minēto noteikumu punktos un apakšpunktos:
1) 2.3.apakšpunktā, precizējot  pētniecības projektu atlases padomes definīciju. Pamatojums: Eiropas Komisijas izteiktā norāde par to, ka pētniecības projektu atlases padomei vienlīdzības principa ievērošanai ir jānovērtē visi iesniegtie pētījumi – nedrīkst veidot dažādas atlases padomes vienam pētniecības projektu atlases uzsaukumam.
2) 20.punktā, svītrojot punkta daļu, kas nosaka: “kas nav kompetences centra kapitāla daļu turētāji”. Pamatojums - lai novērstu interpretācijas iespējas par kapitāla daļu turētāju iesaisti pētījumos.
3) 27.punktā, svītrojot nosacījumu par konkrētu zinātnieku (doktoru) norādīšanu. Pamatojums - sarunās ar kompetences centriem secināts, ka, pētniecības projektā norādot konkrētu piesaistāmo zinātnieku (doktoru) tiek palielināts interešu konflikta risks pret pētniecības projektu atlases padomes dalībniekiem.
4) 65.punktā, svītrojos obligāti nosacīto prasību pētniecības projektu atlases padomes sastāvā iekļaut obligāto sastāvu. Pamatojums – lai nodrošinātu interešu konflikta neesamību, kompetences centrs pētniecības projektu atlases padomi veido pēc pētniecības projektu atklāta uzsaukuma beigām. Pētniecības projektu atlases padomes sastāvā pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju pārstāvi iekļauj, ja sadarbības partneris iesniedz pētniecības pieteikumu kā efektīvas sadarbības projektu atbilstoši šo noteikumu 86.1. un 86.2. apakšpunkta papildus intensitātes saņemšanai, kur kā partneris ir norādīts pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija, tad kompetences centrs šo noteikumu 65.punktā minētas padomes sastāvā neiekļaut pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas pārstāvi, lai novērstu interešu konflikta risku.
5) 65.1.apakšpunktā, aizstājot vārdu “vairākus” ar vārdiem “vismaz vienu”. Pamatojums – lai nerastos interpretācija par minimālo nozares komersantu skaitu pētniecības projektu atlases padomes sastāvā.
6) 65.3.apakšpunktā, svītrojot virziena zinātnisko vadītāju kā pētniecības proejktu atlases padomes dalībnieku. Pamatojums – lai novērstu interešu konflikta riska iespēja un nedublētu pētniecības projektu atlases padomes darbu.
7) 66.4. un 66.5.apakšpunktā, precizējot pētniecības projektu atlases padomes uzdevumus. Pamatojums – lai nerastos uzdevumu dublēšanās punktu ietvaros un samazinātu interpretācijas iespējas, kas saistītas ar uzdevumu izpildi.
8) 66.9.apakšpunktā, attiecinot dubultā finansējuma riska, interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas neesības pārbaudi uz pētījumu ieviešanas procesiem. Pamatojums – punktā minētie riski novēršami ne tikai pētījumu atlases, bet arī ieviešanas procesā.
9) 66.13.apakšpunktā, svītrojot pienākumu izvērtēt izdevumu atbilstību veiktajiem maksājumiem. Pamatojums – izdevumu izvērtēšanu un tā atbilstības pārbaudi rēķinos iekļautajai informācijai, atbilstību grāmatvedības nosacījumiem veic kompetences centrs.
10) 67.punktā, papildinot ar pētniecības projektu atlases padomes dalībnieka aizvietošanu ar citu dalībnieku nepieciešamības gadījumā. Pamatojums: Finanšu regulas nosacījumi un no EK saņemtie skaidrojumi.
11) 69.punktā, papildinot to ar interešu konflikta kontroli arī pētījumu ieviešanas procesā. Pamatojums - punktā minētie riski novēršami ne tikai pētījumu atlases, bet arī ieviešanas procesā.
12) 70.1, 70.2 un 70.punktā, papildinot ar nosacījumiem attiecībā uz pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju pārstāvjus un virziena zinātniskā vadītāja iesaisti pētniecības projektu atlases padomē. Pamatojums – lai novērst interešu konflikta iestāšanos, kompetences centrs var izvērtēt zinātniskās institūcijas un zinātniskā virziena vadītā piesaistes iespējas. MK noteikumu 65.2. un 65.3. apakšpunktā minēto pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju pārstāvjus un virziena zinātniskos vadītājus, kompetences centrs var piesaistīt, izvērtējot interešu konflikta neesamību pētniecības projektu atlases padomē. Kompetences centrs var piesaistīt zinātniskā virziena vadītāju pētniecības projektu starpposmu un gala rezultātu izvērtēšana, ja nepieciešams, lai sniegtu zinātnisku novērtējumu par pētniecības projekta ieviešanas gaitu.
13) 72.punktā, papildinot to ar precīziem interešu konflikta novēršanas nosacījumiem. Pamatojums – no EK saņemta norāde par interešu konflikta nepieļaušanu, tai skatā, ka pētniecības projektu atlases padomes locekļi nevar piedalīties lēmumu pieņemšanā par citu pētniecības projektu atlases padomes locekļu iesniegtiem pētījumiem, kā arī par kompetenču centru dibinātāju savstarpējo saistību.
14) 74.punktā, papildinot arī ar noraidīto pētniecības projektu sarakstu. Pamatojums - aģentūrai ir tiesības pārliecināties par pētījumu atlases objektivitāti pirms projekta līguma grozījumu parakstīšanas.
15) 75.punktā par objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesības apliecinājumu, iekļaujot punktā ieviešanas uzraudzības procesus un dzēšot atsauci uz pētniecības projektu padomes atlases sēdēm, kurās tiks apstiprināti saistītu pētniecības projektu rezultāti. Pamatojums - EK norāde, ka interešu konflikts rodas, ja padomes locekļi lemj par citu padomes locekļu pētījumiem, kā arī, ka gadījumā, ja konstatējams interešu konflikts, attiecīgie padomes locekļi no padomes sastāva izslēdzami, t.i., nepietiek ar izslēgšanu no konkrētas sēdes.
16) Nepieciešams svītrot 76.punktu par pētniecības projektu atlasi. Pamatojums – veiktie precizējumi MK noteikumu Nr.418 72.punktā.
17) 95.punktā, papildinot ar CFLA tiesībām, saņemot pētniecības projektu sarakstu, pārliecināties par to, ka pētniecības projektu atlases padomes darbā nodrošināta interešu konflikta novēršana, ievērots objektivitātes, caurspīdīguma vai vienlīdzības princips, kā arī novērsta krāpšana un korupcija, kā arī, ka nepastāv minēto pārkāpumu iestāšanās risks. Punkts papildināts ar veicamajām darbībām, konstatējot iepriekšminētos risku . Pamatojums – CFLA ir tiesības pārliecināties par MK noteikumos paredzēto nosacījumu izpildi pirms projekta īstenošanas līguma grozījumu parakstīšanas.

MK noteikumu Nr.418 grozījumu projekts piemērojams no tā spēkā stāšanās brīža. Vienlaikus šobrīd tiek veiktas darbības konstatēto interešu konflikta risku novēršanai, kas ir atbilstošas MK noteikumu Nr.418  grozījumu projektam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nepastāv, jo jānodrošina viennozīmīga atbilstība Finanšu regulai un esošā MK noteikumu redakcija nenodrošina iepriekš minēto. Ierosinātajā risinājumā ir izsvērts salīdzinoši mazākais administratīvais un resursu slogs uz Kompetences centriem kā projektu īstenotājiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvumi ir Finanšu regulai un Atveseļošanas fonda regulai atbilstoša atbalsta piešķiršanas procedūra. Projektu īstenotāju pusē netiek radīts nesamērīgs prasību un izmaksu slogs. Pretējā gadījumā pie pastāvošā MK noteikumu regulējuma un interpretācijām pastāv risks izdevumu neattiecināšanai finansēšanai no Atveseļošanas fonda plānā paredzētajiem finanšu līdzekļiem līdz 25 miljonu euro apmērā, kas varētu radīt risku šāda paša apmēra valsts budžeta izdevumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Par MK noteikumu Nr.418 grozījumu projekta 35.1 punktu – minētā norma ir skatāma starp FS un sadarbības partneri noslēgtā līguma ietvaros un izvērtējot kompetento institūciju sniegto viedokli par pārkāpuma būtību un atbildību. MK noteikumos tā ietverta, lai nostiprinātu atbildību projekta īstenošanā iesaistītajām pusēm, bet praktiska tās piemērošana tiks nodrošināta civiltiesiskā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts ietekmēs juridiskās personas, kas saistītas ar kompetences centru atbalsta īstenošanu Atveseļošanas fonda 5.1.1.2.i. investīcijas ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts tieši pozitīvi ietekmēs nozaru konkurētspēju, jo tiks nodrošināts attīstības atbalsts ar skaidriem nosacījumiem.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs mazos un vidējos uzņēmumus, kas iesaistīti kompetences centru atbalsta programmā Atveseļošanas fonda 5.1.1.2.i. investīcijas ietvaros.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, ņemot vērā, ka noteikumu projekts precizēts atbilstoši EK sniegtajiem skaidrojumiem par nepieciešamajām darbībām un uzlabojumiem MK regulējuma līmenī, lai nodrošinātu MK noteikumu normu atbilstību Finanšu regulas 61.pantā noteiktajām prasībām un EK sniegtajiem skaidrojumiem par šīs normas interpretāciju.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizēs esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi