Anotācija

25-TA-2719: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali saistībā ar pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
[1] Likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 72. pants.
     [72. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" noteikto apropriāciju 4 806 180 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.].

[2] Ministru kabineta 2025. gada 25. jūnija sēdes protokola Nr. 25 42.§ 3., 4. un 5. punkts. 
     [3. Izdevumus, kas saistīti ar piemaksām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm un darbiniekiem, kā arī Valsts drošības dienesta amatpersonām un darbiniekiem, kuri īsteno rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, 2025. gadā segt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.
     4. Izdevumus, kas saistīti ar rīkojuma izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, kā arī to patvēruma meklētāju lietu izskatīšanu un izmitināšanas nodrošināšanu, kuriem tika atļauts palikt valstī pēc valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas, tai skaitā izdevumus par iesaistīto institūciju personāla virsstundu darbu, Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs nodarbinātajiem – par dienesta (amata, darba) pienākumu izpildi nakts laikā, par darbu (dienesta pienākumu pildīšanu) svētku dienās, par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, par laiku, kuru amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi nepavada darba vietā vai citā institūcijas norādītajā vietā, bet pēc attiecīga pieprasījuma ierodas norādītajā vietā un nekavējoties uzsāk pienākumu pildīšanu, un komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, apgādāšanu ar dienesta (amata, darba) pienākumu izpildei nepieciešamo apģērbu, individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, inventāru un citu kustamo mantu, izdevumus ēdināšanai, kā arī izdevumus par pārtiku un pirmās nepieciešamības precēm (tostarp medikamentiem) personām, kuras ir nelikumīgi šķērsojušas Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu, finansēt no attiecīgajam mērķim institūcijām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem un ārvalstu finanšu palīdzības finansēto projektu līdzekļiem, kā arī pēc institūciju pamatota pieprasījuma  2025. gadā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana". (…).
     5. Nepieciešamības gadījumā Iekšlietu ministrijai (…) normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" 2025. gadā atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram.].

[3] Ministru kabineta 2025. gada 14. oktobra sēdes protokola Nr.  43 28.§ 4. punkts.
     [4. (…) Iekšlietu ministrijai izvērtēt valsts ārējās robežas drošības pasākumus un to nodrošināšanai nepieciešamo finansējumu līdz 2025. gada beigām, sagatavot attiecīgus priekšlikumus un iesniegt  Finanšu ministrijai.].

[4] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt finansējumu 815 024 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas saistībā ar pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu radušies Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm laikposmā no 2025. gada 1. oktobra (atsevišķus izdevumus no 2025. gada 1. septembra) līdz 2025. gada 30. novembrim, tai skaitā nodarbināto atlīdzībai, komandējumiem, ēdināšanai, pārtikai, degvielas, speciālā apģērba iegādei, izdevumus vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai un citus izdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 12. marta rīkojumu Nr. 184 "Par pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma izsludināšanu" (turpmāk – rīkojums Nr. 184) (ar grozījumiem), ņemot vērā konstatēto nesamērīgi lielo Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgās šķērsošanas un tās mēģinājumu skaitu, lai nodrošinātu valsts robežas neaizskaramību un valsts apdraudējuma novēršanu, ir izsludināts pastiprināts robežapsardzības sistēmas darbības režīms no 2024. gada 13. marta līdz 2025. gada 31. decembrim Ludzas novadā, Krāslavas novadā, Augšdaugavas novadā, Daugavpils valstspilsētā, Rēzeknes novada Kaunatas pagastā.  
Lai mazinātu nelegālās imigrācijas riskus un apdraudējumu, kā arī liktu šķēršļus nelegālās imigrācijas plānotāju, organizētāju un izpildītāju aktivitātēm uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas, Valsts robežsardzes robežapsardzības nodaļās tika palielināts norīkojumu blīvums, kā arī nodrošināti atbalsta pasākumi. Valsts robežsardzei papildus atbalsta sniegšanā iesaistīts arī Valsts policijas struktūrvienību personāls un resursi, kā arī Valsts drošības dienests.
Lai nodrošinātu pasākumus, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu: Valsts policijas un Valsts robežsardzes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – amatpersonas) un darbiniekiem, kas organizē un īsteno robežuzraudzības pasākumus uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas, veica darbības ar personām, kuras tika konstatētas pēc nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas un vēlāk tika aizturētas Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā, vai kuras ir izteikušas vēlmi saņemt bēgļa vai alternatīvo statusu Latvijas Republikā, kā arī nodrošina šo personu izmitināšanu, ir palielinājusies darba slodze.
Valsts robežsardzes amatpersonas un darbinieki veica šādus pasākumus:
1. nepārtraukta Valsts robežsardzes struktūrvienību vadīšana un uzdevumu izpildes  koordinēšana atbilstoši situācijas izmaiņām uz valsts robežas;
2. Nacionālo bruņoto spēku / Zemessardzes vienību un Valsts policijas struktūrvienību darbības koordinēšana uz valsts robežas;
3. intensīva patrulēšana/apsekošana pie valsts robežas un pierobežas joslas, uzraudzība gan uz zemes, gan no gaisa;
4. atturēšanas pasākumu veikšana, konstatējot nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas pazīmes;
5. informācijas apmaiņa starp iesaistītajām Valsts robežsardzes struktūrvienībām un ar sadarbības partneriem (Valsts policija, Nacionālie bruņotie spēki, pašvaldības), reaģējot uz situācijas izmaiņām uz valsts robežas attiecībā uz nelegālo migrāciju;
6. administratīvā pārkāpuma procesa un kriminālprocesuālo darbību nodrošināšana attiecībā uz personām, kuras nelikumīgi šķērsojušas valsts robežu;
7. patvēruma meklētāju pieteikumu pieņemšana, procesuālo darbību veikšana un materiālu noformēšana;
8. pastiprināta drošības, kārtības un pretepidemioloģisko pasākumu nodrošināšana aizturēto ārzemnieku izmitināšanas telpās;
9. intensīva sadarbība ar valsts mēroga, starptautiskajiem un reģionālajiem masu mēdijiem, skaidrojot situāciju uz valsts robežas;
10. aktīva sadarbība ar nevalstiskajām organizācijām un privātpersonām  atbalsta un palīdzības sniegšanas jautājumos.
Valsts robežsardze laika posmā no 2025. gada 1. oktobra līdz 2025. gada 31. oktobrim uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas ir atturējusi no nelikumīgas valsts robežas šķērsošanas 975 personas un ir aizturējusi 4 personas.
Valsts policija sniedza atbalstu Valsts robežsardzei robežuzraudzības nodrošināšanā uz Latvijas Republikas - Baltkrievijas Republikas robežas, lai nepieļautu robežas nelikumīgu šķērsošanu. Valsts policijas amatpersonām, piedaloties robežuzraudzības pasākumu uz Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežas īstenošanā, palielinājās darba slodze. Valsts policija kopš 2021. gada 10. augusta sniedz nepārtrauktu atbalstu Valsts robežsardzes Daugavpils pārvaldei nelegālās imigrācijas kontroles jomā Baltkrievijas pierobežā 24/7 režīmā. Valsts policija laika posmā no 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 16. novembrim aizturēja 242 personas un 21 to pārvadātāju, kā arī, pildot dienesta pienākumus nelegālās imigrācijas ierobežošanai, pārbaudīja 60 399 personas un 50 262 transportlīdzekļus, tādejādi pārbaužu laikā tika konstatēti 300 ar nelegālo migrāciju nesaistīti pārkāpumi, pārsvarā ceļu satiksmes jomā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Par veiktajiem dienesta (darba) pienākumiem uz Latvijas Republikas-Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas ierobežošanai, kā arī saistībā ar patvēruma meklētāju skaita pieaugumu tika veikti aprēķini par Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm faktiski nepieciešamo finansējumu laika periodam no 2025. gada 1. oktobra (atsevišķiem izdevumiem no 2025. gada 1. septembra) līdz 2025. gada 31. oktobrim (atsevišķiem izdevumiem līdz 2025. gada 10. novembrim) un prognozētajiem izdevumiem laika periodam no 2025. gada 1. novembra līdz 2025. gada 30. novembrim, lai nodrošinātu:
1) piemaksu par dienesta (darba) pienākumu izpildi nakts laikā, ja izpildījās Darba likuma 138. panta pirmajā daļā noteiktie nosacījumi (Nakts darbs ir ikviens darbs, ko veic nakts laikā vairāk nekā divas stundas. Ar nakts laiku saprotams laikposms no pulksten 22.00 līdz 6.00). Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk - Atlīdzības likums) 14. panta ceturtā daļa piemaksu par nakts darbu nosaka 50 procentu apmērā no stundas algas likmes. Aprēķins veikts Valsts policijai;
2) piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos (turpmāk – riska piemaksa).
Atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumu Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru" 10.1 punktam, Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 361 "Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients" 22.1 punktam riska piemaksa noteikta līdz 50% apmēram no nodarbinātajam noteiktās stundas algas likmes. Pamatojoties uz minētajos normatīvajos aktos iekļauto deleģējumu iekšlietu ministram noteikt piemaksas piešķiršanas nosacījumus un kārtību, tika pieņemts Iekšlietu ministrijas 2024. gada 19. marta rīkojums Nr. 1-2/340 "Par piemaksām un samaksu par virsstundu darbu saistībā ar pastiprinātu robežapsardzības sistēmas darbības režīmu uz Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas", kas  nosaka konkrētu riska piemaksas apmēru no nodarbinātajam noteiktās stundas algas likmes, ņemot vērā viņa veicamos pienākumus, kā arī faktisko riska un slodzes līmeni attiecīgajā laika periodā. Riska piemaksa tiek noteikta:
   - 50% apmērā - par laiku, kad attiecīgais nodarbinātais ir tieši iesaistīts personu vajāšanā, atturēšanā no Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas vai aizturēšanā;
   - 20% apmērā - par laiku, kad attiecīgais nodarbinātais veic tiešus un uzskaitāmi pierādāmus dienesta (darba) pienākumus Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas robežuzraudzības nodrošināšanā, lai nepieļautu robežas nelikumīgu šķērsošanu tajos valsts robežas posmos, kur faktiskais riska un slodzes līmenis attiecīgajā laika periodā ir salīdzinoši augsts (nelegālās imigrācijas riski, atturēto no Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas un aizturēto personu skaits);
   - 10% apmērā – nosacījumi, kas minēti 20% piemaksai, ja faktiskais riska un slodzes līmenis attiecīgajā laika periodā ir salīdzinoši zems.
        Vēršam uzmanību, ka riska piemaksas aprēķins tiek veikts no amatpersonai noteiktās stundas algas likmes, ko aprēķina analogi kā citos gadījumos, kad normatīvais akts nosaka, ka piemaksa tiek noteikta konkrētā procentuālā apmērā no stundas algas likmes, tai skaitā, analogi kā Atlīdzības likuma 14. pantā noteiktajos gadījumos, aprēķinot piemaksu par nakts darbu, piemaksu par darbu (dienesta pienākumu pildīšanu) svētku dienās, piemaksu par virsstundu darbu. Atlīdzības likuma 14. panta 11. daļa nosaka, ka šajos gadījumos, ja amatpersonai (darbiniekam) ir noteikts summētais darba laiks, stundas algas likmi aprēķina, dalot attiecīgajai amatpersonai (darbiniekam) noteikto mēnešalgas apmēru ar attiecīgā kalendāra gada vidējo darba stundu skaitu mēnesī. 2025. gadā vidējais darba stundu skaits mēnesī ir 165,5 stundas. Riska piemaksa tiek aprēķināta, ņemot vērā amatpersonas konkrēto iesaistes stundu skaitu robežuzraudzības nodrošināšanā un stundas algas likmi. Aprēķins veikts Valsts policijai, Valsts robežsardzei un Valsts robežsardzes koledžai;
3) piemaksu par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā. Atlīdzības likuma 14. panta 12. daļa paredz iespēju motivēt amatpersonas (darbiniekus) par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, nosakot piemaksu, kuras apmērs mēnesī nedrīkst pārsniegt 30 procentus no amatpersonai (darbiniekam) noteiktās mēnešalgas. Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu nodarbinātajiem, ņemot vērā veiktos dienesta (amata, darba) pienākumus, lai nodrošinātu rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamos pasākumus, kā arī šo pasākumu nozīmīgumu, tika piešķirtas minētās piemaksas. Aprēķins veikts Valsts robežsardzei;
4) izdevumu segšanu par komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, par degvielas un speciālā apģērba iegādi un citu izdevumu segšanu. Kārtību, kādā atlīdzināmi izdevumi, kas saistīti ar komandējumiem, nosaka Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumi Nr. 969 "Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi". Aprēķins veikts Valsts policijai;
5) izdevumu segšanu Valsts drošības dienestam.
        Ievērojot to, ka samaksa par virsstundu darbu un piemaksas tiek iekļautas vidējās izpeļņas aprēķinā, palielinās izdevumi atlīdzībai (atvaļinājuma nauda, slimības nauda, pabalsti), kas tiek aprēķināti, pamatojoties uz vidējo izpeļņu. Līdz ar to Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm aprēķināts arī papildu nepieciešamais finansējums vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai 8,33% apmērā no papildu nepieciešamā finansējuma atlīdzībai (ievērojot matemātiski aprēķinātu viena kalendāra mēneša ietekmi: 100%:12 mēneši). Aprēķins veikts Valsts policijai, Valsts robežsardzei un Valsts robežsardzes koledžai.
        Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm izdevumi samaksai par virsstundu darbu, piemaksām un citiem izdevumiem saistībā ar rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, kā arī vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai ir 815 024 euro.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz:
1. pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 72. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 51 760 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija", lai Valsts policijai segtu izdevumus par speciālā apģērba iegādi saistībā ar rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu;
2. uzdevumu Finanšu ministrijai no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Iekšlietu ministrijai finansējumu 2025. gadā ne vairāk kā 763 264 euro apmērā, lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm segtu izdevumus par rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu par laika posmu no 2025. gada 1. oktobra līdz 2025. gada 30. novembrim;
3. uzdevumu Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram;
4. uzdevumu finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu: Valsts policijas, Valsts drošības dienesta, Valsts robežsardzes, Valsts robežsardzes koledžas nodarbinātie
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta taisnīga un tiesību aktu prasībām atbilstoša atlīdzība par dienesta (amata, darba) pienākumu izpildi, nodrošinot pasākumu īstenošanu pastiprināta robežuzraudzības režīma laikā, kā arī nodrošināta Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma normas izpilde.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
815 024
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
815 024
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-815 024
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-815 024
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
815 024
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu ir 789 231 euro un vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai 25 793 euro. Kopā papildu nepieciešamais finansējums ir 815 024 euro, tai skaitā:
I. iestādēm:
1. Valsts policijai 577 623 euro;
2. Valsts drošības dienestam 24 943 euro;
3. Valsts robežsardzei un Valsts robežsardzes koledžai kopā 212 458 euro.

II. no finansēšanas avotiem:
1. pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 72. pantu, apropriācijas pārdale 51 760 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 06.01.00 "Valsts policija", lai Valsts policijai segtu izdevumus par speciālā apģērba iegādi saistībā ar rīkojuma Nr. 184) izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu;
2. apropriācijas pārdale 763 264 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" Iekšlietu ministrijai, lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm segtu izdevumus par rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, tai skaitā:
2.1. laika posmā no 2025. gada 1. oktobra (atsevišķus izdevumus no 2025. gada 1. septembra) līdz 2025. gada 31. oktobrim (atsevišķus izdevumus līdz 2025. gada 10. novembrim) 341 399 euro apmērā, no tiem:
2.1.1. 328 590 euro apmērā, lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs nodarbinātajiem samaksātu par virsstundu darbu, izmaksātu piemaksas par nakts darbu, par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos un par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, kā arī segtu izdevumus par komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, degvielas un speciālā apģērba iegādi un citus izdevumus, no tiem:
2.1.1.1. Valsts policijai 218 849 euro;
2.1.1.2. Valsts drošības dienestam 11 306 euro;
2.1.1.3. Valsts robežsardzei 98 328 euro;
2.1.1.4. Valsts robežsardzes koledžai 107 euro;
2.1.2. 12 809 euro apmērā, lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm kompensētu papildu izdevumus (vidējās izpeļņas pieaugums), kas rodas, nosakot samaksu par virsstundu darbu un piemaksas par rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, no tiem:
2.1.2.1. Valsts policijai 4609 euro;
2.1.2.2. Valsts robežsardzei 8191 euro;
2.1.2.3. Valsts robežsardzes koledžai 9 euro;
2.2. laika posmā no 2025. gada 1. novembra līdz 2025. gada 30. novembrim 421 865 euro apmērā, no tiem:
2.2.1. 408 881 euro apmērā, lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēs nodarbinātajiem samaksātu par virsstundu darbu, izmaksātu piemaksas par nakts darbu, par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos un par nozīmīgu ieguldījumu attiecīgās institūcijas stratēģisko mērķu sasniegšanā, kā arī segtu izdevumus par komandējumiem, ēdināšanu, pārtiku, degvielas un speciālā apģērba iegādi un citus izdevumus, no tiem:
2.2.1.1. Valsts policijai 297 558 euro;
2.2.1.2. Valsts drošības dienestam 13 637 euro;
2.2.1.3. Valsts robežsardzei 95 657 euro;
2.2.1.4. Valsts robežsardzes koledžai 2029 euro;
2.2.2. 12 984 euro apmērā, lai Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm kompensētu papildu izdevumus (vidējās izpeļņas pieaugums), kas rodas, nosakot samaksu par virsstundu darbu un piemaksas par rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanu, no tiem:
2.2.2.1. Valsts policijai 4847 euro;
2.2.2.2. Valsts robežsardzei 7968 euro;
2.2.2.3. Valsts robežsardzes koledžai 169 euro.

Aprēķina kopsavilkumu un detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumos.
Aprēķini par izdevumiem, kas plānoti EKK 2271 "Izdevumi, kas saistīti ar operatīvo darbību" tiks iesniegti Finanšu ministrijā ar atsevišķu vēstuli (informācija klasificēta). Projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav.
Cita informācija
Izdevumi tiks segti, līdzekļus 815 024 euro apmērā pārdalot Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums":
- programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu  06.01.00 "Valsts policija" 51 760 euro apmērā (Valsts policijai);
 - programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" uz Iekšlietu ministrijas budžeta programmu 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums"  763 264 euro apmērā (Valsts policijai, Valsts drošības dienestam, Valsts robežsardzei un Valsts robežsardzes koledžai).

Aprēķins, kas veikts par izdevumiem laika posmā no 2025. gada 1. oktobra (atsevišķiem izdevumiem no 2025. gada 1. septembra) līdz 2025. gada 31. oktobrim (atsevišķiem izdevumiem līdz 2025. gada 10. novembrim), atbilst faktiskajiem izdevumiem, savukārt aprēķins, kas veikts par 2025. gada novembri, ir iestāžu prognozētie izdevumi. Gadījumā, ja prognozētie izdevumi 2025. gada novembrī būs mazāki nekā faktiskie izdevumi 2025. gada novembrī, tad valsts budžeta programmā  99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" būs slēgtie asignējumi. Savukārt, izdevumu pārsniegums, ja tāds radīsies par 2025. gada novembri, tiks segts no attiecīgajai budžeta programmai (apakšprogrammai) piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.  
Saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 72. pantu budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" rezervētais finansējums 4 806 180 euro apmērā ir paredzēts visam 2025. gadam izdevumu segšanai saistībā ar valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšanu. 
     No rezervētā finansējuma 2025. gadā ir atbalstīta finansējuma pārdale, pamatojoties uz:
1) Ministru kabineta 2025. gada 11. februāra rīkojumu Nr. 80 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-95) 1 180 590 euro apmērā;
2) Ministru kabineta 2025. gada 22. aprīļa rīkojumu Nr. 224 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-550) 102 504 euro apmērā;
3) Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa rīkojumu Nr. 243 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-683) 110 962 euro apmērā;
4) Ministru kabineta 2025. gada 3. jūnija rīkojums Nr. 318 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-960) 143 604 euro apmērā;
5) Ministru kabineta 2025. gada 26. jūnija rīkojums Nr. 369 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1182) 875 592 euro apmērā;
6) Ministru kabineta 2025. gada 19. augusta rīkojums Nr. 495 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1532) 251 820 euro apmērā;
7) Ministru kabineta 2025. gada 19. augusta rīkojums Nr. 494 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1697) 233 604 euro apmērā;
8) Ministru kabineta 2025. gada 12. septembra rīkojums Nr. 568 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-1918) 213 042 euro apmērā;
9) Ministru kabineta 2025. gada 14. oktobra rīkojums Nr. 671 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-2165) 1 422 707 euro apmērā;
10) Ministru kabineta 2025. gada 14. novembra rīkojums Nr. 735 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana"" (25-TA-2460) 192 898 euro. 
     Ievērojot minētās pārdales (kopā 4 727 323 euro), atlikums budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" ir 78 857 euro.
    Veselības ministrija 2025. gada 21. novembrī iesniegusi Valsts kancelejā sagatavoto Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" uz Veselības ministrijas budžetu" (25-TA-2756), kas paredz apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana" 27 097 euro apmērā, lai segtu izdevumus Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam un ārstniecības iestādēm par medicīniskās palīdzības nodrošināšanu personām, kuras mēģināja Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežu šķērsot ārpus likumīgai ieceļošanai noteiktajām robežšķērsošanas vietām. Pēc apropriācijas pārdales 27 097 euro apmērā Veselības ministrijai no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 22.00.00 "Valsts ārējās robežas drošības pasākumu nodrošināšana",  šajā programmā 2025. gadā pieejamā finansējuma atlikums būs 51 760 euro.
Iekšlietu ministrija, izpildot Ministru prezidentes 2025. gada 23. oktobra rezolūciju Nr. 2025-1.1.1./29-29 un ņemot vērā Ministru kabineta 2025. gada 14. oktobra protokollēmuma Nr. 43 28.§ 4.punktā doto uzdevumu, apkopoja un iesniedza ar 2025. gada 29.novembra vēstuli Nr.1-25/2437/25 "Par iespējamo finanšu resursu pārdali" Finanšu ministrijai informāciju par Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm prognozējamajiem izdevumiem rīkojuma Nr. 184 izpildei nepieciešamo pasākumu īstenošanai 2025. gada oktobrī un novembrī, kā arī priekšlikumus par iespējamo finansējuma avotu (no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem").

Valsts policija, Valsts robežsardze, Valsts robežsardzes koledža un Valsts drošības dienests ir atbildīgs par sniegtās informācijas patiesumu. Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts drošības dienests, Valsts policija, Valsts robežsardze, Valsts robežsardzes koledža
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Projekts skar apropriācijas pārdali un paredz piešķirt finansējumu Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm, kas neietekmē citas sabiedrības mērķgrupas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts robežsardzes koledža
  • Valsts robežsardze
  • Valsts drošības dienests
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Ierobežota pieejamība
Nosaukums
Kopsavilkums
Ierobežotas pieejamības informācija
2. pielikums
Ierobežota pieejamība
Nosaukums
Valsts policijas izdevumi
Ierobežotas pieejamības informācija
3. pielikums
Ierobežota pieejamība
Nosaukums
Valsts policijas izdevumi
Ierobežotas pieejamības informācija
4. pielikums
Ierobežota pieejamība
Nosaukums
Valsts drošības dienesta izdevumi
Ierobežotas pieejamības informācija
5. pielikums
Ierobežota pieejamība
Nosaukums
Valsts robežsardzes izdevumi
Ierobežotas pieejamības informācija