Anotācija (ex-ante)

23-TA-490: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 2. panta trešā daļa, 8. pants un 13. panta trešā un ceturtā daļa.

Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”" (turpmāk - MK rīkojuma projekts) nepieciešams, lai nodrošinātu pašvaldību izdevumu segšanu 2023. gadā, kas pašvaldībām rodas nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem , tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams nodrošināt finansējumu, lai saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) reizi mēnesī kompensētu pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”, izņemot Likuma 11. pantā minētos izdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma 8. panta pirmā daļa paredz, ka pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.

Likuma 13. panta otrā daļa paredz pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, reizi mēnesī līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša desmitajam datumam iesniedz VARAM pārskatu par izdevumiem, kas saistīti ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, šā likuma 7.1 panta pirmajā daļā minēto izmitinātājam izmaksāto atlīdzību un pašvaldības faktiskajiem izdevumiem par šā panta 1.1 daļā noteiktajām virsstundām un piemaksu, izņemot šā likuma 2. panta 3.1 daļā minēto atbalstu. Iepriekšējā pārskata periodā norādītie dati var tikt precizēti ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc pirmreizējā pārskata iesniegšanas.

Saskaņā ar Likuma 13. panta 2.1 daļu, Ekonomikas ministrija (turpmāk - EM), Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - IzM) un Labklājības ministrija (turpmāk - LM) atbilstoši kompetencei piecu darbdienu laikā saskaņo šā panta otrajā daļā minētās informācijas atbilstību Valsts kases pārskatam. 

Pēc EM, IzM un LM pašvaldību iesniegto pārskatu saskaņošanas, ePārskatos tiek ievietots kopsavilkums "Apkopojums par pašvaldību faktisko izdevumu segšanu, kas radušies sniedzot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem" (turpmāk - kopsavilkums)  iesniegšanai VARAM. Pamatojoties uz minēto kopsavilkumu atbilstoši Likuma 13. panta trešajai daļai, VARAM reizi mēnesī kompensē pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmā 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” plānotā finansējuma šajā Likumā noteiktā atbalsta sniegšanai. 

Saskaņā ar Likuma 13. panta 2.1 daļu, pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību šā likuma mērķim.

Likuma 13. panta ceturtā daļa paredz VARAM informāciju par atbalstu, ko vienotie valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centri (turpmāk – VPVKAC) un pašvaldību klientu apkalpošanas struktūrvienības (turpmāk – pašvaldību KAC) sniegušas Ukrainas civiliedzīvotājiem valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai un reģistrācijai Fizisko personu reģistrā, iegūst, izmantojot pašvaldību sniegto informāciju pakalpojumu vadības sistēmā www.pakalpojumucentri.lv.

Vienlaicīgi VARAM izvērtē VPVKAC un pašvaldību KAC Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai un reģistrācijai Fizisko personu reģistrā, iegūstot pašvaldību sniegto informāciju no pakalpojumu vadības sistēmas www.pakalpojumucentri.lv.

Saskaņā ar Likuma 2. panta trešo daļu, koordinēta atbalsta sniegšanai attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā Komisija var izveidot vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu, tā darbībā iesaistot arī nevalstiskās organizācijas vai noteikt atbalsta sniegšanas koordināciju, izmantojot VPVKAC vai pašvaldību KAC.

Minētā panta 3.1 daļa paredz, ka VPVKAC un pašvaldību KAC nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstu un veic fizisko personu reģistrāciju, izmantojot vienoto klientu apkalpošanas centru pakalpojumu vadības sistēmu www.pakalpojumucentri.lv.

Atbilstoši Likuma 2. panta 3.2 daļai, Ministru kabinets pēc pamatota nozares ministrijas pieprasījuma pieņem lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai VPVKAC un vienota valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punkta darbības nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai.

Likuma 13.4 pants noteic, ka Ukrainas civiliedzīvotājus pašvaldība var izmitināt, tai skaitā nodrošinot primāro atbalstu, tai piederošās ēkās vai telpās, veicot tajās nepieciešamos uzlabojumus, lai nodrošinātu, ka ēkas vai telpas ir dzīvošanai derīgas, apgaismojamas, apkurināmas un ir piemērotas personas ilglaicīgam patvērumam un sadzīves priekšmetu izvietošanai. Informāciju par ēkām vai telpām izvērtē un par nepieciešamo atbalsta apmēru uzlabojumu veikšanai ēkās vai telpās lemj Ministru kabineta izveidota komisija (ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 395 "Par komisijas izveidi ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam" tika apstiprināts komisijas sastāvs) (turpmāk - Komisija).

Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumam Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" un pamatojoties uz deviņiem Finanšu ministrijas rīkojumiem, VARAM 2022. gadā pašvaldībām pārskaitīja finanšu līdzekļus 54 263 073,67 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies laika periodā no 2022. gada februāra līdz novembrim, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Savukārt, izdevumi, kas pašvaldībām bija radušies 2022. gada decembrī 3 462 104,27 euro apmērā, tika segti 2023. gada janvārī, saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumu Nr. 27 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”” un Finanšu ministrijas 2023. gada 31. janvāra rīkojumu Nr. 32 “Par apropriācijas pārdali”.
Papildus jānorāda, ka saskaņā ar Finanšu ministrijas 2023. gada 31. janvāra rīkojumu Nr. 32 “Par apropriācijas pārdali” tika veikta apropriācijas pārdale 4 617 897 euro apmērā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” uz VARAM budžeta programmu 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti”, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2022. gada decembrī, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Ņemot vērā, ka pašvaldībām tika pārskaitīti finanšu līdzekļi 3 462 104,27 euro apmērā (atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram par 2022. gada decembri), VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” izveidojies atlikums 1 155 792,73 euro apmērā.

Likuma 12. pant pirmā daļa noteic, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu — izmitināšanu — līdz 60 vai līdz 120 dienām, kā arī pārtiku līdz 30 dienām, ievērojot šā panta 1.1 daļā noteikto atbalsta sniegšanas termiņu un 1.3 daļā noteiktos nosacījumus izmitināšanas ilguma noteikšanai. Primāri sniedzamo atbalstu valsts nodrošina tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri nav izmitināti šā likuma 7.1 pantā noteiktajā kārtībā. Minētā panta 1.1 daļa paredz, ka primāri sniedzamais atbalsts ir terminēts atbalsta pasākums, kurš tiek īstenots ne ilgāk kā līdz 2023. gada 30. jūnijam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Likuma 13. panta otro daļu, pašvaldības, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, reizi mēnesī turpina iesniegt pārskatus par izdevumiem, kas saistīti ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu. Atbalsta sniegšana jānodrošina arī 2023. gadā.

VARAM, lai noteikt provizorisko kopējo finansējuma apmēru laika periodam no 2023. gada janvāra līdz jūnijam, lūdza nozaru ministrijām (EM, IzM un LM) iesniegt informāciju par faktisko izdevumu apmēru 2023. gada janvārī un aplēses laika periodam no 2023. gada februāra līdz jūnijam nepieciešamajam finansējumam.

Atsaucoties uz aicinājumu, nozaru ministrijas VARAM iesniedza informāciju par nepieciešamo finansējuma apmēru, proti, atbilstoši Likuma 13. panta otrajai daļai, faktisko izdevumu apmēru 2023. gada janvārim un nepieciešamā finansējuma aplēses laika periodam no 2023. gada februāra līdz jūnijam:
1) EM atbildības jomā, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 8. jūnija noteikumiem Nr. 339 “Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem” būtu nepieciešami finanšu līdzekļi - 3 366 812,04 euro apmērā,
2) LM atbildības jomā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi - 13 124 160,58 euro apmērā,
3) IzM atbildības jomā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi - 5 031 671,08 euro apmērā.

Savukārt par VPVKAC un pašvaldību KAC Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu laika periodā no 2023. gada janvāra līdz jūnijam būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 5 486 euro apmērā.

Saskaņā ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2023. gada 14. februāra vēstuli Nr. RD-23-203-nd un papildus 2023. gada 21. februārī elektroniski iesniegto informāciju, Rīgas valstspilsētas pašvaldības izveidotajam klientu apkalpošanas un pakalpojumu sniegšanas – Rīgas vienotā valsts un pašvaldības atbalsta centra Ukrainas civiliedzīvotājiem (turpmāk – Rīgas atbalsta centrs) darbības nodrošināšanai no 2023. gada janvāra līdz jūnijam nepieciešamā aprīkojuma un telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 349 948,55 euro apmērā.
Saskaņā ar Daugavpils pilsētas pašvaldības tūrisma attīstības un informācijas aģentūras 2023. gada 14. februāra vēstuli Nr. 1.-7./9, pamatojoties uz Daugavpils pilsētas pašvaldības 2022. gada 24. marta rīkojumu Nr. 31, tika izveidots Daugavpils pilsētas pašvaldības atbalsta koordinācijas punkts (turpmāk - Daugavpils koordinācijas punkts) Ukrainas civiliedzīvotājiem. Pamatojoties uz iesniegto informāciju, Daugavpils koordinācijas punkta darbības nodrošināšanai no 2023. gada 28. marta līdz 31. decembrim kopā tika izlietoti finanšu līdzekļi 4 355,63 euro apmērā (tai skaitā 172,78 euro papīta iegādei, 70 euro papīra smalcinātāja iegādei, 537,24 euro kārtridžu iegādei un 3 575,61 euro piemaksu par papildus darbu četriem darbiniekiem nodrošināšanu). Atbilstoši Likuma 2. panta 3.2 daļai, Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai Daugavpils koordinācijas punkta darbības nodrošināšanai no 2022. gada 28. marta līdz 31. decembrim kompensējami izdevumi 607,24 euro apmērā (70 euro par papīra smalcinātāja iegādi un 537,24 euro par kārtridžu iegādi).

Komisija par ēku uzlabošanu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam 2023. gada 25. janvāra sēdē, pamatojoties uz pašvaldību iesniegtajiem pamatojuma dokumentiem, atbalstīja finansējuma piešķiršanu četrām pašvaldībām (Liepājas valstspilsētas pašvaldībai, Balvu novada pašvaldībai, Smiltenes novada pašvaldībai un Varakļānu novada pašvaldībai) 310 460,88 euro apmērā. Papildus, saskaņā ar pašvaldību iesniegto informāciju par plānoto nepieciešamo finansējumu ēku uzlabošanai, Komisija atbalstīja finansējumu 754 895 euro apmērā astoņām pašvaldībām ēku uzlabošanai, kas būs nepieciešams 2023. gadā.

Norādām, ka saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu, VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" sagatavots un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, lai nodrošinātu pašvaldībām izdevumu kompensēšanu arī 2023. gadā, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai, kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 22 944 041,37 euro apmērā. VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” pieejamais atlikums uz šo brīdi ir 1 155 792,73 euro.

Līdz ar to VARAM sagatavoja MK rīkojuma projektu, kas paredz:
1. Finanšu ministrijai no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" piešķirt VARAM finansējumu, kas nepārsniedz 21 788 249 euro, lai 2023. gadā segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.

2. VARAM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.

3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināts primārais atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas jomā, sociālā atbalsta jomā, izglītības nodrošināšanas jomā.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām tiks kompensēti izdevumi, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
21 788 249
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
21 788 249
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-21 788 249
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-21 788 249
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
21 788 249
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākumi atbilstoši jomām Pašvaldībām pārskaitītais finansējums izdevumu segšanai par sniegto atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem 2022. gadā (februāris - decembris), euro [1] Pašvaldībām nepieciešamais finansējums par 2023. gada janvāra faktiskajiem izdevumiem, euro Prognoze 2023. gada februārim - jūnijam, euro Kopā nepieciešamais plānotais finansējums 2023. gada janvārim - jūnijam, euro
Par palīdzību sociālā atbalsta jomā kopā (LM)
[2] 4. "Sociālā palīdzība, finansiālais atbalsts, pakalpojumi" un 5. "Nepilngadīgie"
28 835 205,79 1 906 315,73 11 217 844,85 13 124 160,58
Par palīdzību izglītības jomā (IzM)
[2] 6. "Izglītība"
4 628 492,61 391 738,08 4 639 933,00 5 031 671,08
Par palīdzību ēdināšanas jomā (EM)
[2] 2. "Personu izmitināšana un ēdināšana"
10 002 516,54 102 566,71 500 000,00 602 566,71
Par palīdzību izmitināšanas jomā (EM)
[2] 2. "Personu izmitināšana un ēdināšana"
13 305 169,57 439 245,33 2 325 000,00 2 764 245,33
Par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem (VARAM)
[2] 1. "Personu uzņemšana un reģistrācija, informēšanas pasākumi" 1.7. apakšpunkts
52 850,10 686 4 800 5 486
Par pašvaldību veiktajiem uzlabojumiem pašvaldību ēkās, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu (VARAM)
[2] 2. "Personu izmitināšana un ēdināšana" 2.3. apakšpunkts
328 678,39 310 460,88 754 895,00 1 065 355,88
Par vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanu
[2] 1. "Personu uzņemšana un reģistrācija, informēšanas pasākumi" 1.6. apakšpunkts
572 264,94 58 405,46 292 150,33 350 555,79
KOPĀ 57 725 177,94 3 209 418,19 19 734 623,18 22 944 041,37
  VARAM budžeta programmā 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” pieejamais atlikums (neizlietotais finansējums) 1 155 792,73 No valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" nepieciešamais finansējums 21 788 248,64
[1] Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumu Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (pamatojoties uz deviņiem Finanšu ministrijas rīkojumiem) un Ministru kabineta 2023. gada 18. janvāra rīkojumu Nr.27 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”” (Finanšu ministrijas 2023. gada 31. janvāra rīkojumu Nr. 32 “Par apropriācijas pārdali”).

[2]Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 966 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam” pielikumu "Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023. gadam".

Detalizēta informācija par aprēķiniem norādītajiem atbalsta pasākumiem pieejama papildu dokumentos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
MK rīkojuma projektā ietverto pasākumu īstenošanas nodrošināšanai paredzēta līdzekļu piešķiršana no valsts budžeta  programmas valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
Atbilstoši Likuma 13. pantā noteiktajam, pašvaldības iesniedz ePārskatus par iepriekšējā mēneša faktiskiem izdevumiem Valsts kasē līdz mēneša desmitajam datumam, nozares ministrijas tos saskaņo piecās darbdienās.
Ministru kabinetam būs nepieciešams pieņemt lēmumu par prognozēto līdzekļu apmēru par visiem valsts atbalsta veidiem.

Vienlaikus faktiskās izmaksas tiks veiktas atbilstoši Valsts kasē iesniegtajiem ePārskatiem (izņemot par vienoto valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centru un pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienībām, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanu un par pašvaldību izdevumu segšanu, kas saistīta ar pašvaldību ēku uzlabojumu veikšanu, nodrošinot primāro atbalstu izmitināšanas jomā), vienlaikus nepārsniedzot Ministru kabineta pieņemto finansējuma apjomu.

Par VPVKAC un pašvaldību KAC darbu, tiks izmantota pakalpojumu vadības sistēmā www.pakalpojumucentri.lv pašvaldību sniegtā informācija. Informāciju par vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanas izdevumiem pašvaldības iesniedz atsevišķi.  Savukārt jautājums par pašvaldību izdevumiem, kas saistīti ar pašvaldību ēku uzlabojumu veikšanu, nodrošinot primāro atbalstu izmitināšanas jomā, tiek skatīts Ministru kabineta izveidotas komisija ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam ietvaros.

Saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu, VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" sagatavots un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram. VARAM izmaksas katrai pašvaldībai veiks vienu reizi mēnesī par visām valsts atbalsta jomām kopā.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdes protokola Nr.2 1.§ 28.punktā noteikto, ministrijām ir uzdots pēc 2023. gada 17. janvāra līdz likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" pieņemšanai nesniegt Finanšu ministrijā priekšlikumus izmaiņām pagaidu budžetā. Līdz ar to VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai iesniegs pēc likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" pieņemšanas, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar MK rīkojuma projektu neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka MK rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi