23-TA-2758: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atklātu konkursu, lai izvirzītu pretendentus ievēlēšanai Eiropas Padomes Vispārējās konvencijas par nacionālo minoritāšu aizsardzību konsultatīvajā komitejā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Eiropas Padomes Vispārējās konvencijas par nacionālo minoritāšu aizsardzību (turpmāk – Konvencija) 26. pantam un Eiropas Padomes Ministru komitejas rezolūcijas (97)10 par Konvencijas uzraudzības nosacījumiem (turpmāk – Rezolūcija) 8.-19. pantiem, Latvijai ir jāizvirza pretendenti ievēlēšanai Konvencijas Konsultatīvajā komitejā (turpmāk – Komiteja). Rīkojuma projekts ir nepieciešams, lai izsludinātu atklātu konkursu (turpmāk – Konkurss) un izveidotu konkursa atlases komisiju (turpmāk – Komisija), lai izvērtētu un izvirzītu pretendentus ievēlēšanai Komitejā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma mērķis ir nodrošināt Latvijas pretendentu ievēlēšanai Eiropas Padomes Vispārējās konvencijas par nacionālo minoritāšu aizsardzību konsultatīvajā komitejā atlasi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvija ir Konvencijas dalībvalsts no 2005. gada. Konvencijas izpildi uzrauga Komiteja, kuru veido Eiropas Padomes dalībvalstu eksperti nacionālo minoritāšu tiesību aizsardzības jomā. No katras Konvencijas dalībvalsts Komitejā tiek ievēlēts viens eksperts uz četriem gadiem, kas darbojas individuāli, neatkarīgi un objektīvi. Līdz 2023. gada 16. oktobrim Latviju Komitejā pārstāvēja Mārtiņš Paparinskis.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 3.panta pirmās daļas 2.punktu un Paziņošanas likuma 11.panta pirmās daļas 1.punktu Ārlietu ministrijai jāizsludina atklāts konkurss oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Papildus Ārlietu ministrija publicēs atklāta konkursa sludinājumu Ārlietu ministrijas tīmekļvietnē un organizēs sludinājuma publicēšanu Ministru kabineta, Ģenerālprokuratūras, Iekšlietu ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Kultūras ministrijas, Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas un Veselības ministrijas tīmekļvietnēs.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 3.panta pirmās daļas 2.punktu un Paziņošanas likuma 11.panta pirmās daļas 1.punktu Ārlietu ministrijai jāizsludina atklāts konkurss oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Papildus Ārlietu ministrija publicēs atklāta konkursa sludinājumu Ārlietu ministrijas tīmekļvietnē un organizēs sludinājuma publicēšanu Ministru kabineta, Ģenerālprokuratūras, Iekšlietu ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Kultūras ministrijas, Labklājības ministrijas, Tieslietu ministrijas un Veselības ministrijas tīmekļvietnēs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
M. Paparinskis ir informējis Komitejas sekretariātu, ka nevarēs turpināt savu darbu Komitejā citu profesionālo pienākumu dēļ. Līdz ar to Latvijai šobrīd nav pārstāvja Komitejā, un saskaņā ar Konvenciju tāds jāizvirza.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Latvijas pārstāvību Komitejā, ir nepieciešams izvirzīt jaunu pārstāvi Komitejā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Eiropas Padomes Vispārējā konvencija par nacionālo minoritāšu aizsardzību (Strasbūra, 1995.gada 1. februāris)
Apraksts
Atbilstoši Konvencijas 26. pantam un Eiropas Padomes Ministru komitejas rezolūcijas (97)10 par Konvencijas uzraudzības nosacījumiem 8.-19. pantiem, Latvijai ir jāizvirza eksperti ievēlēšanai Konvencijas Komitejā.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Eiropas Padomes Vispārējā konvencija par nacionālo minoritāšu aizsardzību (Strasbūra, 1995.gada 1. februāris)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Saskaņā ar Konvencijas 24. pantu Eiropas Padomes Ministru komiteja ir atbildīga par Konvencijas ieviešanas uzraudzību dalībvalstīs. Konvencijas 26. pants nosaka, ka Ministru komitejai uzraudzības funkciju palīdz veikt Komiteja, kuras dalībnieki ir atzīti eksperti nacionālo minoritāšu aizsardzības jomā.
Komitejas ekspertu izvirzīšanas un ievēlēšanas procedūru nosaka Rezolūcija. Saskaņā ar Rezolūciju valstu izvirzītajiem ekspertiem darbam Komitejā tiek noteikti kritēriji – ekspertīze nacionālo minoritāšu aizsardzības jomā, neatkarība, objektivitāte un gatavība efektīvi piedalīties Konsultatīvās komitejas darbā.
Rezolūcija nosaka, ka valstij ir jāizvirza vismaz divi augstākminētajiem kritērijiem atbilstoši eksperti. Vienu no valsts izvirzītajiem ekspertiem Ministru komiteja ievēl darbam Komitejā.
Latvijai ir jāizvirza vismaz divi ekspertu kandidāti. Balstoties uz labas pārvaldības principiem, nepieciešams rīkot Konkursu un izveidot Komisiju, kas izvērtētu un izraudzītos Latvijas ekspertu kandidātus.
Komitejas ekspertu izvirzīšanas un ievēlēšanas procedūru nosaka Rezolūcija. Saskaņā ar Rezolūciju valstu izvirzītajiem ekspertiem darbam Komitejā tiek noteikti kritēriji – ekspertīze nacionālo minoritāšu aizsardzības jomā, neatkarība, objektivitāte un gatavība efektīvi piedalīties Konsultatīvās komitejas darbā.
Rezolūcija nosaka, ka valstij ir jāizvirza vismaz divi augstākminētajiem kritērijiem atbilstoši eksperti. Vienu no valsts izvirzītajiem ekspertiem Ministru komiteja ievēl darbam Komitejā.
Latvijai ir jāizvirza vismaz divi ekspertu kandidāti. Balstoties uz labas pārvaldības principiem, nepieciešams rīkot Konkursu un izveidot Komisiju, kas izvērtētu un izraudzītos Latvijas ekspertu kandidātus.
Konkursa rezultātā jāizvēlas vismaz divi Latvijas pretendenti ievēlēšanai Komitejā.
Izvēlēto pretendentu saraksts tiks iesniegts apstiprināšanai Ministru kabinetā.
Pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā Latvija virzīs pretendentus ievēlēšanai Komitejā, par to informējot Eiropas Padomes Ģenerālsekretāru.
Līdz ar to starptautiskās saistības, kas minētas tabulas A ailē, tiks izpildītas pilnībā.
Izvēlēto pretendentu saraksts tiks iesniegts apstiprināšanai Ministru kabinetā.
Pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā Latvija virzīs pretendentus ievēlēšanai Komitejā, par to informējot Eiropas Padomes Ģenerālsekretāru.
Līdz ar to starptautiskās saistības, kas minētas tabulas A ailē, tiks izpildītas pilnībā.
-
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nē
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Kultūras ministrija
- Labklājības ministrija
- Tieslietu ministrija
- Veselības ministrija
- Ārlietu ministrija
- Latvijas Republikas prokuratūra
- VSIA "Latvijas Vēstnesis"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts veicina cilvēktiesību, demokrātisku vērtību un pilsoniskās sabiedrības attīstību.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi