Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-2991: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu grozījumu projektā ir precizētas un papildinātas kompensācijas pieprasījuma veidlapas, paredzot iespēju siltumapgādes komersantiem iesniegt Būvniecības valsts kontroles birojā (turpmāk - Birojs) atsevišķas veidlapas tarifiem virs un zem 150 EUR/MWh siltumenerģijas tarifa sliekšņa.
Noteikumu grozījumu projektā ir precizētas un papildinātas kompensācijas pieprasījuma veidlapas, paredzot iespēju siltumapgādes komersantiem iesniegt Būvniecības valsts kontroles birojā (turpmāk - Birojs) atsevišķas veidlapas tarifiem virs un zem 150 EUR/MWh siltumenerģijas tarifa sliekšņa.
Noteikumu projekts papildināts ar punktu, ļaujot saņemt valsts atbalstu tām mājsaimniecībām, kas siltumenerģiju saņem par pašvaldības noteiktiem tarifiem no pašvaldību uzņēmuma vai iestādes, kas nav energoapgādes komersants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu grozījumu mērķis ir precizēt pielikumos esošās kompensācijas pieprasījuma veidlapas atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma izmaiņām, kas stājās spēkā 2022.gada 1. oktobrī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā 2022.gada augustā apstiprinātais atbalsta mehānisms paredzēja no 1.oktobra līdz 30.aprīlim kompensēt centralizētās siltumapgādes izmaksas mājsaimniecībām 50% apmērā no starpības starp 68 euro par megavatstundu un aktuālo siltumenerģijas tarifu. Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma izmaiņas, kas stājās spēkā 2022.gada 1. oktobrī, papildus esošajam atbalstam paredz  izmaksu pieauguma kompensāciju 90% apmērā siltumenerģijas tarifam virs 150 euro par megavatstundu.
Kompensācijas siltumapgādes uzņēmumi pieprasa Birojam, iesniedzot aizpildītas kompensācijas aprēķina veidlapas, kas pievienotas Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumu Nr. 876 "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr.876) pielikumos. 
Vienlaikus ir identificētas situācijas, kad siltumenerģijas piegādi par pašvaldības noteiktiem tarifiem nodrošina pašvaldību uzņēmumi un iestādes, kas nav energoapgādes komersants, piemēram, vispārējās izglītības iestāde.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kompensācijas aprēķina veidlapās, kas atrodas Noteikumi Nr.876 pielikumos, nav iekļauts siltumenerģijas izmaksu pieauguma kompensācijas aprēķins 90% apmērā siltumenerģijas tarifam virs 150 euro par megavatstundu (EUR/MWh).
Tā kā Noteikumi Nr.876 attiecas uz energoapgādes komersantiem, mājsaimniecības, kas saņem siltumenerģiju no pašvaldību uzņēmumiem vai iestādēm, kas nav energoapgādes komersanti, nekvalificējas valsts atbalsta saņemšanai, neraugoties uz to, ka siltumapgāde tiek nodrošināta par pašvaldības noteiktajiem tarifiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.876 pielikumos iekļautās kompensācijas aprēķina veidlapas ir precizētas, izveidojot trīs Birojam iesniedzamos kompensācijas aprēķina veidlapu veidus:
1) kompensācijas aprēķins, ja centralizētās siltumapgādes tarifs vai siltumenerģijas vienošanās cena ir līdz 150 EUR/MWh;
2) kompensācijas aprēķins, ja centralizētās siltumapgādes pakalpojumus nodrošina par apstiprinātajiem tarifiem, kas ir virs 150 EUR/MWh;
3) kompensācijas aprēķins, ja centralizētās siltumapgādes pakalpojumus nodrošina par siltumenerģijas vienošanās cenu, kas ir virs 150 EUR/MWh. 
Noteikumu projekts papildināts ar 4.10 punktu, paredzot iespēju siltumapgādes pakalpojuma sniedzēhiem, kas nav energoapgādes komersanti, bet pašvaldībā nodrošina siltumenerģijas piegādi par pašvaldības apstiprinātiem tarifiem, iesniegt Birojam kompensācijas aprēķinu. Vienlaikus ar aprēķinu šiem siltumapgādes pakalpojuma sniedzējiem jāiesniedz arī pašvaldības apliecinājumu par siltumapgādes pakalpojuma sniegšanu.
Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7.panta pirmajā daļā noteikts, ka siltumapgādes pakalpojuma sniedzēja negūtie ieņēmumi par maksas samazinājumu par centralizētās siltumapgādes pakalpojumiem tiek kompensēti no valsts budžeta līdzekļiem. Tādējādi jau likumā ietverts mērķis atbalstu sniegt visām mājsaimniecībām, kas saņem centralizēto siltumapgādi neatkarīgi no pakalpojuma sniedzēja. Likums “Par pašvaldībām” (15.panta 1.daļa) nosaka pašvaldībai autonomu funkciju organizēt iedzīvotājiem komunālos pakalpojumus tostarp siltumapgādi. Līdz ar to pašvaldība var dot deleģējumu arī, piemēram skolai organizēt siltumapgādes pakalpojumu blakus esošajām ēkām pat, ja tas nav energoapgādes komersants. Turklāt Ministru kabineta 2009.gada 27.oktobra noteikumi Nr. "Noteikumi par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem" nosaka, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija neuzrauga visus energoapgādes komersantus siltumapgādes jomā, bet tikai tos, kuru patēriņš pārsniedz 5000 MWh/gadā. Tādējādi jau šobrīd pastāv mazie energoapgādes komersanti, kurus jebkurā gadījumā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas neuzrauga. Tādējādi Enerģētikas likuma 46.panta pirmās daļas norma, kas paredz, ka siltumapgādi veic energoapgādes komersants, neparedz, ka visi energoapgādes komersanti tiek regulēti, tādējādi starp nelielu energoapgādes komersantu un šajos grozījumos noteikto siltumapgādes pakalpojuma sniedzēju neveidojas atšķirība uzraudzības izpratnē. Lai arī Noteikumi Nr.876 kopumā ietver regulējumu, kas attiecas uz energoapgādes komersantiem, izņēmuma kārtā kārtība, kas skar siltumapgādes izmaksu kompensāciju mājsaimniecībām, kuru siltumapgādi nodrošina siltumapgādes pakalpojuma sniedzējii, arī iekļaujama noteikumos, kas apvieno visu regulējumu attiecībā uz siltumapgādes izmaksu kompensēšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Samazinās centralizētās siltumapgādes izmaksas mājsaimniecībām.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
71 999 399
0
96 000 601
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
71 999 399
0
96 000 601
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
71 999 399
24 877 208
96 000 601
62 193 019
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
71 999 399
24 877 208
96 000 601
62 193 019
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-24 877 208
0
-62 193 019
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-24 877 208
0
-62 193 019
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
24 877 208
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-62 193 019
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-62 193 019
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nepieciešamo budžeta līdzekļu aprēķins centralizētajai siltumapgādei veikts, par pamatu ņemot siltumapgādes uzņēmumu apstiprinātos tarifus un iesniegtos tarifu projektus Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā, no kuriem augstākais šobrīd plānotais ir 324 euro/MWh. Regulētie tarifi aptver 67 siltumapgādes uzņēmumus, un balstoties uz plānotajiem tarifiem tika aprēķināts, kurās pašvaldībās centrālās siltumapgādes izmaksas tiks kompensētas 50% apmērā no pieauguma un kurās tarifs pārsniegs 150 euro/MWh un tādējādi papildus tiks kompensēts 90% apmērā tarifa pieaugums virs 150 euro/MWh. 12 siltumapgādes uzņēmumiem regulētais tarifs pārsniegs 150 euro/MWh. Ņemot vērā attiecīgo pašvaldību siltumenerģijas patēriņu ziemā tika aprēķināts, ka kopējais valsts kompensācijas apmērs mājsaimniecībām, kas izmanto centralizēto siltumapgādi, būtu 212 558 522 euro ar PVN. Tā kā apmēram 20% no siltumapgādes uzņēmumiem mājsaimniecībām piemēro pašvaldības vai paša uzņēmuma noteikto siltumenerģijas cenu, tad kopējās izmaksas tiek palielinātas par 20% kopumā veidojot 255 070 227 euro ar PVN. Tā kā 168 000 000 euro jau ir piešķirti centralizētās siltumapgādes kompensāciju nodrošināšanai, tad nepieciešamie papildus finanšu līdzekļi ir 87 070 227 euro ar PVN. Izmaksu kompensācija tiks sniegta 2022.gada 3 mēnešos un 2023.gada 4 mēnešos, tomēr tā kā izmaksas par decembri paredzēts sniegt janvārī, tad attiecīgi 2022.gadā kompensācijai nepieciešams finansējums tikai par oktobri un novembri (t.i. 2 mēnešiem), bet 2023.gadā kompensācija tiks izmaksāta par decembra, janvāra, februāra, marta un aprīļa mēnešiem (t.i. 5 mēnešiem), tāpēc no 2022.gada budžeta nepieciešamais finansējums ir 24 877 208 euro un 2023.gadā nepieciešamais finansējums ir 62 193 019 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumam Būvniecības valsts kontroles birojs īstenotu kompensējošos pasākumus par centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājumam 2022.gadā, atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 27.septembra rīkojumam Nr.662 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” Ekonomikas ministrijai ir paredzēts finansējums, kas nepārsniedz 71 999 399 euro. Savukārt minētā mērķa īstenošanai 2023.gadā nepieciešamais finansējums 96 000 601 euro apmērā ir paredzēts 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 15.00.00 “Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai”, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 9.augusta sēdes protokola Nr.39 67.§ “Likumprojekts "Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā"” 13.punktu.

2022.gadā atbalsta sniegšanai papildu nepieciešamais finansējums ne vairāk kā 24 877 208 euro apmērā tiks nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, savukārt 2023.gadā atbalsta sniegšanai papildu nepieciešamais finansējums ne vairāk kā 62 193 019 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 27.septembra sēdes protokola Nr.49 42.§ “Likumprojekts "Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā"” 6.punktam tiks paredzēts likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas procesā.
​​​​​​
Pastāv risks, ka atbalsta pasākums no Eiropas Komisijas puses netiks atzīts par mērķorientētu atbalstu un attiecīgi netiks ievērota Padomes 2022.gada 23.-24. jūnija sanāksmē apstiprinātā valsts specifiskā rekomendācija  Latvijai, kas paredz to, ka, lai mīkstinātu enerģijas cenu kāpuma ietekmi un palīdzētu ierobežot inflācijas otrreizējās ietekmes spiedienu, jānodrošina mērķorientēta atbalsta sniegšana pret energocenu kāpumu visneaizsargātākajām mājsaimniecībām un uzņēmumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Izmaiņas Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā stājās spēkā 2022.gada 1.oktobrī, bet valsts atbalsts ir paredzēts no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim. Noteikumu projekta precizēšanai atvēlētajā īsajā laika periodā sabiedrības līdzdalību nav iespējams īstenot.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi