Anotācija (ex-ante)

21-TA-958: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju reģistrācijas, uzraudzības un izslēgšanas no reģistra kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta direktīva (ES) 2019/520 par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2019/520).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzēju reģistrācijas un uzraudzības kārtību, kā arī kārtību, kādā pakalpojumu sniedzējs izslēdzams no reģistra.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzēju reģistrācijas un uzraudzības kārtību, kā arī kārtību, kādā pakalpojuma sniedzējs izslēdzams no reģistra nosaka Ministru kabineta 2015. gada 24. marta noteikumi Nr. 140 “Noteikumi par autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju, uzraudzību un izslēgšanu no reģistra” (turpmāk – MK noteikumi Nr.140).
MK noteikumi Nr.140 tika izstrādāti, lai pārņemtu Komisijas 2009. gada 6. oktobra Lēmuma 2009/750/EK par Eiropas ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmas un tās tehnisko elementu definēšanu (turpmāk – Lēmums 2009/750/EK) 3.pantā noteikto prasību, proti, jebkurš uzņēmums, ko uzskata par prasībām atbilstošu, kas veic uzņēmējdarbību tās teritorijā un vēlas kļūt par Eiropas ceļu lietotāju nodevu elektroniskā iekasēšanas sistēmu (turpmāk – EETS) pakalpojumu sniedzēju, var pieteikties reģistrācijai.
Direktīva 2019/520 ir Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Direktīvas 2004/52/EK par ceļu lietotāju nodokļa elektronisko iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību Kopienā (turpmāk – Direktīva 2004/52/EK) pārstrādātā redakcija, kā arī Direktīva 2019/520 precīzāk atspoguļo dažādu EETS tirgus dalībnieku kategoriju lomas, kas iepriekš bija definētas Lēmumā 2009/750/EK.
Ņemot vērā, ka Direktīvas 2004/52/EK prasības attiecas tikai uz tādām autoceļu lietošanas nodevām, kas būtu saistītas ar transportlīdzekļa nobraukto attālumu (maksa, kas atkarīga no nobrauktā attāluma) vai ar transportlīdzekļa izbraukšanu cauri īpašam punktam (piemēram, maksa pie barjeras vai izbraucot caur speciāliem vārtiem), taču Latvijā ir tika autoceļu lietošanas nodeva, kas ir atkarīga no laika, ko transportlīdzeklis ir pavadījis uz autoceļa, un ņemot vērā, ka Latvijā nav autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas, tad kopš MK noteikumu Nr.140 stāšanās spēkā neviens komersants nav izteicis vēlmi reģistrēties kā autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzējs.
Tā kā Latvija tuvākajos gados netiek plānots aizstāt esošo autoceļu lietošanas nodevu ar  autoceļu lietošanas nodevu, kas būtu maksājama par nobraukto attālumu, šim projektam nav nekādas faktiskās ietekmes, noteikumu projekts ir formāla Direktīvas 2019/520 prasību pārņemšana.
2021. gada 24. novembrī Latvija no Eiropas Komisijas saņēma oficiālo paziņojumu pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2021/0535, kurā norādīts, ka nav paziņots par visiem transponēšanas pasākumiem, kas nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta Direktīvas (ES) 2019/520, par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā (pārstrādāta redakcija) īstenošanu, tādējādi noteikumu projekts ir steidzams.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai pārņemtu pilnvērtīgi Direktīvas 2019/520 prasības un ņemot vērā, ka MK noteikumos Nr. 140 ir paredzēts grozīt lielāko daļu noteikumu punktu, kā arī ir ieviests jauns punkts – noteikumos lietotie termini, ir paredzēts noteikumus izteikt jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek noteikta autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzēju reģistrācijas un uzraudzības kārtība, kā arī kārtība, kādā pakalpojuma sniedzējs izslēdzams no reģistra.
Noteikumu projekts paredz saglabāt šādas prasības no MK noteikumiem Nr.140:

1. Noteikumu projekta 3. punkts nosaka valsts sabiedrībā ar ierobežoju atbildību "Latvijas Valsts ceļi" (turpmāk – LVC) iesniedzamo dokumentu un informācijas apjomu, ja komersants vēlas reģistrēties kā autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzējs;
2. Noteikumu projekta 4. punkts nosaka, kādos gadījumos LVC reģistrē komersantu kā autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzēju. Viens no kritērijiem, lai komersantu reģistrētu kā autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzēju, sodu reģistrā nedrīkst būt ziņas par komersanta vai komersanta valdes vai padomes locekļu spēkā esošu sodāmību Latvijā vai citās Eiropas Savienības dalībvalstīs par noziedzīgiem nodarījumiem tautsaimniecībā (Latvijā par visiem Krimināllikuma XIX. nodaļas “Noziedzīgi nodarījumi tautsaimniecībā” (190.-223. pants) noziedzīgajiem nodarījumiem) un nelikumīgām darbībām ar fiziskās personas datiem (Latvijā – par Krimināllikuma 145.panta "Nelikumīgas darbības ar fiziskās personas datiem" noziedzīgajiem nodarījumiem) un komersanta vai komersanta valdes vai padomes locekļu spēkā esošiem administratīvajiem sodiem Latvijā vai citās Eiropas Savienības dalībvalstīs par administratīvajiem pārkāpumiem saistībā ar izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas (Latvijā par likuma “Par nodokļiem un nodevām” 135. panta nodarījumiem);
3. Noteikumu projekta 5. punkts noteic, ka LVC autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma reģistrācijas un uzraudzības ietvaros no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra iegūst komersanta reģistrācijas datus komercreģistrā, savukārt no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra iegūst Sodu reģistra informāciju;
4. Noteikumu projekta 9. punkts noteic, kā autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzējs izslēdzams no reģistra pēc paša vēlēšanās.

Noteikumu projekts papildus prasībām, kas bija iepriekš MK noteikumos Nr.140, ir papildināts ar šādām prasībām:
1. Ir ieviests noteikumu projekta 2. punkts – noteikumos lietotie termini, ar vairākiem terminiem un to skaidrojumiem atbilstoši Direktīvas 2019/520 prasībām. Termina “nodevas iekasēšanas pakalpojums” skaidrojumā tiek lietots termins “klients”. Termins “klients” nozīmē EETS pakalpojuma sniedzēja klienti – transportlīdzekļa īpašnieki un turētāji;
2. Noteikumu projekts 6. punkts noteic, ka LVC pārraudzības ietvaros pieprasa reģistrētajiem autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojuma sniedzējiem gadu pēc reģistrācijas iesniegt šo noteikumu 3.2., 3.6., 3.7. un 3.8. apakšpunktā noteikto informāciju un pārbaudīt šo noteikumu 4.2., 4.3., 4.4., 4.5. un 4.6. apakšpunktā minēto informāciju, tādējādi nodrošinot atbilstību noteikumos noteiktajām pakalpojuma sniedzēja prasībām;
3. Noteikumu projekta 7. un 8. punkts nosaka LVC rīcību, ja atbilstoši šo noteikumu 6. punktam iegūtā informācija par komersantu neatbilst šo noteikumu prasībām;
4. Noteikumu projekta 10. punkts atzīst par spēku zaudējušiem MK noteikumus Nr. 140;
5. Noteikumu projekts ir papildināts ar informatīvo atsauci uz Direktīvu 2019/520.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Komersantus, kas vēlēsies sniegt autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu
  • Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi"
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs komersantus, kas vēlēsies sniegt autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu, un valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi", kurai jau šobrīd ir pienākums autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzējus reģistrēt, uzraudzīt un izslēgt no reģistra.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2015. gada 24. marta noteikumi Nr. 140 "Noteikumi par autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju, uzraudzību un izslēgšanu no reģistra"

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekta 10. punkts paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2015. gada 24. marta noteikumus Nr. 140 "Noteikumi par autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju, uzraudzību un izslēgšanu no reģistra".
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L0520
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta Direktīva (ES) 2019/520 par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā [publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 91, 29.03.2019.].
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
2021. gada 24. novembrī Latvija no Eiropas Komisijas saņēma oficiālo paziņojumu pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2021/0535, kurā norādīts, ka nav paziņots par visiem transponēšanas pasākumiem, kas nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta Direktīvas (ES) 2019/520, par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā (pārstrādāta redakcija) īstenošanu, tādējādi noteikumu projekts ir steidzams.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta Direktīva (ES) 2019/520 par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā [publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 91, 29.03.2019.].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2019/520 2. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 2.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 2.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 2. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 2. panta 10. punkts
Noteikumu projekta 2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 2. panta 11. punkts
Noteikumu projekta 2.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 2. panta 13. punkts
Noteikumu projekta 2.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 4. panta a) punkts
Noteikumu projekta 3.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 4. panta b) punkts
Noteikumu projekta 3.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 4. panta c) punkts
Noteikumu projekta 3.4., 3.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 4. panta d) punkts
Noteikumu projekta 3.6., 4.2., 4.3., 4.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 4. panta e) punkts
Noteikumu projekta 3.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 4. panta f) punkts
Noteikumu projekta 3.7., 4.5., 4.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 21. panta 1. punkta otrā daļa
Noteikumu projekta 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Pārējās Direktīvas 2019/520 normas ir pārņemtas ar grozījumiem likumā “Autoceļu lietošanas nodevas likums”, likumā “Par autoceļiem”, ir esošajā Administratīvās atbildības likumā, kā arī tiks pārņemtas ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem “Pārrobežu informācijas apmaiņas kārtība par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem” (21-TA-1674) un jauniem Ministru kabineta noteikumiem “Ceļu lietotāju maksājumu elektronisko iekasēšanas sistēmu savstarpējās izmantojamības kārtība” (21-TA-1168).

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/b33e08bd-584f-4821-88d4-d7c9b4b2b762

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības atsauksmes pēc noteikumu projekta publicēšanas netika saņemtas.

6.4. Cita informācija

nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi