23-TA-1635: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 552 "Ielūgumu apstiprināšanas un uzaicinājumu noformēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, lai precizētu Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 26. februāra direktīvas Nr.2014/36/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā normu pārņemšanu Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos, kā arī, lai saskaņotu tiesību aktā noteikto ar likumu "Par nodokļiem un nodevām".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt Eiropas Savienības normatīvo aktu prasību pārņemšanu Latvijas Republikas nacionālajos normatīvajos aktos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas nacionālais normatīvais regulējums nav iekļauti atsevišķi Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 26. februāra direktīvas Nr.2014/36/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā iekļautie nosacījumi - par ielūgumam pievienojamajiem dokumentiem saistībā ar dzīvesvietas nodrošināšanu sezonas darbiniekiem, kā arī normatīvais akts formāli neparedz īsāku ielūguma pieteikuma izskatīšanas termiņu, ja sezonas darbiniekam iepriekš bijusi izsniegta īstermiņa vīza
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas nacionālajā normatīvajā regulējumā nav iekļauti atsevišķi Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 26. februāra direktīvas Nr.2014/36/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā iekļautie nosacījumi - par ielūgumam pievienojamajiem dokumentiem attiecībā uz sezonas darbinieku dzīvesvietas atbilstību, kā arī situācijās, ja darba devējs apņemas sezonas darbinieku nodrošināt ar mājokli, kā arī normatīvais akts formāli neparedz īsāku ielūguma pieteikuma izskatīšanas termiņu, ja sezonas darbiniekam iepriekš bijusi izsniegta īstermiņa vīza.
Risinājuma apraksts
Tiesību aktā noteikts, ka darba devējs, uzaicinot sezonas darbinieku, sniedz apliecinājumu par to, ka sezonas darbinieka dzīvesvieta būs atbilstoša normatīvajiem aktiem, kas nosaka prasības dzīvojamajām telpām. Atbilstoši likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 16. panta trešajā daļā noteiktajam dzīvojamā telpa ir apgaismojama, apkurināma telpa, kas piemērota cilvēka ilglaicīgam patvērumam un sadzīves priekšmetu izvietošanai, kā arī atrodas dzīvojamā mājā, kura atbilst Būvniecības likuma 9. panta 1., 2. un 4. punktā noteiktajām prasībām. Darba devējam arī jāapliecina, ka sezonas darbiniekam tiks izsniegts īres līgums vai tam līdzvērtīgs dokuments, kurā skaidri izklāstīti mājokļa īres nosacījumi. Šaubu gadījumā Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde var pieprasīt citus apliecinošus dokumentus vai iniciēt dzīvesvietas pārbaudi. Tiesību aktā iekļauta arī prasība iesniegt īres (vai cita veida) līguma vai tā projekta kopiju, ja darba devējs nodrošina uzaicināto sezonas darbinieku ar mājokli vai mājokļa nodrošināšana notiek ar darba devēja starpniecību. Šāda dokumenta iesniegšana nepieciešama, lai konstatētu, vai no sezonas darbinieka netiek pieprasīta nesamērīga maksa par nodrošināto dzīvesvietu. Tiesību akta projektā paredzēts informēšanas pienākums gadījumos, ja sezonas darbinieks savu dzīvesvietu maina.
Tiesību aktā noteikts īsāks ielūguma izskatīšanas termiņš (divas darbdienas piecu darbdienu vietā), ja tiek uzaicināta persona, kurai jau iepriekš bijusi piešķirta vīza sezonas darba nolūkā.
Tiesību aktā noteikts īsāks ielūguma izskatīšanas termiņš (divas darbdienas piecu darbdienu vietā), ja tiek uzaicināta persona, kurai jau iepriekš bijusi piešķirta vīza sezonas darba nolūkā.
Problēmas apraksts
Tiesību aktā paredzēti dažādi atvieglojumi Valsts ieņēmumu dienesta administrētās padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem - īsāks ielūguma pieteikuma izskatīšanas termiņš (divas darbdienas piecu darbdienu vietā) un atbrīvojums no uzaicinātā ārzemnieka izglītības dokumenta iesniegšanas, ja persona netiks nodarbināta reglamentētā profesijā. Ievērojot to, ka likumā "Par nodokļiem un nodevām" veikti grozījumi, paredzot no 2024.gada 1.janvāra pārtraukt padziļinātās sadarbības programmas darbību, no tiesību akta nepieciešams svītrot atsauces uz šo programmu.
Risinājuma apraksts
No tiesību akta izslēgti atvieglojumi padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem, jo programma no 2024.gada vairs netiks turpināta.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Apsverot nepieciešamību noteikt prasību darba devējam iesniegt atbilstošu līgumu vai tā projektu, ja darba devējs ārzemnieku nodrošina ar dzīvesvietu, tika izvērtētas citas iespējas, bet valsts pārvaldes iestāžu (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Valsts robežsardzes) ierobežotā administratīvā kapacitāte nepieļauj sistemātisku ārzemniekiem nodrošināto dzīvesvietu pārbaudi pašā dzīvesvietā. Iesniegtajā līguma projektā būs norādīta paredzamā maksa, ko darba devējs ieturēs no darbinieka, līdz ar to būs iespējams pārliecināties, vai tā ir samērīga attiecībā pret paredzamo darba samaksu, kā arī līgumā būs norādīti dzīvesvietas pamata parametri, ko būs iespējams izvērtēt.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Lai gan projekts paredz nepieciešamību iesniegt papildu dokumentu, tā iesniegšana ir būtiska, lai Latvija varētu izpildīt Eiropas Savienības normatīvā dokumenta prasību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiesību aktā paredzētais regulējums ietekmē darba devējus, kas uzaicina viesstrādniekus - trešo valstu pilsoņus - nodarbinātībai Latvijas Republikā.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Regulējums ietekmē darba devējus, kas uzaicina trešo valstu pilsoņus sezonas darbam Latvijas Republikā - nodrošinot darbiniekus ar mājokli, papildus jāiesniedz īres līguma kopija, kā arī jāinformē par sezonas darbinieku dzīvesvietas maiņu.
Valsts ieņēmumu dienesta padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem vairs netiks piemēroti līdzšinējie procedūras atvieglojumi (par trīs darbdienām īsāks ielūguma pieteikuma izskatīšanas termiņš).
Valsts ieņēmumu dienesta padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem vairs netiks piemēroti līdzšinējie procedūras atvieglojumi (par trīs darbdienām īsāks ielūguma pieteikuma izskatīšanas termiņš).
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
564,00
visi uzņēmumi
palielinās
Vērtības nozīme:
9,40
Strādājošo vidējā stundas darba samaksa bruto 2023. gada 3. ceturksnī
0,20
Skenēšanai nepieciešamais laiks
150
Vidēji gadā
2
Vidējais darbinieku skaits, kam nodrošina dzīvesvietu
564,00
Ievērojot to, ka dzīvesvietas nodrošināšanas gadījumā līguma noslēgšana ir nepieciešama neatkarīgi no migrācijas procedūrām, veikts aprēķins par izmaksām, kas rastos, līgumu skenējot un pievienojot ielūguma pieteikumam.
Kopā
564,00
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Tiesību akta projekta normu izpilde tiks nodrošināta piešķirto finanšu līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32014L0036
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīva Nr. 2014/36/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā
Apraksts
Direktīva nosaka trešo valstu valstspiederīgo - sezonas darbinieku - ieceļošanas un uzturēšanās kārtību,
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra direktīva Nr. 2014/36/ES par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem nodarbinātības kā sezonas darbiniekiem nolūkā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5. panta 1. punkta "c" apakšpunkts, 6. panta 1. punkta "c" apakšpunkts, 20. panta 2. punkta "b" un "c" apakšpunkts
1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
20. panta 1. punkts
1. punkts, 2. punkts un 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
20. panta 2. punkta "a" un "b" apakšpunkts
1. un 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Citas direktīvas Nr. 2014/36/ES normas pārņemtas Imigrācijas likumā un Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 676 "Vīzu noteikumi".
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/1f359c7a-bb70-4544-b717-b8bbde4ceca0
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Komentāri par tiesību akta projektu nav saņemti
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Tiesību akts paredz īres līguma iesniegšanu un pārbaudi, noformējot ielūgumu darbiniekam, kas ieceļo sezonas darba nolūkā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi