Anotācija (ex-ante)

22-TA-347: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Dienvidkurzemes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Skaldas ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa,
Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes 2021.gada 28.oktobra lēmums "Par nekustamā īpašuma "Skaldas ceļš", Lažas pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā" (protokols Nr.11, 76.§).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Dienvidkurzemes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Skaldas ceļš" Lažas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai. Nekustamais īpašums tiek nodots Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Skaldas ceļš" Lažas pagastā, Dienvidkurzemes novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6472 006 0065) sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu  6472 006 0048 0,98 ha platībā un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6472 006 0063 0,43 ha platībā (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Dienvidkurzemes novada pašvaldībai.

Minētais nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Lažas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000618088 uz Dienvidkurzemes novada pašvaldības vārda.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVK IS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi:

zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6472 006 0048:
ceļa servitūta teritorija (7315030100) – 0.3690 ha platībā;
no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020102) – 0.15 ha platībā;
zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa (7316020100) - 0.18 ha platībā.

zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6472 006 0063:
ceļa servitūta teritorija (7315030100) – 0.22 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem (7312050101) – 0.02 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos (7312030302) 0.08 ha platībā;
zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa (7316020100) 0.1100 ha platībā.

Pēc NĪVKIS datiem, Nekustamā īpašuma sastāvā esošo zemes vienību lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā ", kods 1101.

Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no pašvaldības, NĪVK IS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Ievērojot likuma "Par pašvaldībām" 21.panta pirmās daļas 17. un 27.punktu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3.panta pirmās daļas 6.punktu, 4.panta pirmo daļu, 5.panta pirmo daļu, 42.panta otro daļu, 43.pantu, kā arī atbalstot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2021.gada 6.septembra lūgumu, Dienvidkurzemes novada pašvaldības dome 2021.gada 28.oktobrī pieņēma lēmumu "Par nekustamā īpašuma "Skaldas ceļš", Lažas pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā" (protokols Nr. 11, 76.§), ievērojot likuma "Par pašvaldībām" 21.panta pirmās daļas 17. un 27.punktu (redakcijā, kas bija spēkā līdz 2022. gada 31. decembrim), ar to nolemjot nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai, vienlaikus uzliekot pienākumu Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot nekustamo īpašumu Dienvidkurzemes novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai.

Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošina Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.

Uz rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma zemes vienībām ar kadastra apzīmējumu 6472 006 0048 un 6472 006 0063 atrodas inženierbūve - ceļš "Skaldas ceļš 1.posms" (būves kadastra apzīmējums 6472 006 003 0003). Atbilstoši ierakstam Kurzemes rajona tiesas, Lažas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000059747 minētā būve ir iekļauta nekustamā īpašuma "Vecsilnieki", kadastra numurs 6472 006 0030, Lažas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, sastāvā. Īpašuma tiesības uz minēto nekustamo īpašumu ir reģistrētas uz Sabiedrības vārda. Arī NĪVK IS Sabiedrība ir reģistrēta kā inženierbūves tiesiskā valdītāja, pamatojoties uz 31.07.2003. aktu par būves nodošanu-pieņemšanu ekspluatācijā.
Lai nodrošinātu piekļuvi nekustamā īpašuma "Valsts mežs Skaldas" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6472 005 0068) sastāvā ietilpstošajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6472 005 0068 291.66 platībā no Valsts reģionālā autoceļa P112 "Kuldīga - Aizpute-Līči", Sabiedrība izmanto savā īpašumā esošo inženierbūvi "Skaldas ceļš 1.posms" ar kadastra apzīmējumu 6472 006 0030 003, kas atrodas uz rīkojuma projektā minētajām pašvaldības zemes vienībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā minētās inženierbūves tiek izmantotas kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanās nodrošināšanai, ir lietderīgi pārņemt valsts īpašumā rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no pašvaldības, jo tikai Sabiedrība periodiski īsteno ieguldījumus ceļa, kas atrodas uz nekustamā īpašuma zemes vienībām, uzturēšanā, tā nodrošinot piemērotu ceļa noturību un kvalitāti.
Risinājuma apraksts
Šī rīkojuma projekta būtība ir pārņemt pašvaldības nekustamo īpašumu valsts īpašumā valsts funkcijas nodrošināšanai, kuras izbeigšana netiek paredzēta un netiek prognozēta. 
Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās funkcijas nodrošināšanai, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.pantā ietvertās prasības, nekustamais īpašums tiks nodots atpakaļ pašvaldībai visā tā sastāvā, t.i. nekustamais īpašums tiks nodots pašvaldībai tādā pašā sastāvā kā tika pārņemts.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašumtiesības apliecinošie dokumenti un Dienvidkurzemes novada pašvaldības lēmums, kas apliecina, ka rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Dienvidkurzemes novada pašvaldībai.
Ievērojot minēto, nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
AS "Latvijas valsts meži", Zemkopības ministrija, Dienvidkurzemes novada pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Dienvidkurzemes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk