Anotācija (ex-ante)

24-TA-804: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumus Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi) nepieciešams papildināt ar jaunām labības sugām, kuru sēklas līdz šim Latvijā netika sertificētas, un precizēt kārtību lauku apskates un sēklu paraugu noņemšanas iesniegumu iesniegšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) mērķis ir noteikumus papildināt ar sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības prasībām sorgo, Sudānas zālei un sorgo hibrīdiem un prasību, ka persona iesniegumu dienestam par nepieciešamajām sēklaudzēšanas lauku apskatēm vai vidējā sēklu parauga noņemšanu, analīžu veikšanu un oficiālo etiķešu izgatavošanu iesniedz, izmantojot zemkopības nozares e-pakalpojumu vietni.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd noteikumos ir iekļautas 11 labības sugas, kurām ir noteiktas kvalitātes, sertifikācijas un tirdzniecības prasības un viena suga - kukurūza (Zea mays L.), kurai noteiktas tirdzniecības prasības. Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīvā 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību (turpmāk - direktīva) ir minētas vairāk labības sugu, nekā iekļautas noteikumos. Šobrīd spēkā ir Komisijas 2017. gada 16. marta Īstenošanas Lēmums (ES) 2017/478, ar kuru konkrētas dalībvalstis atbrīvo no pienākuma konkrētām sugām piemērot Padomes Direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK, 68/193/EEK, 1999/105/EK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecīgi par lopbarības augu sēklu, graudaugu sēklu, vīnogulāju veģetatīvās pavairošanas materiāla, meža reproduktīvā materiāla, biešu sēklu, dārzeņu sēklu un eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību un ar kuru atceļ Komisijas Lēmumu 2010/680/ES, kas nosaka atbrīvojumu Latvijai piemērot direktīvas prasības daļai labības sugu. Tā kā klimats paliek siltāks un sēklaudzētājiem un tirgotājiem sāk rasties interese par sugām, kuras līdz šim neuzskatīja par piemērotām Latvijas klimatam, tad nepieciešams papildināt noteikumus ar tām sugām, kuru sēklas turpmāk varētu tikt sertificētas vai tirgotas Latvijas teritorijā. 

Noteikumi ir jāpapildina ar trim jaunām sugām - sorgo (Sorghum bicolor (L.) Moench subsp. bicolor), Sudānas zāle (Sorghum bicolor (L.) Moench subsp. drummondii (Steud.) de Wet ex Davidse) un hibrīdi, kas radušies, krustojot sorgo un Sudānas zāli (Sorghum bicolor (L.) Moench subsp. bicolor x Sorghum bicolor (L.) Moench subsp. drummondii (Steud.) de Wet ex Davidse) (turpmāk - sorgo hibrīdi) un šo sugu direktīvā noteiktajām sertifikācijas prasībām.

Ir izstrādāta zemkopības nozares e-pakalpojumu vietne (https://epakalpojumi.zm.gov.lv/), kurā ir pieejami visi e-pakalpojumu, kurus sniedz dienests. Noteikumos ir nepieciešams precizēt, ka sēklaudzētājs iesniedz iesniegumu dienestam par nepieciešamajām sēklaudzēšanas lauku apskatēm vai vidējā sēklu parauga noņemšanu, analīžu veikšanu un oficiālo etiķešu izgatavošanu, izmantojot zemkopības nozares e-pakalpojumu vietni.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumus nepieciešams papildināt ar sorgo, Sudānas zāli un sorgo hibrīdiem.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 1., 2. un 3. punktu noteikumi tiek papildināti ar jaunām labības sugām. 
Problēmas apraksts
Noteikumi ir jāpapildina ar bāzes un sertificētas sēklas kategoriju skaidrojumiem attiecībā uz sorgo, Sudānas zāli un sorgo hibrīdiem.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 4., 5., 6., 7. un 8. punktu tiek skaidrots, kas ir šķirnes, hibrīdi un inbredlīnijas.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu 22. un 48. punktu nosakot, ka sēklaudzētājs iesniedz iesniegumu dienestam par nepieciešamajām sēklaudzēšanas lauku apskatēm vai vidējā sēklu parauga noņemšanu, analīžu veikšanu un oficiālo etiķešu izgatavošanu, izmantojot zemkopības nozares e-pakalpojumu vietni.
Risinājuma apraksts
Papildinājums par nepieciešamību iesniegumu iesniegt dienestā, izmantojot zemkopības nozares e-pakalpojumu vietni, veikts noteikumu projekta 9. un 13. punktā.
Problēmas apraksts
Pievienojot jaunās sugas noteikumiem, nepieciešams precizēt, kad ir nepieciešams veikt lauku apskates.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu grozījumu 10. punktu tiek noteikts, ka sorgo, Sudānas zālei un sorgo hibrīdiem ziedēšanas laikā brīvi apputeksnētām šķirnēm lauku apskate jāveic vismaz vienu reizi, inbredlīnijām vai hibrīdiem - vismaz trīs reizes. Kā arī nepieciešams veikt lauku apskati pirms kultūraugu sēšanas iepriekšējā vai tajā pašā gadā pēc sorgo, Sudānas zāles, sorgo hibrīdu sējumiem, lai pārbaudītu vai sēklaudzēšanas lauks ir pietiekami brīvs no augiem, kas ir saglabājušies no iepriekšējiem sējumiem.
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikt sorgo, Sudānas zāles un sorgo hibrīdu sēklaudzēšanas lauku apskates prasības.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 11. punktā tiek noteikts, ka jāuzskaita neatbilstošo augu (šķirnes vai sugas), kā arī inficēto augu skaits sēklaudzēšanas laukā uz 200 m.
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikt augu skaitu, kad sorgo, Sudānas zāles un sorgo hibrīdu sējums neatbilst šķirnes tīrības prasībām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 12. un 24. punktā (noteikumu 7.pielikumā) ir noteikts, kad sējums neatbilst šķirnes tīrības prasībām. 
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikt sorgo, Sudānas zāles un sorgo hibrīdu sēklu partiju un paraugu (sēklu kvalitatīvo īpašību noteikšanai, sēklu pēcpārbaudei, sēklu mitruma satura un kaitēkļu invāzijas noteikšanai) lielumu.
Risinājuma apraksts
Sorgo, Sudānas zāles un sorgo hibrīdu sēklu partiju un paraugu lielums noteikts noteikumu projekta 14., 15., 16., 17., 18. un 19.punktā.
Problēmas apraksts
Jānosaka sorgo, Sudānas zāles un sorgo hibrīdu sēklu pēcpārbaudes prasības kontrollauciņos.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 20., 21. un 26.punktu (noteikumu 24.pielikums) tiek noteikts cik daudz bāzes un sertificētas kategorijas sēklu partijām veic pēcpārbaudi kontrollauciņos, kā arī noteikts neatbilstošo augu daudzums kontrollauciņos, kas neatbilst šķirnes tīrības prasībām. 
Problēmas apraksts
Nepieciešams noteikt minimālos attālums starp sējumiem sorgo, Sudānas zālei un sorgo hibrīdiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 22. punktā (noteikumu 1.pielikums) ir noteikti minimālie attālumi starp sējumiem.
Problēmas apraksts
Lai varētu veikt lauku apskates un pēcpārbaudes kontrollauciņos ir nepieciešams noteikt prasības sorgo, Sudānas zāles un sorgo hibrīdu šķirņu tīrībai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 23.punktā (noteikumu 3.pielikumā) ir noteiktas prasības sorgo, Sudānas zāles un sorgo hibrīdu šķirņu tīrībai.
Problēmas apraksts
Lai veiktu sēklu kvalitātes novērtēšanu ir nepieciešams noteikt sorgo, Sudānas zāles un sorgo hibrīdu sēklu kvalitātes rādītājus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 25. punktā (noteikumu 11. pielikums) ir noteikti sorgo, Sudānas zāles un sorgo hibrīdu sēklu minimālās dīgtspējas un tīrības rādītāji, un citu augu sugu sēklu maksimālais piejaukums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām fiziskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar labības sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām juridiskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar labības sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Joma tiks sakārtota un ieviestas inovācijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
31966L0402
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīva par graudaugu sēklu tirdzniecību
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīva par graudaugu sēklu tirdzniecību
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. pants 1.punkts A.apakšpunkts
Noteikumu projekta 1., 2. un 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants 1.punkts B.apakšpunkts
Noteikumu projekta 8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants 1.punkts D.apakšpunkts
Noteikumu projekta 4., 5. un 6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants 1.punkts E.apakšpunkts
Noteikumu projekta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
I pielikums, 2. punkts
Noteikumu projekta 22.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
I pielikums, 7.punkts, B.apakšpunkts, b.apakšpunkts
Noteikumu projekta 10.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
II pielikums, 1.punkts, D.apakšpunkts
Noteikumu projekta 23.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
II pielikums, 2.punkts, A.apakšpunkts
Noteikumu projekta 25. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
III pielikums
Noteikumu projekta 14, 15., 17., 18. un 19.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr.1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu”.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Noteikumi tiek papildināti ar jaunām labības sugām, kas paplašina kontrolē esošo sugu daudzumu sēklu sertifikācijā (lauku apskatēs, laboratorijā, pēcpārbaudē).
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi