1.1. Pamatojums
Ar likumprojektu "Grozījumi Kredītiestāžu likumā" (turpmāk - Likumprojekts) paredzēts papildināt Kredītiestāžu likumā noteiktos kredītiestādes sniegtos finanšu pakalpojumus par elektroniskās naudas, tai skaitā elektroniskās naudas žetonu, emisiju, aktīviem piesaistīto žetonu emisiju, publiski to piedāvājot un lūdzot pielaidi tirdzniecībai, kā arī kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regulas (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937 (turpmāk - Regula Nr. 2023/1114) 146. panta un III un IV sadaļas tiešo piemērošanu.
Kredītiestāžu likums šobrīd paredz kārtību kādā kredītiestāde paziņo uzraudzības iestādei par nodomu uzsākt jaunu finanšu pakalpojumu sniegšanu. Kredītiestāžu likumā noteiktā kārtība šādos gadījumos atšķiras no kārtības, kādu nosaka Regula Nr. 2023/1114, kas ir tieši piemērojama. Tādējādi ir nepieciešams noteikt, ka kredītiestādei pieteikums atļaujai veikt elektroniskās naudas žetonu emisiju, aktīviem piesaistīto žetonu emisiju, publiski to piedāvāt vai pielaist tirdzniecībai, kā arī sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus iesniedzami un izskatāmi saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteikto kārtību.
1.2. Mērķis
Likumprojekta mērķis ir paplašināt kredītiestādes sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 146. panta noteikumiem, kas nodrošinātu Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Likumprojekts arī nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā kredītiestāde piesaka un uzraudzības iestāde izskata tās pieteikumu par elektroniskās naudas žetonu emisiju, aktīviem piesaistīto žetonu emisiju un kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Ņemot vērā, ka Regulas Nr. 2023/1114 III un IV sadaļas nosacījumi ir piemērojami ar 2024. gada 30. jūniju un ņemot vērā, ka kredītiestādes sniedzamo finanšu pakalpojumu klāstā iekļaujas tādi finanšu pakalpojumi kā elektroniskās naudas žetonu emisija, aktīviem piesaistīto žetonu emisija, iepriekš norādīto žetonu publiskā piedāvāšana vai pielaide tirdzniecībai, nepieciešams noteikt, ka likumprojekts stājas spēkā ar 2024. gada 30. jūniju.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Eiropas Savienībā 2023. gada 29. jūnijā spēkā stājās Regula Nr.2023/1114, kuras subjektu tvērumā iekļaujas fiziskas un juridiskas personas, kas ir iesaistītas kriptoaktīvu, tai skaitā elektroniskās naudas žetonu un aktīviem piesaistītu žetonu, emitēšanā, publiskā to piedāvāšanā un pielaidē tirdzniecībai vai sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus Eiropas Savienībā, iekļaujot subjektu vidū arī kredītiestādi. Kredītiestāde, kas ir saņēmusi atļauju sniegt finanšu pakalpojumus, saskaņā ar Regulu Nr. 2023/1114 ir tiesīga sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus, veikt aktīviem piesaistītu žetonu emisiju, elektroniskās naudas žetonu emisiju vai tādu kriproaktīvu, kas nav ne aktīviem piesaistīti žetoni, ne elektroniskās naudas žetoni, emisiju, kā arī šo iepriekš norādīto žetonu publisko piedāvāšanu vai pielaidi tirdzniecībai. Lai nodrošinātu, ka kredītiestāžu sniegto finanšu pakalpojumu klāstā ir arī Regulā Nr. 2023/1114 noteiktie finanšu pakalpojumi, atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 146. pantam, ir nepieciešams izdarīt atbilstošu grozījumu Kredītiestāžu likumā, paplašinot kredītiestādes sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu, lai tas būtu atbilstošs Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Direktīvā 2013/36/ES par piekļuvi kredītiestāžu darbībai un kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību prudenciālo uzraudzību, ar ko groza Direktīvu 2002/87/EK un atceļ Direktīvas 2006/48/EK un 2006/49/EK (turpmāk - Direktīva 2013/36/ES) noteiktajam. Vienlaikus Regula Nr. 2023/1114 paredz prasības un kārtību kādā kredītiestāde piesaka atļauju elektroniskās naudas žetonu emisijai, aktīviem piesaistīto žetonu emisijai un kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai. Saistībā ar minēto, nepieciešams precizēt Kredītiestāžu likuma normas, nosakot, ka kredītiestādes pieteikumus attiecīgo finanšu pakalpojumu sniegšanas saskaņošanai uzraudzības iestāde izskatīs saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām, nevis vispārējā šāda veida pieteikumu izskatīšanas kārtībā, kas paredzēta Kredītiestāžu likumā.
Direktīvas 2013/36/ES normas attiecībā par licences piešķiršanu kredītiestādei finanšu pakalpojumu sniegšanai ir ieviestas ar Kredītiestāžu likumu. Saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 3. un 11. pantu kredītiestādes darbību Latvijas Republikā ir tiesīga veikt dalībvalstī reģistrēta kredītiestāde, tās filiāle vai ārvalsts kredītiestādes filiāle (turpmāk – kredītiestāde), kas saņēmusi Latvijas Bankas licenci (atļauju) finanšu pakalpojumu sniegšanai šajā likumā noteiktajā kārtībā. Kredītiestāde saviem klientiem sniedz finanšu pakalpojumus, kas ir uzskaitīti Kredītiestāžu likuma 1. panta pirmās daļas 4. punktā, taču no šajā normā ietverto finanšu pakalpojumu tvēruma neizriet, ka kredītiestāde ir tiesīga sniegt aktīviem piesaistīta žetona emisiju, elektroniskās naudas žetonu emisiju un kriptoaktīvu pakalpojumus.
Lai nodrošinātu Regulas Nr. 2023/1114 146. pantā noteikto un ņemot vērā iepriekš norādīto, nepieciešams izdarīt grozījumus Kredītiestāžu likumā.
Ar Regulas Nr. 2023/1114 146. pantu noteikts izdarīt grozījumus Direktīvā 2013/36/ES, kas paredz aizstāt Direktīvas 2013/36/ES I pielikuma 15. punktā norādīto finanšu pakalpojumu “elektroniskās naudas emitēšana” ar “15. Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 7. apakšpunktā definētās elektroniskās naudas, tai skaitā, elektroniskās naudas žetonu, emitēšana”, kā arī papildināt šo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu ar 16. un 17. punktu šādā redakcijā “16. Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 6. apakšpunktā definēto aktīviem piesaistīto žetonu emitēšana” un “17. Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 16. apakšpunktā definētie kriptoaktīvu pakalpojumi”. Grozījums Kredītiestāžu likumā par kredītiestāžu sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījuma paplašināšanu ar kriptoaktīvu pakalpojumiem ir jāpieņem līdz 2024. gada 30. decembrim, atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 149. panta 2. punktā noteiktajam datumam, no kura vispārēji uzsākama Regulas Nr. 2023/1114 piemērošana, un jāpaziņo par to Eiropas Komisijai.
Likumprojekta 1. pants paredz papildināt Kredītiestāžu likuma 1. panta pirmās daļas 4. punktā noregulēto definīciju “finanšu pakalpojums” ar aktīviem piesaistīto žetonu emisiju un kriptoaktīvu pakalpojumu, kā arī precizēt definīciju attiecībā uz elektroniskās naudas emisiju, iekļaujot tajā arī elektroniskās naudas žetonu emisiju.
Šobrīd Kredītiestāžu likumā noteiktā kārtība, kādā kredītiestāde paziņo uzraudzības iestādei par nodomu uzsākt jaunu finanšu pakalpojumu sniegšanu atšķiras no kārtības, kādu attiecībā uz elektroniskās naudas žetonu emisiju, aktīviem piesaistītu žetonu emisiju, publiski to piedāvājot vai lūdzot pielaidi tirdzniecībai, kā arī kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu nosaka Regula Nr. 2023/1114, kā rezultātā papildus kredītiestādes sniedzamo finanšu pakalpojumu klāsta papildināšanai nepieciešams noteikt, ka kredītiestāde pieteikumu atļaujai par elektroniskās naudas žetonu emisiju, aktīviem piesaistīto žetonu emisiju, to publisku piedāvāšanu vai pielaidi tirdzniecībai un kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu iesniedz Latvijas Bankai un Latvijas Banka to izskata saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteikto. Minētais grozījums Kredītiestāžu likumā nepieciešams, lai skaidri norādītu uz kārtību, kāda kredītiestādei ir jāievēro attiecībā uz atļaujas saņemšanu konkrētā veida finanšu pakalpojumu sniegšanai. Kredītiestāžu likuma 101.2 pantā ir noteikta vispārējā kārtība, kā kredītiestādei jārīkojas pirms jauna finanšu pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas, tomēr, lai tā varētu saņemt atļauju veikt elektroniskās naudas žetona emisiju, aktīviem piesaistītā žetona emisiju, iepriekš norādīto žetonu publisko piedāvāšanu vai pielaidi tirdzniecībai, kā arī atļauju sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus, kredītiestādei būs jārīkojas saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteikto kārtību, nevis vispārējā jauna finanšu pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas saskaņošanas kārtībā.
Likumprojekta 2. pants paredz papildināt Kredītiestāžu likuma 2. pantu ar piekto daļu nosakot, ka kredītiestāde ir tiesīga veikt elektroniskās naudas žetona emisiju, aktīviem piesaistītā žetona emisiju, publiski to piedāvājot vai lūdzot pielaidi tirdzniecībai, vai sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus, pirms tam saņemot atļauju Regulas Nr. 2023/1114 noteiktajā kārtībā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Kredītiestāde, kas ir saņēmusi Latvijas Bankas licenci (atļauju) finanšu pakalpojumu sniegšanai Latvijā, veic aktīviem piesaistītu žetonu emisiju, elektroniskās naudas žetonu emisiju, publiski to piedāvājot vai lūdzot pielaidi tirdzniecībai, un vai sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Kriptoaktīvu pakalpojumu likums
4.1.2. Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā
4.1.3. Grozījumi Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā
4.1.4. Grozījumi Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā
4.1.5. Grozījumi Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā
4.1.6. Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā
4.1.7. Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Tiesību akta projekta atbilstību ES tiesību aktiem skat. 5.4.1. tabulā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Latvijas Banka