Anotācija (ex-ante)

24-TA-155: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 15. septembra noteikumos Nr. 1065 "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2009. gada 15. septembra noteikumos Nr. 1065 "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai"" (turpmāk - Noteikumu projekts) ņemot vērā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulā (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831) paredzēto jauno de minimis atbalsta regulējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta būtiskākie mērķi ir Komisijas 18.12.2023 Regula (ES) Nr.1407/2013 par Līguma par ES darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk- Regula Nr.1407/2013) aizstāšana ar Komisijas 13.12.2023. Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par ES darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Regula Nr.2023/2813).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Komisijas Regula Nr. 1407/2013 ar 2023. gada 31. decembri izbeidz savu darbību un ar 2024. gada 1. janvāri stājas spēkā Komisijas Regula Nr. 2023/2831. Līdz ar to, lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši spēkā esošiem de minimis nosacījumiem, kā arī saimnieciskās darbības veicējiem nodrošinātu plašākas atbalsta saņemšanas iespējas, ir sagatavots Noteikumu projekts. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2009. gada 15. septembra noteikumos Nr. 1065 "Noteikumi par aizdevumiem sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju un lauksaimniecības un mežsaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību attīstības veicināšanai" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 1065) iekļautās normas, kas attiecas uz Komisijas Regulā Nr. 1407/2013 paredzētajiem de minimis atbalsta nosacījumiem, ar 2023. gada 31. decembri kļūst neaktuālas, jo Komisijas Regula Nr. 1407/2013 ar 2023. gada 31. decembri vairs nav piemērojama – 2024. gada 1. janvārī stājās spēkā Komisijas Regula Nr. 2023/2831, nepieciešams precizēt de minimis nosacījumus.
Risinājuma apraksts
1. Pēc būtības atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās līdz ar to Noteikumu projektā ir veikti tehniski precizējumi aizvietojot 2013. gada 18. decembra Komisijas Regulu Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam uz Komisijas Regula 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.

2. Tiek svītrots Noteikumu projekta 37.8 punkts, jo 1.2.3.5. pasākumam piemērojamās interešu konflikta prasības jau tiek regulētas Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. –2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi".
Minētās prasības attiecas uz Altum kā uz finansējuma saņēmēju.

3. Veikta finansējuma maiņa no iepriekš ietvertā finansējuma Latvijas un Šveices sadarbības programmas individuālā projekta "Mikrokreditēšanas programma" uz darbības programmas "Uzņēmējdarbība un inovācijas" papildinājuma 2.2.1.4.2. apakšaktivitātē "Mezanīna aizdevumi un nodrošinājuma garantijas saimnieciskās darbības veicēju konkurētspējas uzlabošanai". 

4. Noteikumu projektā netiek izdalīti un definēti prioritārāki atbalsta piešķiršanas veidi, jo kad klients vēršas Altum pēc aizdevuma, Altum informē komersantu par pieejamiem atbalsta veidiem (saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 un Komisijas regulu Nr. 2023/2831) un nosacījumiem, kādiem jāatbilst katra atbalsta veida gadījumā. Ar katru komersantu tiek komunicēts, izvērtējot, kuram atbalsta veidam komersants ir piemērots un, kas pašam komersants ir piemērotākais.

5. Noteikumu projektā ietvertie grozījumi neietekmē apstiprināto programmas rādītāju novērtējumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs gala labuma guvējus, jo tiem būs de minimis sistēmā jāuzskaita saņemtais de minimis atbalsts 3 gadu slīdošā periodā (laika periods no konkrēta datuma, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, līdz konkrētam datumam pirms trim gadiem, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta ietvaros de minimis atbalsta kopsumma vienam vienotam uzņēmumam ir palielinājusies līdz 300 000 euro, kas radīs ietekmi komersantiem, nodrošinot iespēju saņemt garantijas. Atbalstu varēs saņemt arī tie komersanti, kas iepriekš kvalificējās zem Komisijas Regulas Nr. 1407/2013 (atbalsta kopsumma 200 000 euro) nepārsniedzot trīs gadu periodā viena vienam vienotam uzņēmumam 300 000 euro. Trīs gadu periods tiek noteikts kā laika periods no konkrēta datuma, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, līdz konkrētam datumam pirms trim gadiem, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam).

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
-
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/b5d535be-ea38-4e62-b1c8-7b17adb35849

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Laika periodā no 202.gada 4.marta līdz 2024.gada 15.martam MK noteikumu projekts tika izsludināts publiskā apspriešanā (24-TA-155). Laika perioda nav saņemti komentāri par MK noteikumu projektu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Ņemot vērā pasākuma būtību, pasākuma atbalstītajām darbībām ir nebūtiska paredzamā ietekme uz vides mērķiem, ņemot vērā gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā. Pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības nerada siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas. Tāpat netiek plānoti ieguldījumi, kas saistīti ar fosilo kurināmo (ieskaitot pakārtoto izmantošanu) un netiek plānotas darbības saskaņā ar emisijas kvotu tirdzniecības sistēmu plānotajām CO2 ekvivalenta emisijām, kā arī pasākuma mērķi neizraisa pašreizējās klimata un gaidāmās klimata nelabvēlīgās ietekmes palielināšanos uz pašu darbību vai citu cilvēkiem, dabu vai aktīviem. Tāpat pasākums nekaitē ūdensobjektu labam stāvoklim vai to labam ekoloģiskajam potenciālā, ieskaitot virszemes ūdeņus un gruntsūdeņus vai jūras ūdeņu labam vides stāvoklim, kā arī pasākums būtiski nepalielina atkritumu rašanos, sadedzināšanu vai apglabāšanu. Tāpat netiek plānoti ieguldījumi atkritumu apglabāšanas iekārtās poligonos, mehāniskās bioloģiskās attīrīšanas un atkritumu sadedzināšanas iekārtās, kā arī darbībās, kurās ilgstoša atkritumu apglabāšana var radīt ilgtermiņa kaitējumu videi (piemēram, kodolatkritumi). Tādējādi tas tiek uzskatīts par atbilstīgu Nenodarīt būtisku kaitējumu attiecībā uz attiecīgajiem mērķiem. Minēto principa ievērošanu praktiski arī pārbauda finansējuma saņēmējs, vērtējot gala saņēmēja pieteiktās atbalstāmās darbības, un nepieciešamības gadījumā veic kontroljautājumu pārbaudi, ņemot vērā gala saņēmēja pieteikumā norādīto vai publiskajā telpā pieejamo informāciju. Tikai nepieciešamības gadījumā finansējuma saņēmējs var lūgt iesniegt gala saņēmējam.
Pielikumi