Anotācija (ex-ante)

24-TA-1652: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Elektronisko sakaru likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir radīt iespēju valsts apdraudējuma gadījumā, ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa laikā pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu, valsts akciju sabiedrībai "Elektroniskie sakari" un valsts akciju sabiedrībai "Latvijas valsts radio un televīzijas centrs"  prioritāri apkalpot Nacionālo bruņoto spēku pieprasījumus. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Elektronisko sakaru likuma 15. pants. Ministru kabineta tiesības valsts apdraudējuma gadījumā nosaka, ka:
"Valsts apdraudējuma gadījumā Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" un valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" funkciju un resursu nodošanu Latvijas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem. Kārtību, kādā valsts apdraudējuma gadījumā valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" un valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" nodod funkcijas un resursus Latvijas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, un šo funkciju un resursu apjomu nosaka Ministru kabinets."
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumā atrunātais deleģējums paredz, ka Nacionālie bruņotie spēki (turpmāk - NBS) pārņemtu valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" un valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" funkcijas un resursus. Šāds deleģējums neveicina NBS spēju izpildīt NBS paredzētos valsts aizsardzības uzdevumus.

NBS nav nepieciešamās kompetences, lai valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" un valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" garantētu iepriekšminēto valsts akciju sabiedrību nodrošinātos pakalpojumus. Vienlaikus dilemmu rada valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" un valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" personāla un materiāltehnisko līdzekļu integrēšana NBS struktūrā. Visbeidzot MK noteikumu projektu saskaņošanas laikā radās neskaidrība par finansējuma nodrošinājumu valsts akciju sabiedrībai "Elektroniskie sakari" NBS nepieciešamo funkciju izpildei, ņemot vērā, ka VAS “Elektroniskie sakari” nav no valsts budžeta finansēta iestāde.
Risinājuma apraksts
Tā vietā, lai atrunātu kārtību kādā valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" un valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" nodod funkcijas un resursus NBS, ir nepieciešams noteikt, ka valsts apdraudējuma gadījumā, ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa laikā, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu, valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" un valsts akciju sabiedrībai "Latvijas valsts radio un televīzijas centrs" prioritāri apkalpo Nacionālo bruņoto spēku pieprasījumus.

Rezultātā NBS nepārņemtu valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" un valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" funkcijas un resursus. Tā vietā valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" un valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" turpinātu darbību kā kritiskā infrastruktūras kopumā iekļautas valsts akciju sabiedrības un turpinās sniegt kritiskos pakalpojumus ar saviem resursiem, bet nepieciešamības gadījumā prioritāri izpildīs NBS atbalsta pieprasījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Saistībā ar Elektronisko sakaru likuma 15. pantā noteikto deleģējumu, Aizsardzības ministrija izstrādāja Ministru kabineta noteikumu projektu Nr. 22-TA-1849 "Noteikumi par valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” funkciju un resursu nodošanu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem valsts apdraudējuma gadījumā un šo funkciju un resursu apjomu" un Ministru kabineta noteikumu projektu Nr. 22-TA-1605 "Noteikumi par valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" funkciju un resursu nodošanu Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem valsts apdraudējuma gadījumā un šo funkciju un resursu apjomu". Starpinstitūciju saskaņošanas ietvaros, saņemot atzinumus no citām ministrijām, tika izdarīti secinājumi, ka pretēji Elektronisko sakaru likuma 15. pantā noteiktajam deleģējumam, NBS neplāno pārņemt valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" un valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" funkcijas un resursus. Tā vietā NBS ir nepieciešams, ka valssts apdraudējuma gadījumā valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" un valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" pioritizētu NBS pieprasījumus. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs, VAS "Elektroniskie sakari", VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi