Anotācija (ex-ante)

22-TA-1213: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 222 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība 16. pasākuma "Sadarbība" 16.1. apakšpasākumam "Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības lauksaimniecības ražīgumam un ilgtspējai lauksaimniecības ražīguma un ilgtspējas darba grupu projektu īstenošanai" un 16.2. apakšpasākumam "Atbalsts jaunu produktu, metožu, procesu un tehnoloģiju izstrādei" atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā pašreizējo pieredzi 16. pasākuma "Sadarbība" administrēšanā, lai sekmētu izvirzīto mērķu sasniegšanu, ir jāizdara grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 222 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība 16. pasākuma "Sadarbība" 16.1. apakšpasākumam "Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības lauksaimniecības ražīgumam un ilgtspējai lauksaimniecības ražīguma un ilgtspējas darba grupu projektu īstenošanai" un 16.2. apakšpasākumam "Atbalsts jaunu produktu, metožu, procesu un tehnoloģiju izstrādei" atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā"" (turpmāk – noteikumi Nr. 222).
Par pētnieku šo noteikumu izpratnē atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojuma par Nostādnēm par valsts atbalstu pētniecībai, izstrādei un inovācijai (2014/C198/01) (turpmāk -  pamatnostādnes) 15.punkta ee) apakšpunktam uzskata Latvijas Republikas zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētu zinātnisko institūciju (publisko tiesību subjekts vai privāto tiesību subjekts) vai augstskolu, kas neatkarīgi no juridiskā statusa vai finansēšanas veida atbilstoši tās darbību reglamentējošiem aktiem (statūtiem, nolikumam vai Satversmei) veic darbības, kurām nav saimnieciska rakstura saskaņā ar Pamatnostādņu 19.punktu, t.i. tā šo noteikumu ietvaros iesaistās sadarbības projekta īstenošanā jeb efektīvā sadarbībā, kur ir sadarbība vismaz divu neatkarīgu pušu starpā, lai sasniegtu kopēju mērķi.
Projekta īstenošanas pamatā ir darba dalīšana, kad puses kopīgi nosaka sadarbības projekta darbības jomu, piedalās tā īstenošanā un sadala tā riskus, kā arī rezultātus. Viena vai vairākas puses var uzņemties projekta pilnas izmaksas un tādējādi atbrīvot pārējās puses no projekta finanšu riskiem. Līgumpētījumi un pētniecības pakalpojumu sniegšana uzņēmuma uzdevumā netiek uzskatīta par sadarbības formām. Pirms atbalsta piešķiršanas Lauku atbalsta dienests pārliecinās, ka pētnieks ir reģistrēts Latvijas Republikas zinātnisko institūciju reģistrā.
Lauku atbalsta dienests (turpmāk - dienests) nosacījumam par nodalīto grāmatvedību seko līdzi projekta īstenošanas procesā. Par atsevišķu grāmatvedības kārtošanu ir nosacījums MK noteikumu Nr. 222 16.punktā, ka  vadošais partneris un sadarbības partneri visus ar projekta īstenošanu saistītos darījumus atspoguļo atsevišķā grāmatvedības uzskaites sistēmā vai ievieš atbilstošu grāmatvedības kodu. Vadošais partneris un sadarbības partneri informāciju par darījumiem iespēju robežās reģistrē elektroniski un dara to pieejamu pēc kompetento dienestu pieprasījuma, kā arī nosacījums ir iekļauts dienesta lēmumā, kas par tā izpildi pārliecinās, veicot pārbaudes pie atbalsta saņēmējiem.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus 16. pasākuma "Sadarbība” 16.1. apakšpasākumā "Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības lauksaimniecības ražīgumam un ilgtspējai lauksaimniecības ražīguma un ilgtspējas darba grupu projektu īstenošanai" un 16.2. apakšpasākumā "Atbalsts jaunu produktu, metožu, procesu un tehnoloģiju izstrādei".
Atbalsta pretendentu tiesiskā paļāvība tiks nodrošināta, normatīvajā aktā izdarītos grozījumus neattiecinot uz iesniegtajiem un apstiprinātajiem projektiem.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumos Nr. 222 noteikta kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu (turpmāk – atbalsts) 16. pasākuma "Sadarbība" 16.1. apakšpasākumam "Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības lauksaimniecības ražīgumam un ilgtspējai lauksaimniecības ražīguma un ilgtspējas darba grupu projektu īstenošanai" un 16.2. apakšpasākumam "Atbalsts jaunu produktu, metožu, procesu un tehnoloģiju izstrādei" atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 222 5.5.apakšpunktā paredzētajā terminā “produktīvās investīcijas” definēts, ka produktīvās investīcijas  ir kapitāla ieguldīšana materiālajos aktīvos.
Līdzšinējā projektu īstenošanas pieredze liecina, ka projekta dalībnieki esošo projekta finansējumu ne vienmēr novirza projekta mērķu sasniegšanai, tāpēc nepieciešams skaidrāk izteikt, ka produktīvās investīcijas ir tieši saistītas ar projektu.
Pasākuma “Sadarbība” ietvaros ir atbalstāmas tikai tās produktīvās investīcijas, kuras ir saistīts ar projekta mērķi. Nav atbalstāmas produktīvās investīcijas saimnieciskās darbības nodrošināšanai, tās tiek atbalstītas pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos".
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. punktā precizēts termins "produktīvās investīcijas", norādot, ka tās ir tieši ar projekta mērķi saistīti ieguldījumi materiālajos aktīvos.
 
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 222 5.9. apakšpunktā minētā termina "lauksaimnieks" skaidrojums ir novecojis un nav saskaņā ar citiem atbalsta pasākumiem. Jāsvītro arī atsauce par ieņēmumiem no lauksaimnieciskās darbības ne mazāk kā 51 procenta apmērā no kopējiem ieņēmumiem.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. punktā minētais termins precizēts atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 30. novembra noteikumu Nr. 776 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība atklātu projektu konkursa veidā pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos" 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā" 2.2. apakšpunktam, lai saskaņotu definīcijas lietojumu dažādos atbalsta pasākumos.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 222 51. punktā noteikts, ka pēc projekta īstenošanas Eiropas Inovāciju partnerības lauksaimniecības ražīgumam un ilgtspējai darba grupa (turpmāk – EIP darba grupa) sniedz pārskatu tikai Eiropas Inovāciju partnerības projekta ideju atlases komisijai, bet ne sabiedrībai.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. punktā noteikts, ka EIP darba grupa publiski sniedz pārskatu par projekta īstenošanas rezultātiem.

 
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 222 59.1. apakšpunktā noteikts, ka projekta iesniegums Lauku atbalsta dienestā iesniedzams elektroniskā vai papīra veidā, taču projekta iesniegumu iespējams iesniegt tikai elektroniskā veidā.


 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 4. punktā noteikts, ka projekta iesniegums Lauku atbalsta dienestā iesniedzams tikai elektroniskā veidā.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 222 65. punkts paredz, ka atbalsta intensitāte ir 90 % no attiecināmajām izmaksām. Lai 16.2. apakšpasākumā varētu atbalstīt pēc iespējas vairāk projektu, nepieciešams, lai projekta dalībnieki pieteiktos ar lielāku līdzfinansējumu.
Pasākuma mērķis ir atbalstīt uz jaunradi vērstus projektus un jaunu produktu, metožu, procesu un tehnoloģiju izstrādi, nevis produktīvās investīcijas, piemēram, jaunas tehnikas un iekārtas pirkšanu. Produktīvās investīcijas tiek atbalstītas pasākumā "Ieguldījumi materiālajos aktīvos", tāpēc nepieciešams samazināt atbalsta intensitāti produktīvajām investīcijām.

 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5. punkts paredz, ka atbalsta intensitāte ir 70 % no attiecināmajām izmaksām 16.2. apakšpasākumā un noteikumu projekta 6.punkts neparedz piemērot papildu intensitāti 16.1. apakšpasākumam.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 222 73. punktā noteikts, ka pēdējais maksājuma pieprasījums iesniedzams kopā ar gala pārskatu par projekta īstenošanas rezultātiem, un tā veidlapa dota noteikumu Nr. 222 8. pielikumā. Normu nepieciešams precizēt, nosakot, ka pēdējo maksājumu atbalsta saņēmējs saņem pēc projekta rezultātu publiskošanas, nevis pēc 8. pielikumā minētā pārskata iesniegšanas pēc konkrētā posmā paveiktajiem darbiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 7. punktā noteikts, ka pēdējo maksājumu atbalsta saņēmējs saņem pēc projekta iesniegumā paredzēto ieguldījumu īstenošanas un projekta rezultātu publiskošanas saskaņā ar šo noteikumu 9. punktu.
Problēmas apraksts
Līdzšinējā projektu īstenošanas pieredze rāda, ka liela daļa projektu finansējuma tiek novirzīta algām gan vadošajam personālam, gan personālam, kas izpilda projekta daļas vienkāršākos uzdevumus, tā radot nesamērīgu projekta finansējuma novirzīšanu algās.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 8. punktā noteikts, ka projektā nodarbinātā personāla atalgojuma likmes nosaka samērīgi, ņemot vērā darba apjomu, specifiku un attiecīgā speciālista darba algas stundas likmi darba tirgū vai Centrālās statistikas pārvaldes datus par vidējām atalgojuma likmēm Latvijā pētniecības un attīstības projektos nodarbinātajiem.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 222 77.10. apakšpunktā noteikts, ka neattiecināmās izmaksas ir izmaksas, kas saistītas ar iekārtu aizstāšanu ar jaunām iekārtām. Līdzšinējā projektu īstenošanas pieredze liecina, ka par neattiecināmām izmaksām būtu uzskatāmas arī iekārtu daļas, nepieminot iekārtu daļas. Atbalsts nav piešķirams par esošo iekārtu nomaiņu, tāpat arī par saimniecībā vai uzņēmumā esošo iekārtu remontu, nomainot iekārtas detaļu. Lai nodrošinātu nepārprotamu normas jēgu un būtību, punkts jāpapildina ar vārdiem “iekārtu daļu”. 

 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 9. punktā noteikts, ka neattiecināmās izmaksas ir izmaksas, kas saistītas ar tādu iekārtu, iekārtu daļu vai programmatūru aizstāšanu ar jaunām iekārtām, iekārtu daļām vai programmatūrām.
 
Problēmas apraksts
Līdzšinējā projektu īstenošanas pieredze liecina, ka projekta dalībnieki ar esošo projekta finansējumu cenšas nodrošināt esošās saimniecības uzturēšanu, nevis finansējumu vērst uz projekta mērķu sasniegšanu.
Par ikdienas saimniecisko darbību var uzskatīt jebkuru darbību, kas vērsta uz preču ražošanu, darbu izpildi, tirdzniecību un pakalpojumu sniegšanu par atlīdzību.
Uzsvars ir uz peļņas gūšanu, jo par projektā veicamajām darbībām nebūtu jāgūst peļņa, tām būtu jābūt vērstām uz projekta mērķi -  jaunu metožu, tehnoloģiju ieviešanu, izmēģināšanu, kas nav saimniecības ikdiena.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 10. punktā noteikts, ka pasākumā izmaksas, kas saistītas ar ikdienas saimnieciskās darbības nodrošināšanu, ir neattiecināmas.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 222 79., 80., 81. un 82. punktā ir dota atsauce uz 74.8. apakšpunktu, taču precīzāk to būtu dot uz 74.2.4. apakšpunktu par tehnikas, iekārtas un tā aprīkojuma iegādes izmaksām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 11. punkta atsauce mainīta, norādot 74.2.4. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Nav skaidri saprotams, ka nosacījumi noteikumu projekta 5. un 6. punktā, tiks piemēroti jaunai atbalsta pieteikšanās kārtai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildināts ar noslēguma jautājumu, ka grozījumus šo  noteikumu  65. un 66. punktā attiecībā uz atbalsta intensitāti piemēros no to spēkā stāšanās dienas jaunai atbalsta pieteikšanās kārtai un jaunajiem atbalsta pretendentiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Primārais ražotājs lauksaimniecības vai mežsaimniecības nozarē
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās primārā ražotāja izaugsmi un palielinās tā konkurētspēju, tā sekmējot nozares konkurētspēju kopumā.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Juridiskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecību, mežsaimniecību vai lauksaimniecības produktu pārstrādi, piedalīšanās atbalsta pasākumā veicinās uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā sekmējot nozares konkurētspēju kopumā.
 
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu attīstību un palielinās konkurētspēju.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā sekmējot arī nozares konkurētspēju kopumā.
 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās uzņēmumu izaugsmi.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.
 

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību: piedalīšanās pasākumā, iespējams, radīs jaunas darbavietas.
 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības rezultātā tika saņemti komentāri no trīs fiziskām personām. Komentāros pausta doma par permakultūras, bioloģiskās lauksaimniecības un biškopības attīstību, kas pēc būtības neskar noteikumu projektu.

 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi