25-TA-1050: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 12. decembra noteikumos Nr. 994 "Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir pilnveidot studiju bāzes finansējuma izmaksas principus, lai nodrošinātu prognozējamu finansējuma izmaksu augstskolām un koledžām, kā arī sniegt iespēju augstskolām pieņemt darbā doktorantu kā pētnieka vai zinātniskā asistenta amata pienākumu izpildītāju, tādējādi atbilstoši jaunajam doktorantūras modelim veicinot doktorantu nodarbinātību pētniecībā un nodrošinot iespēju augstskolai saņemt snieguma finansējumu par doktorantu nodarbinātību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Augstskolu likuma 77.panta pirmajai daļai un Ministru kabineta 2006. gada 12. decembra noteikumu Nr. 994 "Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem" (turpmāk – Noteikumi) 20. punktu Izglītības un zinātnes ministrija un citas ministrijas, kuru padotībā ir augstskolas un koledžas, slēdz ar valsts augstskolām un koledžām vidēja termiņa (vismaz uz trīs gadiem) līgumus par noteikta skaita speciālistu sagatavošanu un zinātnisko darbību.
Saskaņā ar Noteikumu 10. punktu Izglītības un zinātnes ministrs ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1. decembrim nosaka studiju vietu skaita sadalījumu pa augstskolām un koledžām, izglītības tematiskajām jomām un studiju līmeņiem nākamajam saimnieciskajam gadam.
Noteikumu 17.4. apakšpunkts paredz snieguma finansējuma par rezultātiem pētniecībā balstītas augstākās izglītības nodrošināšanā un absolventu sagatavošanā augstskolām un koledžām aprēķināšanas formulu.
Saskaņā ar Noteikumu 10. punktu Izglītības un zinātnes ministrs ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1. decembrim nosaka studiju vietu skaita sadalījumu pa augstskolām un koledžām, izglītības tematiskajām jomām un studiju līmeņiem nākamajam saimnieciskajam gadam.
Noteikumu 17.4. apakšpunkts paredz snieguma finansējuma par rezultātiem pētniecībā balstītas augstākās izglītības nodrošināšanā un absolventu sagatavošanā augstskolām un koledžām aprēķināšanas formulu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz kārtējā finansēšanas perioda 1. decembrim var nebūt apstiprināts valsts budžets nākamajam gadam, tādēļ nav skaidrs kopējais finansējuma apmērs.
Ņemot vērā studiju vietu saskaņošanas procesu, kas mēdz aizņemt vairāk laika kā prognozēts, atkarībā no finansējuma pieejamības, studiju vietu prognozēm, kā arī ņemot vērā saskaņošanas procesu ar Augstākās izglītības padomi, institūciju iesniegtā datu apjoma, kvalitātes, iepirkuma rezultātiem un citiem faktoriem, var rasties situācija, ka gada sākumā vēl nav iespēja noslēgt līgumus/līgumu ikgadējos vienošanās protokolus ar augstskolām un koledžām un tiek apdraudēta viņu izdevumu apmaksa.
Pašreizējā situācijā augstskolas saskaras ar ierobežojumiem, kas kavē doktorantu pilnvērtīgu nodarbinātību pētniecībā, ja viņi nav ievēlēti akadēmiskajos amatos. Lai gan saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 26. panta septīto daļu augstskolām ir tiesības pieņemt darbā vadošā pētnieka, pētnieka vai zinātniskā asistenta amata pienākumu izpildītājus, pašreizējā Noteikumu 17.4. apakšpunktā iekļautā snieguma finansējuma aprēķināšanas formula paredz, ka tajā tiek ieskaitīti tikai tie maģistranti, doktoranti un jaunie zinātnieki, kuri ir nodarbināti kā vadošie pētnieki, pētnieki vai zinātniskie asistenti, neiekļaujot šo amatu pienākumu izpildītājus. Rezultātā darba līguma noslēgšana ar doktorantu kā, piemēram, pētnieka amata pienākumu izpildītāju nerada pienesumu snieguma finansējuma aprēķinā, kas negatīvi ietekmē augstskolu iespējas saņemt snieguma finansējumu, neskatoties uz faktiski veikto pētniecības darbu.
Ņemot vērā studiju vietu saskaņošanas procesu, kas mēdz aizņemt vairāk laika kā prognozēts, atkarībā no finansējuma pieejamības, studiju vietu prognozēm, kā arī ņemot vērā saskaņošanas procesu ar Augstākās izglītības padomi, institūciju iesniegtā datu apjoma, kvalitātes, iepirkuma rezultātiem un citiem faktoriem, var rasties situācija, ka gada sākumā vēl nav iespēja noslēgt līgumus/līgumu ikgadējos vienošanās protokolus ar augstskolām un koledžām un tiek apdraudēta viņu izdevumu apmaksa.
Pašreizējā situācijā augstskolas saskaras ar ierobežojumiem, kas kavē doktorantu pilnvērtīgu nodarbinātību pētniecībā, ja viņi nav ievēlēti akadēmiskajos amatos. Lai gan saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 26. panta septīto daļu augstskolām ir tiesības pieņemt darbā vadošā pētnieka, pētnieka vai zinātniskā asistenta amata pienākumu izpildītājus, pašreizējā Noteikumu 17.4. apakšpunktā iekļautā snieguma finansējuma aprēķināšanas formula paredz, ka tajā tiek ieskaitīti tikai tie maģistranti, doktoranti un jaunie zinātnieki, kuri ir nodarbināti kā vadošie pētnieki, pētnieki vai zinātniskie asistenti, neiekļaujot šo amatu pienākumu izpildītājus. Rezultātā darba līguma noslēgšana ar doktorantu kā, piemēram, pētnieka amata pienākumu izpildītāju nerada pienesumu snieguma finansējuma aprēķinā, kas negatīvi ietekmē augstskolu iespējas saņemt snieguma finansējumu, neskatoties uz faktiski veikto pētniecības darbu.
Risinājuma apraksts
Būtiskākās izmaiņas:
- Izglītības un zinātnes ministrs ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 15. decembrim nosaka studiju vietu skaita sadalījumu pa augstskolām un koledžām, izglītības tematiskajām jomām un studiju līmeņiem nākamajam saimnieciskajam gadam;
- Ja ikgadējais vienošanās protokols nav noslēgts divu nedēļu laikā pēc attiecīgā gada likuma par valsts budžetu spēkā stāšanās, ministrija katru mēnesi nodrošina finansējuma piešķiršanu vienas divpadsmitās daļas apmērā no iepriekšējā gada piešķirtā finansējuma līdz aprēķinātā finansējuma piešķiršanai, bet ne ilgāk kā sešus mēnešus. Ar to tiktu nodrošināts, ka augstskolām un koledžām ir stabila finanšu plūsma, gadījumā, ja aizkavējas studiju bāzes finansējuma izmaksa un līgumu slēgšana;
- Precizēta snieguma finansējuma aprēķina formula, paredzot, ka tajā tiek iekļauti arī doktoranti, kuri augstskolās ir nodarbināti kā pētnieka vai zinātniskā asistenta amata pienākumu izpildītāji. Ar šiem grozījumiem tiek novērsta līdzšinējā situācija, kad šāda nodarbinātības forma netika atzīta par atbilstošu finansējuma aprēķina kritērijiem, tādējādi ierobežojot doktorantu iesaisti pētniecībā. Izmaiņas veicina doktorantu agrīnu integrāciju pētnieciskajā darbā, atbilst jaunā doktorantūras modeļa pieejai, kas paredz doktorantu nodarbinātību pētniecībā kā doktorantūras neatņemamu sastāvdaļu, un nodrošina, ka augstskolām piešķirtais finansējums precīzāk atspoguļo faktisko iesaisti pētniecībā.
- Izglītības un zinātnes ministrs ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 15. decembrim nosaka studiju vietu skaita sadalījumu pa augstskolām un koledžām, izglītības tematiskajām jomām un studiju līmeņiem nākamajam saimnieciskajam gadam;
- Ja ikgadējais vienošanās protokols nav noslēgts divu nedēļu laikā pēc attiecīgā gada likuma par valsts budžetu spēkā stāšanās, ministrija katru mēnesi nodrošina finansējuma piešķiršanu vienas divpadsmitās daļas apmērā no iepriekšējā gada piešķirtā finansējuma līdz aprēķinātā finansējuma piešķiršanai, bet ne ilgāk kā sešus mēnešus. Ar to tiktu nodrošināts, ka augstskolām un koledžām ir stabila finanšu plūsma, gadījumā, ja aizkavējas studiju bāzes finansējuma izmaksa un līgumu slēgšana;
- Precizēta snieguma finansējuma aprēķina formula, paredzot, ka tajā tiek iekļauti arī doktoranti, kuri augstskolās ir nodarbināti kā pētnieka vai zinātniskā asistenta amata pienākumu izpildītāji. Ar šiem grozījumiem tiek novērsta līdzšinējā situācija, kad šāda nodarbinātības forma netika atzīta par atbilstošu finansējuma aprēķina kritērijiem, tādējādi ierobežojot doktorantu iesaisti pētniecībā. Izmaiņas veicina doktorantu agrīnu integrāciju pētnieciskajā darbā, atbilst jaunā doktorantūras modeļa pieejai, kas paredz doktorantu nodarbinātību pētniecībā kā doktorantūras neatņemamu sastāvdaļu, un nodrošina, ka augstskolām piešķirtais finansējums precīzāk atspoguļo faktisko iesaisti pētniecībā.
Problēmas apraksts
2025. gada 12. jūnijā pieņemtie "Grozījumi Profesionālās izglītības likumā" paredz Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā koledžām piešķir finansējumu no valsts budžeta līdzekļiem studiju programmu īstenošanai un par rezultātiem speciālistu (absolventu) sagatavošanā, kā arī šā finansējuma sadales kritērijus. Ņemot vērā, ka šāda kārtība, kā arī finansējuma sadales kritēriji jau ir noteikti Noteikumu 14. punktā un 17.4. apakšpunktā, nepieciešams papildināt noteikumu izdošanas pamatojumu ar atsauci uz Profesionālās izglītības likuma attiecīgo normu.
Risinājuma apraksts
Papildināts Noteikumu izdošanas pamats ar atsauci uz Profesionālās izglītības likuma 31. panta 2.5 daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- doktoranti
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
- Augstskolas un koledžas
Ietekmes apraksts
Grozījumiem ir netieša pozitīva ietekme uz doktorantiem, jo tie sniedz augstskolām iespēju viņus nodarbināt arī kā pētnieka vai zinātniskā asistenta amata pienākumu izpildītājus un nodrošina, ka šāda nodarbinātība tiek atzīta snieguma finansējuma aprēķinā. Tādējādi tiek veicināta doktorantu praktiskā iesaiste pētniecībā un sniegta iespēja iegūt darba pieredzi akadēmiskā vidē, vienlaikus uzlabojot viņu profesionālās attīstības iespējas doktorantūras laikā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Zinātniskās darbības bāzes finansējuma piešķiršanas kārtība
Pamatojums un apraksts
Grozījumu projekts izstrādāts saistībā ar grozījumiem Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 252 "Zinātniskās darbības bāzes finansējuma piešķiršanas kārtība".
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
