Anotācija (ex-ante)

24-TA-938: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmā “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija" ir izstrādāts pamatojoties uz:
informatīvā ziņojuma projektu "Par primārās veselības aprūpes stiprināšanu" (24-TA-922);
Likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabinetam nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai ieviestu maksājumu par papildu darbinieka nodarbināšanu ģimenes ārsta praksē un veiktu vakcinācijas fakta automatizētas apmaksas procesa tehniskās specifikācijas izstrādi.
Spēkā stāšanās termiņš
01.06.2024.
Pamatojums
Lai stiprinātu ģimenes ārstu prakses, ieviešot maksājumu par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē un veiktu vakcinācijas fakta automatizētas apmaksas procesa tehniskās specifikācijas izstrādi. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības ministrija ir izstrādājusi Informatīvo ziņojumu, kas paredz pasākumus primārās veselības aprūpes stiprināšanai (PVA), tai skaitā pakalpojumu pieejamības uzlabošanai. Viens no pasākumiem cilvēkkapitāla stiprināšanai paredz maksājumu ģimenes ārstu praksēm par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē. 

Papildu darbinieka ieviešanas 1.kārta

Trešdaļa ģimenes ārstu Latvijā nevar nodrošināt divus palīgus (māsas vai ārsta palīgus) savā praksē medicīnas personāla pieejamības trūkuma dēļ. Lai ģimenes ārstu prakses varētu nodrošināt PVA pakalpojumu pieejamību, būtu pieļaujama arī tāda papildu darbinieka piesaiste, kas nav ārstniecības persona, jo ģimenes ārstu praksē ir pienākumi, kuru īstenošanai nav nepieciešama medicīniskā izglītība, bet ko ikdienā parasti veic māsa vai ārsta palīgs. Šādā gadījumā darbinieka piesaiste kalpotu kā papildu personālresurss ģimenes ārstu praksē, kas būtiski atvieglotu praksē strādājošā medicīnas personāla darbu un tiktu panākta efektīvāka veselības cilvēkresursu izmantošana.

Vakcinācijas procesa digitalizācijas pilnveide

2022.-2023. gados tika veikta vakcinācijas procesu digitalizācija, kas ietvēra pacientam veikta vakcinācijas fakta un vakcīnu pasūtījumu pārveidošanu no papīra digitālā formātā. No 2024. gada janvāra Latvijā ir ieviesta elektroniskā vakcinācijas datu un vakcīnu pārvaldības informācijas sistēma, kas nodrošina digitālu informāciju par vakcīnu krājumiem valstī, tostarp ārstniecības iestādēs. Nepieciešama arī tālāku secīgu risinājumu pilnveidošana, tādu, kā vakcinācijas pakalpojuma automātiska apmaksa.
Šobrīd ģimenes ārstu prakse, lai saņemtu apmaksu par sniegto vakcinācijas pakalpojumu, ievada ambulatoro pacienta talonu veselības aprūpes pakalpojumu norēķinu sistēmā "Vadības informācijas sistēma" (VIS) pacienta informāciju, diagnozi, pacientu grupu un Nacionālā veselības dienesta (NVD) manipulācijām, tādējādi atkārtojot vakcinācijas faktā ievadīto informāciju E-veselībā. Sekojoši VIS veic aprēķinu par sniegto pakalpojumu un iekļauj NVD ikmēneša maksājumā ģimenes ārstu praksei.
Vakcinācijas pārvaldības digitalizācija nozīmē birokrātiskā sloga mazināšanu un atteikšanos no papīra veidlapām (t. sk. Vakcinācijas noteikumu 3., 5. un 8. pielikums) no 2024.gada, kas ārstniecības personām līdz šim bija manuāli jāaizpilda un jānosūta Slimību profilakses un kontroles centram (SPKC), piemēram, katru gadu jāiesniedz SPKC vakcinācijas kalendāra ietvaros vakcinēto personu pārskata veidlapa[1].


[1] 2000. gada 26. septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 330 “Vakcinācijas noteikumi” 75. punkts
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Papildu darbinieka ieviešanas 1.kārta

Plānots, ka papildu darbinieka piesaiste ļaus efektīvāk izmantot ģimenes ārsta praksē nodarbināto ārstniecības personu resursus un uzlabot pacientu aprūpi, sekmējot iespējas veltīt vairāk nedalīta laika kvalitatīvai pacientu konsultēšanai un ārstēšanai, jo papildu darbinieka pienākumi tiks saistīti ar prakses atbalsta funkciju veikšanu (piemēram, pacientu pieraksta veidošana, saziņa ar pacientiem, valsts un pašvaldību institūcijām, vakcinācijas izpildes uzraudzība, veikto manipulāciju uzskaite utt.). 
No 2024. gada 1.jūnija papildu darbinieka apmaksa paredzēta visām ģimenes ārstu praksēm virs 1 800 reģistrētajiem pacientiem, lauku teritorijās strādājošām praksēm virs 1 500 reģistrētajiem pacientiem, kā arī praksēm ar reģistrēto pacientu skaitu no 1 500 – 1 800, bet kurās ir nodarbināta tikai viena māsa vai ārsta palīgs.

Vakcinācijas procesa digitalizācijas pilnveide

Lai mazinātu ģimenes ārstu praksēm birokrātisko slogu sniegta vakcinācijas pakalpojuma apmaksai VIS, E-veselībā ievadīto informāciju par vakcinācijas faktu plānots nododot automātiski VIS, t.i. sagatavojot nepieciešamo informāciju no E-veselībā ievadītiem datiem, pakalpojumu apmaksai. 2024. gadā plānots veikt nepieciešamā procesa tehniskās specifikācijas izstrādi, savukārt 2025. gadā risinājuma izstrādi un ieviešanu.
Risinājuma apraksts
Lai sekmētu primārās veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktību no 2024. gada 1.jūnija papildus nepieciešami 4 057 079 euro, tai skaitā:
1. 3 977 219 euro apmērā nodrošinot papildu darbinieka apmaksu ģimenes ārstu praksēm;
2. 79 860 euro apmērā vakcinācijas fakta automatizētas apmaksas procesa tehniskās specifikācijas izstrādei.

Veselības ministrija ir sagatavojusi informatīvo ziņojumu "Par primārās veselības aprūpes stiprināšanu" (turpmāk – ziņojums) (iesniegts saskaņošanai Finanšu ministrijā 24-TA-922), kurā detalizēti skaidrota šī brīža situācija un nepieciešamība pēc papildu finansējuma, lai kopumā ģimenes ārstu prakses atvērtību un pakalpojumu pieejamību visā Latvijā.

Ziņojums ir sagatavots atbilstoši Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2023. gada 26. septembra sēdes protokola Nr.47 43.§ “Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”” 2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.-2026.gadam ik gadu un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdalīs Veselības ministrijai (turpmāk – VM) atbilstoši MK lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas neiebildīs pret apropriācijas pārdali. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • pensionāri
  • personas ar invaliditāti
  • diaspora
Ietekmes apraksts
Jebkurš Latvijas iedzīvotājs var saskarties ar veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību tajā, laikā, kad tas ir visnepieciešamākais.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
183 741 847
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
183 741 847
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
183 741 847
4 057 079
0
7 137 530
0
6 870 846
6 870 846
2.1. valsts pamatbudžets
183 741 847
4 057 079
0
7 137 530
0
6 870 846
6 870 846
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 057 079
0
-7 137 530
0
-6 870 846
-6 870 846
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 057 079
0
-7 137 530
0
-6 870 846
-6 870 846
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 057 079
0
7 137 530
0
6 870 846
6 870 846
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2024. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas 12.01.2024. rīkojumu Nr.5, 06.02.2024. rīkojumu Nr.28, 16.04.2024. rīkojumu Nr.132 un 16.04.2024. rīkojumu Nr.133 sastāda 183 741 847 euro.

Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024.gadam 4 057 079 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" papildus darbinieka nodrošināšanai ģimenes ārsta praksēs un vakcinācijas fakta automatizētas apmaksas ieviešanu no 2024. gada 1.jūnija (skatīt 1., 2. un 3. pielikumu), tai skaitā uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām:

1. 3 977 219 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana", lai nodrošinātu papildu darbinieka apmaksu ģimenes ārstu praksēm;
2. 79 860 euro apmērā uz apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", lai veiktu vakcinācijas fakta automatizētas apmaksas procesa tehniskās specifikācijas izstrādi.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.

Nacionālajam veselības dienestam šā rīkojuma 1.1. punktā finansējuma piešķiršanā ievērot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) atbilstoši ar finansējuma saņēmējiem noslēgtajiem pilnvarojuma līgumiem.

MK rīkojuma projekta 1.2.punktā paredzēts valsts funkciju nodrošināšanai atbilstoši MK 2011.gada 11.novembra noteikumiem Nr.850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" 3.punktam.

Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, Finanšu ministrijai tiks iesniegti priekšlikumi palielināt Veselības ministrijai bāzes izdevumus 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam, paredzot finansējuma pārdali 2025. gadā 7 137 530 euro, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 6 870 846 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana.

Rīkojuma projekta ietekme uz valsts budžetu atbilst MK noteikumu “Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"” (24-TA-711) projekta anotācijā norādītajai ietekmei uz valsts budžetu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (24-TA-711).

Pamatojums un apraksts
Rīkojuma projekts tiek virzīts vienlaikus ar grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"(24-TA-711) (turpmāk- Noteikumi). 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.2. Informatīvais ziņojums "Par primārās veselības aprūpes stiprināšanu" (24-TA-922).

Pamatojums un apraksts
Rīkojuma projekts tiek virzīts vienlaikus ar Informatīvo ziņojumu "Par primārās veselības aprūpes stiprināšanu" (24-TA-922).
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pieejamāki primārās veselības aprūpes pakalpojumi.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums