23-TA-2977: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 644 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi 2023. gada 7. novembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 644 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem” 1.2.1.4. pasākuma “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra sēdes protokola Nr. 56 uzdevumu 23-UZ-584 un 23-UZ-585, kā arī jaunās de minimis regulas pārizdošanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir noteikt atbalstīto komersantu produktivitātes un eksporta rādītāja monitorēšanu, kā arī pārņemtu jaunās de minimis regulas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2023. gada 7. novembrī apstiprināja Ministru kabineta noteikumus Nr. 644 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem” 1.2.1.4. pasākuma “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 644), kuru mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību komersantiem jaunu produktu/pakalpojumu, pētniecības projektu izstrādei un komercializācijai, lai veicinātu inovatīvo komersantu īpatsvaru ekonomikā paaugstināšanu, veidojot saikni starp šo gala labuma guvējiem un publiskajām pētniecības institūcijām, kas sekmētu zināšanu tiešu pārnesi un kļūtu par katalizatoru ilgtermiņa, padziļinātākas sadarbības veidošanai starp abām pusēm, tādējādi sniedzot ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā. Atbalsta programma paredz sniegt sīkiem (mikro), maziem un vidējiem komersantiem inovāciju vaučeru atbalstu līdz 25 000 EUR (tehniski ekonomiskā priekšizpēte, eksperimentālā izstrāde, rūpnieciskie pētījumi, jauna produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas un testēšanas pakalpojumi u.c. aktivitātes), nodrošināt atbalstu jaunuzņēmumiem augsti kvalificēta darbaspēka piesaistei līdz 200 000 EUR, kā arī sniegt atbalstu komersantiem, mazām vidējas un vidējām kapitalizācijas sabiedrībām inovāciju iepirkuma ietvaros izstrādājamajiem jauniem produktiem un to komercializācijai līdz 50 000 EUR eksperimentālai izstrādei un produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas un testēšanas pakalpojumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbalstot vietējos komersantus un veicinot to kapacitātes attīstību, stiprinot zināšanu pārneses procesu un ieviešot inovatīvas un jaunas tehnoloģijas – tā rezultātā tiks veidotas uz zināšanām un inovācijām balstītas Latvijas konkurētspējas priekšrocības, kas sniegs ieguldījumu arī komersantu produktivitātes pieaugumā.
Lai novērtētu ieguldīto finansējumu komersantos MK Noteikumu Nr. 644 ietvaros, nepieciešams noteikt, ka Finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par gala labuma guvēju eksporta apjomu, produktivitātes pieaugumu.
Vienlaikus MK Noteikumu Nr. 644 ietvaros tiek uzskaitīts atbalstīto saņēmušo komersantu samaksāto nodokļu apmērs, sertificētie izdevumi, privātās investīcijas, kas papildina valsts atbalstu inovācijām vai pētniecības un izstrādes projektiem.
Lai novērtētu ieguldīto finansējumu komersantos MK Noteikumu Nr. 644 ietvaros, nepieciešams noteikt, ka Finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par gala labuma guvēju eksporta apjomu, produktivitātes pieaugumu.
Vienlaikus MK Noteikumu Nr. 644 ietvaros tiek uzskaitīts atbalstīto saņēmušo komersantu samaksāto nodokļu apmērs, sertificētie izdevumi, privātās investīcijas, kas papildina valsts atbalstu inovācijām vai pētniecības un izstrādes projektiem.
Risinājuma apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek veikti šādi precizējumi:
1. Produktivitātes pieauguma un eksporta apjoma rādītāju uzkrāšana
Ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka finansējuma saņēmējam jāuzkrāj informācija par gala labuma guvēja eksporta apjomu un produktivitātes pieaugumu, vienlaikus sniedzot informāciju vai šie rādītāji sasniedz vismaz 10 % atbalstītajos gala labuma guvējos 5 gadus laikā no gala labuma guvēju noslēguma pārskata iesniegšanas.
Plānots, ka gala labuma guvējs pēc noslēguma atskaites iesniegšanas reizi gadā piecu gadu periodā iesniedz Finansējuma saņēmējam informāciju par ieguldījums eksporta apjomā un produktivitātes pieaugumā. Šis nosacījums tik paredzēts līgumā starp Finansējuma saņēmēju un gala labuma guvēju.
Līdz ar Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra sēdes protokola Nr. 56 uzdevumiem Nr. 23-UZ-584 un 23-UZ-585, Ekonomikas ministrijai ir uzdots izstrādāt kritēriju par darbaspēka produktivitātes pieaugumu atbalstu saņēmušajos uzņēmumos un kritēriju, kas nosaka, ka atbalstītajos uzņēmumos tiek panākta eksporta apjomu palielināšana par 10% un produktivitātes kāpums par 10%.
Produktivitāte ir nozīmīgākais ekonomiskās izaugsmes faktors, kas ir iedzīvotāju labklājības paaugstināšanas svarīgs priekšnosacījums. Tātad tikai palielinot produktivitāti var paaugstināt iedzīvotāju labklājības līmeni un ilgstoši saglabāt augstus dzīves standartus. Visciešāk produktivitāte ir saistīta ar ekonomikas tehnoloģiskām iespējām, bet ir arī citi faktori, kas to nosaka, piemēram, darbinieku zināšanas un prasmes, vietējie resursi, resursu cenas, menedžments, pārdotās produkcijas zīmols u.c. faktori. Ja produktivitāte ir augsta, tad arī uzņēmumu darbiniekiem būs augsti ienākumi. Ja šī likumsakarība netiek ievērota un uz iekšējo pieprasījumu orientētās nozarēs (pārsvarā pakalpojumu nozares) algas aug straujāk, tad veidojas inflācija un tiek zaudēta konkurētspēja un eksports sarūk. Līdz ar to būtiski ir vērtēt, kā sniegtais valsts atbalsts ietekmē atbalstīto uzņēmumu darba algas, vai ir vērojams to pieaugums. Attiecīgi līdz ar šiem noteikumiem tiek noteikts, ka produktivitātes rādītājs ir tiešā mērā vērtējams ar darba algas pieaugumu.
Produktivitātes rādītājs MK noteikumu projekta ietvaros tiek uzskatīts kā gala labuma guvēju nodarbinātu darba algu pieaugums gadā pirms lēmuma par atbalsta piešķiršanu un 5 gadu laikā pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas - vai, saņemot atbalstu, gala labuma guvēja nodarbinātajiem (gan projekta ietvaros piesaistītā personāla, gan kopējais darbinieku skaitam) tiek palielināts atalgojums.
Tāpat mazā un atvērtā ekonomikā produktivitāte ir atkarīga no eksportējamās produkcijas pievienotās vērtības. Tieši eksporta preces nosaka mūsu konkurētspēju starptautiskos tirgos t.i., vai mūsu ekonomika spēj pelnīt, balstoties uz augstām tehnoloģijām. Eksporta apjoma pieaugumu nosaka ar šādu formulu: komersanta eksporta apjoms pie projekta pieteikuma iesniegšanas pret komersanta eksporta apjomu piecu gadu griezumā pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas.
Attiecīgi Finansējuma saņēmējs, izmantojot šādu formulas, nosaka katra gala labuma guvēja eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu.
Tāpat tiek noteikts, ka gala labuma guvējs līdz ar projekta pieteikuma iesniegšanu apliecina, ka saņemtais atbalsts tiks vērsts uz eksporta apjoma un produktivitātes kāpināšanu gala labuma guvēja līmenī piecu gadu laikā pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas. Līdz ar to Finansējuma saņēmējs pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas un piecus gadus pēc tā pārbauda gala labuma guvēja eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu.
Finansējuma saņēmējam jāparedz līgumā ar gala labuma guvēju atruna, ka gala labuma guvējs piecu gadu laikā sniedz informāciju Finansējuma saņēmējam par eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu.
Vienlaikus tiek noteikts, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk – LIAA), kas ir Finansējuma saņēmēja, pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darbdienu laikā atbildīgajai iestādei ir jāiesniedz informācija par atbalstu saņēmušo komersantu eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu, vienlaikus sniedzot informāciju par to, vai ir šie uzkrātie rādītāji sasniedz vismaz 10% atbalstītajos komersantos.
Ekonomikas ministrija skaidro, ka minētie rādītāji ir būtiski, lai novērtētu atbalsta programmas rādītāju ietekmi uz Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktajiem mērķiem un Viedās specializācijas stratēģijas īstenošanu. Šo rādītāju noteikšana un uzraudzība ir nepieciešama analītikas vajadzībām.
Attiecīgi ar MK noteikumu projekta apstiprināšanu tiek izpildīti 2 Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra sēdes protokola Nr. 56 uzdevumi:
1. 23-UZ-584 - Ekonomikas ministrijai izstrādāt kritēriju par darbaspēka produktivitātes pieaugumu atbalstu saņēmušajos uzņēmumos un divu nedēļu laikā noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē attiecīgus noteikumu grozījumus;
2. 23-UZ-585 - Lai plānotās investīcijas primāri veicinātu programmā iesaistīto uzņēmumu produktivitātes kāpumu un eksporta apjomu palielināšanu, Ekonomikas ministrijai sagatavot kritērijus, kas nodrošina, ka ar Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa pasākumiem atbalstītajos uzņēmumos tiek panākta eksporta apjomu palielināšana par 10% un produktivitātes kāpums par 10%, un ekonomikas ministram attiecīgus priekšlikumus līdz 2024. gada 1. martam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā.
2. Jaunās de minimis regulas nosacījumu pārņemšana
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2023. gada 31. decembri izbeidz savu darbību un ar 2024. gada 1. janvāri stājas spēkā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831). Lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši spēkā esošiem de minimis nosacījumiem, ar MK noteikumu projektu tiek veikti precizējumi. Pēc būtības atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās, galvenās izmaiņas skar de minimis atbalsta kopsummu, kas saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu var sasniegt 300 000 EUR apmēru.
Ar de minimis atbalsta trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.
3. Tehniskie grozījumi
* normas interpretācijas riska novēršanai MK noteikumu Nr. 644 35. punktā mainīti vārdi "kā arī" uz vārdiem "tai skaitā";
* svītrots MK noteikumu Nr. 644 88. punkts, pārceļot to uz 773, nodrošinot to, ka, saņemot GBER atbalstu, tiek ievēroti DNSH principi. Attiecīgi precizēta atsauca 104.punktā.
Pēc grozījumu spēkā stāšanās, Finansējuma saņēmējam būs jāgroza projekta atlasē apstiprinātā projekta stratēģija, tāpat nepieciešami grozījumi gan projekta iesniegumā, gan vienošanās par projekta īstenošanu, ja tāda tiks noslēgta pirms grozījumu spēkā stāšanās. Ekonomikas ministrija ir informējusi Finansējuma saņēmēju par MK noteikumu projektu.
MK noteikumu projekts neietekmē gala labuma guvējus, jo Finansējuma saņēmējs vēl nav uzsācis to atlasi, attiecīgi atbalsta sniegšana vēl nav sākusies.
1. Produktivitātes pieauguma un eksporta apjoma rādītāju uzkrāšana
Ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka finansējuma saņēmējam jāuzkrāj informācija par gala labuma guvēja eksporta apjomu un produktivitātes pieaugumu, vienlaikus sniedzot informāciju vai šie rādītāji sasniedz vismaz 10 % atbalstītajos gala labuma guvējos 5 gadus laikā no gala labuma guvēju noslēguma pārskata iesniegšanas.
Plānots, ka gala labuma guvējs pēc noslēguma atskaites iesniegšanas reizi gadā piecu gadu periodā iesniedz Finansējuma saņēmējam informāciju par ieguldījums eksporta apjomā un produktivitātes pieaugumā. Šis nosacījums tik paredzēts līgumā starp Finansējuma saņēmēju un gala labuma guvēju.
Līdz ar Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra sēdes protokola Nr. 56 uzdevumiem Nr. 23-UZ-584 un 23-UZ-585, Ekonomikas ministrijai ir uzdots izstrādāt kritēriju par darbaspēka produktivitātes pieaugumu atbalstu saņēmušajos uzņēmumos un kritēriju, kas nosaka, ka atbalstītajos uzņēmumos tiek panākta eksporta apjomu palielināšana par 10% un produktivitātes kāpums par 10%.
Produktivitāte ir nozīmīgākais ekonomiskās izaugsmes faktors, kas ir iedzīvotāju labklājības paaugstināšanas svarīgs priekšnosacījums. Tātad tikai palielinot produktivitāti var paaugstināt iedzīvotāju labklājības līmeni un ilgstoši saglabāt augstus dzīves standartus. Visciešāk produktivitāte ir saistīta ar ekonomikas tehnoloģiskām iespējām, bet ir arī citi faktori, kas to nosaka, piemēram, darbinieku zināšanas un prasmes, vietējie resursi, resursu cenas, menedžments, pārdotās produkcijas zīmols u.c. faktori. Ja produktivitāte ir augsta, tad arī uzņēmumu darbiniekiem būs augsti ienākumi. Ja šī likumsakarība netiek ievērota un uz iekšējo pieprasījumu orientētās nozarēs (pārsvarā pakalpojumu nozares) algas aug straujāk, tad veidojas inflācija un tiek zaudēta konkurētspēja un eksports sarūk. Līdz ar to būtiski ir vērtēt, kā sniegtais valsts atbalsts ietekmē atbalstīto uzņēmumu darba algas, vai ir vērojams to pieaugums. Attiecīgi līdz ar šiem noteikumiem tiek noteikts, ka produktivitātes rādītājs ir tiešā mērā vērtējams ar darba algas pieaugumu.
Produktivitātes rādītājs MK noteikumu projekta ietvaros tiek uzskatīts kā gala labuma guvēju nodarbinātu darba algu pieaugums gadā pirms lēmuma par atbalsta piešķiršanu un 5 gadu laikā pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas - vai, saņemot atbalstu, gala labuma guvēja nodarbinātajiem (gan projekta ietvaros piesaistītā personāla, gan kopējais darbinieku skaitam) tiek palielināts atalgojums.
Tāpat mazā un atvērtā ekonomikā produktivitāte ir atkarīga no eksportējamās produkcijas pievienotās vērtības. Tieši eksporta preces nosaka mūsu konkurētspēju starptautiskos tirgos t.i., vai mūsu ekonomika spēj pelnīt, balstoties uz augstām tehnoloģijām. Eksporta apjoma pieaugumu nosaka ar šādu formulu: komersanta eksporta apjoms pie projekta pieteikuma iesniegšanas pret komersanta eksporta apjomu piecu gadu griezumā pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas.
Attiecīgi Finansējuma saņēmējs, izmantojot šādu formulas, nosaka katra gala labuma guvēja eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu.
Tāpat tiek noteikts, ka gala labuma guvējs līdz ar projekta pieteikuma iesniegšanu apliecina, ka saņemtais atbalsts tiks vērsts uz eksporta apjoma un produktivitātes kāpināšanu gala labuma guvēja līmenī piecu gadu laikā pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas. Līdz ar to Finansējuma saņēmējs pēc gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas un piecus gadus pēc tā pārbauda gala labuma guvēja eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu.
Finansējuma saņēmējam jāparedz līgumā ar gala labuma guvēju atruna, ka gala labuma guvējs piecu gadu laikā sniedz informāciju Finansējuma saņēmējam par eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu.
Vienlaikus tiek noteikts, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk – LIAA), kas ir Finansējuma saņēmēja, pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma 10 darbdienu laikā atbildīgajai iestādei ir jāiesniedz informācija par atbalstu saņēmušo komersantu eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumu, vienlaikus sniedzot informāciju par to, vai ir šie uzkrātie rādītāji sasniedz vismaz 10% atbalstītajos komersantos.
Ekonomikas ministrija skaidro, ka minētie rādītāji ir būtiski, lai novērtētu atbalsta programmas rādītāju ietekmi uz Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktajiem mērķiem un Viedās specializācijas stratēģijas īstenošanu. Šo rādītāju noteikšana un uzraudzība ir nepieciešama analītikas vajadzībām.
Attiecīgi ar MK noteikumu projekta apstiprināšanu tiek izpildīti 2 Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra sēdes protokola Nr. 56 uzdevumi:
1. 23-UZ-584 - Ekonomikas ministrijai izstrādāt kritēriju par darbaspēka produktivitātes pieaugumu atbalstu saņēmušajos uzņēmumos un divu nedēļu laikā noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē attiecīgus noteikumu grozījumus;
2. 23-UZ-585 - Lai plānotās investīcijas primāri veicinātu programmā iesaistīto uzņēmumu produktivitātes kāpumu un eksporta apjomu palielināšanu, Ekonomikas ministrijai sagatavot kritērijus, kas nodrošina, ka ar Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa pasākumiem atbalstītajos uzņēmumos tiek panākta eksporta apjomu palielināšana par 10% un produktivitātes kāpums par 10%, un ekonomikas ministram attiecīgus priekšlikumus līdz 2024. gada 1. martam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā.
2. Jaunās de minimis regulas nosacījumu pārņemšana
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2023. gada 31. decembri izbeidz savu darbību un ar 2024. gada 1. janvāri stājas spēkā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831). Lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši spēkā esošiem de minimis nosacījumiem, ar MK noteikumu projektu tiek veikti precizējumi. Pēc būtības atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās, galvenās izmaiņas skar de minimis atbalsta kopsummu, kas saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu var sasniegt 300 000 EUR apmēru.
Ar de minimis atbalsta trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.
3. Tehniskie grozījumi
* normas interpretācijas riska novēršanai MK noteikumu Nr. 644 35. punktā mainīti vārdi "kā arī" uz vārdiem "tai skaitā";
* svītrots MK noteikumu Nr. 644 88. punkts, pārceļot to uz 773, nodrošinot to, ka, saņemot GBER atbalstu, tiek ievēroti DNSH principi. Attiecīgi precizēta atsauca 104.punktā.
Pēc grozījumu spēkā stāšanās, Finansējuma saņēmējam būs jāgroza projekta atlasē apstiprinātā projekta stratēģija, tāpat nepieciešami grozījumi gan projekta iesniegumā, gan vienošanās par projekta īstenošanu, ja tāda tiks noslēgta pirms grozījumu spēkā stāšanās. Ekonomikas ministrija ir informējusi Finansējuma saņēmēju par MK noteikumu projektu.
MK noteikumu projekts neietekmē gala labuma guvējus, jo Finansējuma saņēmējs vēl nav uzsācis to atlasi, attiecīgi atbalsta sniegšana vēl nav sākusies.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs gala labuma guvējus, jo tiem pie projekta iesnieguma jāsniedz apliecinājums, ka projekts sniegs ieguldījumu komersanta eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumā. Attiecīgi jāsniedz Finansējuma saņēmējam 5 gadu laikā no gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas informācija par minēto rādītāju izpildi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
-
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmēju konkurētspēju, īpaši, ja tie darbojas un/vai attīsta produktus un pakalpojumus kādā no RIS3 specializācijas jomām. Kā aktīvi šī atbalsta ieviesēji ir komersanti, kas pārstāv medicīnas un veselības zinātnes nozari, inženierzinātnes un tehnoloģijas, elektrotehnikas, elektronikas, informācijas tehnoloģijas nozari, apstrādes rūpniecību. Ja gala labuma guvēji varēs pierādīt produktivitātes pieaugumu, tad tas sniegs ieguldījumu Latvijas tautsaimniecības attīstības produktivitātes rādītāju sasniegšanai atbilstoši Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm 2021. -2027. gadam.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs gala labuma guvējus, jo tiem pie projekta iesnieguma jāsniedz apliecinājums, ka projekts sniegs ieguldījumu komersanta eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumā. Attiecīgi jāsniedz Finansējuma saņēmējam 5 gadu laikā no gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas informācija par minēto rādītāju izpildi.
Attiecībā uz atbalsta programmā paredzētajām administratīvajām procedūrām, komersantiem būs nepieciešams sagatavot un iesniegt valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv. projekta pieteikuma pielikumā apliecinājumu, ka tie sniegs ieguldījumu komersanta eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumā. Attiecīgi jāsniedz Finansējuma saņēmējam 5 gadu laikā no gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas informācija par minēto rādītāju izpildi.
Minēto dokumentu sagatavošanai gala labuma guvējiem aptuveni var būt nepieciešamas aptuveni 4h jeb saskaņā ar valstī vidējo atalgojumu 1h veido 26,78 EUR, kas nozīmē, ka gala labuma guvēja darbiniekam dokumentu sagatavošanai monetārās izmaksas nav lielākas kā 214,24 EUR.
Attiecībā uz atbalsta programmā paredzētajām administratīvajām procedūrām, komersantiem būs nepieciešams sagatavot un iesniegt valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv. projekta pieteikuma pielikumā apliecinājumu, ka tie sniegs ieguldījumu komersanta eksporta apjoma un produktivitātes pieaugumā. Attiecīgi jāsniedz Finansējuma saņēmējam 5 gadu laikā no gala labuma guvēja noslēguma pārskata iesniegšanas informācija par minēto rādītāju izpildi.
Minēto dokumentu sagatavošanai gala labuma guvējiem aptuveni var būt nepieciešamas aptuveni 4h jeb saskaņā ar valstī vidējo atalgojumu 1h veido 26,78 EUR, kas nozīmē, ka gala labuma guvēja darbiniekam dokumentu sagatavošanai monetārās izmaksas nav lielākas kā 214,24 EUR.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Komersantiem projekta ietvaros būs iespējas izveidot jaunas darba vietas un saņemt par tām atbalstu, lai nodrošinātu jaunu produktu laišanu tirgū, tā būs pozitīva ietekme uz nodarbinātību.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
5 841 253,60
visi uzņēmumi
palielinās
Vērtības nozīme:
26,78
EUR
8,00
h
190
uzņēmumi
1
reize
40 705,60
Minēto dokumentu sagatavošanai gala labuma guvējiem aptuveni var būt nepieciešamas aptuveni 8h jeb saskaņā ar valstī vidējo atalgojumu 1h veido 26,78 euro, kas nozīmē, ka gala labuma guvēja darbiniekam dokumentu sagatavošanai monetārās izmaksas nav lielākas kā 214,24 EUR.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
palielinās
Vērtības nozīme:
26,78
EUR
6,00
stundas
190
uzņēmumi
190
reizes
5 800 548,00
Minēto dokumentu izskatīšana un uzraudzībai aptuveni var būt nepieciešamas aptuveni 6h, Ekonomikas ministrijai jeb saskaņā ar valstī vidējo atalgojumu 1h veido 26,78 euro, kas nozīmē dokumentu sagatavošanai, izskatīšanai un uzraudzībai monetārās izmaksas nav lielākas par 5 800 548,00 EUR.
Kopā
5 841 253,60
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1058
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1058 (2021. gada 24. jūnijs) par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 2 panta. 2. punkts
MK noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
MK noteikumu projekta 10., 21. un 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula Nr. 2023/2831 (vispārīgi)
MK noteikumu projekta 9., 11., 12., 18., 19., 20., 24., 26. un 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 5. panta 1. un 3. punkts
MK noteikumu projekta 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punkts un 8. pants
MK noteikumu projekta 23. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3.punkts
MK noteikumu projekta 24. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkts
MK noteikumu projekta 25. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punkts
MK noteikumu projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c), d) apakšpunkts
MK noteikumu projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. pants un 2. panta 23. punkts, un vispārīgi
MK noteikumu projekta 12. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 28. panta 3. punkts
MK noteikumu projekta 28. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 651/2014 (vispārīgi)
Mk noteikumu 9. un 12. punkts
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1058 (2021. gada 24. jūnijs) par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 2021/1058 7. panta 1.punkts
MK noteikumu projekta 15. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūraNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Universitāšu asociācijaCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ekonomikas ministrija
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi