22-TA-2862: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā iegūst un apkopo informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām, kā arī atzīst augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzējus" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma (turpmāk - likums) 10.panta otrās daļas 1.punktu (2022.gada 5.maijā Saeimā pieņemtā likuma “Grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā” redakcija).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likuma 10.panta otrās daļas 1.punktā dotā deleģējuma izpilde. Ministru kabineta noteikumu projekta "Informācijas iegūšanas un apkopošanas kārtība par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām, un augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzēju atzīšana"(turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir sakārtot normatīvo vidi objektīvai informācijas ieguvei par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām (uzlabošanās vai degradēšanās) valstī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Informācija par augsnes agroķīmiskajiem rādītājiem un to novērtējuma grupām nepieciešama zemes auglības līmeņa un tā pārmaiņu (uzlabošanās vai degradēšanās) novērtēšanai un augsnes aizsardzības pasākumu plānošanai, lai sekmētu ilglaicīgu lauksaimniecībā izmantojamās zemes apsaimniekošanu. Objektīvu informācijas ieguvi nodrošina augsnes agroķīmiskā izpēte, kas tiek veikta pēc vienotas metodikas, nodrošinot augsnes paraugu ņemšanu, analizēšanu un rezultātu novērtēšanu atbilstoši zinātnieku izstrādātām rekomendācijām.
Valsts augu aizsardzības dienests veic lauksaimniecībā izmantojamās zemes agroķīmisko izpēti kopš 2011.gada, kad pārņēma Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Agroķīmisko pētījumu centrs” funkcijas augšņu agroķīmiskās izpētes jomā, nodrošinot agroķīmisko izpēti reprezentatīvā lauku saimniecību izlases kopā, kā arī pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 5.oktobra noteikumiem Nr.833 “Kārtība, kādā iegūstama un apkopojama informācija par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām” atbilstoši Zemkopības ministrijas 2022.gada 4.janvāra kārtībai Nr.1 “Augšņu agroķīmiskās izpētes un izpētes rezultātu novērtēšanas kārtība” un iegūtos datus apkopo un uztur Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas (turpmāk – KUVIS) Augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē, tādējādi nodrošinot objektīvas informācijas ieguvi par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Latvijas agroklimatiskajos un augsnes apstākļos, ņemot vērā lauksaimnieciskās darbības intensitāti, augsnes agroķīmiskā izpēte optimāli būtu jāveic ik pēc pieciem gadiem. Valsts augu aizsardzības dienests periodā no 2017. līdz 2021.gadam veica augsnes agroķīmisko izpēti 177,2 tūkst. ha pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma un 20 tūkst. ha reprezentatīvajā lauku saimniecību izlases kopā jeb 11% no apstrādātās lauksaimniecībā izmantojamās zemes (saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta datiem 2022.gadā bija apstrādāti 1775,7 tūkst. ha LIZ). Iegūtie dati tiek uzkrāti KUVIS Augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē un pēc pieprasījuma nodoti pētnieciskām vajadzībām, piemēram, Agroresursu un ekonomikas institūtam, Latvijas lauksaimniecības universitātei (tagad – Latvijas biozinātņu un tehnoloģiju universitātei) u.c.
Augšņu agroķīmiskās izpētes rezultāti ir vajadzīgi, lai spriestu par augsnes auglības rādītājiem un to izmaiņām valstī kopumā, kā arī pašiem lauksaimniekiem, lai izstrādātu agronomiski un ekonomiski pamatotus kultūraugu mēslošanas plānus. Prasību lauksaimniekiem izstrādāt mēslošanas plānus nosaka Ministru kabineta 2014.gada noteikumi Nr.834 “Prasības ūdens, augsnes un gaisa aizsardzībai no lauksaimnieciskās darbības izraisīta piesārņojuma” un Ministru kabineta 2009.gada 15.septembra noteikumi Nr.1056 “Lauksaimniecības produktu integrētās audzēšanas, uzglabāšanas un marķēšanas prasības un kontroles kārtība”.
Šobrīd augsnes paraugus ņem un nosūta analīzēm uz dažādām laboratorijām ne tikai dienests, bet arī citi pakalpojumu sniedzēji, kas izmanto atšķirīgu paraugu ņemšanas metodiku, paraugus iesniedz analizēšanai laboratorijās gan Latvijā, gan citās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Pakalpojumu sniedzēju iegūtie dati par augsnes auglības rādītājiem paliek tikai klientu un pakalpojumu sniedzēju rīcībā, līdz ar to nav izmantojami lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeņa un tā izmaiņu novērtējumam valstī.
Informācijas par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni ieguves nosacījumiem un tās uzkrāšanas vienotā datubāzē sakārtošanas nodrošinātu visas ieinteresētās puses – valsts pārvaldes iestādes, lauksaimniekus, zinātniekus, starptautiskas organizācijas – ar kvalitatīvu informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības rādītājiem un to izmaiņām, kas vajadzīga ilgtspējīgas augsnes izmantošanas un augsnes aizsardzības pasākumu plānošanai.
Valsts augu aizsardzības dienests veic lauksaimniecībā izmantojamās zemes agroķīmisko izpēti kopš 2011.gada, kad pārņēma Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Agroķīmisko pētījumu centrs” funkcijas augšņu agroķīmiskās izpētes jomā, nodrošinot agroķīmisko izpēti reprezentatīvā lauku saimniecību izlases kopā, kā arī pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 5.oktobra noteikumiem Nr.833 “Kārtība, kādā iegūstama un apkopojama informācija par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām” atbilstoši Zemkopības ministrijas 2022.gada 4.janvāra kārtībai Nr.1 “Augšņu agroķīmiskās izpētes un izpētes rezultātu novērtēšanas kārtība” un iegūtos datus apkopo un uztur Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas (turpmāk – KUVIS) Augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē, tādējādi nodrošinot objektīvas informācijas ieguvi par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Latvijas agroklimatiskajos un augsnes apstākļos, ņemot vērā lauksaimnieciskās darbības intensitāti, augsnes agroķīmiskā izpēte optimāli būtu jāveic ik pēc pieciem gadiem. Valsts augu aizsardzības dienests periodā no 2017. līdz 2021.gadam veica augsnes agroķīmisko izpēti 177,2 tūkst. ha pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma un 20 tūkst. ha reprezentatīvajā lauku saimniecību izlases kopā jeb 11% no apstrādātās lauksaimniecībā izmantojamās zemes (saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta datiem 2022.gadā bija apstrādāti 1775,7 tūkst. ha LIZ). Iegūtie dati tiek uzkrāti KUVIS Augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē un pēc pieprasījuma nodoti pētnieciskām vajadzībām, piemēram, Agroresursu un ekonomikas institūtam, Latvijas lauksaimniecības universitātei (tagad – Latvijas biozinātņu un tehnoloģiju universitātei) u.c.
Augšņu agroķīmiskās izpētes rezultāti ir vajadzīgi, lai spriestu par augsnes auglības rādītājiem un to izmaiņām valstī kopumā, kā arī pašiem lauksaimniekiem, lai izstrādātu agronomiski un ekonomiski pamatotus kultūraugu mēslošanas plānus. Prasību lauksaimniekiem izstrādāt mēslošanas plānus nosaka Ministru kabineta 2014.gada noteikumi Nr.834 “Prasības ūdens, augsnes un gaisa aizsardzībai no lauksaimnieciskās darbības izraisīta piesārņojuma” un Ministru kabineta 2009.gada 15.septembra noteikumi Nr.1056 “Lauksaimniecības produktu integrētās audzēšanas, uzglabāšanas un marķēšanas prasības un kontroles kārtība”.
Šobrīd augsnes paraugus ņem un nosūta analīzēm uz dažādām laboratorijām ne tikai dienests, bet arī citi pakalpojumu sniedzēji, kas izmanto atšķirīgu paraugu ņemšanas metodiku, paraugus iesniedz analizēšanai laboratorijās gan Latvijā, gan citās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Pakalpojumu sniedzēju iegūtie dati par augsnes auglības rādītājiem paliek tikai klientu un pakalpojumu sniedzēju rīcībā, līdz ar to nav izmantojami lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeņa un tā izmaiņu novērtējumam valstī.
Informācijas par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni ieguves nosacījumiem un tās uzkrāšanas vienotā datubāzē sakārtošanas nodrošinātu visas ieinteresētās puses – valsts pārvaldes iestādes, lauksaimniekus, zinātniekus, starptautiskas organizācijas – ar kvalitatīvu informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības rādītājiem un to izmaiņām, kas vajadzīga ilgtspējīgas augsnes izmantošanas un augsnes aizsardzības pasākumu plānošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk – dienests) informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni uzkrāj Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas (turpmāk – KUVIS) augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzē. Iegūtos datus dienests izmanto augsnes auglības un tā izmaiņu novērtējumam valsts plānošanas reģionu un valsts līmenī. Piecu gadu ciklā, kas ir optimāls augsnes auglības agroķīmisko rādītāju izmaiņu novērtēšanai, dienests atkarībā no lauksaimnieku pieteikumiem, iegūst informāciju apmēram par 10 % lauksaimniecībā izmantojamās zemes.
Pēc dienesta rīcībā esošās informācijas citi pakalpojumu sniedzēji nodrošina līdzvērtīga apjoma informācijas ieguvi, bet, ņemot vērā atšķirīgo paraugu ņemšanas metodiku un to, ka augsnes analīžu jomā nav vienotu Eiropas vai ISO standartu, un dažādas laboratorijas izmanto atšķirīgas analīžu metodes, iegūtie rezultāti nav salīdzināmi un nav savienojami ar KUVIS augsnes agroķīmiskās izpētes datubāzi, tādējādi nedod iespēju iegūt valstī visaptverošu informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Pēc dienesta rīcībā esošās informācijas citi pakalpojumu sniedzēji nodrošina līdzvērtīga apjoma informācijas ieguvi, bet, ņemot vērā atšķirīgo paraugu ņemšanas metodiku un to, ka augsnes analīžu jomā nav vienotu Eiropas vai ISO standartu, un dažādas laboratorijas izmanto atšķirīgas analīžu metodes, iegūtie rezultāti nav salīdzināmi un nav savienojami ar KUVIS augsnes agroķīmiskās izpētes datubāzi, tādējādi nedod iespēju iegūt valstī visaptverošu informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts aizstās pašreizējos Ministru kabineta 2004.gada 5.oktobra noteikumus Nr.833 “Kārtība, kādā iegūstama un apkopojama informācija par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām”.
Noteikumu projekts ļaus sakārtot normatīvo vidi informācijas ieguvei par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām, kā arī paplašinās iegūto datu apjomu, dodot iespēju citiem pakalpojumu sniedzējiem, izmantojot vienotu paraugu ņemšanas metodiku un iesniedzot paraugus laboratorijās, kas strādā ar references laboratorijas atzītām augsnes testēšanas metodēm, veikt augsnes agroķīmisko izpēti.
Noteikumu projekta I nodaļā ietverti vispārīgie jautājumi, kas nosaka dienesta uzdevumus informācijas ieguvē par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un veidus, kādā šo informāciju iegūst, sniedz termina “augsnes agroķīmiskā izpēte” skaidrojumu un nosaka lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni raksturojošos rādītājus.
Noteikumu projekta II nodaļā noteikta kārtība, kādā dienests atzīst citus augsnes agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzējus, nosakot prasības pakalpojumu sniedzējiem un moduļus, ar kādiem iespējams sniegt augsnes agroķīmiskās izpētes pakalpojumu.
Noteikumu projekta 8.punkts nosaka dokumentus, kuri personai, kas piesakās uz kādu no agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanas moduļiem, jāiesniedz dienestā, un dokumentu iesniegšanas termiņu. Projekta 9.punkts nosaka, ka dienests personas atbilstību pakalpojuma sniegšanai izvērtē 20 dienu laikā.
Noteikumu projekta 10.punkts nosaka, ka pakalpojuma sniedzēja personālam jābūt apmācītam veikt augsnes agroķīmisko izpēti atbilstoši noteikumu prasībām.
Saskaņā ar noteikumu projekta 12.punktu dienests publicē savā tīmekļa vietnē atzīto pakalpojuma sniedzēju sarakstu ar nolūku, lai informētu potenciālos pakalpojuma saņēmējus. Noteikumu projekts paredz, ka dienests reizi gadā veic atzīto pakalpojumu sniedzēju darba uzraudzību un nosacījumus, pie kuriem dienests ir tiesīgs anulēt lēmumu par pakalpojuma sniedzēja atzīšanu.
Noteikumu projekta III nodaļā noteikta kārtība, kādā iegūst informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma. Saskaņā ar noteikumu projekta 17.punktu zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs par pakalpojuma sniedzēju var izvēlēties dienestu (pilnā apmērā vai, izmantojot Lauku atbalsta dienesta elektronisko pakalpojumu sistēmu, norādīt citu pakalpojuma sniedzēju augsnes paraugu ņemšanai - A modulis) vai citu pakalpojuma sniedzēju pilnā apmērā – B modulis, attiecīgi veicot samaksu pēc dienesta maksas pakalpojumu cenrāža vai atzītā pakalpojumu sniedzēja cenrāža.
Noteikumu projekta IV nodaļā noteikti informācijas ieguves nosacījumi reprezentatīvā lauku saimniecību izlases kopā. Noteikumu projekta 22.punkts nosaka agroķīmiskos rādītājus, kuri ir obligāti augsnes agroķīmiskajai izpētei reprezentatīvajā saimniecību izlases kopā. Augsnes agroķīmisko izpēti reprezentatīvajā kopā veic tikai dienests, tādējādi nodrošinot izpētes pēctecību konkrētos, dienesta pēc noteiktas metodikas atlasītos laukos. Noteikumu projekta 24.punkts paredz nosacījumus līgumu slēgšanai ar citu saimniecību, ja jaunais zemes īpašnieks vai apsaimniekotājs atsakās no noteikumu projekta 20.punktā minētā līguma slēgšanas.
Noteikumu projekta V nodaļā noteikta kārtība, kādā dienests veic augsnes agroķīmisko izpēti. Noteikumu projekta 25.punkts nosaka, ka augšņu agroķīmiskās izpētes Dienests izstrādājot lauka darbu plāna projektu, izmanto atbilstošu ģeogrāfiskās informācijas sistēmas datorprogrammu un ņem vērā digitalizēto augšņu karšu datus un audzēto kultūraugu. Noteikumu projekta 26.punkts nosaka, ka augsnes paraugus ņem atbilstoši lauka darbu plāna projektam, izmantojot dienesta augšņu agroķīmiskās izpētes aplikāciju un lauka informāciju ievada KUVIS lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldības sistēmas augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzē. Saskaņā ar noteikumu projekta 27.punktu augsnes paraugus nogādā testēšanai references laboratorijā (dienesta Agroķīmijas laboratorijā) ar nolūku, ka analīžu rezultāti tiek tieši ievadīti dienesta augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzē, kurā tiek veikts rezultātu novērtējums atbilstoši noteikumu projekta 1.pielikumam. Noteikumu projekta 29.punkts nosaka, ka laboratorijas analīžu datus un to novērtējumu pievieno Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldības sistēmas augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzes ģeotelpisko datu kopai. Noteikumu projekta 29.punkts nosaka, kas ir augsnes agroķīmiskās izpētes materiāli.
Noteikumu projekta VI nodaļā noteikti pārskatu par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni sagatavošanas termiņi un to, ka pārskatus par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni dienests publicē savā tīmekļvietnē. Saskaņā ar noteikumu projekta 32.punktu pārskatos par zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām apkopo un analizē informāciju pa zemes izmantošanas veidiem valsts plānošanas reģiona un valsts mērogā. Iegūtie dati par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni glabājas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldības sistēmas Augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē.
Noteikumu projekts ļaus sakārtot normatīvo vidi informācijas ieguvei par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām, kā arī paplašinās iegūto datu apjomu, dodot iespēju citiem pakalpojumu sniedzējiem, izmantojot vienotu paraugu ņemšanas metodiku un iesniedzot paraugus laboratorijās, kas strādā ar references laboratorijas atzītām augsnes testēšanas metodēm, veikt augsnes agroķīmisko izpēti.
Noteikumu projekta I nodaļā ietverti vispārīgie jautājumi, kas nosaka dienesta uzdevumus informācijas ieguvē par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un veidus, kādā šo informāciju iegūst, sniedz termina “augsnes agroķīmiskā izpēte” skaidrojumu un nosaka lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni raksturojošos rādītājus.
Noteikumu projekta II nodaļā noteikta kārtība, kādā dienests atzīst citus augsnes agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzējus, nosakot prasības pakalpojumu sniedzējiem un moduļus, ar kādiem iespējams sniegt augsnes agroķīmiskās izpētes pakalpojumu.
Noteikumu projekta 8.punkts nosaka dokumentus, kuri personai, kas piesakās uz kādu no agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanas moduļiem, jāiesniedz dienestā, un dokumentu iesniegšanas termiņu. Projekta 9.punkts nosaka, ka dienests personas atbilstību pakalpojuma sniegšanai izvērtē 20 dienu laikā.
Noteikumu projekta 10.punkts nosaka, ka pakalpojuma sniedzēja personālam jābūt apmācītam veikt augsnes agroķīmisko izpēti atbilstoši noteikumu prasībām.
Saskaņā ar noteikumu projekta 12.punktu dienests publicē savā tīmekļa vietnē atzīto pakalpojuma sniedzēju sarakstu ar nolūku, lai informētu potenciālos pakalpojuma saņēmējus. Noteikumu projekts paredz, ka dienests reizi gadā veic atzīto pakalpojumu sniedzēju darba uzraudzību un nosacījumus, pie kuriem dienests ir tiesīgs anulēt lēmumu par pakalpojuma sniedzēja atzīšanu.
Noteikumu projekta III nodaļā noteikta kārtība, kādā iegūst informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma. Saskaņā ar noteikumu projekta 17.punktu zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs par pakalpojuma sniedzēju var izvēlēties dienestu (pilnā apmērā vai, izmantojot Lauku atbalsta dienesta elektronisko pakalpojumu sistēmu, norādīt citu pakalpojuma sniedzēju augsnes paraugu ņemšanai - A modulis) vai citu pakalpojuma sniedzēju pilnā apmērā – B modulis, attiecīgi veicot samaksu pēc dienesta maksas pakalpojumu cenrāža vai atzītā pakalpojumu sniedzēja cenrāža.
Noteikumu projekta IV nodaļā noteikti informācijas ieguves nosacījumi reprezentatīvā lauku saimniecību izlases kopā. Noteikumu projekta 22.punkts nosaka agroķīmiskos rādītājus, kuri ir obligāti augsnes agroķīmiskajai izpētei reprezentatīvajā saimniecību izlases kopā. Augsnes agroķīmisko izpēti reprezentatīvajā kopā veic tikai dienests, tādējādi nodrošinot izpētes pēctecību konkrētos, dienesta pēc noteiktas metodikas atlasītos laukos. Noteikumu projekta 24.punkts paredz nosacījumus līgumu slēgšanai ar citu saimniecību, ja jaunais zemes īpašnieks vai apsaimniekotājs atsakās no noteikumu projekta 20.punktā minētā līguma slēgšanas.
Noteikumu projekta V nodaļā noteikta kārtība, kādā dienests veic augsnes agroķīmisko izpēti. Noteikumu projekta 25.punkts nosaka, ka augšņu agroķīmiskās izpētes Dienests izstrādājot lauka darbu plāna projektu, izmanto atbilstošu ģeogrāfiskās informācijas sistēmas datorprogrammu un ņem vērā digitalizēto augšņu karšu datus un audzēto kultūraugu. Noteikumu projekta 26.punkts nosaka, ka augsnes paraugus ņem atbilstoši lauka darbu plāna projektam, izmantojot dienesta augšņu agroķīmiskās izpētes aplikāciju un lauka informāciju ievada KUVIS lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldības sistēmas augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzē. Saskaņā ar noteikumu projekta 27.punktu augsnes paraugus nogādā testēšanai references laboratorijā (dienesta Agroķīmijas laboratorijā) ar nolūku, ka analīžu rezultāti tiek tieši ievadīti dienesta augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzē, kurā tiek veikts rezultātu novērtējums atbilstoši noteikumu projekta 1.pielikumam. Noteikumu projekta 29.punkts nosaka, ka laboratorijas analīžu datus un to novērtējumu pievieno Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldības sistēmas augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzes ģeotelpisko datu kopai. Noteikumu projekta 29.punkts nosaka, kas ir augsnes agroķīmiskās izpētes materiāli.
Noteikumu projekta VI nodaļā noteikti pārskatu par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni sagatavošanas termiņi un to, ka pārskatus par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni dienests publicē savā tīmekļvietnē. Saskaņā ar noteikumu projekta 32.punktu pārskatos par zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām apkopo un analizē informāciju pa zemes izmantošanas veidiem valsts plānošanas reģiona un valsts mērogā. Iegūtie dati par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni glabājas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldības sistēmas Augšņu agroķīmiskās izpētes datubāzē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieki un tiesiskie valdītāji.
Ietekmes apraksts
Šobrīd Latvijā bez Valsts augu aizsardzības dienesta ir vairāki agroķīmisko pakalpojumu sniedzēji, kas nodrošina paraugu ņemšanu ar atšķirīgu paraugu ņemšanas metodiku un paraugu iesniegšanu analizēšanai laboratorijās, kuras izmanto dažādas augsnes analīžu metodes, kā rezultātā iegūtie dati nav salīdzināmi. Lauksaimniecības zemju lietotāji nepārzina augšņu testēšanas metodes un to specifiku un tāpēc var neatbilstoši interpretēt un lietot iegūtos rezultātus.Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
Juridiskās personas
- Agroķīmisko pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Latvijā ir zināmi trīs agroķīmisko pakalpojumu sniedzēji, kuri ņem augsnes paraugus pēc zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pieprasījuma un iesniedz testēšanai dažādās laboratorijās Latvijā un citās Eiropas Savienības dalībvalstīs.
Projekts var ietekmēt agroķīmisko pakalpojumu sniedzēju darbību, jo tiem atsevišķos gadījumos var nākties pārorientēties uz citu paraugu ņemšanas metodiku, kuru tās līdz šim nav lietojušas, kā arī sadarboties ar laboratorijām, kuras paraugu testēšanai izmanto augsnes references laboratorijas ieteiktās metodes, jo, izpildot šos nosacījumus, sniegto pakalpojumu varēs uzskatīt par augsnes agroķīmisko izpēti un iegūtos datus ievadīt KUVIS lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldības sistēmas augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzē.Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
Projekts var ietekmēt agroķīmisko pakalpojumu sniedzēju darbību, jo tiem atsevišķos gadījumos var nākties pārorientēties uz citu paraugu ņemšanas metodiku, kuru tās līdz šim nav lietojušas, kā arī sadarboties ar laboratorijām, kuras paraugu testēšanai izmanto augsnes references laboratorijas ieteiktās metodes, jo, izpildot šos nosacījumus, sniegto pakalpojumu varēs uzskatīt par augsnes agroķīmisko izpēti un iegūtos datus ievadīt KUVIS lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārvaldības sistēmas augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzē.Precīzu ietekmi nav iespējams aprēķināt.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
2 244
0
2 349
2 890
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
2 244
0
2 349
2 890
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
2 244
0
2 349
2 890
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
2 244
0
2 349
2 890
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Budžeta programmā 27.00.00 „Augu veselība un augu aprites uzraudzība” plānoti ieņēmumi par jaunajiem maksas pakalpojumiem, tai skaitā:
novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai - daļējai izpētei (lauka darbu plāna projekta izstrāde un augsnes paraugu ņemšana (A modulis)); – 2023. gadā plānots, ka Valsts augu aizsardzības dienests atzīs 5 pakalpojuma sniedzējus (544 EUR); 2024.gaadā - 1 pakalpojuma sniedzēju (109 EUR), 2025. gadā 1 pakalpojuma sniedzēju (109 EUR);
novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai - pilnai izpētei - augsnes agroķīmiskā izpētei ar datu nodošanu dienesta KUVIS LIZ pārvaldības sistēmas augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzei (B modulis); – 2023. gadā plānots, ka Valsts augu aizsardzības dienests atzīs 1 pakalpojuma sniedzēju (180 EUR); 2024.gaadā - 1 pakalpojuma sniedzēju (180 EUR), 2025. gadā 1 pakalpojuma sniedzēju (180 EUR);
atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (A moduļa) uzraudzības pārbaude – 2023. gadā plānots, ka Valsts augu aizsardzības dienests veiks 5 pakalpojuma sniedzēju (A moduļa) uzraudzības pārbaudes (1225 EUR); 2024.gaadā - 6 pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (1470 EUR), 2025. gadā 7 pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (1716 EUR);
atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (B moduļa) uzraudzības pārbaude - 2023. gadā plānots, ka Valsts augu aizsardzības dienests veiks 1 pakalpojuma sniedzēju (B moduļa) uzraudzības pārbaudes (295 EUR); 2024.gaadā - 2 pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (590 EUR), 2025. gadā 3 pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (885 EUR);
novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai - daļējai izpētei (lauka darbu plāna projekta izstrāde un augsnes paraugu ņemšana (A modulis)); – 2023. gadā plānots, ka Valsts augu aizsardzības dienests atzīs 5 pakalpojuma sniedzējus (544 EUR); 2024.gaadā - 1 pakalpojuma sniedzēju (109 EUR), 2025. gadā 1 pakalpojuma sniedzēju (109 EUR);
novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai - pilnai izpētei - augsnes agroķīmiskā izpētei ar datu nodošanu dienesta KUVIS LIZ pārvaldības sistēmas augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzei (B modulis); – 2023. gadā plānots, ka Valsts augu aizsardzības dienests atzīs 1 pakalpojuma sniedzēju (180 EUR); 2024.gaadā - 1 pakalpojuma sniedzēju (180 EUR), 2025. gadā 1 pakalpojuma sniedzēju (180 EUR);
atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (A moduļa) uzraudzības pārbaude – 2023. gadā plānots, ka Valsts augu aizsardzības dienests veiks 5 pakalpojuma sniedzēju (A moduļa) uzraudzības pārbaudes (1225 EUR); 2024.gaadā - 6 pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (1470 EUR), 2025. gadā 7 pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (1716 EUR);
atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (B moduļa) uzraudzības pārbaude - 2023. gadā plānots, ka Valsts augu aizsardzības dienests veiks 1 pakalpojuma sniedzēju (B moduļa) uzraudzības pārbaudes (295 EUR); 2024.gaadā - 2 pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (590 EUR), 2025. gadā 3 pakalpojuma sniedzēju uzraudzības pārbaudes (885 EUR);
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Maksas pakalpojumu izcenojumi:
1. novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai - daļējai izpētei (lauka darbu plāna projekta izstrāde un augsnes paraugu ņemšana (A modulis)):
Tiešās izmaksas 83,31 EUR, t.sk.:
Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, iegūto novērojumu apkopošana, lēmuma sagatavošana, paziņošana un publicēšana, departamenta direktora atlīdzība lēmuma pieņemšanā 83,31 EUR;
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 108,78 EUR
2. novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai - pilnai izpētei – (augsnes agroķīmiskā izpētei ar datu nodošanu dienesta KUVIS LIZ pārvaldības sistēmas augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzei (B modulis)):
Tiešās izmaksas 154,50 EUR, t.sk.:
Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, iegūto novērojumu apkopošana, lēmuma sagatavošana, paziņošana un publicēšana, departamenta direktora atlīdzība lēmuma pieņemšanā 104,50 EUR;
Izdevumi par datu apmaiņas pārbaudi ar KUVIS un laboratorijas datu formātu, aprēķināto koeficientu pārbaudi KUVIS 50,00 EUR;
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 179,97 EUR
3. Atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (A moduļa) uzraudzības pārbaude:
Tiešās izmaksas 219,61EUR, t.sk.:
Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par sagatavošanos uzraudzības vizītei (dokumentācijas izpēte), vizīti pie pakalpojuma sniedzēja, kontroles paraugu ņemšanu, Agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par paraugu sagatavošanu analīzēm, paraugu analīzi (4 elementi: pH, organiskās vielas, fosfors un kālijs) atbilstoši statistikas aprēķinu nosacījumiem, laboratorijas rezultātu izvērtēšanu, salīdzināšanu, rezultātu paziņošanu 184,52 EUR;
Izdevumi par degvielu ceļam, lai noņemtu augsnes paraugus 27 EUR;
Izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem 8,09 EUR;
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 245,08 EUR
4. Atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (B moduļa) uzraudzības pārbaude:
Tiešās izmaksas 269,61 EUR, t.sk.:
Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par sagatavošanos uzraudzības vizītei (dokumentācijas izpēte), vizīti pie pakalpojuma sniedzēja, kontroles paraugu ņemšanu, Agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par paraugu sagatavošanu analīzēm, paraugu analīzi (4 elementi: pH, organiskās vielas, fosfors un kālijs) atbilstoši statistikas aprēķinu nosacījumiem, laboratorijas rezultātu izvērtēšanu, salīdzināšanu, rezultātu paziņošanu 184,52 EUR;
Izdevumi par degvielu ceļam, lai noņemtu augsnes paraugus 27 EUR;
Izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem 8,09 EUR;
Izdevumi par datu apmaiņas pārbaudi ar KUVIS un laboratorijas datu formātu, aprēķināto koeficientu pārbaudi KUVIS 50,00 EUR;
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 295,08 EUR
1. novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai - daļējai izpētei (lauka darbu plāna projekta izstrāde un augsnes paraugu ņemšana (A modulis)):
Tiešās izmaksas 83,31 EUR, t.sk.:
Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, iegūto novērojumu apkopošana, lēmuma sagatavošana, paziņošana un publicēšana, departamenta direktora atlīdzība lēmuma pieņemšanā 83,31 EUR;
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 108,78 EUR
2. novērtējuma sagatavošana lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atbilstību agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniegšanai - pilnai izpētei – (augsnes agroķīmiskā izpētei ar datu nodošanu dienesta KUVIS LIZ pārvaldības sistēmas augšņu agroķīmiskās izpētes datu bāzei (B modulis)):
Tiešās izmaksas 154,50 EUR, t.sk.:
Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par iesniegto dokumentu izvērtēšanu, iegūto novērojumu apkopošana, lēmuma sagatavošana, paziņošana un publicēšana, departamenta direktora atlīdzība lēmuma pieņemšanā 104,50 EUR;
Izdevumi par datu apmaiņas pārbaudi ar KUVIS un laboratorijas datu formātu, aprēķināto koeficientu pārbaudi KUVIS 50,00 EUR;
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 179,97 EUR
3. Atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (A moduļa) uzraudzības pārbaude:
Tiešās izmaksas 219,61EUR, t.sk.:
Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par sagatavošanos uzraudzības vizītei (dokumentācijas izpēte), vizīti pie pakalpojuma sniedzēja, kontroles paraugu ņemšanu, Agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par paraugu sagatavošanu analīzēm, paraugu analīzi (4 elementi: pH, organiskās vielas, fosfors un kālijs) atbilstoši statistikas aprēķinu nosacījumiem, laboratorijas rezultātu izvērtēšanu, salīdzināšanu, rezultātu paziņošanu 184,52 EUR;
Izdevumi par degvielu ceļam, lai noņemtu augsnes paraugus 27 EUR;
Izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem 8,09 EUR;
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 245,08 EUR
4. Atzītā agroķīmiskās izpētes pakalpojuma sniedzēja (B moduļa) uzraudzības pārbaude:
Tiešās izmaksas 269,61 EUR, t.sk.:
Augšņu agroķīmiskās izpētes daļas vadītāja atlīdzība par sagatavošanos uzraudzības vizītei (dokumentācijas izpēte), vizīti pie pakalpojuma sniedzēja, kontroles paraugu ņemšanu, Agroķīmijas laboratorijas eksperta atlīdzība par paraugu sagatavošanu analīzēm, paraugu analīzi (4 elementi: pH, organiskās vielas, fosfors un kālijs) atbilstoši statistikas aprēķinu nosacījumiem, laboratorijas rezultātu izvērtēšanu, salīdzināšanu, rezultātu paziņošanu 184,52 EUR;
Izdevumi par degvielu ceļam, lai noņemtu augsnes paraugus 27 EUR;
Izdevumi par reaģentiem, laboratorijas materiāliem 8,09 EUR;
Izdevumi par datu apmaiņas pārbaudi ar KUVIS un laboratorijas datu formātu, aprēķināto koeficientu pārbaudi KUVIS 50,00 EUR;
Netiešās izmaksas kopā 25,47 EUR
Kopā 295,08 EUR
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izdevumi, kas radīsies ar jauno pakalpojumu veikšanu, tiks segti no ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem.
Izdevumi | 2023 | 2024 | 2025 |
EKK 1000 | 1628 | 1664 | 2033 |
EKK 2000 | 616 | 685 | 857 |
Kopā | 2244 | 2349 | 2890 |
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Jaunas amata vietas netiks veidotas
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. 2012.gada 10.jūlija MK noteikumi Nr. 493 "Valsts augu aizsardzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādis" (https://likumi.lv/ta/id/250279-valsts-augu-aizsardzibas-dienesta-maksas-pakalpojumu-cenradis).
Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar normatīvā akta projekta 8.4.apakšpunktu persona veic samaksu par novērtējuma sagatavošanu lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniedzēja atzīšanu atbilstībai A vai B modulim.
Saskaņā ar normatīvā akta projekta 14.4.apakšpunktu punktu persona saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dienesta maksas pakalpojumu cenrādi veic maksājumu par ikgadējo uzraudzības pārbaudi atbilstoši A vai B modulim.
Saskaņā ar normatīvā akta projekta 14.4.apakšpunktu punktu persona saskaņā ar normatīvajiem aktiem par dienesta maksas pakalpojumu cenrādi veic maksājumu par ikgadējo uzraudzības pārbaudi atbilstoši A vai B modulim.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
No 2022. gada 22. novembra līdz 6. decembrim informācija par noteikumiem bija ievietota TAP portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" (https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/), un sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus par projektu.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem pieejama te:
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem pieejama te:
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
VAAD veiks augsnes agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzēju atzīšanu un uzraudzību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vienota augsnes paraugu ņemšanas metodika un references laboratorijas ieteikto testēšanas metožu izmantošana dos iespēju sniegt harmonizētu augsnes agroķīmiskās izpētes pakalpojumu, dodot iespēju arī citiem pakalpojumu sniedzējiem iesaistīties augsnes agroķīmiskajā izpētē.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Augsnes agroķīmiskās izpētes rezultāti tiek izmantoti mēslošanas plānu izstrādei. Sabalansētas, zinātniski pamatotas mēslošanas normas nodrošina mēslošanas līdzekļu efektīvu izmantošanu, vienlaicīgi samazinot to negatīvo ietekmi uz vidi - augsnes un ūdens piesārņojumu.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Objektīvas, salīdzināmas un visaptverošas informācijas ieguve par augsnes agroķīmiskajiem rādītājiem un lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni ir viens no priekšnosacījumiem klimatneitrālai lauksaimniecībai. Informācijas ieguve par augsnes organisko vielu un tās izmaiņām dod iespēju savlaicīgi veikt pasākumus organiskās vielas saglabāšanai, tādā veidā samazinot SEG emisijas.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi