24-TA-1358: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumos Nr. 185 "Noteikumi par uzturlīdzekļu izmaksu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumi Nr. 185 "Noteikumi par uzturlīdzekļu izmaksu" (turpmāk - Noteikumi) izstrādāti saskaņā ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 13. panta pirmo daļu, kurā noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt uzturlīdzekļu izmaksas iesnieguma paraugu, iesniegumam pievienojamos dokumentus un kārtību, kādā Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija (turpmāk – Fonda administrācija) izskata iesniegumu par uzturlīdzekļu izmaksu. Attiecīgi Noteikumos nostiprināts uzturlīdzekļu izmaksas iesnieguma paraugs un iesniegumam pievienojamo dokumentu saraksts un kārtība, kādā Fonda administrācija izskata iesniegumu un tam pievienotos dokumentus, kā arī izmaksā uzturlīdzekļus. Ņemot vērā, ka 2024. gada 30. maijā Saeima pieņēma likumu "Grozījums Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā" (turpmāk - Likums), ar kuru paredzēts, ka turpmāk uzturlīdzekļus no Uzturlīdzekļu garantiju fonda (turpmāk – Fonds) varēs saņemt pilngadīgas personas, kuras iegūst pamatizglītību, vidējo izglītību, speciālo izglītību vai arodizglītību ārvalstīs, ir nepieciešams izdarīt atbilstošus grozījumus Noteikumos, lai to saturs atbilstu Likumā noteiktajam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumos Nr. 185 "Noteikumi par uzturlīdzekļu izmaksu"" (turpmāk – Noteikumu projekts) mērķis ir veikt atbilstošus grozījumus, lai Noteikumi būtu savstarpēji saskanīgi ar Likumu, nostiprinot kārtību, kādā pilngadīgas personas līdz 21 gada vecumam, kuras iegūst pamatizglītību, vidējo izglītību, speciālo izglītību vai arodizglītību ārvalstīs, var saņemt uzturlīdzekļus no Fonda.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka Likuma spēkā stāšanās termiņš ir noteikts 2024. gada 1. septembris, arī Noteikumu projektam nepieciešams stāties spēkā 2024. gada 1. septembrī, jo Noteikumi ir saistīti ar Likuma izpildi.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Likumu novērsts Tiesībsarga pārbaudes lietā nr.2023-34-26C konstatētais tiesiskās vienlīdzības principa pārkāpums, paredzot, ka pilngadīgas personas vecumā līdz 21 gadam, kuras turpina izglītoties kādā no vispārējās izglītības iestādēm ārvalstīs, var saņemt uzturlīdzekļus no Fonda. Taču uzturlīdzekļu izmaksas kārtība nostiprināta arī Noteikumos. Proti, Noteikumos tostarp noteikta iesnieguma par uzturlīdzekļu izmaksu iesnieguma forma un iesniegumam pievienojamo dokumentu saraksts. Lai Likumā noteiktais praksē būtu īstenojams, kā arī tiesiskais regulējums par uzturlīdzekļu izmaksu būtu savstarpēji saskanīgs, nepieciešams izdarīt atbilstošus grozījumus Noteikumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošā Noteikumu redakcija ir sagatavota, ievērojot Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā paredzēto ierobežojumu, ka pilngadīgi jaunieši līdz 21 gada vecumam, kuri iegūst pamatizglītību, vidējo izglītību, arodizglītību vai speciālo izglītību ārvalstīs, nav tiesīgi saņemt uzturlīdzekļus no Fonda. Ar Likumu svītrots minētais ierobežojums, ka izglītības ieguves vietai ir jābūt kādai no Latvijas Republikas izglītības iestādēm. Tādējādi šobrīd Uzturlīdzekļu garantiju fonda likums un Noteikumi nav saskaņoti. Proti, Noteikumi paredz, ka, lai saņemtu uzturlīdzekļus no Fonda, izglītības ieguves vietai ir jābūt Latvijā, kā arī Noteikumos nav paredzēts, kā pilngadīga persona var apliecināt, ka iegūst pamatizglītību, vidējo izglītību, speciālo izglītību vai arodizglītību ārvalstīs.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams papildināt Noteikumus, paredzot, ka iesniegumam par uzturlīdzekļu izmaksu pievienojams dokuments, kas apliecina ārvalstīs iegūstamās izglītības atbilstību Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā noteiktajiem kritērijiem. Noteikumos nostiprināms, kādām prasībām ārvalsts izglītības iestādes izsniegtajam dokumentam jāatbilst. Proti, no ārvalsts izglītības iestādes izsniegtā dokumenta nepārprotami jāizriet, ka pilngadīga persona turpina iegūt pamatizglītību, vidējo izglītību, arodizglītību vai speciālo izglītību, kā arī ārvalsts izglītības iestādes izsniegtajā dokumentā jābūt ietvertam mācību sākuma un mācību beigu datumam. Ņemot vērā, ka apstākļi var mainīties (piemēram, jaunietis tiek izslēgts no izglītības iestādes, pārtrauc mācības un tml.), Noteikumos nepieciešams nostiprināt, ka ārvalsts iestādes izsniegtu dokumentu, kas apliecina, ka pilngadīga persona turpina iegūt kādu no minētajiem izglītības veidiem vai pakāpēm jāiesniedz Fonda administrācijai katru gadu līdz 31. oktobrim. Termiņš – 31. oktobris – nosakāms arī tādēļ, lai Fonda administrācijas rīcībā būtu aktuāla informācija saistībā ar iesniedzēja izglītību. Ja pilngadīga persona neiesniedz minēto dokumentu ik gadu, saskaņā ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā noteikto zūd tiesisks pamats uzturlīdzekļu izmaksai no Fonda. Par periodu, par kuru nav iesniegts ārvalsts izglītības iestādes izsniegts dokuments, kurš apliecina, ka persona attiecīgajā laika posmā ir turpinājusi iegūt pamatizglītību, vidējo izglītību, arodizglītību vai speciālo izglītību, izmaksātie uzturlīdzekļi ir izmaksāti nepamatoti un ir atmaksājami Fondam. Tādējādi termiņš nosakāms arī tādēļ, lai samazinātu periodu, par kuru uzturlīdzekļi iespējami varētu tikt izmaksāti nepamatoti. Lai gūtu pārliecību, ka pilngadīga persona patiešām turpina iegūt izglītību ārvalsts izglītības iestādē un nodrošinātu, ka Fonda administrācijas rīcībā ir aktuālas ziņas, Noteikumos nostiprināms, ka ārvalsts izglītības iestādes izsniegtais dokuments ir derīgs iesniegšanai Fonda administrācijā divus mēnešus pēc tā izsniegšanas. Tāpat, lai nodrošinātu, ka ārvalsts izglītības iestādes izdotais dokuments ir atbilstošs normatīvajiem aktiem par valsts valodas lietošanu un dokumentu legalizāciju, Noteikumos ietverama prasība, ka iesniedzējam jānodrošina ārvalsts izglītības iestādes izsniegtā dokumenta atbilstība normatīvajiem aktiem par valsts valodas lietošanu, kā arī jānodrošina prasību par dokumentu legalizāciju ievērošana.
Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 13. panta 3.1 daļa noteic, ka pilngadīgai personai uzturlīdzekļus neizmaksā par periodu, kurā tā guvusi ienākumus vismaz Ministru kabineta noteiktās minimālās mēnešalgas apmērā. Ņemot vērā, ka pastāv varbūtība, ka pilngadīga persona varētu gūt ienākumus ārvalstīs, bet ienākumu gūšana vismaz Ministru kabineta noteiktās minimālās mēnešalgas apmērā nav savienojama ar uzturlīdzekļu izmaksu no Fonda, nepieciešams papildināt Noteikumu pielikumu, paredzot, ka pilngadīgai personai, kura vēlas saņemt uzturlīdzekļus no Fonda, iesnieguma formā par uzturlīdzekļu izmaksu, jāizdara atzīme, ka tā ārvalstīs negūst ienākumus vismaz Ministru kabineta noteiktās minimālās mēnešalgas apmērā. Uzsverams, ka Fonda administrācijas rīcībā nav instrumentu, lai no ārvalsts iegūtu informāciju par personas gūtajiem ienākumiem.
Tāpat Noteikumu pielikumā (iesnieguma formā par uzturlīdzekļu izmaksu) izdarāmi precizējumi, no uzturlīdzekļu izmaksas iesnieguma formas svītrojot vārdu savienojumu "Latvijas Republikā", kur tas attiecināts uz izglītības ieguves vietu.
Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma 13. panta 3.1 daļa noteic, ka pilngadīgai personai uzturlīdzekļus neizmaksā par periodu, kurā tā guvusi ienākumus vismaz Ministru kabineta noteiktās minimālās mēnešalgas apmērā. Ņemot vērā, ka pastāv varbūtība, ka pilngadīga persona varētu gūt ienākumus ārvalstīs, bet ienākumu gūšana vismaz Ministru kabineta noteiktās minimālās mēnešalgas apmērā nav savienojama ar uzturlīdzekļu izmaksu no Fonda, nepieciešams papildināt Noteikumu pielikumu, paredzot, ka pilngadīgai personai, kura vēlas saņemt uzturlīdzekļus no Fonda, iesnieguma formā par uzturlīdzekļu izmaksu, jāizdara atzīme, ka tā ārvalstīs negūst ienākumus vismaz Ministru kabineta noteiktās minimālās mēnešalgas apmērā. Uzsverams, ka Fonda administrācijas rīcībā nav instrumentu, lai no ārvalsts iegūtu informāciju par personas gūtajiem ienākumiem.
Tāpat Noteikumu pielikumā (iesnieguma formā par uzturlīdzekļu izmaksu) izdarāmi precizējumi, no uzturlīdzekļu izmaksas iesnieguma formas svītrojot vārdu savienojumu "Latvijas Republikā", kur tas attiecināts uz izglītības ieguves vietu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskās personas – pilngadīgi jaunieši līdz 21 gada vecumam, kuri turpina iegūt pamatizglītību, vidējo izglītību, arodizglītību vai speciālo izglītību pēc Noteikumu projekta pieņemšanas, iesniedzot nepieciešamos dokumentus un ievērojot Noteikumu projektā paredzēto, varēs saņemt uzturlīdzekļus no Fonda.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekta normu izpildi Tieslietu ministrija nodrošinās piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros. Papildu finansējums no valsts budžeta nav nepieciešams.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/b166d789-4590-4945-bc96-ad7efcd9e419/export_opinions
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Viedokļi par Noteikumu projektu netika saņemti.
6.4. Cita informācija
Noteikumu projekts saskaņots ar Fonda administrāciju.
Sabiedrība pēc Noteikumu pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datubāzē www.likumi.lv.
Sabiedrība pēc Noteikumu pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datubāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pieņemot Noteikumu projektu, tiks īstenots Likumā paredzētais. Proti, tiks īstenotas pilngadīgu jauniešu līdz 21 gada vecumam, kuri iegūst pamatizglītību, vidējo izglītību, arodizglītību vai speciālo izglītību ārvalsts izglītības iestādē, tiesības saņemt uzturlīdzekļus no Fonda, tādējādi īstenojot tiesības uz sociālo nodrošinājumu.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiesībsargs atzinumā pārbaudes lietā nr.2023-34-26C ir konstatējis tiesiskās vienlīdzības principa pārkāpumu attiecībā uz pilngadīgām personām (līdz 21 gada vecumam), kuri pamatizglītību, vidējo izglītību, arodizglītību vai speciālo izglītību iegūst ārvalstīs, jo šai jauniešu grupai nav tiesību saņemt uzturlīdzekļus no Fonda. Noteikumu projektā paredzētais īsteno Likumā noteikto, proti, novērš Tiesībsarga konstatēto tiesiskās vienlīdzības principa pārkāpumu.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi