25-TA-299: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 274 "Kārtība, kādā izsniedzami valsts atzīti vispārējās izglītības dokumenti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija noteikumos Nr. 274 “Kārtība, kādā izsniedzami valsts atzīti vispārējās izglītības dokumenti”” (turpmāk - noteikumu projekts) saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 1. punktu. Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” (turpmāk - rīkojums). Tāpat noteikumu projekts paredz izmaiņas centralizēto eksāmenu sertifikātu veidlapās atbilstoši grozījumiem Vispārējās izglītības likuma 39. panta pirmajā daļā un Vispārējās izglītības likuma 48. panta pirmajā daļā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir grozāmajā normatīvajā aktā aizstāt valsts pārvaldes iestādes nosaukumu Valsts izglītības satura centrs ar nosaukumu Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk - VIAA), jo VIAA šobrīd pēc reorganizācijas ir pārņēmusi Valsts izglītības satura centra funkcijas. Otrs noteikumu projekta mērķis ir precizēt centralizēto eksāmenu sertifikātu veidlapas paredzot, kas centralizēto eksāmenu sertifikātus apliecina ar iestādes kvalificētu elektronisko zīmogu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd noteikumos minēts valsts pārvaldes iestādes nosaukums Valsts izglītības satura centrs. Rīkojuma 1.1. apakšpunkts noteic, ka ar 2025. gada 1. janvāri tiek likvidēts Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošais Valsts izglītības satura centrs un tā funkcijas un uzdevumi tiek nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai.
Pašreiz centralizēto eksāmenu sertifikātus izsniedz elektroniska dokumenta veidā un paraksta ar amatpersonas (iepriekš Valsts izglītības satura centra amatpersonas) drošu elektronisko parakstu.
Pašreiz centralizēto eksāmenu sertifikātus izsniedz elektroniska dokumenta veidā un paraksta ar amatpersonas (iepriekš Valsts izglītības satura centra amatpersonas) drošu elektronisko parakstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos minēts valsts pārvaldes iestādes nosaukums Valsts izglītības satura centrs. Rīkojuma 1.1. apakšpunkts noteic, ka ar 2025. gada 1. janvāri tiek likvidēts Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošais Valsts izglītības satura centrs un tā funkcijas un uzdevumi tiek nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai.
Risinājuma apraksts
Attiecīgajos noteikumu punktos tiek precizēts iestādes nosaukums.
Problēmas apraksts
Pašreiz centralizēto eksāmenu sertifikātus izsniedz elektroniska dokumenta veidā un paraksta ar amatpersonas (iepriekš Valsts izglītības satura centra amatpersonas) drošu elektronisko parakstu. Tādējādi kopā aptuveni 110 tūkst. dokumentu parakstīšanai nepieciešams vismaz 80 h process nepārtraukta darba režīmā.
Risinājuma apraksts
Vispārējās izglītības likuma 39. panta pirmajā daļā un Vispārējās izglītības likuma 48. panta pirmajā daļā ir veikti grozījumi, kas stājas spēkā 2025. gada 15. martā (saite: https://www.vestnesis.lv/op/2025/52.4), kas paredz, ka centralizēto eksāmenu (gan pamatizglītībā, gan vispārējā vidējā izglītībā) sertifikātu izdod elektroniska dokumenta formā Ministru kabineta noteikta iestāde (saskaņā ar šo noteikumu projektu - VIAA), kura to apliecina ar kvalificētu elektronisko zīmogu Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulas Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK 3. panta 27. punkta izpratnē. Vienlaikus ar grozījumiem noteikumu 2.3. un 3.3. apakšpunktos tiek izpildīta Vispārējās izglītības likuma 39. panta pirmajā daļā un Vispārējās izglītības likuma 48. panta pirmajā daļā uzdotais uzdevums Ministru kabinetam, noteikt iestādi, kura izsniedz pamatizglītības sertifikātus un vispārējās vidējās izglītības sertifikātus. Noteikumu projektā paredzēts, ka attiecīgā iestāde ir VIAA.
Piedāvātais risinājums paredz, ka centralizēto eksāmenu sertifikātus, kas pēc būtības ir izdrukas no Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas, var apliecināt ar kvalificētu elektronisko zīmogu, t.i., sertifikātus var apliecināt izmantojot tehnoloģiski ātrdarbīgāku risinājumu nekā individuālas personas (šajā gadījumā amatpersonas iestādē, kas izsniedz sertifikātus) elektronisko parakstu. Šāds risinājums ir nepieciešams, jo ik gadu jūnijā ir jāizsniedz vairāk kā 100 tūkstoši sertifikātu un to parakstīšana ar drošu elektronisko parakstu šobrīd aizņem aptuveni 80 stundas, amatpersonai periodiski ievadot Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas saskarnē elektroniskā paraksta rekvizītus. Izmantojot iestādes elektronisko zīmogu, sertifikātu parakstīšanu būtu iespējams veikt automātiskā režīmā bez amatpersonu iesaistes, tādējādi nodrošinot ne vien ātrāku sertifikātu sagatavošanu, bet arī to izsniegšanu.
Kvalificēts iestādes elektroniskais zīmogs drošības ziņā ir pielīdzināms personas drošam elektroniskajam parakstam, tomēr tā izmantošana, lai dokumentam būtu juridisks spēks, ir iespējama, ja likumā ir noteikts atbilstīgs izņēmuma gadījums.
Ņemot vērā, ka Vispārējās izglītības likumā ir noteikts gan sertifikātu termina skaidrojums, gan to izsniegšanas gadījumi, tajā ir jānosaka arī izņēmums, ka sertifikātos nav iekļaujami paraksti, lai sertifikātiem būtu juridisks spēks. Vienlaikus jāteic, ka sertifikātiem tiks pievienots iestādes kvalificēts elektroniskais zīmogs, kas apliecinās sertifikātu satura nemainīgumu un piederību iestādei (izcelsmi), kā arī uzrādīs precīzu elektroniskā zīmoga pievienošanas laiku.
Personai ar elektronisko zīmogu apliecinātie sertifikāti elektroniska dokumenta formā jau šobrīd ir pieejami un tos var lejupielādēt elektroniska dokumenta veidā Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā latvija.gov.lv un Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā.
Piedāvātais risinājums paredz, ka centralizēto eksāmenu sertifikātus, kas pēc būtības ir izdrukas no Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas, var apliecināt ar kvalificētu elektronisko zīmogu, t.i., sertifikātus var apliecināt izmantojot tehnoloģiski ātrdarbīgāku risinājumu nekā individuālas personas (šajā gadījumā amatpersonas iestādē, kas izsniedz sertifikātus) elektronisko parakstu. Šāds risinājums ir nepieciešams, jo ik gadu jūnijā ir jāizsniedz vairāk kā 100 tūkstoši sertifikātu un to parakstīšana ar drošu elektronisko parakstu šobrīd aizņem aptuveni 80 stundas, amatpersonai periodiski ievadot Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas saskarnē elektroniskā paraksta rekvizītus. Izmantojot iestādes elektronisko zīmogu, sertifikātu parakstīšanu būtu iespējams veikt automātiskā režīmā bez amatpersonu iesaistes, tādējādi nodrošinot ne vien ātrāku sertifikātu sagatavošanu, bet arī to izsniegšanu.
Kvalificēts iestādes elektroniskais zīmogs drošības ziņā ir pielīdzināms personas drošam elektroniskajam parakstam, tomēr tā izmantošana, lai dokumentam būtu juridisks spēks, ir iespējama, ja likumā ir noteikts atbilstīgs izņēmuma gadījums.
Ņemot vērā, ka Vispārējās izglītības likumā ir noteikts gan sertifikātu termina skaidrojums, gan to izsniegšanas gadījumi, tajā ir jānosaka arī izņēmums, ka sertifikātos nav iekļaujami paraksti, lai sertifikātiem būtu juridisks spēks. Vienlaikus jāteic, ka sertifikātiem tiks pievienots iestādes kvalificēts elektroniskais zīmogs, kas apliecinās sertifikātu satura nemainīgumu un piederību iestādei (izcelsmi), kā arī uzrādīs precīzu elektroniskā zīmoga pievienošanas laiku.
Personai ar elektronisko zīmogu apliecinātie sertifikāti elektroniska dokumenta formā jau šobrīd ir pieejami un tos var lejupielādēt elektroniska dokumenta veidā Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā latvija.gov.lv un Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā.
Problēmas apraksts
Līdz 2022. gada 31. decembrim centralizēto eksāmenu sertifikātus izsniedza Valsts izglītības satura centrs A4 papīra dokumenta formā, sertifikāta augšējā labajā stūrī bija Valsts izglītības satura centra aizsardzības elements, kurā attēlots papildinātais mazais valsts ģerbonis, zem kura ir uzraksts "Valsts izglītības satura centrs". Šobrīd noteikumos ir paredzēts, ka 2025.gada 1.septembrī stāsies spēkā norma, kas paredz nozaudēta, nozagta, iznīcināta vai neatjaunojami bojāta papīra sertifikāta dublikāta vietā izsniegt izrakstu elektroniska dokumenta formā vai papīra formā sertifikātam, kas izsniegts līdz 2022. gada 31. decembrim. Tā kā no 2025.gada 1.janvāra Valsts izglītības satura centra funkcijas ir nodotas Valsts izglītības attīstības aģentūrai, nepieciešams noteikt, ka laikā no 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. augustam Valsts izglītības attīstības aģentūra līdz 2022.gada 31.decembrim izsniegto sertifikātu dublikātus izsniedz papīra formā. Dokumentu juridiskā spēka likuma 7.panta pirmajā daļā noteikts, ka dokumenta dublikātu izdod, pamatojoties uz pirmdokumentiem, saskaņā ar kuriem izdots dokumenta oriģināls. Līdz ar to nepieciešams noteikt, ka Valsts izglītības attīstības aģentūras līdz 2025. gada 31. augustam izsniedzamo papīra sertifikātu dublikātu veidlapām izmanto A4 formāta papīru, sertifikāta augšējā labajā stūrī ir Valsts izglītības satura centra aizsardzības elements, kurā attēlots papildinātais mazais valsts ģerbonis, zem kura ir uzraksts "Valsts izglītības satura centrs".
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā Noslēguma jautājumu 33.1 punktā paredzēts, ka līdz 2025.gada 31.augustam sertifikāta dublikātu Valsts izglītības attīstības aģentūra izsniedz papīra formā, ja persona, kura ieguvusi sertifikātu līdz 2022. gada 31. decembrim, to pieprasa. Tādā gadījumā sertifikāta veidlapai izmanto A4 formāta papīru, sertifikāta augšējā labajā stūrī ir Valsts izglītības satura centra aizsardzības elements, kurā attēlots papildinātais mazais valsts ģerbonis, zem kura ir uzraksts "Valsts izglītības satura centrs".
Tā kā noteikumos jau ir noteikts, ka gadījumos, kad sertifikātam, kas izsniegts pēc 2023. gada 1. janvāra elektroniska dokumenta formā, ir nepieciešama kopija, pēc personas vai nepilngadīgas personas likumiskā pārstāvja rakstveida pieprasījuma Valsts izglītības attīstības aģentūra izgatavo papīra kopiju atbilstoši elektroniskā dokumenta atvasinājuma sagatavošanas un noformēšanas prasībām, tad nav nepieciešams turpmāk uzturēt divus risinājumus un paredzēt dokumentu izsniegšanas iespēju papīra formā, tādēļ ar noteikumu projektu paredzēts svītrot no noteikumiem 9.punktu.
Tā kā noteikumos jau ir noteikts, ka gadījumos, kad sertifikātam, kas izsniegts pēc 2023. gada 1. janvāra elektroniska dokumenta formā, ir nepieciešama kopija, pēc personas vai nepilngadīgas personas likumiskā pārstāvja rakstveida pieprasījuma Valsts izglītības attīstības aģentūra izgatavo papīra kopiju atbilstoši elektroniskā dokumenta atvasinājuma sagatavošanas un noformēšanas prasībām, tad nav nepieciešams turpmāk uzturēt divus risinājumus un paredzēt dokumentu izsniegšanas iespēju papīra formā, tādēļ ar noteikumu projektu paredzēts svītrot no noteikumiem 9.punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Izmaksas e-zīmoga izmantošanai saskaņā ar VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centra cenrādi", tiks segtas no Valsts izglītības attīstības aģentūras budžeta, no līdzekļiem, kas paredzēti centralizēto eksāmenu norises nodrošināšanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Iepriekš virzītais noteikumu projekts 24-TA-2809 atsaukts. Noteikumu projektu varēs izskatīt Ministru kabineta sēdē tikai pēc tam, kad būs stājies spēkā Likumprojekts Nr. 638/Lp14 "Grozījumi izglītības likumā".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Informācija tiks pievienota pēc publiskās apspriešanas beigām.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Informācija tiks pievienota pēc publiskās apspriešanas beigām.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts izglītības attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiek veicināta kvalificēta e-zīmoga izmantošana valsts pārvaldē.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi