23-TA-945: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Nozares kvalifikāciju struktūras un profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Nozares kvalifikāciju struktūras un profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas kārtība" (turpmāk - projekts), pamatojoties uz Profesionālās izglītības likuma (turpmāk - likums) 7. panta 2. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir, izpildot likumā doto deleģējumu, noteikt institūciju un kārtību nozares kvalifikāciju struktūras un profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādei un aktualizācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot profesionālās izglītības satura reformu, 2022. gada 3. martā tika pieņemti un 2022. gada 1. aprīlī stājās spēkā likuma grozījumi profesionālās izglītības satura reformas īstenošanai, kurā tika iekļauts jauns likuma 22.1 pants, nosakot, ka Profesionālo kvalifikāciju sistēma (turpmāk – sistēma) ir sistematizēts nozarē nepieciešamo prasību kopums profesionālās kvalifikācijas ieguvei un profesionālās kompetences pilnveidei, kuru veido nozares kvalifikāciju struktūra, profesiju standarti un tajos iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības, profesionālās izglītības saturs un profesionālās kvalifikācijas vai tās daļas novērtēšanas, atzīšanas un piešķiršanas nosacījumi.
Spēkā esošie Ministru kabineta 2016. gada 27. septembra noteikumi Nr. 633 "Profesijas standarta, profesionālās kvalifikācijas prasību (ja profesijai neapstiprina profesijas standartu) un nozares kvalifikāciju struktūras izstrādes kārtība" nosaka divas institūcijas: Valsts izglītības satura centru (turpmāk – centrs) un Izglītības zinātnes ministriju (turpmāk – ministrija), kas nodrošina un organizē profesiju standartu vai profesionālo kvalifikāciju prasību izstrādi vai aktualizāciju un projektu gala versiju saskaņošanu Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomē (turpmāk – apakšpadome).
Centrs organizē profesijas standarta vai profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi vai aktualizāciju atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras (turpmāk ‒ LKI) 2.‒5. līmenim, bet ministrija - LKI 6.‒7. līmenim.
Centrs sadarbībā ar partneriem periodā no 2016. gada līdz 2022. gadam Eiropas Sociālā fonda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.5.2. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt profesionālās izglītības atbilstību Eiropas kvalifikācijas ietvarstruktūrai" – Projektā "Nozaru kvalifikācijas sistēmas pilnveide profesionālās izglītības attīstībai un kvalitātes nodrošināšanai" (Vienošanās Nr. 8.5.2.0./16/I/001) (turpmāk – SAM 852 Projekts) izstrādāja 202 profesiju standartus un profesionālās kvalifikācijas prasības LKI 2.-5.līmenim, kas balstītas uz nozares kvalifikāciju struktūrām. Iepriekšējā periodā kopumā saskaņoto profesijas standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību kopskaits ir sasniedzis 500, kā arī obligāti piemērojamo sarakstā ietverti 395 profesijas standarti vai profesionālās kvalifikācijas prasības. Tā kā saskaņoto profesijas standartu, profesionālās kvalifikācijas prasību kopskaits ir ievērojams un to aktualizācija veicama piecu gadu laikā atbilstoši spēkā esošajam regulējumam, ir nepieciešama organizēta procesa virsvadība un resursi, kas vienotā nozares kvalifikāciju sistēmā palīdzēs izsekot sistēmas elementu aktualitātei, sagatavot aktualizēto dokumentu redakcijas un publicēt saskaņotos dokumentus.
Jomās, kurās nav izveidotas nozaru ekspertu padomes, ir veikts līdz šim piemēroto profesiju standartu, profesijas kvalifikācijas prasību izvērtējums un sadarbībā ar atbildīgo ministriju līdzdalību noteikta to atbilstība darba tirgus prasībām.
Līdz likuma grozījumiem tika izstrādātas un likumā noteiktajā kārtībā saskaņotas 15 nozares kvalifikāciju struktūras, kas izstrādātas SAM 852 Projektā, kur atbilstoši attiecīgo nozares /sektoru funkcionālajai analīzei ir iekļautas regulējumā paredzētās nozares kvalifikācijas struktūras sadaļas (spēkā esošo noteikumu 3.pielikums): nozares profesiju vispārīgs raksturojums, t.sk. nozares profesiju līmeņa raksturojums atbilstoši LKI; nozares profesijās ietilpstošo specializāciju un saistīto profesiju pārskats, norādot profesionālās kvalifikācijas līmeņus profesijām un specializācijām.
Saskaņā ar likuma 1. panta 15. punktu un 24. pantu ir mainīta pieeja profesijas standarta un profesionālās kvalifikācijas prasību definēšanai, kas līdz šim bija divi līdzvērtīgi dokumenti – profesijas standarts un profesionālās kvalifikācijas prasības. Profesijas standarts tika veidots nozares kvalifikāciju struktūrā iekļautām vai nozarē esošām plaši izplatītām profesijām, savukārt, profesionālās kvalifikācijas prasības –saistītajām profesijām un profesijas specializācijām.
Ievērojot Ministra kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140.punktā noteikto, projekts ir izstrādāts kā jauns Ministru kabineta noteikumu projekts.
Spēkā esošie Ministru kabineta 2016. gada 27. septembra noteikumi Nr. 633 "Profesijas standarta, profesionālās kvalifikācijas prasību (ja profesijai neapstiprina profesijas standartu) un nozares kvalifikāciju struktūras izstrādes kārtība" nosaka divas institūcijas: Valsts izglītības satura centru (turpmāk – centrs) un Izglītības zinātnes ministriju (turpmāk – ministrija), kas nodrošina un organizē profesiju standartu vai profesionālo kvalifikāciju prasību izstrādi vai aktualizāciju un projektu gala versiju saskaņošanu Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomē (turpmāk – apakšpadome).
Centrs organizē profesijas standarta vai profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi vai aktualizāciju atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras (turpmāk ‒ LKI) 2.‒5. līmenim, bet ministrija - LKI 6.‒7. līmenim.
Centrs sadarbībā ar partneriem periodā no 2016. gada līdz 2022. gadam Eiropas Sociālā fonda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.5.2. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt profesionālās izglītības atbilstību Eiropas kvalifikācijas ietvarstruktūrai" – Projektā "Nozaru kvalifikācijas sistēmas pilnveide profesionālās izglītības attīstībai un kvalitātes nodrošināšanai" (Vienošanās Nr. 8.5.2.0./16/I/001) (turpmāk – SAM 852 Projekts) izstrādāja 202 profesiju standartus un profesionālās kvalifikācijas prasības LKI 2.-5.līmenim, kas balstītas uz nozares kvalifikāciju struktūrām. Iepriekšējā periodā kopumā saskaņoto profesijas standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību kopskaits ir sasniedzis 500, kā arī obligāti piemērojamo sarakstā ietverti 395 profesijas standarti vai profesionālās kvalifikācijas prasības. Tā kā saskaņoto profesijas standartu, profesionālās kvalifikācijas prasību kopskaits ir ievērojams un to aktualizācija veicama piecu gadu laikā atbilstoši spēkā esošajam regulējumam, ir nepieciešama organizēta procesa virsvadība un resursi, kas vienotā nozares kvalifikāciju sistēmā palīdzēs izsekot sistēmas elementu aktualitātei, sagatavot aktualizēto dokumentu redakcijas un publicēt saskaņotos dokumentus.
Jomās, kurās nav izveidotas nozaru ekspertu padomes, ir veikts līdz šim piemēroto profesiju standartu, profesijas kvalifikācijas prasību izvērtējums un sadarbībā ar atbildīgo ministriju līdzdalību noteikta to atbilstība darba tirgus prasībām.
Līdz likuma grozījumiem tika izstrādātas un likumā noteiktajā kārtībā saskaņotas 15 nozares kvalifikāciju struktūras, kas izstrādātas SAM 852 Projektā, kur atbilstoši attiecīgo nozares /sektoru funkcionālajai analīzei ir iekļautas regulējumā paredzētās nozares kvalifikācijas struktūras sadaļas (spēkā esošo noteikumu 3.pielikums): nozares profesiju vispārīgs raksturojums, t.sk. nozares profesiju līmeņa raksturojums atbilstoši LKI; nozares profesijās ietilpstošo specializāciju un saistīto profesiju pārskats, norādot profesionālās kvalifikācijas līmeņus profesijām un specializācijām.
Saskaņā ar likuma 1. panta 15. punktu un 24. pantu ir mainīta pieeja profesijas standarta un profesionālās kvalifikācijas prasību definēšanai, kas līdz šim bija divi līdzvērtīgi dokumenti – profesijas standarts un profesionālās kvalifikācijas prasības. Profesijas standarts tika veidots nozares kvalifikāciju struktūrā iekļautām vai nozarē esošām plaši izplatītām profesijām, savukārt, profesionālās kvalifikācijas prasības –saistītajām profesijām un profesijas specializācijām.
Ievērojot Ministra kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140.punktā noteikto, projekts ir izstrādāts kā jauns Ministru kabineta noteikumu projekts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma 7. panta 2. punktā ietvertais deleģējums paredz izstrādāt tiesību aktu un noteikt institūciju un kārtību nozares kvalifikāciju struktūras, profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādei un aktualizācijai.
Līdz 2023. gada 31. maijam spēkā ir Ministru kabineta 2016. gada 27. septembra noteikumi Nr. 633 "Profesijas standarta, profesionālās kvalifikācijas prasību (ja profesijai neapstiprina profesijas standartu) un nozares kvalifikāciju struktūras izstrādes kārtība", kurā noteikts atbildības sadalījums starp ministriju un centru profesijas standartu, profesionālās kvalifikācijas prasību (ja profesijai neapstiprina profesijas standartu) izstrādē un aktualizācijā, nosakot to, ka centrs organizē profesijas standarta vai profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi vai aktualizāciju atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam LKI 2.‒5. līmenim un organizē nozares kvalifikāciju struktūras izstrādi vai aktualizāciju, bet ministrija organizē profesiju standartu vai profesionālo kvalifikāciju prasību izstrādi vai aktualizāciju atbilstoši LKI 6.–7. līmenim.
Spēkā esošais regulējums nosaka, ka Valsts vai pašvaldību institūcija, kā arī juridiska persona, ierosinot profesijas standarta vai profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi, iesniedz iesniegumu un profesijas standarta projektu centrā. Savukārt, centrs izvērtē saņemtos dokumentus, un, ja izstrādājamais vai aktualizējamais profesijas standarts vai profesionālās kvalifikācijas prasības atbilsts LKI 6.–7. līmenim, pārsūta tos ministrijai. Ir konstatēts, ka šāda kārtība nav efektīva un paildzina profesijas standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību dokumentu apriti, nenodrošinot vienotu metodisko pieeju dokumentu projektu sagatavošanā un metodiskā atbalsta sniegšanā darba grupām. Līdz ar to jaunais Ministru kabineta noteikumu projekts noteiks vienu atbildīgo institūciju.
Likuma grozījumos mainīta pieeja profesijas standarta un profesionālās kvalifikācijas prasību definēšanai, paredzot to, ka profesijas standarts var ietvert vienu vai vairākas savstarpēji saistītas profesionālās kvalifikācijas prasības, iekļauta jauna prasība attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību, vienai vai vairākām savstarpēji saistītām profesionālajām kvalifikācijām, kā arī ietverta iespēja papildus noteikt profesionālajai kvalifikācijai darba tirgū atpazīstamu kvalifikācijas daļu.
Saskaņā ar likuma 22. panta 2. punktu un 24. panta trešo daļu profesijas standarts un tajā iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības ir profesionālās izglītības saturu reglamentējošs pamatdokuments, ko saskaņo apakšpadome.
Lai apakšpadomes saskaņotie profesiju standarti un tajos ietvertās profesionālās kvalifikācijas prasības būtu saistošas, to sarakstu nosaka Ministru kabinets atbilstoši likuma 7. panta 2.1 punktā ietvertajam pilnvarojumam
Likuma grozījumos ietverts jauns regulējums par 8 (astoņiem) profesionālās kvalifikācijas līmeņiem, to atbilstību LKI, norādot, ka profesionālās kvalifikācijas līmeņi atbilst tāda paša līmeņa LKI līmenim.
Ieviešot LKI profesionālās izglītības satura reformas kontekstā, viens no galvenajiem uzdevumiem bija izstrādāt nozaru kvalifikācijas struktūras, kas ietver nozares visu pamatprofesiju vispārēju raksturojumu, kā arī nozares pamatprofesijās ietilpstošo specializāciju un saistīto profesiju pārskatu (profesiju karti), norādot profesijām un specializācijām profesionālo kvalifikāciju līmeņus un Latvijas kvalifikācijas ietvarstruktūras līmeņus. Nozares specifiskā informācija, kas attiecīgi piemērojama nozares robežu noteikšanā un kvalifikāciju struktūrā iekļauto profesiju veicamo darbu klasificēšanā atbilstoši Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim iepriekš tika ietverta nozares profesiju vispārīgā raksturojuma sadaļā "Nozares profesiju raksturojums atbilstoši Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim", līmeņu aprakstos ietverot informāciju par attiecīgajam līmenim atbilstošo kompetenci un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem: zināšanām, prasmēm, atbildību un autonomiju. Likuma grozījumi paredz nozares kvalifikāciju struktūrai jaunu sadaļu – nozares kvalifikāciju karti, līdz ar to jaunais Ministru kabineta noteikumu projekts jāpapildina ar nozares kvalifikāciju karti, atbilstoši likuma 24.2 pantam.
Līdz ar to jāveido jauns regulējums, kas paredz nozares kvalifikāciju struktūrā ietvert nozares kvalifikāciju karti un profesijas standartā ietvert vienu vai vairākas attiecīgās nozares vai jomas profesionālās kvalifikācijas prasības, ietverot likuma grozījumos paredzētās dokumentu sadaļas.
Līdz 2023. gada 31. maijam spēkā ir Ministru kabineta 2016. gada 27. septembra noteikumi Nr. 633 "Profesijas standarta, profesionālās kvalifikācijas prasību (ja profesijai neapstiprina profesijas standartu) un nozares kvalifikāciju struktūras izstrādes kārtība", kurā noteikts atbildības sadalījums starp ministriju un centru profesijas standartu, profesionālās kvalifikācijas prasību (ja profesijai neapstiprina profesijas standartu) izstrādē un aktualizācijā, nosakot to, ka centrs organizē profesijas standarta vai profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi vai aktualizāciju atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam LKI 2.‒5. līmenim un organizē nozares kvalifikāciju struktūras izstrādi vai aktualizāciju, bet ministrija organizē profesiju standartu vai profesionālo kvalifikāciju prasību izstrādi vai aktualizāciju atbilstoši LKI 6.–7. līmenim.
Spēkā esošais regulējums nosaka, ka Valsts vai pašvaldību institūcija, kā arī juridiska persona, ierosinot profesijas standarta vai profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi, iesniedz iesniegumu un profesijas standarta projektu centrā. Savukārt, centrs izvērtē saņemtos dokumentus, un, ja izstrādājamais vai aktualizējamais profesijas standarts vai profesionālās kvalifikācijas prasības atbilsts LKI 6.–7. līmenim, pārsūta tos ministrijai. Ir konstatēts, ka šāda kārtība nav efektīva un paildzina profesijas standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību dokumentu apriti, nenodrošinot vienotu metodisko pieeju dokumentu projektu sagatavošanā un metodiskā atbalsta sniegšanā darba grupām. Līdz ar to jaunais Ministru kabineta noteikumu projekts noteiks vienu atbildīgo institūciju.
Likuma grozījumos mainīta pieeja profesijas standarta un profesionālās kvalifikācijas prasību definēšanai, paredzot to, ka profesijas standarts var ietvert vienu vai vairākas savstarpēji saistītas profesionālās kvalifikācijas prasības, iekļauta jauna prasība attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību, vienai vai vairākām savstarpēji saistītām profesionālajām kvalifikācijām, kā arī ietverta iespēja papildus noteikt profesionālajai kvalifikācijai darba tirgū atpazīstamu kvalifikācijas daļu.
Saskaņā ar likuma 22. panta 2. punktu un 24. panta trešo daļu profesijas standarts un tajā iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības ir profesionālās izglītības saturu reglamentējošs pamatdokuments, ko saskaņo apakšpadome.
Lai apakšpadomes saskaņotie profesiju standarti un tajos ietvertās profesionālās kvalifikācijas prasības būtu saistošas, to sarakstu nosaka Ministru kabinets atbilstoši likuma 7. panta 2.1 punktā ietvertajam pilnvarojumam
Likuma grozījumos ietverts jauns regulējums par 8 (astoņiem) profesionālās kvalifikācijas līmeņiem, to atbilstību LKI, norādot, ka profesionālās kvalifikācijas līmeņi atbilst tāda paša līmeņa LKI līmenim.
Ieviešot LKI profesionālās izglītības satura reformas kontekstā, viens no galvenajiem uzdevumiem bija izstrādāt nozaru kvalifikācijas struktūras, kas ietver nozares visu pamatprofesiju vispārēju raksturojumu, kā arī nozares pamatprofesijās ietilpstošo specializāciju un saistīto profesiju pārskatu (profesiju karti), norādot profesijām un specializācijām profesionālo kvalifikāciju līmeņus un Latvijas kvalifikācijas ietvarstruktūras līmeņus. Nozares specifiskā informācija, kas attiecīgi piemērojama nozares robežu noteikšanā un kvalifikāciju struktūrā iekļauto profesiju veicamo darbu klasificēšanā atbilstoši Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim iepriekš tika ietverta nozares profesiju vispārīgā raksturojuma sadaļā "Nozares profesiju raksturojums atbilstoši Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim", līmeņu aprakstos ietverot informāciju par attiecīgajam līmenim atbilstošo kompetenci un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem: zināšanām, prasmēm, atbildību un autonomiju. Likuma grozījumi paredz nozares kvalifikāciju struktūrai jaunu sadaļu – nozares kvalifikāciju karti, līdz ar to jaunais Ministru kabineta noteikumu projekts jāpapildina ar nozares kvalifikāciju karti, atbilstoši likuma 24.2 pantam.
Līdz ar to jāveido jauns regulējums, kas paredz nozares kvalifikāciju struktūrā ietvert nozares kvalifikāciju karti un profesijas standartā ietvert vienu vai vairākas attiecīgās nozares vai jomas profesionālās kvalifikācijas prasības, ietverot likuma grozījumos paredzētās dokumentu sadaļas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt likumam atbilstošu tiesisko regulējumu, nosakot institūciju un kārtību nozares kvalifikāciju struktūras, profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādei un aktualizācijai.
Šāda kārtība ir nepieciešama, jo atbilstoši likuma 22.1 pantam profesionālās kvalifikācijas prasības ir profesionālo kvalifikāciju sistēmas sastāvdaļa un saskaņā ar šī likuma 22. panta 2. punktu profesijas standarts un tajā iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības ir profesionālās izglītības saturu reglamentējošs pamatdokuments. To, vai profesionālās izglītības programmas un studiju programmas ir izstrādātas atbilstoši profesiju standartiem vai profesionālās kvalifikācijas prasībām, pārbauda programmas licencēšanas un izglītības iestāžu akreditācijas procesā.
Vienlaikus nozares kvalifikāciju struktūras, profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasības ir nepieciešamas, lai varētu veikt likuma 29.1 pantā paredzēto ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, ņemot vērā attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības, kas ietvertas profesijas standartā, un lai atbilstoši minētā likuma 29.2 pantam profesionālās izglītības iestāde varētu novērtēt personas iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci un, ja tā atbilst attiecīgajā profesionālās izglītības programmā sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem vai profesionālās kvalifikācijas prasībām, kas ietvertas profesijas standartā, atzīt to un nodrošināt iespēju turpināt izglītību vai iegūt profesionālo kvalifikāciju atbilstoši Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un kārtībai. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra noteikumu Nr. 752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību" 9. punktu eksāmena saturu izstrādā saskaņā ar profesijas standartu vai profesionālās kvalifikācijas prasībām. Tas nodrošina vienotu pieeju profesionālās kvalifikācijas eksāmena pārbaudījumu izstrādē.
Lai ievērotu labas pārvaldības principus, nodrošinot taisnīgu procedūru īstenošanu saprātīgā laikā un likumā deleģēto funkciju efektīvu izpildi, noteikumu projekts paredz noteikt vienu atbildīgo institūciju par profesijas standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas procesu. Centram ir liela pieredze metodiskā atbalsta sniegšanā, profesijas standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas nodrošināšanā.
Līdz ar to noteikumu projekts paredz, ka turpmāk centrs ir atbildīgā institūcija par nozares kvalifikāciju sistēmas elementu: nozares kvalifikāciju struktūras, profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas procesu no pirmā līdz astotā profesionālās kvalifikācijās līmeņa profesionālajām kvalifikācijām, kā arī centrs nodrošina sistēmisku, organizatorisku un metodisku atbalstu atbilstoši metodikai, t.sk. nozares kvalifikāciju struktūras un profesionālās kvalifikācijas prasību veidnes, kas publicētas tīmekļvietnē www.visc.gov.lv. Nozares kvalifikāciju struktūrā, t.sk. nozares kvalifikāciju kartē, profesijas standartā ietvertajās profesionālās kvalifikācijas prasībās iekļaujamā informācija ir pievienota projektam trīs pielikumos.
Noteikumu projekts paredz, ka nozares kvalifikāciju struktūras izstrādi vai aktualizāciju ierosina un dokumenta projektu centra publicētā veidnē sagatavo nozares ekspertu padome vai nozares ministrija, ja attiecīgā nozares ekspertu padome nav izveidota, un centrs nodrošina nozares kvalifikāciju struktūras izstrādes vai aktualizācijas procesa virzību.
Savukārt, profesijas standartā ietverto attiecīgajam profesionālās kvalifikācijas līmenim atbilstošo profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi vai aktualizāciju ierosina nozares ekspertu padome, nozares ministrija vai atbildīgā valsts institūcija (ja attiecīgā nozares ekspertu padome nav izveidota), kurai reglamentējošos normatīvajos aktos ir noteikta atbildības joma, un centrā iesniedz iesniegumu, kurā pamato izstrādes vai aktualizācijas nepieciešamību (ja nav iekļauta nozares kvalifikāciju struktūrā vai reglamentējošos normatīvajos aktos), aktualizācijai papildus norāda aktualizējamo informāciju profesionālās kvalifikācijas prasībās. Kā arī norāda informāciju par deleģētajiem ekspertiem profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes darba grupai. Atbilstoši likuma 12.panta trešajai daļai nozares ekspertu padomei ir tiesības deleģēt nozares ekspertus, bet nav pienākums un ja iesniegumā nav norādīti deleģētie nozares eksperti, tad projekta vadītājs (moderators) nodrošina nozares ekspertu iesaisti sadarbībā ar nozares organizācijām.
Centrs organizē attiecīgo profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi vai aktualizāciju un saskaņā ar valsts piešķirto finansējumu piesaista projekta vadītāju (moderatoru), kurš atbilstoši metodikai ("Profesijas standarta un tajā ietverto profesionālo kvalifikāciju prasību izstrādes un aktualizācijas metodikas (3. redakcija)", kas SAM 852 Projekta rezultātā 2022. gadā ir papildināta atbilstoši likuma grozījumiem) organizē darbu un centra publicētā veidnē sagatavo profesionālās kvalifikācijas prasību projektu, iekļaujot likuma grozījumos paredzētās sadaļas.
Noteikumu projekts paredz centram iespēju veikt papildu nozares kvalifikāciju struktūras, profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izvērtēšanu un ekspertu piesaisti gadījumos, kad sagatavotie dokumentu projekti neatbilst metodikai vai priekšlikuma izstrādē nav bijuši iesaistīti eksperti ar nepieciešamo kompetenci vai nozares pārstāvniecību, vai gadījumos, kad plānotās izmaiņas skar profesionālās kvalifikācijas, kuras ir arī citu atbildīgo ministriju kompetencē.
Ja dokumentu projekta redakcija atbilst regulējumam un nav nepieciešama papildu izvērtēšana, centrs var piemērot vienkāršotu procedūru - sistēmas veidnē sagatavo nozares kvalifikāciju struktūras gala versiju vai profesijas standartā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību gala versiju, saskaņo to ar nozares ekspertu padomi vai atbildīgo institūciju un virza saskaņošanai apakšpadomē atbilstoši apakšpadomes sēžu grafikam. Ja dokumentu projekta redakcijas izvērtē piesaistītie eksperti, tās pilnveido vienojoties iesaistītajām pusēm, tālāk centrs rīkojas atbilstoši iepriekš minētajai vienkāršotajai procedūrai.
Projektā noteikts, ka nozares kvalifikāciju struktūras un profesijas standartā iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības pēc to saskaņošanas apakšpadomē, centrs publicē savā tīmekļvietnē www.visc.gov.lv viena mēneša laikā.
Lai nodrošinātu izstrādes un aktualizācijas procesu, centrs uztur nozares kvalifikāciju struktūru un profesijas standartā iekļauto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas sistēmu, kas palīdz izsekot sistēmas savstarpējai aktualitātei, sagatavot aktualizēto dokumentu redakcijas un publicēt saskaņotos dokumentus. Nozares kvalifikāciju struktūru vai profesijas standarta un tajā iekļauto profesionālās kvalifikācijas prasību aktualitāti izvērtē ne retāk kā reizi piecos gados nozaru ekspertu padome (ja tāda ir izveidota) vai attiecīgā nozares ministrija, atbildīgā institūcija (ja attiecīgā nozares ekspertu padome nav izveidota).
Plānotās izmaiņas noteikumu projektā nodrošinās vienotu procesu uzraudzību un pārvaldību, plānojot profesijas standarta un tajā iekļauto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi un aktualizāciju vienā institūcijā, tādējādi tiks paaugstināta procesu efektivitāte. Pēctecīgais dokumentu projektu izstrādes vai aktualizācijas process, centram nodrošinot vienotu organizatorisku un metodisku pieeju, iesaistot projekta vadītāju (moderatoru) un izstrādājot pēc nozares ekspertu padomes vai nozares ministrijas vai cita valsts institūcijas ierosinājuma, veicinās kvalitatīvāku dokumentu satura izstrādi un nodrošinās aktuālo darba tirgus prasību ieviešanu vienlaicīgi vairāku profesionālās kvalifikācijas līmeņu profesionālās kvalifikācijas prasībās viena vai pat vairāku profesijas standartu ietvaros. Kopumā noteikumu projekts izstrādāts, lai iespējami ātri reaģētu uz izmaiņām darba tirgus prasībās un nodrošinātu ekonomikas transformāciju, tai skaitā, nodrošinot atbilstošu saturu profesionālas izglītības programmās un mācību procesā.
Šāda kārtība ir nepieciešama, jo atbilstoši likuma 22.1 pantam profesionālās kvalifikācijas prasības ir profesionālo kvalifikāciju sistēmas sastāvdaļa un saskaņā ar šī likuma 22. panta 2. punktu profesijas standarts un tajā iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības ir profesionālās izglītības saturu reglamentējošs pamatdokuments. To, vai profesionālās izglītības programmas un studiju programmas ir izstrādātas atbilstoši profesiju standartiem vai profesionālās kvalifikācijas prasībām, pārbauda programmas licencēšanas un izglītības iestāžu akreditācijas procesā.
Vienlaikus nozares kvalifikāciju struktūras, profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasības ir nepieciešamas, lai varētu veikt likuma 29.1 pantā paredzēto ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, ņemot vērā attiecīgās profesionālās kvalifikācijas prasības, kas ietvertas profesijas standartā, un lai atbilstoši minētā likuma 29.2 pantam profesionālās izglītības iestāde varētu novērtēt personas iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci un, ja tā atbilst attiecīgajā profesionālās izglītības programmā sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem vai profesionālās kvalifikācijas prasībām, kas ietvertas profesijas standartā, atzīt to un nodrošināt iespēju turpināt izglītību vai iegūt profesionālo kvalifikāciju atbilstoši Ministru kabineta noteiktajiem kritērijiem un kārtībai. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra noteikumu Nr. 752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību" 9. punktu eksāmena saturu izstrādā saskaņā ar profesijas standartu vai profesionālās kvalifikācijas prasībām. Tas nodrošina vienotu pieeju profesionālās kvalifikācijas eksāmena pārbaudījumu izstrādē.
Lai ievērotu labas pārvaldības principus, nodrošinot taisnīgu procedūru īstenošanu saprātīgā laikā un likumā deleģēto funkciju efektīvu izpildi, noteikumu projekts paredz noteikt vienu atbildīgo institūciju par profesijas standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas procesu. Centram ir liela pieredze metodiskā atbalsta sniegšanā, profesijas standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas nodrošināšanā.
Līdz ar to noteikumu projekts paredz, ka turpmāk centrs ir atbildīgā institūcija par nozares kvalifikāciju sistēmas elementu: nozares kvalifikāciju struktūras, profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas procesu no pirmā līdz astotā profesionālās kvalifikācijās līmeņa profesionālajām kvalifikācijām, kā arī centrs nodrošina sistēmisku, organizatorisku un metodisku atbalstu atbilstoši metodikai, t.sk. nozares kvalifikāciju struktūras un profesionālās kvalifikācijas prasību veidnes, kas publicētas tīmekļvietnē www.visc.gov.lv. Nozares kvalifikāciju struktūrā, t.sk. nozares kvalifikāciju kartē, profesijas standartā ietvertajās profesionālās kvalifikācijas prasībās iekļaujamā informācija ir pievienota projektam trīs pielikumos.
Noteikumu projekts paredz, ka nozares kvalifikāciju struktūras izstrādi vai aktualizāciju ierosina un dokumenta projektu centra publicētā veidnē sagatavo nozares ekspertu padome vai nozares ministrija, ja attiecīgā nozares ekspertu padome nav izveidota, un centrs nodrošina nozares kvalifikāciju struktūras izstrādes vai aktualizācijas procesa virzību.
Savukārt, profesijas standartā ietverto attiecīgajam profesionālās kvalifikācijas līmenim atbilstošo profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi vai aktualizāciju ierosina nozares ekspertu padome, nozares ministrija vai atbildīgā valsts institūcija (ja attiecīgā nozares ekspertu padome nav izveidota), kurai reglamentējošos normatīvajos aktos ir noteikta atbildības joma, un centrā iesniedz iesniegumu, kurā pamato izstrādes vai aktualizācijas nepieciešamību (ja nav iekļauta nozares kvalifikāciju struktūrā vai reglamentējošos normatīvajos aktos), aktualizācijai papildus norāda aktualizējamo informāciju profesionālās kvalifikācijas prasībās. Kā arī norāda informāciju par deleģētajiem ekspertiem profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes darba grupai. Atbilstoši likuma 12.panta trešajai daļai nozares ekspertu padomei ir tiesības deleģēt nozares ekspertus, bet nav pienākums un ja iesniegumā nav norādīti deleģētie nozares eksperti, tad projekta vadītājs (moderators) nodrošina nozares ekspertu iesaisti sadarbībā ar nozares organizācijām.
Centrs organizē attiecīgo profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi vai aktualizāciju un saskaņā ar valsts piešķirto finansējumu piesaista projekta vadītāju (moderatoru), kurš atbilstoši metodikai ("Profesijas standarta un tajā ietverto profesionālo kvalifikāciju prasību izstrādes un aktualizācijas metodikas (3. redakcija)", kas SAM 852 Projekta rezultātā 2022. gadā ir papildināta atbilstoši likuma grozījumiem) organizē darbu un centra publicētā veidnē sagatavo profesionālās kvalifikācijas prasību projektu, iekļaujot likuma grozījumos paredzētās sadaļas.
Noteikumu projekts paredz centram iespēju veikt papildu nozares kvalifikāciju struktūras, profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izvērtēšanu un ekspertu piesaisti gadījumos, kad sagatavotie dokumentu projekti neatbilst metodikai vai priekšlikuma izstrādē nav bijuši iesaistīti eksperti ar nepieciešamo kompetenci vai nozares pārstāvniecību, vai gadījumos, kad plānotās izmaiņas skar profesionālās kvalifikācijas, kuras ir arī citu atbildīgo ministriju kompetencē.
Ja dokumentu projekta redakcija atbilst regulējumam un nav nepieciešama papildu izvērtēšana, centrs var piemērot vienkāršotu procedūru - sistēmas veidnē sagatavo nozares kvalifikāciju struktūras gala versiju vai profesijas standartā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību gala versiju, saskaņo to ar nozares ekspertu padomi vai atbildīgo institūciju un virza saskaņošanai apakšpadomē atbilstoši apakšpadomes sēžu grafikam. Ja dokumentu projekta redakcijas izvērtē piesaistītie eksperti, tās pilnveido vienojoties iesaistītajām pusēm, tālāk centrs rīkojas atbilstoši iepriekš minētajai vienkāršotajai procedūrai.
Projektā noteikts, ka nozares kvalifikāciju struktūras un profesijas standartā iekļautās profesionālās kvalifikācijas prasības pēc to saskaņošanas apakšpadomē, centrs publicē savā tīmekļvietnē www.visc.gov.lv viena mēneša laikā.
Lai nodrošinātu izstrādes un aktualizācijas procesu, centrs uztur nozares kvalifikāciju struktūru un profesijas standartā iekļauto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas sistēmu, kas palīdz izsekot sistēmas savstarpējai aktualitātei, sagatavot aktualizēto dokumentu redakcijas un publicēt saskaņotos dokumentus. Nozares kvalifikāciju struktūru vai profesijas standarta un tajā iekļauto profesionālās kvalifikācijas prasību aktualitāti izvērtē ne retāk kā reizi piecos gados nozaru ekspertu padome (ja tāda ir izveidota) vai attiecīgā nozares ministrija, atbildīgā institūcija (ja attiecīgā nozares ekspertu padome nav izveidota).
Plānotās izmaiņas noteikumu projektā nodrošinās vienotu procesu uzraudzību un pārvaldību, plānojot profesijas standarta un tajā iekļauto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādi un aktualizāciju vienā institūcijā, tādējādi tiks paaugstināta procesu efektivitāte. Pēctecīgais dokumentu projektu izstrādes vai aktualizācijas process, centram nodrošinot vienotu organizatorisku un metodisku pieeju, iesaistot projekta vadītāju (moderatoru) un izstrādājot pēc nozares ekspertu padomes vai nozares ministrijas vai cita valsts institūcijas ierosinājuma, veicinās kvalitatīvāku dokumentu satura izstrādi un nodrošinās aktuālo darba tirgus prasību ieviešanu vienlaicīgi vairāku profesionālās kvalifikācijas līmeņu profesionālās kvalifikācijas prasībās viena vai pat vairāku profesijas standartu ietvaros. Kopumā noteikumu projekts izstrādāts, lai iespējami ātri reaģētu uz izmaiņām darba tirgus prasībās un nodrošinātu ekonomikas transformāciju, tai skaitā, nodrošinot atbilstošu saturu profesionālas izglītības programmās un mācību procesā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Izglītojamie, kuri ir uzņemti profesionālās izglītības programmās profesionālās kvalifikācijas ieguvei, arī pedagogi, kuriem jāaktualizē profesionālās izglītības programmas saturs, vecāki.
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta iespēja izglītojamajiem apgūt darba tirgū aktuālu profesionālo kvalifikāciju.
Juridiskās personas
- Valsts, pašvaldības, privātās izglītības iestādes, un to dibinātāji, kas izstrādā, īsteno un aktualizē profesionālās izglītības programmas, un eksaminācijas institūcijas, kas nodrošina profesionālās kvalifikācijas eksāmena satura izstrādi un organizē profesionālās kvalifikācijas ieguvi.
Ietekmes apraksts
Valsts, privātajām vai pašvaldības dibinātajām profesionālās izglītības iestādēm un nozares eksaminācijas centriem jāaktualizē profesionālās izglītības programmas un profesionālās kvalifikācijas eksāmena saturs, lai tie atbilstu darba tirgū aktuālajam profesionālo kvalifikāciju saturam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
57 276
0
114 524
0
114 524
114 524
2.1. valsts pamatbudžets
0
57 276
0
114 524
0
114 524
114 524
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-57 276
0
-114 524
0
-114 524
-114 524
3.1. valsts pamatbudžets
0
-57 276
0
-114 524
0
-114 524
-114 524
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-57 276
-114 524
-114 524
-114 524
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums nepieciešams Nozares kvalifikāciju struktūras un profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas procesa nodrošināšanai.
Kopā nozares kvalifikāciju struktūrās un nozares ministriju atbildībā ir aptuveni 500 profesionālās kvalifikācijas prasības, kuras atbilstoši šo noteikumi 11. punktam nepieciešams aktualitāti izvērtē ne retāk kā reizi piecos gados. Lai nodrošinātu regulāru nozares jauno prasmju ieviešanu un uzturētu tās aktuālas, katru gadu jāizstrādā vai jāaktualizē aptuveni 100 profesionālās kvalifikācijas prasības. to izstrādei nepieciešami seši moderatori.
Aprēķinos izmantots:
Sešu darbinieku (piesaistīto moderatoru) atalgojumā ir iekļauta mēnešalga (bez piemaksām, naudas balvām utt.), attiecīgi darbiniekiem mēnešalgu skala ar intervāliem valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem atbilst
8. mēnešalgu grupai, kur mēnešalgu intervāli ir no 967 euro līdz 1796 euro, attiecīgi darbiniekiem piemērojot mēnešalgu 1287 euro. Mēnešalga ar DDVSAOI 1287 euro x 1,2359 = 1590,60 euro.
Jautājums par papildu nepaciešamo finansējumu izskatāms Ministru kabinetā kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
Kopā nozares kvalifikāciju struktūrās un nozares ministriju atbildībā ir aptuveni 500 profesionālās kvalifikācijas prasības, kuras atbilstoši šo noteikumi 11. punktam nepieciešams aktualitāti izvērtē ne retāk kā reizi piecos gados. Lai nodrošinātu regulāru nozares jauno prasmju ieviešanu un uzturētu tās aktuālas, katru gadu jāizstrādā vai jāaktualizē aptuveni 100 profesionālās kvalifikācijas prasības. to izstrādei nepieciešami seši moderatori.
| Gads | Aprēķins | Izdevumi atlīdzībai |
| 2023 | 6 moderatoru algas mēnesī (ar DDVSAOI) ir 1590,60 EUR x 6 = EUR 9 543,60 6 moderatoru algas sešos mēnešos 9 543,60 EUR X 6 mēneši = EUR 57 261,60 |
57 261,60 euro |
| 2024 | 6 moderatoru algas mēnesī (ar DDVSAOI) ir 1590,60 EUR x 6 = EUR 9 543,60 6 moderatoru algas gadā 9 543,60 EUR x 12 = EUR 114 523,20 |
114 523,20 euro |
| 2025 | 6 moderatoru algas mēnesī (ar DDVSAOI) ir 1590,60 EUR x 6 = EUR 9 543,60 6 moderatoru algas gadā 9 543,60 EUR x 12 = EUR 114 523,20 |
114 523,20 euro |
| 2026 | 6 moderatoru algas mēnesī (ar DDVSAOI) ir 1590,60 EUR x 6 = EUR 9 543,60 6 moderatoru algas gadā 9 543,60 EUR x 12 = EUR 114 523,20 |
114 523,20 euro |
Aprēķinos izmantots:
Sešu darbinieku (piesaistīto moderatoru) atalgojumā ir iekļauta mēnešalga (bez piemaksām, naudas balvām utt.), attiecīgi darbiniekiem mēnešalgu skala ar intervāliem valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem atbilst
8. mēnešalgu grupai, kur mēnešalgu intervāli ir no 967 euro līdz 1796 euro, attiecīgi darbiniekiem piemērojot mēnešalgu 1287 euro. Mēnešalga ar DDVSAOI 1287 euro x 1,2359 = 1590,60 euro.
Jautājums par papildu nepaciešamo finansējumu izskatāms Ministru kabinetā kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Izglītības satura atbalsta nodaļā, kas nodrošina Nozares kvalifikāciju struktūras un profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas procesu, lai nodrošinātu arī 6.- 8. profesionālās kvalifikācijas līmenim, ir nepieciešama viena papildu amata vietas uz nenoteiktu laiku (36.saime III līmenis 9.mēnešalgu grupa).
Amata vietu pārdale notiks no Izglītības un zinātnes ministrijas amata vietām, piešķirot vienu amata vietu Valsts izglītības satura centram.
Amata vietu pārdale notiks no Izglītības un zinātnes ministrijas amata vietām, piešķirot vienu amata vietu Valsts izglītības satura centram.
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības satura centrsNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Latvijas Darba devēju konfederācija, Kultūrizglītības padome un atbilstošās nozaru ekspertu padomes.Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Ja līdz sabiedrības līdzdalības procesa beigām tiks saņemti sabiedrības pārstāvju viedokļi, tad attiecīgi tie tiks vērtēti projekta saskaņošanas procesā un attiecīgi tiks precizēts projekts un tā anotācija pirms projekta iesniegšanas izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts izglītības satura centrs
- Veselības ministrija
- Tieslietu ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Labklājības ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Latvijas Darba devēju konfederācija
- Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome"
- Kultūrizglītības padome un atbilstošās nozaru ekspertu padomes. Valsts, pašvaldības, privātās izglītības iestādes, un to dibinātāji, kas izstrādā, īsteno un aktualizē profesionālās izglītības programmas, un eksaminācijas institūcijas, kas nodrošina profesionālās kvalifikācijas eksāmena satura izstrādi un organizē profesionālās kvalifikācijas ieguvi.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Centrs būs atbildīgā institūcija par nozares kvalifikāciju struktūras, profesijas standarta un tajā ietverto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un aktualizācijas procesu un nodrošinās sistēmisku, organizatorisku un metodisku atbalstu atbilstoši metodikai no pirmā līdz astotajam profesionālās kvalifikācijas līmenim, kas atbilst tāda paša līmeņa Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Dokumentu aprites procesi tiks efektivizēti, izvairoties nākotnē no saņemto dokumentu pārsūtīšanas no centra uz ministriju, kā arī tiks nodrošināta efektīvāka profesijas standarta un tajā iekļauto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes organizēšanas kārtība.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Tiks noteikta viena atbildīgā institūcija, kuras kompetencē būs nodrošināt vienādus procesus profesijas standarta un tajā iekļauto profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādes un apstiprināšanas organizēšanas kārtībā, neatkarīgi no LKI līmeņa.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts nodrošina profesionālās izglītības satura izstrādi un aktualizāciju atbilstoši darba tirgus nepieciešamajām profesionālajām kvalifikācijām.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts ietver arī reglamentētās profesionālās kvalifikācijas.
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks nodrošināta iespēja apgūt darba tirgū aktuālu profesionālo kvalifikāciju.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
