Anotācija

25-TA-1155: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas Republikas valdības un Moldovas Republikas valdības līgums par vadītāja apliecību atzīšanu un apmaiņu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts  "Latvijas Republikas valdības un Moldovas Republikas valdības līgums par vadītāja apliecību atzīšanu un apmaiņu" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, lai pieņemtu un apstiprinātu Latvijas Republikas valdības un Moldovas Republikas valdības līgumu (turpmāk - Līgums) par vadītāja apliecību atzīšanu un apmaiņu, kas dotu iespēju Latvijas Republikas valstspiederīgajiem un Moldovas Republikas valstspiederīgajiem apmainīt savā valstī izdotu vadītāja apliecību un saņemt otrā valstī izdotu vadītāja apliecību bez eksāmenu kārtošanas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai pieņemtu un apstiprinātu Latvijas Republikas valdības un Moldovas Republikas valdības līgumu par vadītāja apliecību atzīšanu un apmaiņu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 2.februāra noteikumu Nr.103 „Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība” (turpmāk – noteikumi) 29.punktu vadītāja apliecību, kas nav izdota Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalstī, Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstī vai Apvienotajā Karalistē, kā arī tajās valstīs, ar kurām nav noslēgts attiecīgs starptautisks līgums, izdotu vadītāja apliecību maina pēc atbilstoša vadīšanas eksāmena nokārtošana. 
Latvijai noslēdzot Latvijas Republikas un MoldovasRepublikas līgumu, abu valstu valstspiederīgie varēs savā valstī izdotu vadītāja apliecību apmainīt otrā valstī bez vadīšanas eksāmena kārtošanas, kā tas paredzēts noteikumu 28.punktā. Lai saņemtu Latvijas Republikas izdotu vadītāja apliecību, jāvēršas šīs valsts kompetentajā institūcijā, kas Latvijā ir VAS „Ceļu satiksmes drošības direkcija”. 
Vienošanās par vadītāja apliecību maiņu bez eksāmenu kārtošanas ir viena no Moldovas valdības prioritātēm attiecībās ar ES dalībvalstīm. Jautājumu par Moldovas vadītāja apliecību apmaiņu pret Latvijas vadītāja apliecībām bez eksāmenu kārtošanas bija iespējams izskatīt tikai kopsakarā ar Moldovas paveikto darbu tiesību aktu pielāgošanā ES acquis.
Jāatzīmē pozitīvās Latvijas-Moldovas divpusējās attiecības, Moldovas uzrādīto progresu eirointegrācijas procesā un sniegumu Austrumu partnerības ietvaros, kā arī Moldovas puses sniegto informāciju par to, ka Moldovas Republikas nacionālais regulējums ir harmonizēts, pārņemot ES tiesisko regulējumu, tostarp ES regulējumu, kas skar vadītāja apliecību izsniegšanu. Latvijas puse izvērtēja sniegto informāciju un 2022.gadā piekrita sākt Latvijas Republikas un Moldovas Republikas ekspertu tiešas konsultācijas.
Izstrādātā Latvijas Republikas valdības un Moldovas Republikas valdības līguma par vadītāja apliecību atzīšanu un apmaiņu (turpmāk - Līgums) projekta redakcija pēc vairākkārtējām konsultācijām, piedaloties Satiksmes ministrijas, VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” un Moldovas Republikas kompetento institūciju pārstāvjiem, tika precizēta un saskaņota atbilstoši abu pušu ekspertu ieteikumiem.
Attiecībā uz personas datu aizsardzības prasībām šie nosacījumi Moldovas Republikā abu valstu sadarbības ietvaros atbildīs Latvijas Republikai saistošajam un Eiropas Savienībā pastāvošajam tiesiskajam regulējumam, nodrošinot augstu personas datu aizsardzības līmeni, turklāt vēl papildus tiks reglamentēti personas datu aizsardzības jautājumi datu apmaiņai starp Latvijas Republiku un Moldovas Republiku ar Piemērošanas līgumu, iekļaujot pielikumu par garantijām attiecībā uz fizisko personu aizsardzības līmeņiem saistībā ar personas datu apstrādi un starptautisku nosūtīšanu (līguma 13. un 14.pants).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik nav tiesiska pamata, kas ļautu Moldovas Republikas vai Latvijas Republikas transportlīdzekļa vadītājam savā valstī izdotu vadītāja apliecību apmainīt otrā valstī bez vadīšanas eksāmena kārtošanas.
Saskaņā ar 1968.gada Vīnes Konvencijas par ceļu satiksmi (turpmāk - Konvencija) nosacījumiem gan Latvijas Republika, gan Moldovas Republika ir Konvencijas dalībvalsts. Abu valstu transportlīdzekļa vadītāja apliecība tās turētājam dod tiesības vadīt apliecībā norādītās kategorijas transportlīdzekļus un normatīvais regulējums par vadītāja apliecību savstarpējo atzīšanu ir pietiekams tikai personām, kas otras valsts teritorijā uzturas īslaicīgi.
Risinājuma apraksts
Līgums paredz, ka abas valstis savstarpēji atzīst otras valsts izdotas vadītāja apliecības un veic to apmaiņu bez eksāmenu kārtošanas.
Lai saņemtu otras valsts izdotu vadītāja apliecību, jāvēršas šīs valsts kompetentajā institūcijā, kas Latvijā ir VAS „Ceļu satiksmes drošības direkcija”.  
Pretendents pirms vadītāja apliecības apmaiņas iesniedz otras valsts kompetentajā institūcijā savā valstī izdotas vadītāja apliecības oriģinālu kopā ar apstiprinātu tulkojumu. Pretendentam ir pienākums nokārtot medicīniskos pārbaudījumus, kas paredzēti vadītāja apliecības saņemšanai otras valsts nacionālajos normatīvajos aktos.

Līgumu plāno parakstīt Latvijas Republikas satiksmes ministrs un Moldovas Republikas ārlietu ministrs Moldovas Republikas ārlietu ministra vizītes ietvaros Latvijā 2025.gada 19.maijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Līgums attiecas uz personām (transportlīdzekļu vadītājiem), kuras Latvijā maina savas trešajās valstīs (valstīs, kas nav Eiropas Savienības, Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalsts vai Apvienotā Karaliste) iegūtās vadītāja apliecības un kurām apliecības apmaiņai saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 2.februāra noteikumiem Nr.103 „Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība” jānokārto atbilstošs vadīšanas eksāmens.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Līguma projektā noteiktais nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas saistībām. Līgums paredz, ka ka abas valstis savstarpēji atzīst otras valsts izdotas vadītāja apliecības un abu valstu valstspiederīgie varēs savā valstī izdotu vadītāja apliecību apmainīt otrā valstī bez vadīšanas eksāmena kārtošanas.
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.

Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks reglamentēti personas datu aizsardzības jautājumi datu apmaiņai starp Latvijas Republiku un Moldovas Republiku, kompetentajām iestādēm savstarpēji vienojoties par piemērošanas kārtību, noslēdzot Piemērošanas līgumu, kurā iekļauj pielikumu par garantijām attiecībā uz fizisko personu aizsardzības līmeņiem saistībā ar personas datu apstrādi un starptautisku nosūtīšanu.
Tiks ievērotas personu tiesības uz personas datu apstrādes likumību saskaņā ar piemērojamajiem tiesību aktiem - Vispārīgo datu aizsardzības regulu un citiem normatīvajiem aktiem privātuma un datu apstrādes jomā.
Informācija tiks apkopota ar nolūku nodrošināt Līgumā uzņemtajām saistībām. Datu subjektu loks: fiziskas personas. Datu subjekta personas datu datu nodošanu trešajām personām tiks īstenota, ievērojot spēkā esošo normatīvo regulējumu.
Apstrādājamo datu apjoms - dati par transportlīdzekli, transportlīdzekļa vadītāja dati - vārds, uzvārds, kontaktinformācija tiks noteikti Piemērošanas līgumā un tiks apstrādāti tikai ar mērķi izpildīt šo līgumu. Līgumslēdzējas puses kompetentā institūcija saskaņā ar šīs Līgumslēdzējas puses normatīvajiem aktiem sniegs otras Līgumslēdzējas puses kompetentajai institūcijai personas datus saturošu informāciju, kas savākta saskaņā ar šīs Līgumslēdzējas puses tiesību aktiem, ciktāl šī informācija ir nepieciešama šā līguma izpildei. Attiecībā uz personas datu apstrādi kompetentās institūcijas nodrošinās tādus fizisko personu datu aizsardzības līmeņus, kas ir pielīdzināmi Eiropas Savienības aizsardzības līmeņiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts skars Latvijas diasporas pārstāvjus Moldovas Republikā un Moldovas diasporas pārstāvjus Latvijas Republikā, kas vēlēsies veikt vadītāja apliecības apmaiņu bez eksāmenu kārtošanas.

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi