Anotācija (ex-ante)

24-TA-1312: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumi Nr. 618 “Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 618).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt Ukrainai (Čerņihivas Reģionālajai bērnu slimnīcai) nododamo valsts kustamo mantu, tās apjomu un bilances vērtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veselības ministrija seko pašreizējai situācijai Ukrainā, kā arī uztur kontaktus ar Ukrainas vēstniecību Latvijas Republikā, Ukrainas Veselības ministriju un tās padotības institūcijām. Vienlaikus Veselības ministrija no Ārlietu ministrijas un Ukrainas vēstniecības Latvijas Republikā, kā arī Latvijas delegāciju pārstāvjiem, kas apmeklējuši Ukrainu, saņem medicīniskā atbalsta pieprasījumus Ukrainai, tai skaitā Čerņihivas apgabala militārai administrācijai un Čerņihivas Reģionālajai bērnu slimnīcai, kas ir Čerņihivas apgabala padomes pakļautībā. Atsaucoties uz minēto, Veselības ministrija caur Latvijas Republikas Saeimas delegācijas pārstāvjiem saņēma Čerņihivas Reģionālās bērnu slimnīcas medicīniskā atbalsta pieprasījumu, kurā minēta nepieciešamība pēc papildu medicīniskā aprīkojuma, īpaši anestēzijas iekārtam, vienlaikus vēršot uzmanību, ka jebkāds atbalsts slimnīcai būtu nenovērtējams.
Ārlietu ministrijas informatīvajā ziņojumā “Par Latvijas iesaisti Ukrainas, jo īpaši Čerņihivas apgabala, rekonstrukcijā” (23-TA-3165), kas apstiprināts Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa sēdē (prot. Nr. 14 39.§), noteikts, ka Latvijas iesaiste Ukrainas rekonstrukcijā ir balstīta Ukrainas, jo īpaši Čerņihivas apgabala, vajadzībās, un atbalsta mērķis ietver pamatpakalpojumu nodrošināšanu iedzīvotājiem. Viens no pamatpakalpojumu sniedzējiem iedzīvotājiem ir Čerņihivas apgabala padomes pakļautībā esošā Čerņihivas Reģionālā bērnu slimnīca, kas nodrošina veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, kā arī informējusi par nepieciešamo atbalstu minētā pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanā.
Izvērtējot saņemtos palīdzības pieprasījumus, Veselības ministrija sadarbībā ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu, Nacionālo veselības dienestu un slimnīcām ir apzinājusi pieejamos resursus un iespēju sniegt atbalstu, kā arī lēmusi, ka, lai būtu iespējams nodrošināt savlaicīgas medicīniskās palīdzības sniegšanu Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta Ukrainā ietvaros cietušajiem, nepieciešams atbalstīt Čerņihivas apgabala padomes, tādejādi valsts pārvaldes sistēmā ietilpstošas iestādes, pakļautībā esošo Čerņihivas Reģionālo bērnu slimnīcu, kas pašlaik strādā bezprecedenta kara apstākļos. Lemjot par iespēju sniegt atbalstu Ukrainai, tika izskatīta iespēja atbalstā ietvert arī Covid-19 pandēmijas laikā starptautiskās palīdzības ietvaros saņemtās medicīniskās ierīces, kuras, kā valsts īpašumu, saņēma un reģistrēja Nacionālais veselības dienests, lai varētu nodot ziedotās medicīniskās ierīces lietošanai stacionārajām ārstniecības iestādēm.
Izskatot sarakstus ar pieprasīto medicīnisko aprīkojumu, tika secināts, ka Veselības ministrija (Nacionālais veselības dienests un slimnīcas) var sniegt atbalstu, piegādājot Ukrainas Čerņihivas Reģionālajai bērnu slimnīcai 36 plaušu mākslīgās ventilācijas iekārtas un 12 pacienta vitālo parametru monitorus, kas nepieciešami veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Veselības ministrija (Nacionālais veselības dienests) ir radusi iespēju nodot bez atlīdzības Ukrainai (Čerņihivas apgabala padomes pakļautībā esošajai Čerņihivas Reģionālajai bērnu slimnīcai) valsts kustamo mantu (kopējā bilances vērtība 343 307,72 euro), kas norādīta šīs anotācijas pielikumā. 
Slimnīcas izvērtēja palīdzības pieprasījumus un savā rīcībā esošo medicīnisko aprīkojumu un sniedza viedokli par iespēju nodot medicīniskās ierīces Čerņihivas Reģionālajai bērnu slimnīcai.
VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” un SIA “Daugavpils reģionālā slimnīca” informēja, un Nacionālais veselības dienests ar Veselības ministriju neiebilda, par iespēju Ukrainai nodot daļu no starptautiskās palīdzības ietvaros saņemtajām un anotācijas pielikumā minētajām medicīniskajām ierīcēm (mākslīgās plaušu ventilācijas iekārtas un pacienta vitālo parametru monitori), kas, ņemot vērā to, ka slimnīcas veica savus iepirkumus minēto medicīnisko iekārtu iegādei, neietekmē  ārstniecības iestāžu pamatfunkciju veikšanu, kā arī to atsavināšana neradīs nepieciešamību jaunu medicīnisko ierīču iegādei, līdz ar ko, tās ir iespējams nodot atsavināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 618 3. punktā noteikto, valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr. 618 4. punkts nosaka, ka gadījumā, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 “Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr. 618 “Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā”” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu).
Norādām, ka Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Attiecīga līguma izstrāde, tulkošana un saskaņošana prasītu ievērojamu laiku, taču palīdzību Ukrainai ir nepieciešams sniegt pēc iespējas ātrāk. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, Veselības ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot izņēmumu, kas noteikts MK noteikumu Nr. 618 4. punktā, un nodot attiecīgās medicīniskās iekārtas, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Papildu finanšu resursi Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) nododamās kustamās mantas transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai Čerņihivas apgabala padomes pakļautībā esošajai Čerņihivas Reģionālajai bērnu slimnīcai, kā arī minēto medicīnisko iekārtu atjaunošanai nebūs nepieciešami.
Medicīnisko iekārtu transportēšanu uz Ukrainu un to nodošanu Čerņihivas apgabala padomes pakļautībā esošajai Čerņihivas Reģionālajai bērnu slimnīcai veiks Fonds Entrepreneurs for Peace, ar kuru Nacionālais veselības dienestam tiks noslēgts atbilstošs sadarbības līgums. Transportēšanas izdevumus segs Fonds Entrepreneurs for Peace. 
Vienlaikus kopā ar Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) nododamo kustamo mantu, Fonds Entrepreneurs for Peace nogādās arī medicīniskās iekārtas, ko, atsaucoties Ukrainas palīdzības pieprasījumiem un izvērtējot pieejamos resursus, Čerņihivas apgabala padomes pakļautībā esošajai Čerņihivas Reģionālajai bērnu slimnīcai nodod bez atlīdzības SIA “Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca”, Madonas pašvaldības SIA “Madonas slimnīca”, SIA “Cēsu klīnika” un SIA “Bauskas slimnīca”, un par kā īstenošanu ir pieņemts atbilstošs attiecīgās pašvaldības lēmums, kā arī VSIA “Psihiatrijas un narkoloģijas centrs” pamatojoties uz atbilstošu minētās slimnīcas valdes lēmumu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā to, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts saraksts ar Ukrainai nododamo valsts kustamo mantu