Anotācija

24-TA-348: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Finanšu darījumu darba grupas (FAFT) 31. rekomendācija paredz, ka, izmeklējot noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un saistītu predikatīvu noziegumu gadījumus, kompetentajām iestādēm jābūt iespējai piekļūt visiem nepieciešamajiem dokumentiem un informācijai, ko var izmantot, lai iegūtu pamatu izmeklēšanas ierosināšanai. Savukārt FAFT 30. rekomendācijas skaidrojošās piezīmēs 6. punkts paredz, ka valsts var noteikt pretkorupcijas iestādes, kurām ir pilnvaras, lai tās izmeklētu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas nodarījumus, kuri rodas vai ir saistīti ar korupciju, un šīm iestādēm ir jābūt atbilstoši pilnvarotām, lai tās varētu identificēt, izsekot un sākt finanšu līdzekļu iesaldēšanu un arestu.
Nacionālajā NILLTPF risku novērtēšanas ziņojumā par 2020. - 2022. gadu norādīts, ka augstus noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas draudus no nacionālā predikatīvā noziedzīgā nodarījuma veido izvairīšanās no nodokļu nomaksas, savukārt vidēji augstus – krāpšana, akcīzes preču nelikumīga aprite, narkotisko un psihotropo vielu nelikumīga aprite, noziedzīgi nodarījumi valsts institūciju dienestā (t. sk. kukuļošana).
Ziņojumā ir norāde arī uz to, ka: gan administratīvā korupcija, gan korupcija publisko iepirkumu jomā ir noziedzīgi nodarījumi ar augstu latentumu; politiskā korupcija ir, iespējams, latentākais no korupcijas veidiem. Tā ir fenomens, kas izpaužas kā valsts pārvaldes, tostarp pašvaldību lēmumu ietekmēšana personiska labuma gūšanai un valstij vai pašvaldībai piederošu finanšu līdzekļu pārdale par labu šauram personu lokam; pārskata periodā novērota arī politisko partiju nelikumīga finansēšana caur šaura personu loka veiktajiem liela apmēra ziedojumiem un nezināmas izcelsmes (visbiežāk skaidrās naudas iemaksas kontā) biedru naudas iemaksām, kas var liecināt par iespējamu noziedzīgi iegūtu līdzekļu izmantošanu partiju finansēšanā; pārskata periodā konstatēta arī ārvalstu amatpersonu kukuļošana, kuru veica Latvijas pilsoņi Latvijā reģistrētu juridisko personu interesēs, kā arī ārvalstu amatpersonu kukuļošanas rezultātā iegūto līdzekļu legalizācija Latvijā, kas norāda uz ārvalstu amatpersonu kukuļošanas rezultātā radītajiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas draudu riskiem Latvijā.
Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojuma Nr. 940 “Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam” sadaļā “II Esošās situācijas raksturojums” norādīts, ka Latvija ir sasniegusi NILLTPFN sistēmas atbilstību starptautiskajām prasībām, bet iesāktais darbs ir jāturpina, tajā skaitā attiecībā uz FATF ekspertu sniegtajām rekomendācijām un turpmāk veicamajām darbībām katrā no rīcības virzieniem. Tāpat minētajā rīkojumā norādīts, ka Latvijai jāpievērš pastiprināta uzmanība un resursi vietējās korupcijas apkarošanai un novēršanai.
Ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk – KNAB) priekšnieka 2022. gada 16.decembra rīkojumu Nr.1.20-1/66 apstiprinātā KNAB darbības stratēģijas 2023.–2026.gadam mērķis ir nodrošināt efektīvu KNAB darbības plānošanu un īstenošanu tā kompetencē esošo funkciju un uzdevumu ietvaros laikposmā no 2023.-2026. gadam. Spēkā esošā KNAB darbības stratēģija minētajā laika periodā paredz veikt stratēģisko un taktisko korupcijas risku analīzi jomās, kas noteiktas kā prioritāras, analizēt normatīvos aktus, sniedzot priekšlikumus korupcijas risku novēršanai, izstrādāt nacionālā korupcijas risku novērtējuma metodoloģiju un veikt korupcijas risku novērtējumu, kā arī noteikt risku analīzi kā KNAB funkciju (veikt grozījumus normatīvajos aktos, paredzot korupcijas risku analīzi kā KNAB funkciju) un stiprināt analītisko kapacitāti, ieviešot digitālos informācijas apstrādes rīkus.
2024. gada 16. janvārī Ministru kabinets apstiprināja Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai, kuras I sadaļas “Droša Latvija” 7.1. pasākumā norādīts, ka dotā uzdevuma izpildei nepieciešams stiprināt un attīstīt KNAB tehniskos un intelektuālos resursus korupcijas apkarošanai nacionālā un starptautiskā līmenī, proti:
1) līdz 2026. gada 30. jūnijam KNAB jāīsteno vismaz 3 projekti, piesaistot Eiropas Komisijas Eiropas Krāpšanas apkarošanas programmas finansējumu izmeklēšanas, operatīvās darbības un analītikas stiprināšanai, paplašinot KNAB materiāltehnisko bāzi operatīvās darbības pasākumu veikšanai;
2) līdz 2026.gada 30. oktobrim jāuzlabo KNAB kapacitāti nozīmīgu potenciālas korupcijas gadījumu atklāšanā un izmeklēšanā, kā arī jāveicina pievēršanos korupcijas gadījumiem privātajā sektorā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1) stiprināt KNAB kapacitāti gan cilvēkresursu, gan materiālo resursu ziņā, uzlabojot un efektivizējot KNAB analītiskās spējas;
2) rast iespēju veikt pilnvērtīgu fizisko un juridisko personu taktisko analīzi, nodrošinot piekļuvi personu veiktajiem finanšu darījumu datiem;
3) nostiprināt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā (turpmāk - Likums) Biroja risku analīzes informācijas sistēmu un tās programmnodrošinājumu kā valsts informācijas sistēmu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Saskaņā ar Likuma 2. panta pirmo daļu KNAB ir tiešās pārvaldes iestāde, kas pilda funkcijas korupcijas novēršanā un apkarošanā, kontrolē politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un pārbauda, kā tiek ievēroti ierobežojumi, kas noteikti priekšvēlēšanu aģitācijai, aģitācijai pirms tautas nobalsošanas, aģitācijai par likuma ierosināšanu un aģitācijai par Saeimas atsaukšanas ierosināšanu.
KNAB ir gan izmeklēšanas iestāde, gan operatīvās darbības subjekts un KNAB ir tiesības veikt administratīvā pārkāpuma procesu par administratīvajiem pārkāpumiem, kuru izskatīšana ir piekritīga KNAB.
Ar mērķi palīdzēt kompleksi risināt korupcijas novēršanu un apkarošanu, kontrolēt politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu izpildi 2023. gada 26. janvārī KNAB izdots jauns iekšējais normatīvais akts Nr.1.20-4.2/3 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja reglaments” (saskaņots ar Ministru prezidenta 2023. gada 3. janvāra vēstuli Nr.7.8.5./2022-DOC-2586-18), (turpmāk - Reglaments), saskaņā ar kuru KNAB veiktas strukturālas izmaiņas, izveidojot atsevišķu pārvaldi ar divām struktūrvienībām: Taktiskās analīzes nodaļu un Stratēģiskās analīzes nodaļu.
Ne taktiskā, ne stratēģiskā analīze pašreizējā situācijā Likumā nav iekļautas kā atsevišķas KNAB funkcijas.
2. Likuma 10. panta pirmās daļas 5. punkts paredz KNAB amatpersonām tiesības Kredītiestāžu likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā pieprasīt un saņemt bez maksas informāciju no kredītiestādēm.
Savukārt Kredītiestāžu likuma 63. panta pirmās daļas 7. punkts esošajā redakcijā paredz tiesības saņemt kredītiestādes rīcībā esošās ziņas par klientu un viņa darījumiem, kuras kredītiestāde iegūst, sniedzot finanšu pakalpojumus saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem (turpmāk – kredītiestādes rīcībā neizpaužamās ziņas) KNAB amatpersonām šādos gadījumos:
1) kā procesa virzītājam Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā;
2) kā operatīvās darbības subjektam Operatīvās darbības likumā noteiktajā kārtībā ar Augstākās tiesas priekšsēdētāja vai viņa īpaši pilnvarota Augstākās tiesas tiesneša akceptu;
3) pamatojoties uz priekšnieka vai viņa pilnvarotas personas pieprasījumu, ko akceptējis Augstākās tiesas priekšsēdētājs vai viņa īpaši pilnvarots Augstākās tiesas tiesnesis:
a) lai nodrošinātu likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu kontroli un noskaidrotu valsts amatpersonas bezskaidras naudas uzkrājumus, gūtos ienākumus, veiktos darījumus vai parādsaistības;
b) lai nodrošinātu Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā noteikto normu kontroli, noskaidrotu politisko organizāciju (partiju) un to apvienību ikgadējās finansiālās darbības, priekšvēlēšanu perioda izdevumu un vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijās norādīto finanšu līdzekļu un saņemto ziedojumu (dāvinājumu) patiesumu un likumību.
Pašreizējā situācijā Kredītiestāžu likuma 63. panta pirmās daļas 7. punkts neparedz tiesības saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas KNAB amatpersonām taktiskās analīzes veikšanai.
3. 2021. gadā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/785 (2021. gada 29. aprīlis) laikposmam no 2021. gada līdz 2027. gadam izveidota programma “Eiropas Krāpšanas apkarošana 2021–2027” (turpmāk – Programma). Programmas ietvaros 114,207 miljoni euro paredzēts izlietot tieši tehniskajam atbalstam (tajā skaitā IT rīku iegādei datu analīzei), operatīvajam atbalstam, izmeklēšanas darbībām, kā arī specializētām apmācībām un pētniecībai.
Ņemot vērā, ka KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonām savu Reglamentā noteikto uzdevumu sekmīgai izpildei nebija iespējas veikt lielu datu apstrādi tehnoloģisko risinājumu trūkuma dēļ, 2022. gadā KNAB Programmas ietvaros pieteica projektu “Analītiskās kapacitātes stiprināšana”, kas paredz līdz 2024. gada 1. septembrim izstrādāt “analītisko platformu” taktiskās analīzes veikšanai KNAB. Projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” kopējās izmaksas ir 1 090 000 euro, no kurām 80 % jeb 872 000 euro veido EK finansējums, bet nepieciešamais līdzfinansējums - 20 % jeb 218 000 euro.
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija sēdē (sēdes protokols Nr.36, 130.§) izskatīts KNAB informatīvais ziņojums “Par atļauju Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam uzņemties papildu saistības un īstenot projektus, piesaistot finansējumu no ārvalstu finanšu instrumenta” (22-TA-2194 (IP)) un pieņemts lēmums atļaut KNAB uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības Eiropas Komisijas Eiropas Krāpšanas apkarošanas programmas projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanai atbilstoši informatīvajā ziņojumā norādītajam apmēram.
“Analītiskajā platformā” tiks uzkrātas ziņas, lai varētu ar mūsdienīgiem rīkiem veikt uzkrāto ziņu apstrādi un analīzi dažādos šķērsgriezumos, veikt informācijas prioritizēšanu un pārraudzīt riskus korupcijas un politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas jomās.
Šobrīd noslēdzies viens posms projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanā. Proti, veiktā iepirkuma (sarunu procedūras) “Par analītiskās platformas tehniskās specifikācijas izstrādi” (identifikācijas Nr. KNAB2023/12) rezultātā iepirkuma uzvarētājs ir pabeidzis “analītiskās platformas” tehniskās specifikācijas izstrādi un šā gada februārī tiks rīkots otrs iepirkums, kura mērķis - izveidot “analītisko platformu” taktiskās analīzes veikšanai. 
Projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanas gaitā izveidoto “analītisko platformu” paredzēts reģistrēt valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS) kā valsts informācijas sistēmu - Biroja risku analīzes informācijas sistēmu (BRAIS), kas nodrošinās būtisku atbalstu KNAB Likumā noteikto funkciju veikšanā, kā arī ātrākā un efektīvākā administratīvo pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu novēršanā un atklāšanā.
4. Atbilstoši Kriminālprocesa likuma 373. panta trešajai daļai, ja ziņas satur informāciju par likuma pārkāpumu, kura atklāšanai nav nepieciešams pielietot kriminālprocesa līdzekļus un metodes, tās nosūta resoriskās pārbaudes veikšanai kompetentai iestādei. Minētajā normā arī noteikts, ka ar resorisko pārbaudi Kriminālprocesa likuma izpratnē saprot valsts iestādes un tās amatpersonu veiktu pārbaudi attiecībā uz iespējamu likuma pārkāpumu, izmantojot šīs iestādes darbību regulējošajā likumā noteiktās pilnvaras, kas nav kriminālprocesuālās pilnvaras.
Savukārt Kriminālprocesa likuma 369. panta ceturtajā daļā noteikts, ka kriminālprocesa uzsākšanas iemesls ir tādu ziņu iesniegšana izmeklēšanas iestādei, prokuratūrai vai tiesai, kuras par kriminālprocesa norisi atbildīgās iestādes ir ieguvušas, veicot resoriskās darbības, un kuras norāda uz iespējama noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
Atbilstoši šim regulējumam kriminālprocesu veicošās KNAB amatpersonas veic resoriskās pārbaudes, izmantojot tām Likuma 10. panta pirmās daļas 4., 6., 7., 8.-15. punktā paredzētās tiesības.
Tomēr jāņem vērā, ka resoriskās pārbaudes KNAB veic ne tikai kriminālprocesu veicošās amatpersonas, bet arī operatīvo darbību, administratīvā pārkāpuma procesu un taktisko analīzi veicošās amatpersonas.
Pašreizējā situācijā operatīvo darbību, administratīvā pārkāpuma procesu un taktisko analīzi veicošajām KNAB amatpersonām atšķirībā no kriminālprocesu veicošajām KNAB amatpersonām tiesības veikt resoriskās nav noteiktas nevienā ārējā normatīvajā aktā - ne Operatīvās darbības likumā, ne Administratīvās atbildības likumā, ne Likumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma 7. panta pirmajā daļā atrunātas KNAB funkcijas korupcijas novēršanā, 8. panta pirmajā daļā – funkcijas korupcijas apkarošanā, 9. pantā – funkcijas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē un 9.1 pantā – funkcijas priekšvēlēšanu aģitācijas kontrolē.
Kā jau iepriekš minēts, ar mērķi palīdzēt kompleksi risināt korupcijas novēršanu un apkarošanu, kontrolēt politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu izpildi 2023. gadā veiktas izmaiņas KNAB struktūrā, izveidojot atsevišķu pārvaldi ar divām struktūrvienībām: Taktiskās analīzes nodaļu un Stratēģiskās analīzes nodaļu.
Taktiskā analīze tiek veikta, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētām personām un iespējamiem administratīviem pārkāpumiem vai noziedzīgiem nodarījumiem. Savukārt stratēģiskā analīze tiek veikta, lai identificētu noteikumu pārkāpumu tendences, tipoloģijas un draudus.
Taktisko analīzi KNAB nepieciešams veikt, jo:
1) taktiskā analīze ietver sevī plašu dažādu datu vākšanu un analīzi par konkrētas personas darījumiem un mantisko stāvokli ar mērķi identificēt pazīmes, kas varētu liecināt par iespējamu notikušu noziegumu;
2) taktiskās analīzes rezultātā iespējams identificēt konkrētas personas, šo personu ģimenes locekļus un ar tām cieši saistītas fiziskas un/vai juridiskas personas (darījumu partnerus), finanšu līdzekļus, kā arī iespējams izsekot konkrētu darbību vai darījumu gaitai un noteiktām saiknēm starp šīm personām un iespējamiem noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un predikatīviem koruptīviem noziedzīgiem nodarījumiem;
3) politisko organizāciju (partiju) un to apvienību nelikumīga finansēšana ir viens no korupcijas izpausmes veidiem, kurā apmaiņā pret labvēlīgu lēmumu pieņemšanu pastāv risks, ka tiek nelikumīgi finansēta konkrēta lēmuma pieņēmēju pārstāvētā politiskā partija, pārkāpjot Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā noteiktos ierobežojumus un aizliegumus.
Stratēģisko analīzi KNAB nepieciešams veikt, jo:
1) stratēģiskās analīzes ietvaros tiek veikts noteiktu darbību un procesu kopums, lai, balstoties uz informācijas analīzi, iegūtu zināšanas par korupciju ietekmējošiem faktoriem, dinamiku, apdraudējuma un riska līmeni, un varētu objektīvi definēt korupcijas novēršanas un apkarošanas prioritātes un pieņemtu lēmumus par nepieciešamo rīcību korupcijas risku pārvaldībai, kā arī apdraudējuma līmeņa samazināšanai;
2) stratēģiskās analīzes rezultāts ir stratēģiskais pārskats, kas raksturo korupcijas līmeni, attīstības tendences un fenomenus, identificē ilgtermiņa problēmas, kā arī, pamatojoties uz situācijas novērtējumu, nosaka korupcijas novēršanas un apkarošanas prioritātes, nozīmīgākos uzdevumus prioritāšu ietvaros un nepieciešamos resursus uzdevumu izpildei.
Lai efektīvāk pildītu Likumā noteiktās jau esošās KNAB funkcijas un atklātu vairāk administratīvo pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu, kuru izskatīšana un izmeklēšana ir piekritīga KNAB, Likumā būtu nepieciešams veikt izmaiņas, 7. panta pirmajā daļā, 9. pantā un 9.1 pantā esošās KNAB funkcijas papildinot ar taktiskās analīzes un stratēģiskās analīzes funkcijām.
Risinājuma apraksts
Likuma III nodaļas “Biroja kompetence” 7. panta “Biroja funkcijas korupcijas novēršanā” pirmā daļa būtu papildināma ar jaunām funkcijām – veikt taktisko analīzi un stratēģisko analīzi, 9. pants “Biroja funkcijas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē” un 9.1 pants “Biroja funkcijas priekšvēlēšanu aģitācijas kontrolē” – ar jaunu funkciju – veikt taktisko analīzi.
Tāpat, veicot grozījumus Likuma III nodaļā “Biroja kompetence” un papildinot Biroja esošās funkcijas ar stratēģiskās analīzes un taktiskās analīzes veikšanas funkcijām, būtu papildināma arī Likuma 10. panta “Biroja amatpersonu tiesības” pirmā daļa ar Biroja amatpersonu tiesībām veikt stratēģisko un taktisko analīzi.
Problēmas apraksts
Viens no likumprojekta mērķiem ir rast iespēju veikt pilnvērtīgu personu (gan fizisko, gan juridisko) taktisko analīzi, nodrošinot piekļuvi šo personu veiktajiem finanšu darījumu datiem.
Pamatojoties uz Valsts kontroles Otrā revīzijas departamenta 2019.gada 19.augusta revīzijas uzdevumu Nr. 2.4.1-34/2019, tika veikta lietderības revīzija “Noziedzīgu nodarījumu ekonomikas un finanšu jomā izmeklēšanas un iztiesāšanas efektivitāte”, kuras laikā Valsts kontrole cita starpā atzinusi, ka daļā kriminālprocesu par noziedzīgiem nodarījumiem finanšu un ekonomikas jomā nepieciešamība iegūt un analizēt informāciju par finanšu plūsmām, darījumu un saistīto personu shēmām u.tml. ir neatņemama izmeklēšanas sastāvdaļa būtisku apstākļu noskaidrošanai un pierādījumu iegūšanai, tajā skaitā lai identificētu noziedzīgi iegūtus līdzekļus vai mantu un atklātu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu. Tam ir nepieciešams iegūt un analizēt kredītiestāžu sniegto informāciju un elektronisko sakaru komersantu sniegtos datus. Valsts kontroles vērtējumā jārod risinājums, lai minēto datu analīzei tiktu piesaistīti atbilstoši kvalificēti speciālisti ar zināšanām finanšu un ekonomikas jomā, kas labi spēj orientēties finanšu un darījumu plūsmās, identificēt komercpraksei neraksturīgu rīcību un aizdomīgus darījumus, saistītās personas u.tml.
Kriminālprocesa likuma 371. panta pirmā daļa paredz, ka izmeklētāja tiešajam priekšniekam vai izmeklētājam ir pienākums uzsākt kriminālprocesu savas kompetences ietvaros sakarā ar jebkuru šā likuma 369. pantā minēto iemeslu, Kriminālprocesa likuma 369. panta pirmā daļa paredz, ka kriminālprocesa uzsākšanas iemesls ir tādu ziņu iesniegšana izmeklēšanas iestādei, kuras norāda uz iespējama noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, vai šādu ziņu iegūšana izmeklēšanas iestādē, un Kriminālprocesa likuma 369. panta ceturtās daļas 4. punkts paredz, ka izmeklēšanas iestāde šā panta pirmajā daļā minētās ziņas var iegūt savas resoriskās darbības rezultātā, veicot citas likumos noteiktās funkcijas - pārbaudes, operatīvo darbību utt.
Līdz ar to Kriminālprocesa likums atļauj KNAB kā izmeklēšanas iestādei ziņas, kuras norāda uz iespējama noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, iegūt resoriskās pārbaudes ietvaros, veicot citas Likumā noteiktās funkcijas.
KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonas resoriskās pārbaudes ietvaros veic saņemtās vai uz KNAB iniciatīvās iegūtās informācijas analīzi un korupcijas risku analīzi, lai identificētu korupcijas riskam pakļautos procesus un personas. Resorisko pārbaužu veikšanā šīs amatpersonas izmanto Likuma 10. panta pirmās daļas 4., 6. un 7. punktā KNAB amatpersonām noteiktās tiesības.
Problēma ir tā, ka KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonas pašreiz nav tiesīgas izmantot KNAB amatpersonām Likuma 10. panta pirmās daļas 5. punktā paredzētās tiesības pieprasīt un saņemt bez maksas informāciju no kredītiestādēm, jo Kredītiestāžu likuma 63. panta 7. punkts šādu iespēju neparedz.
Vērtējot kopsakarā Likuma 10. panta pirmās daļas 5. punktu un Kredītiestāžu likuma 63. panta 7. punktu, secināms, ka administratīvā pārkāpuma procesu veicošajām KNAB amatpersonām ir tiesības saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, lai nodrošinātu:
1) likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu kontroli un noskaidrotu valsts amatpersonas bezskaidras naudas uzkrājumus, gūtos ienākumus, veiktos darījumus vai parādsaistības (sk. Likuma 7. panta pirmās daļas 3. punktu);
2) Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā noteikto normu kontroli, noskaidrotu politisko organizāciju (partiju) un to apvienību ikgadējās finansiālās darbības, priekšvēlēšanu perioda izdevumu un vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijās norādīto finanšu līdzekļu un saņemto ziedojumu (dāvinājumu) patiesumu un likumību (sk. Likuma 9. panta 1. punktu).
Savukārt, vērtējot kopsakarā Likuma 10. panta pirmās daļas 5. punktu, Kredītiestāžu likuma 63. panta 7. punktu, Kriminālprocesa likuma 121. panta piekto daļu un Operatīvās darbības likuma 7. panta ceturto daļu, 9. panta sesto daļu un 16.1 pantu, secināms, ka:
1) KNAB amatpersonām ir tiesības pieprasīt no kredītiestādēm vai finanšu iestādēm to rīcībā esošās neizpaužamās ziņas vai dokumentus, kuri satur šādas ziņas, vai pārraudzīt darījumus kredītiestāžu vai finanšu iestāžu klientu kontos uz noteiktu laiku tikai pirmstiesas procesā ar procesa virzītāja lēmumu, kuru apstiprinājis izmeklēšanas tiesnesis;
2) KNAB amatpersonām ir tiesības iegūt operatīvās ziņas no kredītiestādēm vai finanšu iestādēm (pieprasīt kredītiestāžu vai finanšu iestāžu rīcībā esošo neizpaužamo ziņu vai dokumentu, kuri satur šādas ziņas) vai veikt operatīvo darījumu pārraudzību sevišķajā veidā uz operatīvās izstrādes laiku ar Augstākās tiesas priekšsēdētāja vai viņa īpaši pilnvarota Augstākās tiesas tiesneša akceptu.
No minētā secināms, ka administratīvā pārkāpuma procesu veicošajām KNAB amatpersonām ir tiesības saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas arī resoriskās pārbaudes ietvaros, bet kriminālprocesu un operatīvās darbības procesu veicošajām KNAB amatpersonām šādu tiesību nav.
Resursu ekonomijas un racionālas izmantošanas nolūkos tiesības resoriskās pārbaudes ietvaros saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas varētu piešķirt KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonām, jo KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonas resoriskās pārbaudes ietvaros veic saņemtās vai uz KNAB iniciatīvās iegūtās informācijas analīzi un korupcijas risku analīzi, lai identificētu korupcijas riskam pakļautos procesus un personas.
Šo tiesību piešķiršana KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonām palīdzēs novērst un atklāt vairāk korupcijas gadījumu un arvien pieaugošos noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas draudus, kā arī palīdzēs kontrolēt politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi tajos gadījumos, kad KNAB saņemtā vai uz KNAB iniciatīvas pamata iegūtā informācija nebūs pietiekama, lai uzreiz uzsāktu kriminālprocesu vai operatīvās darbības procesu.
Turklāt jāņem vērā, ka kriminālprocess un operatīvās darbības process salīdzinājumā ar resoriskās pārbaudes procesu ir sarežģītāki, laika un darba ietilpīgāki. Tāpat jāņem vērā, ka, iztrūkstot datiem par personas finanšu darījumiem un tās mantisko stāvokli, pastāv risks, ka KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonas sagatavo nepilnīgus atzinumus par personas izdarītu iespējamu noziedzīgu nodarījumu, kā rezultātā kriminālprocesu vai operatīvās darbības procesu veicošās KNAB amatpersonas atsaka ierosināt procesu.
Papildus tam jāņem vērā, ka Nacionālajā NILLTPF risku novērtēšanas ziņojumā par 2020. - 2022. gadu norādīts, ka noziedzīgi nodarījumi valsts institūciju dienestā (t. sk. kukuļošana) rada vidēji augstus noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas draudus - gan administratīvā korupcija, gan korupcija publisko iepirkumu jomā ir noziedzīgi nodarījumi ar augstu latentumu; politiskā korupcija ir, iespējams, latentākais no korupcijas veidiem. Tā ir fenomens, kas izpaužas kā valsts pārvaldes, tostarp pašvaldību lēmumu ietekmēšana personiska labuma gūšanai un valstij vai pašvaldībai piederošu finanšu līdzekļu pārdale par labu šauram personu lokam; pārskata periodā novērota arī politisko partiju nelikumīga finansēšana caur šaura personu loka veiktajiem liela apmēra ziedojumiem un nezināmas izcelsmes (visbiežāk skaidrās naudas iemaksas kontā) biedru naudas iemaksām, kas var liecināt par iespējamu noziedzīgi iegūtu līdzekļu izmantošanu partiju finansēšanā; pārskata periodā konstatēta arī ārvalstu amatpersonu kukuļošana, kuru veica Latvijas pilsoņi Latvijā reģistrētu juridisko personu interesēs, kā arī ārvalstu amatpersonu kukuļošanas rezultātā iegūto līdzekļu legalizācija Latvijā, kas norāda uz ārvalstu amatpersonu kukuļošanas rezultātā radītajiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas draudu riskiem Latvijā.
Jāņem vērā arī iepriekš izdarītais secinājums, ka administratīvo pārkāpumu procesu veicošās KNAB amatpersonas jau šobrīd ir tiesīgas resoriskās pārbaudes ietvaros saskaņā ar Likuma 10. panta pirmās daļas 5. punktu un Kredītiestāžu likuma 63. panta 7. punktu pieprasīt un saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, lai pārbaudītu saņemto vai KNAB rīcībā esošo informāciju un izlemtu jautājumu par nepieciešamību savas kompetences ietavros uzsākt administratīvā pārkāpuma procesu vai nodot kriminālprocesu veicošajām KNAB amatpersonām kriminālprocesa uzsākšanai.
Kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas par klientu, viņa kontiem un darījumiem KNAB taktiskās analīzes funkcijas veikšanai tiks pieprasītas un apstrādātas tikai tajos gadījumos, ja ziņas būs nepieciešamas, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētu personu un iespējamiem noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju, vai noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu.
Lai nodrošinātu taktiskās analīzes funkcijas efektīvāku pildīšanu un novērstu un atklātu vairāk pārkāpumu, kas kaitē sabiedrības interesēm, no kredītiestādēm paredzēts pieprasīt un apstrādāt šādus fizisko personu datus: vārds, uzvārds, personas kods, atrašanās vietas dati, amats, bankas konti, kas nepieciešami noteiktās taktiskās analīzes funkcijas veikšanai. 
Kredītiestāžu likums jau šobrīd paredz, ka valsts institūcijām, pieprasot kredītiestāžu rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, jānorāda precīzu ziņu nosaukumu, apjomu un pamatojumu ar atsauci uz nacionālo vai Eiropas Savienības normatīvo aktu, kas paredz konkrētās tiesības.
Ņemot vērā, ka KNAB amatpersonas tiesības atbilstoši tās kompetencei Kredītiestāžu likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā pieprasīt un saņemt bez maksas informāciju no kredītiestādēm jau šobrīd paredz Likuma 10. panta pirmās daļas 5. punkts un Kredītiestāžu likuma 63. panta pirmās daļas 7. punkts, līdz ar to fizisko personu datu apstrādes ierobežojums jau ir noteikts ar pienācīgā kārtā pieņemtiem likumiem - Likumu un Kredītiestāžu likumu.
Turklāt likumi ir pietiekami skaidri formulēti, lai persona varētu izprast no to izrietošo tiesību un pienākumu saturu un paredzēt tā piemērošanas sekas, kā arī likumi nodrošina aizsardzību pret to patvaļīgu piemērošanu, jo Kredītiestāžu likuma 63. panta pirmās daļas 7. punkts paredz KNAB kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas sniegt ar tiesneša akceptu. Proti, KNAB pieprasījumus kredītiestādēm kontrolē tiesa, tādējādi ievērojot Eiropas Savienības pamattiesību hartas 8. panta 3. punktu, kas paredz, ka atbilstība Eiropas Savienības pamattiesību hartas 8. panta 1. un 2. punkta noteikumiem jākontrolē neatkarīgai iestādei.
Fizisko personu datu apstrāde KNAB taktiskās analīzes funkcijas nodrošināšanai Likumā noteiktajā apjomā tiks veikta sabiedrības interesēs, jo korupcija ir latents (slēpts) noziegums pret valsti un kaitējums tiek nodarīts nevis konkrētai personai, bet sabiedrības interesēm kopumā. Turklāt KNAB fizisko personu datu apstrāde tiks veikta ar mērķi nodrošināt tikai savu normatīvajos aktos noteikto uzdevumu korupcijas novēršanā un apkarošanā veikšanai un politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolei. Tāpat taktiskās analīzes ietvaros iegūtās informācijas un saņemto datu mērķis ir neitralizēt draudus un riskus, ko rada korupcija un nelikumīga politisko organizāciju (partiju) finansēšana, pirms tā kļūst par noziegumu. Līdz ar to fizisko personu datu apstrādes ierobežojumiem ir leģitīmi mērķi – aizsargāt sabiedrības drošību un sabiedrības kopējās intereses. 
Lai secinātu, vai fizisko personu datu apstrādes ierobežojums atbilst samērīguma principam, jānoskaidro, vai:
1) likumdevēja izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai;
2) vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai;
3) vai likumdevēja rīcība ir atbilstoša.
Kredītiestādes rīcībā esošo neizpaužamo ziņu iegūšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu KNAB taktiskās analīzes funkcijas pilnvērtīgu veikšanu un šo ziņu iegūšanas kārtība jāparedz normatīvajā aktā. Turklāt finanšu darījumu analīze ir efektīvs līdzeklis latentu mantiska rakstura noziegumu identificēšanas veids. Līdz ar to pieprasījums kredītiestādēm kā līdzeklis ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai.
Vērtējot to, vai nav citu saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai, norādāms, ka saudzējošāks līdzeklis ir nevis jebkurš cits, bet tikai tāds līdzeklis, ar kuru leģitīmo mērķi var sasniegt vismaz tādā pašā kvalitātē.
Vērtējot, vai informāciju par klientu, viņa kontiem un veiktajiem darījumiem var iegūt citādi, secināms, ka šīs informācijas pieprasīšana tieši no kredītiestādes ir saudzējošāks līdzeklis nekā no personas, jo rezultātā tiks nodrošināta taktiskās analītikas konfidencialitāte, tādējādi ļaujot sasniegt leģitīmo mērķi.
Turklāt jāņem vērā, ka no kredītiestādēm nepieciešamā informācija taktiskās analīzes funkcijas veikšanai tiks pieprasīta tikai tajos gadījumos, ja būs pamats uzskatīt, ka persona ir saistīta ar iespējamu korupciju vai personas rīcībā būs pārkāpuma apstākļu noskaidrošanai nepieciešamā informācija, ievērojot šādus nosacījumus:
1) pārbaudāmā persona ir valsts amatpersona, tās radinieks vai darījumu partneris likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Krimināllikuma izpratnē;
2) pārbaudāmā persona ir politiski nozīmīga persona, tās ģimenes loceklis un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistīta persona Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
3) pārbaudāmā persona ir valsts vai pašvaldības iestādes darbinieks, kurš nav valsts amatpersona, vai valsts institūcijas pilnvarota persona, kura saistīta ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, šo personu radinieki un darījumu partneri likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļi un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītas personas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
4) pārbaudāmajā notikumā vai faktā iesaistīta kāda no iepriekš 1., 2. vai 3. punktā minētajām fiziskajām personām;
5) pārbaudi nav iespējams veikt bez kredītiestādes rīcībā esošo neizpaužamo ziņu analīzes;
6) pret pārbaudāmo personu vai par pārbaudāmo notikumu vai faktu KNAB nav uzsākta operatīvās pārbaudes lieta vai kriminālprocess.
Tāpat jāatzīmē, ka arī politisko organizāciju (partiju) un to apvienību nelikumīga finansēšana ir viens no korupcijas izpausmes veidiem, kurā apmaiņā pret labvēlīgu lēmumu pieņemšanu pastāv risks, ka tiek nelikumīgi finansēta konkrēta lēmuma pieņēmēju pārstāvētā politiskā partija, pārkāpjot Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā noteiktos ierobežojumus un aizliegumus.
Līdz ar to nepastāv citi saudzējošāki līdzekļi, ar kuriem fizisko personu datu apstrādes ierobežojuma leģitīmos mērķus būtu iespējams sasniegt vismaz tādā pašā kvalitātē. Saņemot no kredītiestādēm KNAB taktiskās analīzes funkcijas veikšanai nepieciešamo informāciju par klientu, kontiem un veiktajiem darījumiem, labums, ko iegūs sabiedrība, būs lielāks par personas tiesībām nodarīto kaitējumu, jo šāda veida informāciju visatbilstīgāk var sniegt kredītiestāde, kuras rīcībā ir KNAB interesējošā informācija.
Turklāt jāņem vērā, ka šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums atļauj KNAB iegūt no kredītiestādēm ziņas par klientu, viņa kontiem un veiktajiem darījumiem arī ar personas pamattiesības būtiskāk ierobežojošiem līdzekļiem – operatīvo darbību un kriminālprocesuālajām darbībām.
Tādējādi informācijas sniegšanas pienākums kredītiestādēm taktiskās analīzes funkcijas veikšanai ir samērojams ar sabiedrības kopējo labumu, kur pēdējais ir pārsvarā.
Šobrīd KNAB amatpersonas, kurām ir tiesības veikt administratīvā pārkāpuma procesu, kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas pieprasa šādā veidā: sagatavo papīra formā KNAB priekšnieka parakstītu pieprasījumu, nes akceptēšanai Augstākās tiesas priekšsēdētājam vai viņa īpaši pilnvarotam Augstākās tiesas tiesnesim un pēc tam sūta pieprasījumus kredītiestādēm.
Lai administratīvā pārkāpuma procesu un taktisko analīzi veicošajām KNAB amatpersonām nodrošinātu vienotu rīcību attiecībā uz kredītiestādes rīcībā esošo neizpaužamo ziņu pieprasīšanu un saņemšanu, Kredītiestāžu likuma 63. pantā būtu nepieciešams veikt izmaiņas, nosakot, ka tiesības lemt par atļauju saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas:
1) par juridiskām personām Likumā noteiktās taktiskās analīzes funkcijas pildīšanai, likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu un Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā noteikto normu kontrolē būtu nosakāmas KNAB priekšniekam;
2) par fiziskām personām Likumā noteiktās taktiskās analīzes funkcijas pildīšanai, likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu un Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā noteikto normu kontrolē būtu nosakāmas rajona (pilsētas) tiesas tiesnesim, nevis Augstākās tiesas priekšsēdētājam vai viņa īpaši pilnvarotam Augstākās tiesas tiesnesim.
Būtiski uzsvērt, ka ne administratīvā pārkāpuma procesu, ne taktisko analīzi veicošajām KNAB amatpersonām likumprojektā nav paredzēts atļaut veikt darījumu pārraudzību kredītiestāžu vai finanšu iestāžu klientu kontos, jo darījumu kredītiestādes vai finanšu iestādes klienta kontā pārraudzīšana vērsta uz nākotni un tā veicama tikai kriminālprocesa vai operatīvās izstrādes laikā.
Tāpat jāņem vērā, ka jau šobrīd likumdevējs atsevišķos gadījumos ir lēmis, ka par atļauju saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas lemj rajona (pilsētas) tiesas tiesnesis. Piemēram, Konkurences likuma 10.1 pants (likuma redakcijā, kas stājas spēkā 2016. gada 15. jūnijā) paredz, ka par atļauju veikt šā likuma 9.panta piektās daļas 7.punktā minētās procesuālās darbības (atbilstoši Kredītiestāžu likumam, pamatojoties uz tiesneša lēmumu, izmeklējot konkurences tiesību pārkāpumu, pieprasīt, lai kredītiestāde sniedz tās rīcībā esošās neizpaužamās ziņas) lemj rajona (pilsētas) tiesas tiesnesis pēc Konkurences padomes juridiskās adreses.
Papildus tam būtu nepieciešams nodrošināt vienotu rīcību informācijas apmaiņā starp administratīvā pārkāpuma procesu un taktisko analīzi veicošajām KNAB amatpersonām un kredītiestādēm, lai savstarpējo informācijas apmaiņu padarītu ātrāku un efektīvāku.
Tāpēc Kredītiestāžu likumā būtu jāveic izmaiņas, ietverot deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā administratīvā pārkāpuma procesu un taktisko analīzi veicošās KNAB amatpersonas pieprasa un kredītiestāde sniedz tās rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, šo ziņu sniegšanas termiņu, pieprasījuma veidlapas paraugu un mašīnlasāmo datu struktūru, līdzīgi kā tas noteikts attiecībā uz procesa virzītājiem un operatīvās darbības subjektiem Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr.393 “Kārtība, kādā pieprasa un sniedz kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, arī ziņas darījuma pārraudzības gadījumā”, paredzot, ka informācijas apmaiņa notiek elektroniski, izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošo valsts informācijas sistēmu savietotāja datu izplatīšanas tīklu.
Tiesiskais regulējums nemainīs administratīvo slogu kredītiestādēm, ņemot vērā, ka tās jau šobrīd sniedz tās rīcībā esošās neizpaužamās ziņas gan KNAB, gan citām institūcijām.
Iekļaujot Likumā taktisko analīzi kā atsevišķu KNAB funkciju un ņemot vērā, ka taktiskā analīze palīdz gan kompleksi risināt korupcijas novēršanu un apkarošanu, gan kontrolēt politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu izpildi, KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonām savu uzdevumu efektīvai un sekmīgai izpildei būtu piešķiramas tiesības pieprasīt un saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, veicot grozījumus Likumā un Kredītiestāžu likumā.
Risinājuma apraksts
Likuma 10. pants “Biroja amatpersonu tiesības” būtu papildināms ar trešo daļu, ka par atļauju saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas par fiziskām personām likumā noteiktās taktiskās analīzes funkcijas pildīšanai lemj rajona (pilsētas) tiesas tiesnesis pēc Biroja juridiskās adreses. Tiesnesis 72 stundu laikā izskata Biroja iesniegumu un citus dokumentus, kas pamato nepieciešamību saņemt šīs ziņas, uzklausa Biroja pārstāvjus un pieņem lēmumu par atļauju saņemt šīs ziņas vai lēmumu par atteikumu tās atļaut. Tiesneša lēmuma norakstu nosūta Birojam 24 stundu laikā no lēmuma pieņemšanas brīža. Tiesneša lēmums nav pārsūdzams.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 1. panta 1. punktu valsts informācijas sistēma ir informācijas sistēma, kuras darbību nodrošina tiešās pārvaldes iestāde, valsts institūcija, kas nav Ministru kabineta padotībā, atvasināta publiska persona vai tās iestāde, tiesu iestāde, prokuratūra, kā arī privātpersona, kurai deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, (turpmāk - institūcija) un kura nodrošina valsts pārvaldes funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma izpildei nepieciešamās informācijas ierosināšanu, radīšanu, apkopošanu, uzkrāšanu, apstrādāšanu, izmantošanu un iznīcināšanu. Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 1. panta 2. punktu valsts informācijas sistēmas pārzinis ir institūcija, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē un vada valsts informācijas sistēmas darbību.
Atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma 3. panta pirmajai daļai šis likums attiecināms uz valsts informācijas sistēmām, kuras lietojot tiek nodrošināta institūcijām normatīvajos aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpilde.
Saskaņā ar Likuma 2. panta pirmo daļu KNAB ir tiešās pārvaldes iestāde, kas pilda šajā likumā noteiktās funkcijas korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī kontrolē politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un pārbauda, kā tiek ievēroti ierobežojumi, kas noteikti priekšvēlēšanu aģitācijai, aģitācijai pirms tautas nobalsošanas, aģitācijai par likuma ierosināšanu un aģitācijai par Saeimas atsaukšanas ierosināšanu.
Programmas ietvaros 2022. gadā tika atbalstīts KNAB projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” pieteikums, kas paredz līdz 2024. gada 1. septembrim KNAB izstrādāt “analītisko platformu” taktiskās analīzes veikšanai.
Projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanas gaitā izveidotā “analītiskā platforma” strādās un tiks uzturēta, lai vāktu, uzkrātu, apstrādātu, uzglabātu un izmantotu informāciju, kas nepieciešama KNAB taktiskās analīzes veikšanai savu Likumā noteikto funkciju un uzdevumu izpildei. KNAB kā tiešās pārvaldes iestāde organizēs un vadīs “analītiskās platformas” darbību.
Tāpat izveidoto “analītisko platformu” paredzēts integrēt ar citām informācijas sistēmām, lai taktiskajai analīzei nepieciešamos datus varētu saņemt un uzkrāt automātiski, nevis vadīt manuāli, kas ievērojami saīsinās nepieciešamo laiku datu analīzei, apstrādājot lielu datu apjomu un automatizējot korupcijas un politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas risku identificēšanu. Platformas izstrāde ļaus KNAB amatpersonām taktiskās analīzes ietvaros veikt lielu datu apstrādi, kāda līdz šim vēl nav tikusi veikta tehnoloģisko risinājumu trūkuma dēļ.
Līdz ar to izpildās Valsts informācijas sistēmu likuma 1. panta 1. un 2. punktā, kā arī 3. panta pirmajā daļā minētie nosacījumi, lai projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanas gaitā izveidoto “analītisko platformu” reģistrētu valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS) kā valsts informācijas sistēmu - BRAIS.
Ievērojot minēto, būtu nepieciešams veikt grozījumus Likumā, papildinot Likumu ar  2.1 pantu “Biroja risku analīzes informācijas sistēma”, tajā nosakot datu apstrādes tiesisko pamatu, datu subjektus, apstrādājamo datu kategorijas, datu apstrādes nolūku, datu ieguves avotus, kā arī deleģējumu Ministru kabinetam izdot Biroja risku analīzes informācijas sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību.
Lai pilnībā transponētu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/680 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi, ko veic kompetentās iestādes, lai novērstu, izmeklētu, atklātu noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem vai izpildītu kriminālsodus, un par šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Padomes Pamatlēmumu 2008/977/TI  prasības, 2019. gada 5. augustā spēkā stājās likums “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”, kura viens no mērķiem saskaņā 2. panta 1. punktu ir aizsargāt fizisko personu pamattiesības, it īpaši tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību, kad kompetentās iestādes apstrādā personas datus, lai novērstu, izmeklētu un atklātu noziedzīgus nodarījumus un administratīvos pārkāpumus.
Saskaņā ar Likuma 8. panta pirmo daļu KNAB korupcijas apkarošanā pilda šādas funkcijas:
1) likumā noteiktajos gadījumos sauc valsts amatpersonas pie administratīvās atbildības un piemēro sodus par administratīviem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā;
2) veic izmeklēšanu un operatīvo darbību, lai atklātu Krimināllikumā paredzētos noziedzīgos nodarījumus valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju.
Saskaņā ar Likuma 9. panta 1., 2. un 3. punktu KNAB, kontrolējot politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi, veic šādas funkcijas:
1) kontrolē Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma izpildi;
2) likumā noteiktajos gadījumos sauc vainīgās personas pie administratīvās atbildības un piemēro sodus;
3) veic izmeklēšanu un operatīvo darbību, lai atklātu Krimināllikumā paredzētos noziedzīgos nodarījumus, ja tie saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu un ja saskaņā ar likumu tie nav valsts drošības iestāžu kompetencē.
Saskaņā ar Likuma 9.1 panta 1. un 2. punktu KNAB pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām, kontrolējot priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu izpildi, veic šādas funkcijas:
1) atbilstoši likumos par priekšvēlēšanu aģitāciju noteiktajai kompetencei kontrolē priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu ievērošanu;
2) likumā noteiktajos gadījumos sauc vainīgās personas pie administratīvās atbildības un piemēro sodus.
Līdz ar to KNAB ir kompetentā iestāde likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 1. panta 6. punkta izpratnē.
Likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 3. panta pirmā daļa paredz, ka šo likumu piemēro personas datu apstrādei, ko veic kompetentā iestāde šā likuma 2. pantā minētajos nolūkos, ja apstrāde pilnībā vai daļēji veikta ar automatizētiem līdzekļiem vai apstrādājamie personas dati veido kartotēku vai paredzēti, lai veidotu daļu no kartotēkas.
Likuma 10. panta pirmās daļas 7. punkts paredz KNAB amatpersonu tiesības atbilstoši kompetencei iegūt, saņemt, reģistrēt, apstrādāt, apkopot, analizēt un glabāt KNAB funkciju izpildei nepieciešamo informāciju, kuras izmantošanas kārtību nosaka KNAB priekšnieks. Līdz ar to KNAB amatpersonām ar Likumu jau ir piešķirtas tiesības apstrādāt personas datus.
Personas dati informācijas uzkrāšanas un aprites sistēmā BRAIS tiks apstrādāti likumīgi un godprātīgi un vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos ar mērķi nodrošināt savu Likumā noteikto funkciju un uzdevumu izpildi.
Tādējādi tiks ievēroti likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 4. panta pirmajā daļā minētie personas datu apstrādes principi un 5. pantā minētais personas datu apstrādes likumīgums.
BRAIS izmantošanas mērķis būs nodrošināt KNAB datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni:
1) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
2) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
3) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā.
Tādējādi plānotās fizisko personu datu apstrādes tiesiskais pamats informācijas uzkrāšanas un aprites sistēmā BRAIS būs likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 2. panta 1. punktā minētais nolūks – novērst, izmeklēt un atklāt noziedzīgus nodarījumus un administratīvos pārkāpumus, kuru izskatīšana un izmeklēšana ir piekritīga KNAB.
Likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” mērķis saskaņā ar šā likuma 2. pantu ir nodrošināt valsts amatpersonu darbību sabiedrības interesēs, novēršot jebkuras valsts amatpersonas, tās radinieku vai darījumu partneru personiskās vai mantiskās ieinteresētības ietekmi uz valsts amatpersonas darbību, veicināt valsts amatpersonu darbības atklātumu un atbildību sabiedrības priekšā, kā arī sabiedrības uzticēšanos valsts amatpersonu darbībai.
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma mērķis saskaņā ar šā likuma 1. panta otro daļu ir nodrošināt politisko organizāciju (partiju) finansiālās darbības atklātumu, likumību un atbilstību parlamentārās demokrātijas sistēmai.
Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma mērķis saskaņā ar šā likuma 2. pantu ir  nodrošināt iespēju personai paust viedokli un iespēju sabiedrībai saņemt vispusīgu informāciju par deputātu kandidātiem, deputātu kandidātu sarakstiem, politiskajām partijām un politisko partiju apvienībām pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību domju vēlēšanām.
KNAB kompetencē pamatā ir izmeklēt noziedzīgus nodarījumus, par kuriem atbildība paredzēta Krimināllikuma XXIV nodaļā “Noziedzīgi nodarījumi valsts institūciju dienestā” (subjekti – valsts amatpersonas (sk. Krimināllikuma 316. pantu)), kā arī ar politisko organizāciju (partiju) finansēšanu saistītus noziedzīgus nodarījumus, par kuriem atbildība paredzēta Krimināllikuma 288.2, 288.3 un 288.4 pantā.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 1. panta pirmās daļas 5., 18., 18 1. un 18 2. punktu izpratnē:
1) patiesais labuma guvējs ir fiziskā persona, kura ir klienta - juridiskās personas vai juridiska veidojuma - īpašnieks vai kura kontrolē klientu, vai kuras vārdā, labā, interesēs tiek nodibinātas darījuma attiecības vai tiek veikts gadījuma rakstura darījums, un tā ir vismaz: attiecībā uz juridiskajām personām - fiziskā persona, kurai tiešas vai netiešas līdzdalības veidā pieder vairāk nekā 25 procenti no juridiskās personas kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām vai kura to tiešā vai netiešā veidā kontrolē; attiecībā uz juridiskiem veidojumiem - fiziskā persona, kurai pieder vai kuras interesēs ir izveidots vai darbojas juridisks veidojums vai kura tiešā vai netiešā veidā īsteno kontroli pār to, tostarp kura ir šāda veidojuma dibinātājs, pilnvarnieks (pārvaldnieks), pārraudzītājs (ja tāds ir), labuma guvējs vai, ja vēl nav noteiktas fiziskās personas, kuras ir labuma guvēji, personu grupa, kuras interesēs ir izveidots vai darbojas juridiskais veidojums, kā arī cita fiziskā persona, kura tiešā vai netiešā veidā kontrolē juridisko veidojumu;
2) politiski nozīmīga persona ir persona, kura Latvijas Republikā, citā dalībvalstī vai trešajā valstī ieņem vai ir ieņēmusi nozīmīgu publisku amatu, tai skaitā valsts varas augstākā amatpersona, valsts administratīvās vienības (pašvaldības) vadītājs, valdības vadītājs, ministrs (ministra vietnieks vai ministra vietnieka vietnieks, ja attiecīgajā valstī ir šāds amats), valsts sekretārs vai cita augsta līmeņa amatpersona valdībā vai valsts administratīvajā vienībā (pašvaldībā), parlamenta deputāts vai līdzīgas likumdošanas struktūras loceklis, politiskās partijas vadības struktūras (valdes) loceklis, konstitucionālās tiesas, augstākās tiesas vai cita līmeņa tiesas tiesnesis (tiesu institūcijas loceklis), augstākās revīzijas (audita) iestādes padomes vai valdes loceklis, centrālās bankas padomes vai valdes loceklis, vēstnieks, pilnvarotais lietvedis, bruņoto spēku augstākais virsnieks, valsts kapitālsabiedrības padomes vai valdes loceklis, starptautiskas organizācijas vadītājs (direktors, direktora vietnieks) un valdes loceklis vai persona, kas šajā organizācijā ieņem līdzvērtīgu amatu;
3) politiski nozīmīgas personas ģimenes loceklis ir persona, kura ir šā panta 18.punktā minētās personas laulātais vai laulātajam pielīdzināma persona, bērns vai politiski nozīmīgas personas laulātā vai laulātajam pielīdzināmas personas bērns, viņa laulātais vai laulātajam pielīdzināma persona, vecāks, vecvecāks vai mazbērns, brālis vai māsa;
4) ar politiski nozīmīgu personu cieši saistīta persona ir fiziskā persona, par kuru ir zināms, ka tai ir darījuma vai citas ciešas attiecības ar kādu no šā panta 18. punktā minētajām personām vai tā ir akcionārs vai dalībnieks vienā un tajā pašā komercsabiedrībā ar kādu no šā panta 18. punktā minētajām personām, kā arī fiziskā persona, kura ir vienīgā tāda juridiska veidojuma īpašnieks, par ko ir zināms, ka tas faktiski izveidots šā panta 18. punktā minētās personas labā.
Nacionālajā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas risku novērtēšanas ziņojumā par 2017. - 2019. gadu norādīts, ka korupcijas risks identificēts kā nopietns drauds sabiedrības interesēm. Tāpat ziņojumā norādīts, ka būtiskus nacionālā predikatīvā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā draudus rada izvairīšanās no nodokļu nomaksas un korupcija, akcīzes preču un narkotisko vielu nelikumīga aprite, t.sk. kontrabanda, kā arī noziedzīgi nodarījumi pret īpašumu, it īpaši krāpšana, kas izdarīta lielā apmērā. Kā ārvalstu predikatīvais noziedzīgais nodarījums ziņojumā galvenokārt tiek identificēta krāpšana un identificētās noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas tipoloģijas norāda uz ārvalstu korupciju un piesavināšanos. Kopumā secināts, ka ārvalstu predikatīvie noziedzīgie nodarījumi augsta korupcijas riska valstīs un pārrobežu līdzekļu plūsma no šīm valstīm uz Latviju pārskata periodā radīja lielākus noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas draudus par nacionālajiem predikatīvajiem noziedzīgajiem nodarījumiem.
Ņemot vērā minēto, KNAB nepieciešams paplašināt BRAIS apstrādājamo datu subjektus ar personām, kuras Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē atzīstamas par patiesā labuma guvējiem, politiski nozīmīgām personām, politiski nozīmīgas personas ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām, jo šo jēdzienu skaidrojums ir plašāks nekā valsts amatpersonas jēdziena skaidrojums likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. pantā un Krimināllikuma 316. pantā. Līdz ar to BRAIS tiks veikta datu apstrāde:
1) par valsts amatpersonām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Krimināllikuma izpratnē, to radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī par politiski nozīmīgām personām, to ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
2) par valsts amatpersonām, kuras minētas likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 25.panta piektajā daļā, arī divus gadus pēc tam, kad šīs valsts amatpersonas beigušas pildīt attiecīgā valsts amatpersonas amata pienākumus;
3) par Krimināllikuma 326.2 un 326.3 pantā minētajiem valsts vai pašvaldības iestādes darbiniekiem, kuri nav valsts amatpersonas, vai valsts institūciju pilnvarotām tādām pašām personām, kuras saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, šo personu radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
4) par personām, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā;
5) par komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem, kuros amatpersona, īpašnieks vai patiesais labuma guvējs ir kāda no 1., 2., 3. un 4. punktā minētajām personām.
BRAIS netiks veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem, jo KNAB kompetencē neietilpst izmeklēt šajās iestādēs nodarbināto izdarītos noziedzīgos nodarījumus.
BRAIS tiks apstrādātas šādas personu datu kategorijas:
1) identifikācijas dati (vārds, uzvārds, personas kods, dzīvesvieta, kontaktinformācija) ;
2) dati par amatiem un dati, kas norāda uz piederību valsts amatpersonas statusam;
3) dati par ienākumiem un mantisko stāvokli;
4) finanšu un darījumu informācija;
5) dati par saimniecisko darbību;
6) dati par patiesajiem labuma guvējiem.
BRAIS netiks veikta likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 8. pantā minēto īpašu kategoriju personas datu apstrāde.
BRAIS tiks veikta profilēšana, izmantojot tikai jau iepriekš minētās personu datu kategorijas, lai identificētu personas, par kurām atbilstoši KNAB kompetencei būtu uzsākama resoriskā pārbaude.
Fiziskas personas datu apstrāde BRAIS tiks veikta, datu subjektu par to neinformējot. Fiziskai personai būs tiesības saņemt no Biroja apstiprinājumu par to, ka tiek vai netiek apstrādāti uz viņu attiecināmi personas dati, un apstiprinājuma gadījumā saņemt informāciju par saviem apstrādātajiem personas datiem. Fiziskai personai nebūs tiesības saņemt informāciju, vai pēc profilēšanas veikta papildus manuāla datu apstrāde un pieņemts lēmums par resoriskās pārbaudes uzsākšanu līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.
Risinājuma apraksts
Likums būtu papildināms ar 2.1 pantu “Biroja risku analīzes informācijas sistēma”, nosakot datu apstrādes tiesisko pamatu, datu subjektus, apstrādājamo datu kategorijas, datu apstrādes nolūku, datu ieguves avotus, kā arī deleģējumu Ministru kabinetam izdot Biroja risku analīzes informācijas sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību.
Problēmas apraksts
Resoriskās pārbaudes mērķis ir normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros pārbaudīt, kā tiek ievērotas tiesību normas, kuru izpildes kontrole un uzraudzība ir noteikta ar Likumu KNAB, un vai ir pamats kriminālprocesa, administratīvā pārkāpuma vai operatīvās darbības procesa uzsākšanai.
Resoriskās pārbaudes KNAB amatpersonas veic, izmantojot tām Likuma 10. panta pirmās daļas 4. -7., 8.-15. punktā paredzētās tiesības.
No Kriminālprocesa likuma 373. panta trešās daļas secināms, ka resoriskās pārbaudes procesā KNAB amatpersonām nav tiesību veikt darbības, kas īstenojamas tikai kriminālprocesā (sk. KPL 10. nodaļa “Izmeklēšanas darbības”).
Ne Administratīvās atbildības likumā, ne Operatīvās darbības likumā šāds aizliegums tieši nav noteikts, bet izriet no šajos normatīvajos aktos skaidrotajām  izmeklēšanas darbībām un operatīvās darbības pasākumiem (sk. Administratīvās atbildības likuma 14. nodaļu “Izmeklēšanas darbības” un Operatīvās darbības likuma 2. nodaļu “Operatīvās darbības saturs”).
Tādējādi KNAB amatpersonām ir nepieciešams veikt resoriskās pārbaudes, lai to ietvaros atbilstoši likumā piešķirtajām pilnvarām veiktu darbības, pielietotu līdzekļus un metodes ar mērķi izlemt jautājumu par nepieciešamību uzsākt kādu no procesiem.
Turklāt jāņem vērā, ka tiesības veikt resoriskās pārbaudes ir gan kriminālprocesu, gan administratīvā pārkāpuma procesu, gan operatīvās darbības procesu, gan taktisko analīzi veicošajām KNAB amatpersonām.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka valstī iztrūkst vienota izpratne par resorisko pārbaužu veikšanas kārtību, Likumā būtu nepieciešams veikt grozījumus, papildinot Likumu ar resoriskās pārbaudes veikšanas nosacījumiem.
Risinājuma apraksts
Likums būtu papildināms ar III1 nodaļu “Biroja resoriskā pārbaude”, kurā būtu atrunāti resoriskās pārbaudes veikšanas nosacījumi un deleģējums KNAB priekšniekam noteikt resoriskās pārbaudes veikšanas kārtību KNAB.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Likumprojektā paredzētās izmaiņas nav iespējams īstenot ar alternatīviem risinājumiem, jo, lai KNAB funkcijas papildinātu ar jaunām funkcijām - taktiskās analīzes funkciju un stratēģiskās analīzes funkciju, jāveic grozījumi Likumā. Tas izriet no Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmās daļas, kurā noteikts, ka valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām un valsts pārvaldei jādarbojas tikai normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros.
Tas pats attiecināms arī uz likumprojektā paredzētajiem grozījumiem attiecībā uz KNAB amatpersonu tiesībām taktiskās analīzes ietvaros Kredītiestāžu likumā noteiktajā kārtībā saņemt kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, jo sākotnēji šīs KNAB amatpersonu tiesības jānostiprina ārējos normatīvajos aktos.
Arī informācijas uzkrāšanas un aprites sistēma BRAIS kā valsts informācijas sistēma sākotnēji jānostiprina Likumā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvēja no tā, ka KNAB funkcijas tiks papildinātas ar taktiskās analīzes un stratēģiskās analīzes funkcijām, KNAB tiks noteiktas tiesības saņemt no kredītiestādēm ziņas par klientu, viņa kontiem un finanšu darījumiem taktiskās analīzes funkcijas veikšanai, informācijas uzkrāšanas un aprites sistēmai BRAIS tiks noteikts valsts informācijas sistēmas statuss un Likumā būs iekļauti resoriskās pārbaudes veikšanas nosacījumi, būs visa sabiedrība kopumā, jo tā rezultātā biežāk tiks identificēti riski un pazīmes, kas varētu liecināt par iespējamu notikušu noziegumu. Līdz ar to minētās prasības ir samērīgas pret ieguvumiem. Turklāt tam uz šo brīdi nav nepieciešami papildus finanšu un cilvēku resursi, jo KNAB jau izveidota Taktiskās analīzes nodaļa, un “analītiskā platforma” KNAB tiek izstrādāta KNAB projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” piešķirto esošo finanšu līdzekļu ietvaros.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts amatpersonas, to radinieki un darījumu partneri; politiski nozīmīgas personas, to ģimenes locekļi un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītas personas; valsts vai pašvaldības iestāžu darbinieki un valsts vai pašvaldības iestāžu pilnvarotas personas, kuras saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, kā arī šo personu radinieki un darījumu partneri; personas, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā.
Ietekmes apraksts
KNAB kontrolē likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" un citos normatīvajos aktos valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu un aizliegumu ievērošanu, kā arī izmeklē noziedzīgus nodarījumus valsts institūciju dienestā, ja tie saistīti ar korupciju. Tāpat KNAB kompetencē ir kontrolēt politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi. Līdz ar to  spēkā esošais regulējums jau šobrīd ietekmē vai varētu ietekmēt minētās fiziskās personas.
Papildinot KNAB funkcijas ar stratēģiskās un taktiskās analīzes funkcijām, būtiski nemainās šo fizisko personu loks, uz kurām attieksies jaunais regulējums. Turklāt Taktiskās analīzes  un Stratēģiskās analīzes nodaļas tika izveidotas ar mērķi palīdzēt kompleksi risināt korupcijas novēršanu un apkarošanu, kontrolēt politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildi un priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu izpildi. Proti, nodaļas tika izveidotas, lai atklātu un novērstu KNAB kompetencē esošus pārkāpumus, nepaplašinot kompetenci.  
Fizisko personu datu apstrāde tiks veikta ar mērķi nodrošināt tikai savu normatīvajos aktos noteikto uzdevumu korupcijas novēršanā un apkarošanā veikšanai un politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolei.
Kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas par klientu, viņa kontiem un darījumiem KNAB taktiskās analīzes funkcijas veikšanai tiks pieprasītas un apstrādātas tikai tajos gadījumos, ja ziņas būs nepieciešamas, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētu personu un iespējamiem noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju, vai noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu.
Juridiskās personas
  • Kapitālsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, biedrības un nodibinājumi, kā arī kredītiestādes.
Ietekmes apraksts
Likumprojekta regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt tikai tās kapitālsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, biedrības un nodibinājumi, kuros amatpersona, īpašnieks vai patiesais labuma guvējs ir valsts amatpersona, to radinieki un darījumu partneri; politiski nozīmīgas personas, to ģimenes locekļi un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītas personas; valsts vai pašvaldības iestāžu darbinieki un valsts vai pašvaldības iestāžu pilnvarotas personas, kuras saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, kā arī šo personu radinieki un darījumu partneri.
Kredītiestāžu likuma 63. panta 7. punkts jau esošajā redakcijā paredz kredītiestādēm sniegt KNAB to rīcībā esošās neizpaužamās ziņas. Līdz ar to, piešķirot arī KNAB Taktiskās analīzes nodaļas amatpersonām šīs tiesības, būtiski nemainīsies kredītiestādēm nosūtīto pieprasījumu skaits. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Valsts ekonomika attīstās straujāk, ja ir zemāks korupcijas līmenis, jo korupcija grauj demokrātiju, drošību un tiesiskumu. Likumprojekts veicinās korupcijas apkarošanu, tādējādi samazinot korupcijas līmeni valstī un uzlabojot makroekonomisko vidi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Korupcija traucē ekonomikas izaugsmei, jo korupcijas rezultātā resursi tiek novirzīti no ekonomiski ienesīgu rezultātu gūšanas, tādējādi apdraudot izdevumu izlietošanas efektivitāti publiskajā sektorā. Likumprojekts uzlabos uzņēmējdarbības vidi, jo sniegs iespēju identificēt negodprātīgas attiecības starp publisko un privāto sektoru, kas veicinās uzņēmēju nulles toleranci pret korupciju.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Likumprojekts veicinās korupcijas apkarošanu, tādējādi veicinot atbildīgu uzņēmējdarbību, apzinot korupcijas riskus un veidojot efektīvus pasākumus to novēršanai saskarsmē ar publisko sektoru.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Korupcija atstāj negatīvas sekas uz ekonomiku, kā rezultātā palēlinās valsts ekonomiskā attīstība, mākslīgi samazināta konkurence un tiek traucēta ārvalstu investīciju piesaiste. Likumprojekts veicinās korupcijas apkarošanu, tādējādi palielinot vietējo uzņēmēju konkurētspēju un ārvalstu investoru piesaisti.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
2024. gadā saistībā ar likumprojektu nav paredzēti ne papildus ienākumi, ne izdevumi valsts budžetā, jo pašreiz notiek likumprojekta izstrāde un tā pieņemšanas laiks paredzēts 2024. gada ietvaros. Turklāt “analītiskās platformas” izstrādes gala termiņš ir 2024. gada 1. septembris un šim projektam līdzekļi jau piešķirti.
Papildus izdevumi 2025. gadā un turpmākajos gados radīsies saistībā ar informācijas uzkrāšanas un apstrādes sistēmas BRAIS uzturēšanu. Uzturēšanas izdevumi pagaidām nav precīzi aprēķināmi - atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr.15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 9.4. apakšpunktam tiks pieprasīti papildus.
Uz grozījumu Kredītiestāžu likumā ietvertā pilnvarojuma pamata tiks izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts “Kārtība, kādā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs pieprasa un kredītiestādes sniedz tās rīcībā esošās neizpaužamās ziņas”. Minētais Ministru kabineta noteikumu projekts noteiks kārtību, kādā administratīvā pārkāpuma procesu un taktisko analīzi veicošās KNAB amatpersonas pieprasīs un kredītiestāde sniegs tās rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, šo ziņu sniegšanas termiņu, pieprasījuma veidlapas paraugu un mašīnlasāmo datu struktūru, lai identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētu personu un iespējamiem noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju, vai noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu.
Cita starpā tas paredzēs, ka informācijas apmaiņa starp KNAB un kredītiestādi notiks, KNAB elektroniski sagatavojot datu apmaiņas pieprasījumu, un, izmantojot Valsts informācijas sistēmu savietotāja datu izplatīšanas tīklu, nosūtīs to kredītiestādei.
Saskaņā ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras sniegto informāciju datu izplatīšanai un saņemšanai ir pietiekami ar datu izplatīšanas tīklu, tas ir bezmaksas un Valsts reģionālās attīstības aģentūra neņem maksu par datu izplatīšanas tīkla izmantošanu, datu izplatīšanas tīkla kanāli ir sistēmas funkcionalitāte, caur kuru tiek izplatīti dati XML formātā.  
Tiesiskais regulējums nemainīs administratīvo slogu kredītiestādēm, ņemot vērā, ka tās jau šobrīd sniedz tās rīcībā esošās neizpaužamās ziņas gan KNAB, gan citām institūcijām.

4.1.1. Kredītiestāžu likums

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka kredītiestādes rīcībā esošo neizpaužamo ziņu iegūšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu KNAB taktiskās analīzes funkcijas pilnvērtīgu veikšanu un šo ziņu iegūšanas kārtība jāparedz normatīvajā aktā, nepieciešams Kredītiestāžu likumā izdarīt šādus grozījumus:

63.pantā:
izteikt pirmās daļas 7. punktu šādā redakcijā:
“7)  Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam:
a) šā panta 4. un 6. punktā minētajos gadījumos;
b) par juridisku personu, pamatojoties uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka pieprasījumu, un par fizisku personu, pamatojoties uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka pieprasījumu, ko akceptējis rajona (pilsētas) tiesas tiesnesis, ja ziņas nepieciešamas:
b1) lai nodrošinātu likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu kontroli un noskaidrotu valsts amatpersonas bezskaidras naudas uzkrājumus, gūtos ienākumus, veiktos darījumus vai parādsaistības;
b2) lai nodrošinātu Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā noteikto normu kontroli, noskaidrotu politisko organizāciju (partiju) un to apvienību ikgadējās finansiālās darbības, priekšvēlēšanu perioda izdevumu un vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijās norādīto finanšu līdzekļu un saņemto ziedojumu (dāvinājumu) patiesumu un likumību;
b3) lai taktiskās analīzes ietvaros identificētu likumsakarības, kas norāda uz saikni starp konkrētu personu un iespējamiem noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju, vai noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu.”

papildināt otrās daļas pirmo teikumu pēc skaitļiem “1., 2.1, 11.2 ” ar vārdiem un skaitli “punktā, 7.punkta b) apakšpunktā”;

uzskatīt otrās daļas līdzšinējo otro teikumu par trešo teikumu;

izteikt otrās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
“Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs šā panta pirmās daļas 7. punkta b) apakšpunktā minētajos gadījumos ziņas pieprasa atbilstoši šā panta 3.3 daļā noteiktajam.”

papildināt pantu ar 3.3daļu šādā redakcijā:
“(3.3) Kārtību, kādā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs šā panta pirmās daļas 7. punkta b) apakšpunktā minētajos gadījumos pieprasa un kredītiestāde sniedz tās rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, šo ziņu sniegšanas termiņu, pieprasījuma veidlapas paraugu un mašīnlasāmo datu struktūru, nosaka Ministru kabinets.”
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Tieslietu ministrija, Datu valsts inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Finanšu nozares asociācija"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiks paplašinātas KNAB esošās funkcijas ar 2 jaunām funkcijām – stratēģiskās analīzes funkciju un taktiskās analīzes funkciju un uzdevumiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks uzlabotas KNAB analītiskās spējas, kas palīdzēs efektīvāk risināt uzdotos uzdevumus korupcijas novēršanā un apkarošanā un politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Ievērojot 7.4. sadaļas 4., 5. un 6.punktos sniegto skaidrojumu, secināms, ka rezultātā KNAB iekšienē notiks procesu optimizācija.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta “Analītiskās kapacitātes stiprināšana” īstenošanas gaitā izveidotā jaunā platforma “analītiskā platforma” strādās un tiks uzturēta, lai vāktu, uzkrātu, apstrādātu, uzglabātu un izmantotu informāciju, kas nepieciešama KNAB taktiskās analīzes veikšanai savu Likumā noteikto funkciju un uzdevumu izpildei.
Izveidoto “analītisko platformu” paredzēts integrēt ar citām informācijas sistēmām, lai taktiskajai analīzei nepieciešamos datus varētu saņemt un uzkrāt automātiski. Informācijas uzkrāšanas un aprites sistēma BRAIS būs nodrošināta ar mūsdienīgām informācijas analīzes iespējām, tiks stiprināta KNAB analītiskā kapacitāte un attīstītas prioritāro darba virzienu un informācijas analīzes metodoloģijas.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Plānotās fizisko personu datu apstrādes tiesiskais pamats informācijas uzkrāšanas un aprites sistēmā BRAIS būs likuma “Par fizisko personu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā” 2. panta 1. punktā minētais nolūks – novērst, izmeklēt un atklāt noziedzīgus nodarījumus un administratīvos pārkāpumus, kuru izskatīšana un izmeklēšana ir piekritīga KNAB.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi