21-TA-468: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā
" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta protokollēmuma Nr. 58 64. § “Informatīvais ziņojums “Par Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra rīcībā esošiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu apjomiem un tā turpmāku darbību”” (turpmāk - Informatīvais ziņojums) 7. punktā dotais uzdevums.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts “Grozījums Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā” (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts ar mērķi aktualizēt un efektivizēt epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu veidošanas un uzturēšanas procesus, atbilstoši identificētajām nepieciešamībām un epidemioloģiskajai situācijai valstī un pasaulē
Spēkā stāšanās termiņš
01.11.2021.
Pamatojums
Informatīvā ziņojuma 7. punkts
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Covid-19 infekcijas izplatības dēļ epidemioloģiskā situācija valstī ar zināmu regularitāti pasliktinās līdz kritiskam līmenim un ar Covid-19 infekciju saslimušo skaits ir noturīgi augsts vai kritisks, neraugoties uz valdības noteiktajiem ierobežojumiem un uzsāktās vakcinācijas procesiem.
Pamatojoties uz Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma (turpmāk - Likums) 25. panta pirmās un piektās daļas regulējumu, Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs (turpmāk - VALIC) veic individuālo aizsardzības līdzekļu (turpmāk – IAL), medicīnisko ierīču, kā arī minēto preču laboratorisko testēšanas pakalpojumu centralizētu iegādi atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 13. maija noteikumos Nr. 308 “Noteikumi par prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām nepieciešamajiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 308) noteiktajām iegādājamo epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas kategorijām un to apjomiem, kā arī nodrošina to uzglabāšanu un izsniegšanu (nodošana bez atlīdzības īpašumā) iesaistītajām institūcijām, apgādes koordinatoriem un noteiktām fizisko personu grupām, kas tiek realizēts ar apgādes koordinatoru starpniecību.
Konstatēts, ka šī brīža faktiskā un tiesiskā situācija ir mainījusies un tiesiskais regulējums, kas bija piemērots epidemioloģiskais situācijai 2020. gada vasarā, šobrīd vairs nav efektīvs un ir pārmēru administratīvi apgrūtinošs, lai nodrošinātu tā mērķa sasniegšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Minētais tiesiskais regulējums tikai daļēji aptver tās darbības, kas Valsts materiālo rezervju likumā definētas to pilna dzīvescikla nodrošināšanai. Proti, Valsts materiālo rezervju likuma 4. panta otrās daļas regulējumā ir sniegts precīzs valsts materiālo rezervju pilna dzīves cikla apraksts, definētas visas tā laikā veicamās darbības, kas iedalāms divos atsevišķos blokos – valsts materiālo rezervju veidošana un uzturēšana. Valsts materiālo rezervju veidošanas procesā tiek veikta rezervju iegāde un atjaunošana, lai aizvietotu norakstītās vai izlietotās rezerves. Savukārt rezervju pārvaldīšanas procesā tiek nodrošināta rezervju uzskaite, uzglabāšana, izsniegšana, atsavināšana, norakstīšana un inventarizācija. Turklāt, izsniegšanas process tiek organizēts kā atsavināšanas process bez atlīdzības, bet atsavināšana – kā rezervju pārdošana, apmainīšana pret citu mantu vai pēdējā gadījumā, nododot bez atlīdzības.
Šī brīža Likuma regulējums neparedz VALIC tiesības veikt rezervju atjaunošanu, lai aizvietotu norakstītās, tostarp - izlietotās rezerves. Tāpat šajā regulējumā VALIC nav piešķirts deleģējums veikt rezervju atsavināšanu, to atjaunošanas vai izslēgšanas no MK noteikumos Nr. 308 noteiktā iegādājamo IAL un medicīnisko ierīču kategoriju saraksta.
2020. gada jūnijā likumdevējs izstrādāja un pieņēma šo tiesisko ietvaru, ņemot vērā tā brīža epidemioloģisko situāciju un provizorisko iespējamību, ka Covid-19 infekcijas izplatība varētu mazināties. Šobrīd – 2021. gada septembrī ir redzams, ka Covid-19 infekcijas izraisītā epidemioloģiskā situācija nav uzlabojusies, un ir pat pasliktinājusies salīdzinājumā ar rādītājiem, kas bija vērojami 2020. gada pavasara mēnešos.
Tā kā VALIC ir tiesīgs iepirkt tikai MK noteikumos Nr. 308 noteikto IAL un medicīnas ierīču apjomu, provizoriski ir iespējams, ka pie strauja ar Covid-19 inficēto skaita pieauguma drīzumā krājumi varētu izsīkt. Kaut arī MK noteikumos Nr. 308 paredzēts, ka IAL un medicīnisko ierīču kategorijas un apjomi tiek aktualizēti atbilstoši nepieciešamībai, pamatojoties uz apgādes koordinatora pieprasījumiem, šāda kārtība uzliek pienākumu virzīt grozījumus iepriekš minētajos noteikumos katru reizi, kad nepieciešams aktualizēt iegādājamo IAL un medicīnisko ierīču apjomus.
Kopš Likuma spēkā stāšanās MK noteikumi, kas nosaka VALIC centralizēti iegādājamos epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu apjomus, tie ir grozīti neskaitāmas reizes, kā arī izdoti no jauna, ik reizi precizējot iegādājamos apjomus vai nosakot jaunas iegādājamās rezervju kategorijas. Grozījumu nepieciešamība aktualizējās 2020. gada rudenī, kad atsākās Covid-19 infekcijas izplatība. 2020. gada nogalē, kad pasliktinājās epidemioloģiskā situācija, šie noteikumi tika grozīti vismaz reizi vai divas mēnesī, kas pie šodienas saslimstības rādītājiem un attīstības prognozēm, visdrīzāk atkārtosies arī šogad.
Šī brīža Likuma regulējums neparedz VALIC tiesības veikt rezervju atjaunošanu, lai aizvietotu norakstītās, tostarp - izlietotās rezerves. Tāpat šajā regulējumā VALIC nav piešķirts deleģējums veikt rezervju atsavināšanu, to atjaunošanas vai izslēgšanas no MK noteikumos Nr. 308 noteiktā iegādājamo IAL un medicīnisko ierīču kategoriju saraksta.
2020. gada jūnijā likumdevējs izstrādāja un pieņēma šo tiesisko ietvaru, ņemot vērā tā brīža epidemioloģisko situāciju un provizorisko iespējamību, ka Covid-19 infekcijas izplatība varētu mazināties. Šobrīd – 2021. gada septembrī ir redzams, ka Covid-19 infekcijas izraisītā epidemioloģiskā situācija nav uzlabojusies, un ir pat pasliktinājusies salīdzinājumā ar rādītājiem, kas bija vērojami 2020. gada pavasara mēnešos.
Tā kā VALIC ir tiesīgs iepirkt tikai MK noteikumos Nr. 308 noteikto IAL un medicīnas ierīču apjomu, provizoriski ir iespējams, ka pie strauja ar Covid-19 inficēto skaita pieauguma drīzumā krājumi varētu izsīkt. Kaut arī MK noteikumos Nr. 308 paredzēts, ka IAL un medicīnisko ierīču kategorijas un apjomi tiek aktualizēti atbilstoši nepieciešamībai, pamatojoties uz apgādes koordinatora pieprasījumiem, šāda kārtība uzliek pienākumu virzīt grozījumus iepriekš minētajos noteikumos katru reizi, kad nepieciešams aktualizēt iegādājamo IAL un medicīnisko ierīču apjomus.
Kopš Likuma spēkā stāšanās MK noteikumi, kas nosaka VALIC centralizēti iegādājamos epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu apjomus, tie ir grozīti neskaitāmas reizes, kā arī izdoti no jauna, ik reizi precizējot iegādājamos apjomus vai nosakot jaunas iegādājamās rezervju kategorijas. Grozījumu nepieciešamība aktualizējās 2020. gada rudenī, kad atsākās Covid-19 infekcijas izplatība. 2020. gada nogalē, kad pasliktinājās epidemioloģiskā situācija, šie noteikumi tika grozīti vismaz reizi vai divas mēnesī, kas pie šodienas saslimstības rādītājiem un attīstības prognozēm, visdrīzāk atkārtosies arī šogad.
Risinājuma apraksts
Atsaucoties uz norādīto, ir nepieciešams izdarīt grozījumus Likuma 25. pantā, pēc tam, atbilstoši deleģējuma būtībai un ietvaram no jauna izdodot MK noteikumus, paplašinot VALIC piešķirto deleģējumu un paredzot tiesības VALIC veikt pilnu IAL un medicīnisko ierīču veidošanas un pārvaldīšanas ciklu, tajā ietverot šo rezervju atjaunošanu un atsavināšanu Valsts materiālo rezervju likuma 4. panta otrās daļas 1. punkta b. apakšpunktā un 4. panta otrās daļas 2. punkta d. apakšpunktā minēto darbību izpratnes ietvaros.
Problēmas apraksts
2020. gada jūnijā, laikā, kad tika izdots Likums, VALIC centralizētas iegādes rezultātā valsts materiālajās rezervēs bija iegādājies dezinfekcijas līdzekļus (gan virsmu, gan roku dezinficēšanai), taču, ņemot vērā šo produktu pieejamību tirgū, šīs preces netika iekļautas Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 380 “Noteikumi par prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām nepieciešamajiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem” un secīgi MK noteikumos Nr. 308 kā preču kategorija, kas būtu papildus iegādājamas, tāpat Likuma un šo noteikumu regulējums neparedzēja iespēju iegādātos dezinfekcijas līdzekļus atjaunot. Šādu iemeslu dēļ gan Likumā, gan MK noteikumos Nr. 308 tiek lietoti trīs dažādi termini, lai nošķirtu uz tiem attiecināmo tiesisko regulējumu, proti, visi resursi tika apzīmēti ar terminu “epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi”, kā arī atsevišķi no tiem tika izdalīti termini “individuālie aizsardzības līdzekļi” un “medicīniskās ierīces”. .
Risinājuma apraksts
Virzot grozījumus Likumā un VALIC nosakot pilnu epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu veidošanas un uzturēšanas pienākumu, šāda terminu diferencēšana ir zaudējusi aktualitāti, līdz ar to, tiesību normu vieglākai uztveramībai un skaidrībai, ir nolemts lietot vienu terminu “epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi”. Šāda termina lietošana Likumā neietekmēs citos normatīvajos aktos lietoto terminu atbilstību likumam, piemēram, Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumu Nr. 80 “Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi” 4.1.6. apakšpunkta un šo noteikumu 1. pielikuma 12. punkta terminoloģija neveido pretrunas, jo tur lietotie termini iekļaujas “epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu” termina būtībā un skaidrojumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- visas personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts ietekmēs sabiedrību kopumā.
Juridiskās personas
- visas personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts ietekmēs sabiedrību kopumā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Aizsardzības ministrija (VALIC) ir plānojusi segt izdevumus par epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu iegādi no finansējuma, kas tai piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 11. janvāra rīkojumu Nr. 18 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" un Ministru kabineta 2021. gada 24. februāra rīkojumu Nr. 114 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"", un tikai nepieciešamības gadījumā, ja pasliktināsies epidemioloģiskā situācija un vienlaikus resursu izsniegšanas pieprasījums, iesniegt grozījumus minētajos rīkojumos. Pēc šī brīža datiem būtisks finansējuma palielinājums, kas ietekmētu kopējā paredzētā finansējuma apjomu, nav plānots.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām nepieciešamajiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem" (turpmāk - MK noteikumu porjekts).
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka ar Likumprojekta pieņemšanu mainīsies deleģējums Ministru kabinetam, tad atbisltoši juridiskajai tehnikai Mk noteikumi Nr. 308 ir jāizdod no jauna.
MK noteikumu projekts analoģiski kā MK noteikumi Nr. 308 noteiks:
1) iegādājamo individuālo aizsardzības līdzekļu un medicīnisko ierīču kategorijas un apjomu;
2) individuālo aizsardzības līdzekļu un medicīnisko ierīču iegādes, uzglabāšanas un izsniegšanas kārtību;
3) kārtību, kādā tiek uzglabāti un izsniegti jau centralizēti iegādātie epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi;
4) piegāžu drošības kritērijos balstītu atvieglotu atbilstības novērtēšanas kārtību individuālajiem aizsardzības līdzekļiem un medicīniskajām ierīcēm, ko ir tiesības iegādāties publisko personu organizētajos iepirkumos;
5) fizisko personu grupas, kurām pašvaldības bez atlīdzības īpašumā nodod individuālos aizsardzības līdzekļus un medicīniskās ierīces, un personai nododamo individuālo aizsardzības līdzekļu un medicīnisko ierīču apjomu.
MK noteikumu projekts analoģiski kā MK noteikumi Nr. 308 noteiks:
1) iegādājamo individuālo aizsardzības līdzekļu un medicīnisko ierīču kategorijas un apjomu;
2) individuālo aizsardzības līdzekļu un medicīnisko ierīču iegādes, uzglabāšanas un izsniegšanas kārtību;
3) kārtību, kādā tiek uzglabāti un izsniegti jau centralizēti iegādātie epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursi;
4) piegāžu drošības kritērijos balstītu atvieglotu atbilstības novērtēšanas kārtību individuālajiem aizsardzības līdzekļiem un medicīniskajām ierīcēm, ko ir tiesības iegādāties publisko personu organizētajos iepirkumos;
5) fizisko personu grupas, kurām pašvaldības bez atlīdzības īpašumā nodod individuālos aizsardzības līdzekļus un medicīniskās ierīces, un personai nododamo individuālo aizsardzības līdzekļu un medicīnisko ierīču apjomu.
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija
4.2. Cita informācija
Aizsardzības ministrija izstrādās šos MK noteikumus sadarbībā ar VALIC un citām Likumprojektā izstrādē iesaistītajām institūcijām.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Finanšu ministrija, Nacionālais veselības dienests, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Veselības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Nav.
6.4. Cita informācija
Ievērojot projekta steidzamību, sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes nav veiktas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Efektīvāk tiks nodrošināta epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu veidošana un uzturēšana, atbilstoši identificētajām nepieciešamībām un epidemioloģiskajai situācijai valstī un pasaulē.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
Nav.
Pielikumi