Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
24-TA-2224: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 13. oktobra noteikumos Nr. 593 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privāto investīciju apjomu reģionos, veicot ieguldījumus uzņēmējdarbības attīstībai atbilstoši pašvaldību attīstības programmās noteiktajai teritoriju ekonomiskajai specializācijai un balstoties uz vietējo uzņēmēju vajadzībām" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk – MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir atmaksājamās palīdzības piemērošanai noteikt pieļaujamo projektā sasniedzamo rādītāja izpildes proporciju ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd MK 2015. gada 13. oktobra noteikumos Nr. 593 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privāto investīciju apjomu reģionos, veicot ieguldījumus uzņēmējdarbības attīstībai atbilstoši pašvaldību attīstības programmās noteiktajai teritoriju ekonomiskajai specializācijai un balstoties uz vietējo uzņēmēju vajadzībām" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 593) nosaka, ka gadījumā, ja projekta iznākuma rādītāji noteiktajā laikā pēc projekta pabeigšanas netiek sasniegti, tiek piemērots atmaksājamās palīdzības mehānisms, t.i., finansējuma saņēmējs atmaksā sadarbības iestādei Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu proporcionāli tā iznākuma rādītāja vērtībai, kura izpilde proporcionāli ir vismazākā, sākot no rādītāja neizpildes virs 15% apmērā.

Lai arī saskaņā ar MK noteikumu Nr. 593 10.3.apakšpunktā noteikto projektu iznākuma rādītāju sasniegšana turpinās līdz 2028. gada beigām, uz 2024. gada 10. septembri Kohēzijas politikas vienotajā informācijas sistēmā (turpmāk –  KPVIS) pieejamie dati liecina, ka visi MK noteikumos Nr. 593 noteiktie iznākuma rādītāji jau ir sasniegti, tai skaitā:

- projektos ir radīta 2231 jauna darba vieta (212% apmērā no MK noteikumos Nr.593 noteiktajām 1053 darba vietām);
- projektos komersanti ir piesaistījuši nefinanšu investīcijas 130,47 milj. euro apmērā (203% apmērā no MK noteikumos Nr.593 plānotajiem 64,21 milj. euro);
- no projekta ietvaros veiktajām investīcijām infrastruktūrā labumu guvuši 548 komersanti (271% no MK noteikumos Nr.593 plānotajiem 202 komersantiem).

Ievērojot KPVIS pieejamos datus par rādītāju sasniegšanas progresu un to, ka visas MK noteikumos Nr.593 noteiktās projektu iznākuma rādītāju vērtības ir sasniegtas (pārsniegtas) un Latvijai nepastāv finansiāli riski pret Eiropas Komisiju, noteikumu projekts paredz pārskatīt atmaksājamās palīdzības mehānismu (formulu), nosakot, ka atmaksa par iznākuma rādītāju neizpildi sākas virs 35% neizpildes, nevis virs 15%, kā tas ir noteikts šobrīd.

Vienlaikus, ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 3. punktu, kas nosaka, ka ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, nepieciešams precizēt arī attiecīgos noteikumu projekta punktus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai arī projektu iznākuma rādītāju sasniegšana turpinās līdz 2028. gada beigām, uz doto brīdi no kopējā projektu skaita (101 projekta) ir identificēti 32 projekti, kuros nav sasniegts vismaz viens no projekta rādītājiem, līdz ar to, grozījumu veikšana atmaksājamās palīdzības nosacījumos atvieglotu finansējuma saņēmējiem rādītāju sasniegšanu sarežģītajos ekonomiskajos apstākļos, ko ietekmē Krievijas karadarbības pret Ukrainu radītās sekas. Nemainot ar atmaksājamo palīdzību saistītos nosacījumus, finansējuma saņēmējiem potenciāli tiek radītas negatīvas finansiālās sekas, jo rādītāju nesasniegšanas gadījumā finansējuma saņēmējam būtu jāatmaksā sadarbības iestādei ERAF finansējumu proporcionāli tā iznākuma rādītāja vērtībai, kura izpilde proporcionāli ir vismazākā, sākot no rādītāja neizpildes virs 15%.

Saistībā ar Krievijas uzsāktā kara Ukrainā un pret Krieviju un Baltkrieviju ieviestajām sankcijām un pastarpināti izraisīto ekonomisko un enerģētisko krīzi, būtiski mainot tirgus situāciju un radot dažādu materiālu un citu resursu nepieejamību vai to izmaksu pieaugumu, ir tikusi ietekmēta būvniecības procesu norise, pakalpojumu sniegšana un materiālu piegāde, kā arī samazinājusies komersantu spēja veikt nefinanšu investīcijas pašu nemateriālajos ieguldījumos un pamatlīdzekļos. Komersanti ar piesardzību rada jaunas darba vietas attīstītajās uzņēmējdarbības teritorijās.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka noteiktā laikā pēc projekta pabeigšanas var būt situācija, kad kāda iznākuma rādītāja sasniegšana nebūtiski atpaliek no projektā plānotā apmēra, kā arī to, ka visas darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" noteiktās projektu iznākuma rādītāju vērtības ir sasniegtas (pārsniegtas) un Latvijai nepastāv risks zaudēt ERAF finansējumu piemērotas finanšu korekcijas dēļ, noteikumu projekts paredz iespēju atmaksājamās palīdzības piemērošanai noteikt pieļaujamo projektā sasniedzamo rādītāja izpildes proporciju ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtības, nodrošinot līdzīgu pieeju, kādu nosaka tajos specifiskajos atbalsta mērķos, kurus īsteno granta veidā atbilstoši Finanšu ministrijas 2022. gada 21. marta vadlīniju Nr. 2.7. "Vadlīnijas par finanšu korekciju piemērošanu, ziņošanu par Eiropas Savienības fondu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām, neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu 2014. – 2020.gada plānošanas periodā" 5. pielikuma 1. punktam, kas paredz, ka, ja iznākuma rādītāju izpilde ir vienāda vai pārsniedz 65% no plānotā, tad finanšu korekciju nepiemēro.

Lai nodrošinātu atbilstību Regulas (ES) Nr.1303/2013 66.panta nosacījumiem, kas nosaka, ka “atmaksājamas palīdzības gadījumā atmaksāto atbalstu struktūrai, kas to piešķīrusi, vai citai dalībvalsts kompetentai iestādei tur atsevišķā kontā vai atdala ar uzskaites kodiem un atkārtoti izmanto tādam pašam mērķim vai saskaņā ar programmas mērķiem”,  attiecīgi gadā, kad iestāsies atmaksājamās palīdzības fakts un būs zināms Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai atmaksātās palīdzības apjoms,  ievērojot attiecīgajā laika ietvarā aktuālās investīciju prioritātes, VARAM veiks grozījumus MK noteikumos Nr.593, norādot konkrētu pasākumu (vai veidojot jaunu pasākumu), kuram tiks novirzīts atmaksātais finansējums atkārtotai izmantošanai tādam pašam mērķim vai saskaņā ar programmas mērķiem. Atmaksājamas palīdzības gadījumā atmaksātais finansējums nav uzskatāms par neatbilstoši veiktiem izdevumiem.

Noteikumu projekts paredz labvēlīgākus nosacījumus projektu īstenošanai, ņemot vērā, ka atmaksājamās palīdzības piemērošanai tiek noteikta mazāka pieļaujamā projektā sasniedzamā rādītāja izpildes proporcija – ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtības.

Lai piemērotu noteikumu projektā paredzētos labvēlīgākos nosacījumus finansējums saņēmējiem, pēc noteikumu projekta apstiprināšanas būs nepieciešams veikt grozījumus vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu. Grozījumi vienošanās vai civiltiesiskajos līgumos par projektu īstenošanu netiek uzskatīti par būtiskiem un neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus.

Noteikumu projektam nav ietekmes uz publiskās infrastruktūras uzņēmējdarbības attīstības projektu iesniegumu atlasi un tas ir vienādi piemērojams visiem projektiem visās atlases kārtās.   

Noteikumu projektā paredzētie grozījumi nav būtiski Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006  71.panta izpratnē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīva būtu neveikt grozījumus, taču tas atstātu negatīvu ietekmi uz pašvaldību budžetu, jo, neveicot precizējumus atmaksājamās palīdzības nosacījumos, projektos plānoto iznākuma rādītāju nesasniegšanas gadījumā finansējuma saņēmējam jāatmaksā sadarbības iestādei ERAF finansējumu proporcionāli tā iznākuma rādītāja vērtībai, kura izpilde proporcionāli ir vismazākā, sākot no rādītāja neizpildes virs 15%.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • 3.3.1.SAM finansējuma saņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz labvēlīgākus nosacījumus finansējuma saņēmējiem, samazinot potenciālu negatīvas ietekmes uz pašvaldību budžetu risku, kas rastos ERAF finansējuma atmaksāšanas gadījumā, ja netiek sasniegti projekta rādītāji.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir atmaksājamās palīdzības piemērošanai noteikt pieļaujamo projektā sasniedzamo rādītāja izpildes proporciju ne mazāk kā 65% apmērā no plānotās vērtības. Tas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi