Anotācija (ex-ante)

24-TA-243: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 439 "Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir nodrošināt zvērinātus tiesu izpildītājus ar to amata pienākumu pildīšanai nepieciešamajiem Valsts zemes dienesta arhīva dokumentiem, precizēt termiņu un formātu, kādā Valsts zemes dienests sagatavo un pašvaldībām sniedz pārskata gada inventarizācijas veikšanai nepieciešamos aktuālos kadastra informācijas sistēmas teksta datus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumi Nr. 439 “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr. 439) neparedz standartizētās informācijas apjomu un veidu, kādā Valsts zemes dienests sniedz bez maksas zvērināta tiesu izpildītāja amata pienākumu pildīšanai nepieciešamos arhīva dokumentus, kas zvērinātiem tiesu izpildītājiem ir nepieciešami spriedumu un citu nolēmumu izpildes nodrošināšanai un bezmantinieka mantas (nekustamā īpašuma) atsavināšanas procesa nodrošināšanai.
Noteikumu Nr. 439 38.1. apakšpunkts paredz Valsts zemes dienesta pienākumu reizi pārskata gadā laikposmā no 1. novembra līdz 15. novembrim sagatavot pašvaldībām pārskata gada inventarizācijai nepieciešamos Kadastra informācijas sistēmas aktuālos datus pēc stāvokļa uz to atlases brīdi, bet Latvijas Pašvaldību savienība ir lūgusi precizēt minēto termiņu, lai pašvaldības varētu savlaicīgi sagatavot un Valsts kasei iesniegt Likuma par budžetu un finanšu vadību 30. panta trešajā daļā noteikto gada pārskatu vai konsolidēto gada pārskatu minētajā normā noteiktajā termiņā (līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 1. aprīlim). Noteikumu Nr. 439 38.2. apakšpunkts paredz, ka iepriekš minētos pārskata gada inventarizācijas veikšanai nepieciešamos Kadastra informācijas sistēmas datus Valsts zemes dienests sagatavo *.xls formātā, taču minēto informāciju Valsts zemes dienests sagatavo *.xlsx formātā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma (turpmāk – Kadastra likums) 101. pantam par kadastra informācijas (datu un arhīva informācijas) sagatavošanu un pieejamības nodrošināšanu pieprasītājs maksā normatīvajos aktos noteiktajā apmērā, izņemot šā likuma 98. pantā minētos gadījumus, kad Valsts zemes dienests kadastra informāciju sniedz bez maksas atbilstoši kārtējam gadam piešķirtā valsts finansējuma apmēram. Atbilstoši Kadastra likuma 98. panta 6. punktam Valsts zemes dienests atbilstoši kārtējam gadam piešķirtajam valsts finansējuma apjomam finansē kadastra informācijas sagatavošanu un izsniegšanu atbilstoši šā likuma 86. pantam. Kadastra likuma 86. panta pirmā daļa noteic, ka valsts tiešās pārvaldes iestādēm, Saeimai, Valsts kontrolei, prokuratūrai, tiesai un citām iestādēm, kurām šādas tiesības noteiktas likumā, to funkciju veikšanai nepieciešamo kadastra informāciju Valsts zemes dienests sagatavo un izsniedz standartizētā informācijas apjomā un veidā bez maksas. Standartizētās informācijas apjomu un veidu nosaka Noteikumos Nr. 439 atbilstoši Kadastra likuma 89. pantā dotajam deleģējumam.
2013. gada 23. maijā pieņemti grozījumi Civilprocesa likumā, tā 551. panta pirmo daļu papildinot ar otro teikumu – spriedumu un citu nolēmumu izpildes nodrošināšanai nepieciešamo informāciju valsts iestādes zvērinātam tiesu izpildītājam sniedz bez maksas. Minētās normas izpildei Valsts zemes dienests nodrošina zvērinātus tiesu izpildītājus ar aktuālajiem Kadastra informācijas sistēmas teksta datiem, nodrošinot to pieejamību Izpildu lietu reģistrā. Taču ar Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumiem Nr. 22 “Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 364 “Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu”” zvērinātam tiesu izpildītājam noteikts pienākums pirms uzsākt nekustamā īpašuma atsavināšanas procesu, pārliecināties, vai tā rīcībā esošie dokumenti un no publiskajiem reģistriem iegūtā informācija satur nepieciešamās ziņas, kas apliecina nekustamā īpašuma tiesisku iegūšanu kādā no šo noteikumu 6.1 punktā norādītajiem veidiem. Līdz ar to zvērinātiem tiesu izpildītājiem ir nepieciešams iegūt Valsts zemes dienesta arhīva dokumentus, kas tiem ir nepieciešami spriedumu un citu nolēmumu izpildes nodrošināšanai un bezmantinieka mantas (nekustamā īpašuma) atsavināšanas procesa nodrošināšanai. Taču Noteikumi Nr. 439 šobrīd neparedz šādas zvērinātu tiesu izpildītāju tiesības.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu zvērinātus tiesu izpildītājus ar to amata pienākumu pildīšanai nepieciešamajiem Valsts zemes dienesta arhīva dokumentiem, nepieciešams Noteikumu Nr. 439 IV. nodaļu “Kadastra informācija valsts pārvaldei un tiesai” papildināt ar jaunu normu, atbilstoši kurai Valsts zemes dienests pēc zvērināta tiesu izpildītāja pieprasījuma bez maksas sniegs arhīva dokumentus elektroniski, tos nosūtot uz zvērināta tiesu izpildītāja oficiālās elektroniskās adreses kontu vai izsniedzot Valsts zemes dienesta datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā. Ievērojot Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. pantu, Valsts zemes dienests pieprasīto arhīva dokumentu zvērinātam tiesu izpildītājam primāri izsniegs, to nosūtot uz zvērināta tiesu izpildītāja oficiālās elektroniskās adreses kontu vai pēc zvērināta tiesu izpildītāja lūguma – Valsts zemes dienesta datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā, kas nodrošina informācijas apriti drošā un šifrētā veidā. Savukārt, ja zvērināts tiesu izpildītājs arhīva dokumentu pieprasīs Valsts zemes dienesta datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā pieejamajā elektroniskajā pakalpojumā “Arhīva materiāli”, tad pieprasīto arhīva dokumentu zvērināts tiesu izpildītājs varēs saņemt Valsts zemes dienesta datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā. Lai nodrošinātu minētās normas izpildi atbilstoši Kadastra likuma 98. pantam, kas nosaka Valsts zemes dienesta tiesības bez maksas sniegt kadastra informāciju atbilstoši kārtējam gadam piešķirtajam valsts finansējuma apjomam, minētās normas izpildei Valsts zemes dienestam nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts, pārskatot tieslietu resora budžeta izdevumus.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 439 38.1. apakšpunkts paredz Valsts zemes dienesta pienākumu reizi pārskata gadā laikposmā no 1. novembra līdz 15. novembrim sagatavot pašvaldībām pārskata gada inventarizācijai nepieciešamos Kadastra informācijas sistēmas aktuālos datus pēc stāvokļa uz to atlases brīdi. Valsts zemes dienests ir saņēmis Latvijas Pašvaldību savienības 2023. gada 27. aprīļa vēstuli Nr. 202304/INIC271 “Par pašvaldībām sniedzamo kadastra datu pārskata gada inventarizācijai termiņa aktualizēšanu”, kurā Latvijas Pašvaldību savienība norāda, ka atbilstoši likumam “Par budžetu un finanšu vadību” pašvaldībām gada pārskats vai konsolidētais gada pārskats Valsts kasei jāiesniedz līdz katra pārskata gadam nākamā saimnieciskā gada 1. aprīlim un pašvaldības ir aktualizējušas jautājumu par nepieciešamību mainīt termiņu (par vienu mēnesi ātrāk) Kadastra informācijas sistēmas datu saņemšanai, lai nodrošinātu savlaicīgu pārskatu sagatavošanu. Tāpat Noteikumu Nr. 439 38.2. apakšpunkts paredz, ka pārskata gada inventarizācijas veikšanai nepieciešamos Kadastra informācijas sistēmas datus Valsts zemes dienests sagatavo *.xls formātā, taču minēto informāciju Valsts zemes dienests sagatavo *.xlsx formātā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 439 38.1. apakšpunktā nosakāms, ka turpmāk Valsts zemes dienests sagatavos pašvaldībām pārskata gada inventarizācijai nepieciešamos Kadastra informācijas sistēmas aktuālos datus pēc stāvokļa uz to atlases brīdi reizi pārskata gadā laikposmā no 1. oktobra līdz 15. oktobrim. Savukārt Noteikumu Nr. 439 38.2. apakšpunktā nosakāms, ka pārskata gada inventarizācijai nepieciešamos Kadastra informācijas sistēmas datus Valsts zemes dienests sagatavo *.xlsx formātā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
32 154
0
32 154
0
32 154
32 154
2.1. valsts pamatbudžets
0
32 154
0
32 154
0
32 154
32 154
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-32 154
0
-32 154
0
-32 154
-32 154
3.1. valsts pamatbudžets
0
-32 154
0
-32 154
0
-32 154
-32 154
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
32 154
0
32 154
0
32 154
32 154
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu projektā paredzēto normu izpildi, Tieslietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" 2024. gadā un turpmāk katru gadu nepieciešams valsts budžeta finansējums 32 154 euro gadā.

2024. gadā un turpmākos gadus
Atlīdzība {EKK 1000}: 25 416 euro (1 amata vieta).
Atalgojums – 1 nodarbinātais arhīva speciālists mēnešalgas grupas 2024. gada viduspunkts (7. mēnešalgu grupa 20.1. saime IIB līmenis) 1 371 euro *12 mēneši = 16 452 euro.
Piemaksas, prēmijas un naudas balvas kopā 3 290 euro:
1. vispārējās piemaksas – 10 % no mēnešalgu kopsummas – (16 452 euro x 10 %) = 1 645 euro;
2. prēmijas un naudas balvas – 10 % no mēnešalgu kopsummas – (16 452 euro x 10 %) = 1 645 euro.
Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (23,59 %) (16 452 + 1 645 + 1 645 + 823) euro x 23,59 % = 4 851 euro.
Darba devēja pabalsti un kompensācijas, no kuriem aprēķina ienākuma nodokli, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 5 % no mēnešalgu kopsummas 16 452 euro = 823 euro.

Preces un pakalpojumi {EKK 2000}: 6 114 euro.
Pasta, telefona un citi sakaru pakalpojumi "EKK 2210":
1 nodarbinātais x 25,41 euro (vidējie izdevumi uz vienu nodarbināto atbilstoši faktiskajiem izdevumiem) x 12 mēneši = 305 euro.
Izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem "EKK 2220":
1 nodarbinātais x 50,98 euro (vidējie izdevumi uz vienu nodarbināto atbilstoši faktiskajiem izdevumiem) x 12 mēneši = 612 euro.
Dažādi pakalpojumi "EKK 2230":
1 nodarbinātais x 13,08 euro (vidējie izdevumi uz vienu nodarbināto atbilstoši faktiskajiem izdevumiem) x 12 mēneši = 157 euro.
Remontdarbi un iestāžu uzturēšanas pakalpojumi "EKK 2240":
1 nodarbinātais x 32,75 euro (vidējie izdevumi uz vienu nodarbināto atbilstoši faktiskajiem izdevumiem) x 12 mēneši = 393 euro.
Informācijas sistēmu uzturēšana "EKK 2250" (licenču noma):
1 nodarbinātais x 254,99 euro (vidējie izdevumi uz vienu nodarbināto atbilstoši faktiskajiem izdevumiem) x 12 mēneši = 3 060 euro.
Īre un noma "EKK 2260":
1 nodarbinātais x 98,45 euro (vidējie izdevumi uz vienu nodarbināto atbilstoši faktiskajiem izdevumiem) x 12 mēneši =1 181 euro.
Biroja preces un inventārs "EKK 2310":
1 nodarbinātais x 30,61 euro (vidējie izdevumi uz vienu nodarbināto atbilstoši faktiskajiem izdevumiem) x 12 mēneši = 367 euro.
Kārtējā remonta un iestāžu uzturēšanas materiāli "EKK 2350":
1 nodarbinātais x 3,22 euro (vidējie izdevumi uz vienu nodarbināto atbilstoši faktiskajiem izdevumiem) x 12 mēneši = 39 euro.

Pamatkapitāla veidošana {EKK 5000}: 624 euro
Licences, koncesijas un patenti, preču zīmes un līdzīgas tiesības "EKK 5120":
1 nodarbinātais x 4,25 euro (vidējie izdevumi uz vienu nodarbināto atbilstoši faktiskajiem izdevumiem) x 12 mēneši = 51 euro.
Pārējie pamatlīdzekļi (Datortehnika, sakaru un cita biroja tehnika un citi pamatlīdzekļi) "EKK 5230":
1 nodarbinātais x 47,78 euro (vidējie izdevumi uz vienu nodarbināto atbilstoši faktiskajiem izdevumiem) x 12 mēneši = 573 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekta izpildi Valsts zemes dienests nodrošinās ar esošajām amata vietām.
Cita informācija
Projekta normu izpildei nepieciešamais finansējums Tieslietu ministrijas budžeta programmā 07.00.00 "Nekustamā īpašuma tiesību politikas īstenošana" 32 154 euro gadā tiks nodrošināts esošā budžeta ietvaros, pārskatot tieslietu resora budžeta izdevumus 2024. gadam un turpmākajiem gadiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts zemes dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts zemes dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav
Pielikumi