23-TA-2514: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz piešķirt Satiksmes ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” papildu finansējumu 2023.gadā reģionālās nozīmes pārvadājumos 15 000 000 euro apmērā, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktību un kompensētu zaudējumus sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem par sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem reģionālajos pasažieru pārvadājumos ar autobusiem un vilcieniem 2023.gada ceturtajā ceturksnī.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir piešķirt papildu finansējumu Satiksmes ministrijai sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem un vilcieniem 2023.gada ceturtajā ceturksnī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumu (turpmāk - STP likums) un saskaņā ar Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumu Nr.435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.435) 2.1. apakšpunktu, sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem kompensē zaudējumus, kas radušies, ja ar sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildi saistītās nepieciešamās izmaksas pārsniedz gūtos ieņēmumus.
2022.gadā valsts budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” izveidota apakšprogramma 31.06.00 “Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem” (turpmāk – 31.06.00 apakšprogramma), no kuras Satiksmes ministrija atbilstoši finansēšanas plānam un Sabiedriskā transporta padomes lēmumiem katru mēnesi pārskaita finansējumu pārvadātājiem un vienu reizi ceturksnī – valstspilsētu pašvaldībām.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.435 12.2.apakšpunktā noteiktajai kārtībai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" (turpmāk - Autotransporta direkcija) ik gadu veic prognozētos aprēķinus nākamajam kalendāra gadam par reģionālās nozīmes pārvadājumiem un valstspilsētu pašvaldībām, pamatojoties uz Sabiedriskā transporta padomē apstiprināto maršrutu tīklu1, kā arī ņemot vērā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos noteikto zaudējumu kompensācijas aprēķināšanas kārtību un plānoto pasažieru (braucienu) skaitu un ieņēmumus.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.435 17.punktā noteiktajam, ja gadskārtējā valsts budžeta likumā piešķirtie valsts budžeta līdzekļi nav pietiekami sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā radušos zaudējumu segšanai, Sabiedriskā transporta padome pārskata:
1) plānotā reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apjomus nākamajam gadam (kilometrus);
2) plānotos tarifus nākamajam gadam (braukšanas maksu);
3) sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos un normatīvajos aktos paredzētās, bet ieviešanas termiņus nesasniegušās kvalitātes prasības sabiedriskā transporta pakalpojumam.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.435 18.punktu, ja pēc minēto pasākumu veikšanas Satiksmes ministrijas valsts budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” nepietiek līdzekļu, lai pilnībā kompensētu zaudējumus un izdevumus, par nepieciešamo reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apjomu, finansējuma apmēru un finansējuma avotu lemj Ministru kabinets.
1 Pamatojoties uz MK noteikumu Nr.435 12.1.apakšpunktu, Autotransporta direkcija saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 6.pantu un MK noteikumu Nr.435 13. punktu katru gadu precizē maršruta tīkla apjomu nākamajam pārskata gadam katram pārvadātājam, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos, un Sabiedriskā transporta padome līdz 1. aprīlim to apstiprina.
2022.gadā valsts budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” izveidota apakšprogramma 31.06.00 “Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem” (turpmāk – 31.06.00 apakšprogramma), no kuras Satiksmes ministrija atbilstoši finansēšanas plānam un Sabiedriskā transporta padomes lēmumiem katru mēnesi pārskaita finansējumu pārvadātājiem un vienu reizi ceturksnī – valstspilsētu pašvaldībām.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.435 12.2.apakšpunktā noteiktajai kārtībai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" (turpmāk - Autotransporta direkcija) ik gadu veic prognozētos aprēķinus nākamajam kalendāra gadam par reģionālās nozīmes pārvadājumiem un valstspilsētu pašvaldībām, pamatojoties uz Sabiedriskā transporta padomē apstiprināto maršrutu tīklu1, kā arī ņemot vērā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos noteikto zaudējumu kompensācijas aprēķināšanas kārtību un plānoto pasažieru (braucienu) skaitu un ieņēmumus.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.435 17.punktā noteiktajam, ja gadskārtējā valsts budžeta likumā piešķirtie valsts budžeta līdzekļi nav pietiekami sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā radušos zaudējumu segšanai, Sabiedriskā transporta padome pārskata:
1) plānotā reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apjomus nākamajam gadam (kilometrus);
2) plānotos tarifus nākamajam gadam (braukšanas maksu);
3) sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos un normatīvajos aktos paredzētās, bet ieviešanas termiņus nesasniegušās kvalitātes prasības sabiedriskā transporta pakalpojumam.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.435 18.punktu, ja pēc minēto pasākumu veikšanas Satiksmes ministrijas valsts budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” nepietiek līdzekļu, lai pilnībā kompensētu zaudējumus un izdevumus, par nepieciešamo reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apjomu, finansējuma apmēru un finansējuma avotu lemj Ministru kabinets.
1 Pamatojoties uz MK noteikumu Nr.435 12.1.apakšpunktu, Autotransporta direkcija saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 6.pantu un MK noteikumu Nr.435 13. punktu katru gadu precizē maršruta tīkla apjomu nākamajam pārskata gadam katram pārvadātājam, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos, un Sabiedriskā transporta padome līdz 1. aprīlim to apstiprina.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” izskatīšanas gaitā Ministru kabinets 2023.gada 13.janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.2, 1.§) 12. punktā uzdeva Satiksmes ministrijai sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumu par veicamajiem pasākumiem kompensācijas apjoma samazināšanai, lai risinātu jautājumu par papildu nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu segšanai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” 17. punktā noteiktajam, izskatot pastāvošos apstākļus attiecībā uz situāciju, kad gadskārtējā valsts budžeta ietvarā finansējums sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumu izpildei nav pietiekams, Sabiedriskā transporta padomes 2023. gada 3. marta sēdē tika izskatīti priekšlikumi valsts budžeta kompensācijas apmēra mazināšanai. Sabiedriskā transporta padome ar 2023.gada 3.marta lēmumu (prot. Nr.6, 3.§) konceptuāli ir atbalstījusi šādus pasākumus:
1) ievērojot, ka 2020. un 2021. gadā pasažieru plūsmas būtiskas izmaiņas noteica Covid-19 saslimšanas apkarošanai ierobežojošie pasākumi, bet 2022. gadā, stabilizējoties iedzīvotāju pieprasījumam pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem, 2023. gadā Autotransporta direkcijai sadarbībā ar plānošanas reģioniem jāveic kopējā reģionālās nozīmes maršrutu tīkla pārskatīšana, novērtējot kopējo maršrutu tīkla lietderību un pasažieru pieprasījumu, atbilstoši STP Likuma 6. panta 6.2 daļai;
2) ņemot vērā, ka no sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas gūtie ieņēmumi tiešā veidā ietekmē no valsts budžeta kompensējamos sabiedriskā transporta pakalpojumos radušos zaudējumus, bet situācijā, kad preču un pakalpojumu patēriņa cenas ir palielinājušās jau par 20,8% [1], kā arī vidējais neto atalgojums Latvijā kopš 2020. gada, kad pēdējo reizi veiktas braukšanas maksas (tarifa) izmaiņas, ir pieaudzis par 19,62% [2], viens no instrumentiem, kā samazināt valsts budžeta dotāciju apmēru pie pieaugošām izmaksām, būtu braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana un ieņēmumu palielināšana. Līdz ar to, konceptuāli ir atbalstīta braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana, konsultējoties ar plānošanas reģioniem par pieņemamāko risinājumu, lai netiktu būtiski ietekmēta iedzīvotāju spēja izmantot sabiedrisko transportu sevišķi novadu teritorijās. Braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana ietver sevī dažādu lojalitātes programmu nodrošināšanu, to starpā lielākas atlaides abonementu biļetēm, dažādu pārvadājumu veidu vienotas biļetes ieviešanu.
Ministru kabineta 2023.gada 20.jūnija sēdē (prot.33, 49.§) tika izskatīts informatīvais ziņojums “Par veicamajiem pasākumiem sabiedriskā transporta pakalpojumu kompensācijas apjoma samazināšanai” (23-TA-686) un pēc Sabiedriskā transporta padomes lēmumu pieņemšanas par protokollēmuma 2. punktā minēto valsts budžeta izdevumus mazinošo pasākumu ieviešanu Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Autotransporta direkciju novērtēt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju potenciālo zaudējumu apmēru un aktuālo situāciju attiecībā uz valsts budžeta finansējuma pietiekamību to segšanai un, ja nepieciešams, iesniegt Ministru kabinetā ziņojumu par ietekmi uz valsts budžeta izdevumiem 2023. gadā.
Piešķirtais valsts budžeta finansējums ir nepietiekams, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu atbilstoši iedzīvotāju pieprasījumam, kā arī sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījumu līgumu nosacījumiem. Līdz ar to, ik gadu tiek veikti vairāki pasākumi atbilstoši MK noteikumu Nr.435 17.punktā noteiktajam, lai rastu papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai. Vērtējot pēdējo piecu gadu laikā notikušās izmaiņas sociālekonomiskos procesos, kas skar iedzīvotāju paradumus, kā arī komersantu pieaugošos izdevumus saistībā ar darbaspēka izmaksām, energoresursiem un vispārējo patēriņa cenu pieaugumu, ir aprēķināts, ka kopējais no valsts budžeta 2023.gadā nepieciešamais papildu finansējums ir 30 166 898 euro (tabulās aiļu Iztrūkums (-) / pārmaksa (+) zaudējumu segšanai, euro kopsumma).
Prognozētie kompensējamie zaudējumi reģionālās nozīmes pārvadājumos par 2023.gadu:
Valstspilsētu pašvaldībām prognozētie kompensējamie zaudējumi par 2023.gadu:
Detalizēts skaidrojums sniegts Satiksmes ministrijas un Autotransporta direkcijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2023.gadā” (23-TA-2513).
[1] Statistikas pārvaldes dati – Patēriņa cenu pārmaiņas 2022. gada decembrī, salīdzinot ar 2021. gada decembri.
[2] Statistikas pārvaldes dati – Strādājošo mēneša vidējā darba samaksa (neto) – salīdzinājumā 2022. gads ar 2020. gadu.
Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” 17. punktā noteiktajam, izskatot pastāvošos apstākļus attiecībā uz situāciju, kad gadskārtējā valsts budžeta ietvarā finansējums sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumu izpildei nav pietiekams, Sabiedriskā transporta padomes 2023. gada 3. marta sēdē tika izskatīti priekšlikumi valsts budžeta kompensācijas apmēra mazināšanai. Sabiedriskā transporta padome ar 2023.gada 3.marta lēmumu (prot. Nr.6, 3.§) konceptuāli ir atbalstījusi šādus pasākumus:
1) ievērojot, ka 2020. un 2021. gadā pasažieru plūsmas būtiskas izmaiņas noteica Covid-19 saslimšanas apkarošanai ierobežojošie pasākumi, bet 2022. gadā, stabilizējoties iedzīvotāju pieprasījumam pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem, 2023. gadā Autotransporta direkcijai sadarbībā ar plānošanas reģioniem jāveic kopējā reģionālās nozīmes maršrutu tīkla pārskatīšana, novērtējot kopējo maršrutu tīkla lietderību un pasažieru pieprasījumu, atbilstoši STP Likuma 6. panta 6.2 daļai;
2) ņemot vērā, ka no sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas gūtie ieņēmumi tiešā veidā ietekmē no valsts budžeta kompensējamos sabiedriskā transporta pakalpojumos radušos zaudējumus, bet situācijā, kad preču un pakalpojumu patēriņa cenas ir palielinājušās jau par 20,8% [1], kā arī vidējais neto atalgojums Latvijā kopš 2020. gada, kad pēdējo reizi veiktas braukšanas maksas (tarifa) izmaiņas, ir pieaudzis par 19,62% [2], viens no instrumentiem, kā samazināt valsts budžeta dotāciju apmēru pie pieaugošām izmaksām, būtu braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana un ieņēmumu palielināšana. Līdz ar to, konceptuāli ir atbalstīta braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana, konsultējoties ar plānošanas reģioniem par pieņemamāko risinājumu, lai netiktu būtiski ietekmēta iedzīvotāju spēja izmantot sabiedrisko transportu sevišķi novadu teritorijās. Braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana ietver sevī dažādu lojalitātes programmu nodrošināšanu, to starpā lielākas atlaides abonementu biļetēm, dažādu pārvadājumu veidu vienotas biļetes ieviešanu.
Ministru kabineta 2023.gada 20.jūnija sēdē (prot.33, 49.§) tika izskatīts informatīvais ziņojums “Par veicamajiem pasākumiem sabiedriskā transporta pakalpojumu kompensācijas apjoma samazināšanai” (23-TA-686) un pēc Sabiedriskā transporta padomes lēmumu pieņemšanas par protokollēmuma 2. punktā minēto valsts budžeta izdevumus mazinošo pasākumu ieviešanu Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Autotransporta direkciju novērtēt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju potenciālo zaudējumu apmēru un aktuālo situāciju attiecībā uz valsts budžeta finansējuma pietiekamību to segšanai un, ja nepieciešams, iesniegt Ministru kabinetā ziņojumu par ietekmi uz valsts budžeta izdevumiem 2023. gadā.
Piešķirtais valsts budžeta finansējums ir nepietiekams, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu atbilstoši iedzīvotāju pieprasījumam, kā arī sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījumu līgumu nosacījumiem. Līdz ar to, ik gadu tiek veikti vairāki pasākumi atbilstoši MK noteikumu Nr.435 17.punktā noteiktajam, lai rastu papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai. Vērtējot pēdējo piecu gadu laikā notikušās izmaiņas sociālekonomiskos procesos, kas skar iedzīvotāju paradumus, kā arī komersantu pieaugošos izdevumus saistībā ar darbaspēka izmaksām, energoresursiem un vispārējo patēriņa cenu pieaugumu, ir aprēķināts, ka kopējais no valsts budžeta 2023.gadā nepieciešamais papildu finansējums ir 30 166 898 euro (tabulās aiļu Iztrūkums (-) / pārmaksa (+) zaudējumu segšanai, euro kopsumma).
Prognozētie kompensējamie zaudējumi reģionālās nozīmes pārvadājumos par 2023.gadu:
Nr. p. k. | Rādītāja nosaukums | Reģionālie autobusu pārvadājumi | Reģionālie vilcienu pārvadājumi | Kopā |
1. | Dotācija sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai (31.06.00 apakšprogramma) | 44 887 622 | 17 410 161 | 62 297 783,00 |
2. | Ieņēmumi, euro | 28 647 157,51 | 21 406 770,64 | 50 053 928,15 |
2.1. | t.sk. ieņēmumi no biļešu pārdošanas, euro | 28 390 615,65 | 20 552 278,74 | 48 942 894,39 |
3. | Izdevumi (izņemot izdevumi par dzelzceļa infrastruktūru), euro | 88 426 658,84 | 54 072 091,00 | 142 498 749,84 |
3.1. | t.sk. izdevumi par autoostām, euro | 6 236 692,08 | - | 6 236 692,08 |
4. | Nobraukums maršrutu tīklā, kilometri (vilcieniem - vilcienkilometri) | 69 707 433,82 | 6 285 286,00 | 75 992 719,82 |
Nobraukums maršrutu tīklā, kilometri (vilcieniem - vagonkilometri) | - | 29 226 579,90 | 29 226 579,90 | |
5. | Kompensējamais PVN par braukšanas maksas atvieglojumiem, euro | 1 107 427,96 | 499 923,75 | 1 607 351,71 |
6. | Aprēķinātā peļņa atbilstoši MK noteikumos Nr.435 un sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos noteiktajai kārtībai, euro | 1 948 215,05 | 1 493 365,76 | 3 441 580,81 |
7. | Aprēķinātā zaudējumu kompensācija 2023.gadā atbilstoši sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos noteiktajam, euro (vilcienu pārvadājumos 3.rinda - 2.rinda + 5.rinda + 6.rinda); (autobusu pārvadājumos 3.rinda - 2.1.rinda + 5.rinda + 6.rinda) | 63 091 686,20 | 34 658 609,87 | 97 750 296,07 |
8. | Pārskaitītas dotācijas zaudējumu segšanai par 2022.gada saistībām 31.06.00 apakšprogramma, euro | 409 019,33 | 0,00 | 409 019,33 |
9. | Pārskaitītas dotācijas zaudējumu segšanai un par braukšanas maksas atvieglojumiem par 2023.gada kompensējamiem zaudējumiem 31.06.00 apakšprogramma, euro (1.rinda - 8.rinda) | 44 478 602,67 | 17 410 161,00 | 61 888 763,67 |
10. | Plānotais līdzmaksājums no pašvaldībām, euro | 16 045,31 | - | 16 045,31 |
11. | Plānotais finansējums no Kultūras ministrijas, euro | - | 18 979,90 | 18 979,90 |
12. | Potenciālais finansējums no 74.resora par Ukraiņu civiliedzīvotāju pārvadāšanu | 888 713,10 | 687 274,32 | 1 575 987,42 |
13. | Pārmaksa no iepriekšējā perioda, euro | 811 967,42 | 4 214 440,00 | 5 026 407,42 |
14. | Iztrūkums (-) / pārmaksa (+) zaudējumu segšanai, euro (9.rinda+10.rinda+11.rinda+12.rinda+13.rinda) – 7.rinda | -16 896 357,71 | -12 327 754,65 | -29 224 112,35 |
Valstspilsētu pašvaldībām prognozētie kompensējamie zaudējumi par 2023.gadu:
Nr. p.k. | Rādītāja nosaukums | Par pilsētas nozīmes maršrutiem, kuriem vairāk nekā 30% no kopējā maršruta garuma ir ārpus pilsētas administratīvās teritorijas | Par personu ar invaliditāti pārvadāšanu | Kopā |
1. | Dotācija sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai (31.06.00 apakšprogramma) | 1 654 453,00 | 10 834 778,00 | 12 489 231,00 |
2. | Pārskaitītas dotācijas zaudējumu segšanai par 2021. un 2022.gada saistībām 31.06.00 apakšprogramma, euro | 34 106,32 | 41 866,70 | 75 973,02 |
3. | Pārskaitītas dotācijas zaudējumu segšanai un par braukšanas maksas atvieglojumiem par 2023.gada kompensējamiem zaudējumiem 31.06.00 apakšprogramma, euro (1.rinda - 2.rinda) | 1 620 346,68 | 10 792 911,30 | 12 413 257,98 |
4. | Pārmaksa no iepriekšējā perioda, euro | 633 567,18 | 698 206,06 | 1 331 773,24 |
5. | Prognozētais no valsts budžeta kompensējamais apmērs, euro | 2 253 913,86 | 12 433 903,00 | 14 687 816,86 |
6. | Iztrūkums (-) / pārmaksa (+) zaudējumu segšanai, euro (3.rinda+4.rinda) – 5.rinda | 0,00 | -942 785,64 | -942 785,64 |
Detalizēts skaidrojums sniegts Satiksmes ministrijas un Autotransporta direkcijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2023.gadā” (23-TA-2513).
[1] Statistikas pārvaldes dati – Patēriņa cenu pārmaiņas 2022. gada decembrī, salīdzinot ar 2021. gada decembri.
[2] Statistikas pārvaldes dati – Strādājošo mēneša vidējā darba samaksa (neto) – salīdzinājumā 2022. gads ar 2020. gadu.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, kura mērķis ir piešķirt papildu finansējumu Satiksmes ministrijai sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem un vilcieniem 15 000 000 euro apmērā, t.sk. reģionālajos pasažieru pārvadājumos ar autobusiem 10 411 090 euro un reģionālajos pasažieru pārvadājumos ar vilcieniem 4 588 910 euro.
Jautājumu par finansējumu atlikušo saistību izpildei sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem Satiksmes ministrija risinās sadarbībā ar Finanšu ministriju.
Jautājumu par finansējumu atlikušo saistību izpildei sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem Satiksmes ministrija risinās sadarbībā ar Finanšu ministriju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
15 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
15 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-15 000 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-15 000 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
15 000 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēta informācija par kopējo nepieciešamo papildu finansējumu sniegta Satiksmes ministrijas un VSIA "Autotransporta direkcija" sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2023.gadā” (23-TA-2513).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
15 000 000 euro Satiksmes ministrijai paredzēts piešķirt no resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Satiksmes ministrija iesniegs pieprasījumu līdzekļu piešķiršanai Finanšu ministrijā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA "Autotransporta direkcija".
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA "Autotransporta direkcija".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Autotransporta direkcija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi